Toestelfabrikanten zoeken naar de iPhone-magie

Volgens een bericht in de New York Times zoeken toestelfabrikanten moeizaam naar factoren die de iPhone tot zo'n succes hebben gemaakt. Ook proberen ze met speciale teams het gedrag van jongere consumenten te begrijpen.

Motorola ROKR E8Toestelfabrikanten gaan terug naar de tekentafel om te herontdekken wat klanten daadwerkelijk willen, zo schrijft de New York Times. Het blijkt vooral lastig om jonge klanten te binden, die makkelijk door hun leeftijdgenoten worden beïnvloed. Daarbij kijken ze vooral naar het succes van de Apple iPhone. LG is een voorbeeld van zo’n zoekende fabrikant. Ehtisham Rabbani, LG’s vice president voor productstrategie en marketing, zegt dat hij en zijn collega’s als gedragsdeskundige en psycholoog te werk gaan. “We moeten ons er steeds aan herinneren dat we geektypes zijn en onze klanten niet.”


Er staan miljoenen op het spel als een toestelfabrikant de klant niet goed begrijpt. Motorola kan daarover meepraten. De New York Times sprak daarover met Jeremy Dale van Motorola. “De wereld is veranderd”, zegt hij. “Het is belangrijker wat andere consumenten zeggen dan wat een bedrijf zegt”. Nokia heeft een nieuw team onder leiding van Rhys Newman opgericht, waarin designers en onderzoekers praten over consumentengedrag. Toch moeten de toestelfabrikanten niet alleen de eindconsument tevreden houden: ook de operators willen dat er naar hen wordt geluisterd. Ook die maken wel eens een fout: Steve McGaw van AT&T zegt over het besluit van zijn bedrijf om de ROKR te verkopen: “We hebben het ook wel eens mis”.

Lees meer: Hoping to Make Phone Buyers Flip

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.