De Nederlandse iOS-app Tomirrow wil ervoor zorgen dat je niet langer een bon uit de winkel hoeft mee te nemen. Winkels die zijn aangesloten bij de app kunnen digitaal het aankoopbewijs toesturen, die volgens de ontwikkelaar dezelfde juridische eigenschappen heeft als een geprinte bon.
Tomirrow staat al sinds 2014 in de App Store, maar is pas vanaf deze week serieus te gebruiken. Kijkshop is namelijk als eerste winkelketen begonnen met het ondersteunen van de app. De winkel spreekt nog van een pilot: op het moment wordt Tomirrow enkel in een aantal filialen gebruikt, met de intentie om in 2015 de app in alle vestigingen te gebruiken.
De app lijkt een handige manier om je bonnetjes altijd digitaal op zak te hebben, maar geeft bij het eerste gebruik wel het gevoel dat je daar de nodige privégegevens voor moet inleveren. Bij het opstarten van de app moet je een account maken en wordt naar veel persoonlijke informatie gevraagd. Zo wil deze winkelbonnetjes-app ook weten in welke straat van welke stad je woont en wat je huidige burgerlijke staat is. Hierbij ben je alleen verplicht om je e-mailadres en wachtwoord in te vullen, maar het registratieformulier van de app is wat onduidelijk. Onderaan de pagina wordt pas gevraagd naar de verplichte gegevens, waar ook pas staat vermeld dat de rest optioneel is.
De privacyvoorwaarden van de app zijn nergens te bekennen bij de registratie: deze moet je opzoeken op de website van de dienst. Het is daarom tijdens de registratie onduidelijk wat Tomirrow met je data wil doen. In de voorwaarden belooft het bedrijf je gegevens niet aan derden te verkopen, maar in de tekst staat ook de volgende passage:
Verder geeft u toestemming dat wij de persoonlijke gegevens die u online verstrekt alleen delen met aangesloten retailers, die gebruik maken van de Tomirrow omgeving.
Dit betekent in theorie dat andere winkels ook je registratiedata zouden mogen bekijken én gebruiken, mits ze zich bij Tomirrow aansluiten. In de praktijk zal dat echter nooit gebeuren, belooft Bernard van der Vloed van Tomirrow aan iCulture:
Je gegevens worden alleen gedeeld met de winkels waarbij je een aankoop hebt gedaan. Het mag van ons nooit gebeuren dat bijvoorbeeld de Bruna je gegevens mag inzien omdat je eens iets hebt gekocht bij de Kijkshop.
Met de data wil Tomorriw op termijn gepersonaliseerde aanbiedingen laten zien. Zo kan een winkel die je eerder hebt bezocht je bijvoorbeeld wijzen op nieuwe producten die je wellicht interessant vindt. Het moet het voor winkels ook makkelijker maken om klanten bijvoorbeeld over terugroepacties te informeren.
Via Marketingtribune.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties