Er komt snel een oplossing voor het taalprobleem van TomTom. De app is na iOS 9 opeens Engelstalig geworden, net als enkele andere apps. Dit weekend of komende week komt er een fix beschikbaar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 50 reacties
bestekbakkie
TomTom, TomTom.
Zijn dat niet die gasten die navigatie systemen en software maakte?
Ik zit nog op een knappe update te wachten jongens.
Martijntjuh
Origineel geplaatst door bestekbakkie
TomTom, TomTom.
Zijn dat niet die gasten die navigatie systemen en software maakte?
Ik zit nog op een knappe update te wachten jongens.
En daar sluit ik mij helemaal bij aan! Het is nou niet echt een gratis app, voor dat geld had ik een sneller update cycle verwacht…
Ed
Ach zo’n groot probleem vind ik het nou ook weer niet.
Appie
De standaard-namen zijn Bram en Eva.
Ik ken een voormalig showbizz-koppel met die namen. Toeval…?
Bram opdebeeck
Ja het wordt eens tijd dat er een nieuwe update volgt…
Tommasso
Ach wat. Komt vanzelf goed. Zeker voor ons Nederlanders die allemaal Engels spreken en lezen is er niets aan de hand. Je kunt gewoon Eva weer in het Nederlands laten spreken. Alleen de interface is nog een paar dagen in het Engels. So what?
Wat ik TomTom wel kwalijk neem is het feit dat ze ons zelf niet op de hoogte hebben gehouden en voor onnodige onrust hebben gezorgd. Ik zelf heb BV mijn nieuwe aankoop bij de app store van TomTom direct opgezegd en het bedrag gerestitueerd gekregen. Was niet nodig geweest. Heb het nu inmiddels gratis via een kennis. Ook in het Engels weer dus maar dat komt goed na weekend. So sleep well, komt goed
Ferryman
Vreemd dat TomTom nu met een ‘oplossing’ gaat komen voor een door Apple veroorzaakt probleem.
Heeft toch verdacht veel weg van dat spreekwoordelijke paard àchter de wagen… en helpt natuurlijk geen moer voor alle andere apps die sinds 9.0 precies hetzelfde probleem hebben.
Problemen kun je iha toch echt maar beter bij de bròn aanpakken, ipv helemaal ‘stroomafwaarts’. Oftewel oorzaken bestrijden ipv alleen de symptomen 😢
Ferryman
O ja, en iedereen die nu roept dat het (toch) hoog tijd wordt voor een update: bedenk wel dat ze alle tijd, moeite en kosten die ze nu aan diagnose en pleistertjes plakken moeten verspillen niet meer aan een echte inhoudelijke update kunnen besteden. Dat wordt dus nog langer wachten, met dank aan Apple 😢
Menno
Ook MoneyWiz is Engelstalig geworden na iOS update 9.0 en nog steeds Engelstalig na update 9.0.1. iPhone 5S.
Patrick
Ik wist dat er een tijd geleden een artikel was verschenen over een update met hoe het nieuwe TomTom er uit zou gaan zien.
Net opgezocht en dat dateert alweer van april 2013.
TomTom beloofde daarin dat met de komst van de nieuwe go systemen ook Android en iOS snel zouden gaan volgen.
Dit zag er veelbelovend uit met mooie screenshots.
Ik wacht nog steeds dus op die update van nu al meer dan 2 jaar.
Ben benieuwd hoe lang die taal update er is. Dit is het artikel
Rick
@Ferryman: Onzin. Apple heeft dit ‘probleem’ niet veroorzaakt. Gewoon zorgen dat je build met de laatste SDK en je hebt geen probleem. Als je je meuk niet up-to-date houdt als TomTom zijnde, dan is dat hun probleem.
corne64
Ik begrijp al de ophef niet. Mijn tomtom is en ook na de update naar ios 9 gewoon Nederlands gebleven.
D Keegstra
De Bruna App Bliyoo is ook Engelstalig sinds de update,..
Ferryman
@Rick: Over onzin gesproken, de pot verwijt de ketel… Zeker nooit van ‘backwards compatibiliteit’ gehoord? Voor elk OS een must. Een OS update die diverse voorheen goed werkende apps – het gaat absoluut niet alleen om TomTom – laat falen schiet per definitie op dat punt tekort.
Ben ook niet de enige die deze logische oorzaak-gevolg conclusie trekt. iCulture heeft zich tot nu toe weliswaar angstvallig neutraal opgesteld, maar OMT.nl laat er ook al langer geen enkele twijfel over bestaan wat de oorzaak is.
En denk je nou echt dat TomTom – notabene partner van Apple in Apple Maps – met deze niet mis te verstane conclusie na langdurig onderzoek (het speelt immers al sinds 9.0, ruim negen dagen) zou komen als ze niet verdomd zeker van hun zaak zouden zijn?
Michel
Haha al die mensen die dachten goedkoop uit te zijn met n appje voor 50 euro..
Ik heb een TomTom navigatie systeem voor 400 euro gekocht, en ik krijg keurig updates binnen, en geen probleem met veranderende instellingen..
Hoe heet dat ook al weer?? Goedkoop is duurkoop??
Een smartphone is helemaal niet geschikt voor navigatie.. Wel even snel wat opzoeken!
Nederlanders 😓
Ferryman
@Michel: 😂😂😂 Da’s wel een heel creatieve manier om tegen jezelf te verantwoorden dat je gewoon 8x teveel betaald hebt. 😂😂😂
Nee, met èn een mobieltje, èn een lomp navigatiekastje rond moeten zeulen, dàt is nog eens waar voor je geld – als je denkt dat je electronica per kilo moet afrekenen tenminste 😆
martin
@Michel: Gefeliciteerd met je kastje van 400 euro, ik hoop oprecht dat je er veel plezier van hebt. Voor 350 euro minder wil ik best een minuutje besteden aan het wijzigen van mijn instellingen. En waarom zou een telefoon niet geschikt zijn? Maak je antwoord graag zo concreet mogelijk, want ik ben zo benieuwd. En wat heeft het met ‘Nederlanders’ te maken? Hou met het antwoord op deze vraag vooral rekening met het feit dat er legio gratis navigatieopties zijn. Wederom; ben heel benieuwd naar je antwoord.
bashir
Die Tomtom interface met dat rode pijltje dateert al vanaf 1996 en er zijn inmiddels navigatiesystemen die “iets meer contextuele info meegeven” (ik probeer het een beetje positief te stellen)
Het voordeel van deze ontwikkelachterstand, zonder Apple API’s, is dat je beter een keer helemaal opnieuw kan beginnen
Succes daarmee !
Wilbie
Bij mij is Tom Tom nog steeds in het Nederlands. Maar sinds iOS 9 gebruik ik in Nederland de navigatie van Apple Maps. Met zeer up-to-date kaarten én gratis file-info, die voor zover ik dat in Noord Nederland kan nagaan prima functioneert…
remco
Enige probleem wat ik met TomTom heb is dat mn scherm op slaapstand gaat. Maar daar hoor je niemand over..
ucsdcom
Ik heb ook de app en voor wie door de reactie hierboven aan de app zou twijvelen: ik heb ook zo’n dure echte TomTom. Sinds ik de app op mijn Iphone heb blijft de TomTom go gewoon in de kast thuis liggen als ik vertrek. De app werkt minstens zo goed en een telefoon op zak is prettiger dan een dikke grote TomTom go in je broekzak stoppen 😉
En voor wie wacht op de nieuwe app: ik heb hem al op mijn Android toestel. Er zijn nog best wat opties die missen of die nog niet werken. Dit trekt slechts heel langzaam bij. Ik heb de oude app zoals die er nu nog voor Iphones is liever dan de nieuwe. Wel wordt de nieuwe app gratis met een beperkt aantal navigatiekilometers als je niet betaalt.
Harold
Heb de iPhone gereset naar fabrieksinstellingen en de TT app weer geïnstalleerd en nu is die weer in het Nederlands. Alleen door de nieuwe lettertype van Apple past niet alle informatie meer op het scherm.
Het gaan in de slaapmodus is te voorkomen om de batterijbespaarstand (geel batterijtje) uit te zetten.
Bert
Sinds de publieke beta is uit kwam heb ik dit probleem al met TomTom en ook bijvoorbeeld met de Greenwheels app. Altijd zo typisch dat bedrijven er dan pas iets mee gaan doen als iOS definitief wordt gerleased. Lijkt me dat je dit als fabrikant toch ook even test.
Ferryman
@Bert: Als je zelf aan je app helemaal niets hebt veranderd en hij is een beetje complex is het nogal lastig testen waar het eventueel misschien mogelijkerwijs wel eens fout zou kunnen gaan als er in een OS update wie weet waar een fout zou kunnen zijn geïntroduceerd. Niet echt een kwestie van ‘even testen’, eerder van (welhaast letterlijk) uitputtend testen.
Maar ik neem aan dat jij als (publieke) bètatester de issues die je hebt geconstateerd ook netjes hebt gemeld? Dan is het inderdaad wat laks als Apple noch TomTom noch Greenwheels er iets mee hebben gedaan.😕 Daar zijn bèta’s immers voor bedoeld, dat de bètatesters hun bevindingen doorgeven èn dat daar vervolgens ook iets mee gedaan wordt… anders kunnen ze net zo goed geen bèta’s uitbrengen.
WvB22
Zou het wel interessant vinden om te weten wat nou precies de oorzaak is. Best vreemde bug namelijk. Misschien het niet goed werken van het zogenaamde app thinning?
Michel
Om antwoord te geven waarom ik zo’n “duur” kastje aangeschaft heb: per week leg ik zo’n 4000 km af, dat betekend dat dat kastje gemiddeld om en nabij 50 uur per week aan staat..
Ga ik dat met m’n telefoon doen, dan blijf ik bezig om hem van m’n raam af te trekken en weer terug te plakken, aangezien ik ook veel bel met mijn telefoon (gek heh)..
Voor mij is een telefoon een ding om mee te communiceren (bellen, berichtjes, social media).
En zo’n kastje groot?? Ik denk dat ie aardig dicht bij de afmetingen van de plusversie van de iPhone ligt, maja, deze past ook zowat niet in je zak 😂
En ik blijf erbij dat goedkoop duurkoop is, en dat Nederlanders nou eenmaal voor n dubbeltje op de eerste rang willen zitten 😓
Frank
Origineel geplaatst door Michel
Ga ik dat met m’n telefoon doen, dan blijf ik bezig om hem van m’n raam af te trekken en weer terug te plakken, aangezien ik ook veel bel met mijn telefoon (gek heh)..
Voor mij is een telefoon een ding om mee te communiceren (bellen, berichtjes, social media).
Zeker gek, ik heb mijn telefoon nog nooit tegen mijn raam aangeplakt, hier zijn mooie andere oplossingen voor en handheld bellen is niet toegestaan in Nederland. Beetje dom om daar 400 euro voor uit te geven, terwijl je met een app van 50 euro hetzelfde kan doen. Mijn TomTom app werkt nog prima op iOS 8.4.1
Diederik
@Michel: Ik begrijp je frustratie niet helemaal vrees ik. Navigeren gaat perfect met een iPhone. Hoef je helemaal niet aan je voorruit te plakken. Ik gebruik een zwanenhals in m’n sigarettenaansteker. Zo kan ik ook handvrij bellen.
Verkies je zelf een apart GPS toestel, prima. Maar daarom hoef je nog geen overbodige opmerkingen erbij te posten.
(verwijderbaar). Werkt perfect en 100000000x beter dan alle andere ingebouwde navigatie oplossingen. TomTom met abootje op flitsers en files, muziek via deezer of internetradio. Mailtjes en berichtjes zie ik mooi binnenkomen.
Nee voor mij NOOIT meer zo’n los TomTom kastje 😄😄
Ik rijd overigens ook veel km’s, daarom heb ik de moeite genomen. En na bijna 2 jaar nog geen spijt van gehad!
puccini
STOP ! STOP ! STOP !
In het kort komt het hier gewoon op neer dat:
Apple erg slordig aan het worden is de laatste jaren !
Tomtom blijft nog steeds het logge bedrijf waar de linkerhand nog steeds niet weet wat de rechterhand aan het doen is, en niet wil luisteren naar de gebruikers !
We kunnen weer verder !
Ferryman
@Michel: 4000km per week? Geef je zelf al mee aan dat jouw gebruik nogal ongewoon is.Van de ruit afhalen om te bellen etc? Handheld bellen (etc) is met een goede reden verboden en dus nog asociaal ook. En als je wel ‘n carkit hebt hoef je ‘m niet uit de houder te halen, die ook niet per sé op ‘t raam hoeft. Zijn veel betere plekken voor.Één kastje niet groot? Misschien, maar niet elke iPhone is een 6plus en jij loopt met twéé te zeulen.Goedkoop is duurkoop? Lekker goedkoop cliché – sorry, bedoel natuurlijk duurkoop cliché 😁Zo ken ik er ook wel een paar. Duurder is niet altijd beter bv. (Al is dat natuurlijk vloeken in de kerk op een Apple forum 😉)Maar veel plezier met je TomTom in je Rolls Royce (goedkopere auto zou duurkoper zijn toch?) 😜
Ik heb de TomTom app uitvoerig in de beta getest. Werkte gewoon. Met de Public release ging het mis. Buiten het feit dat de laatste kaartupdate van mei is, met kaarten van februari, is het bijzonder storend. De vraag is of er wel goed getest is. Voor ‘bij’-programmeurs wellicht te tijdrovend, maar voor een applicatie van toch heel wat centen, onacceptabel. Vervelend om dit te constateren. Of TomTom heeft minder tijd voor deze app omdat er andere plannen lopen en deze weg doodloopt of veranderd is in een rotonde met maar een afrit…
Ferryman
Origineel geplaatst door WvB22
Zou het wel interessant vinden om te weten wat nou precies de oorzaak is. Best vreemde bug namelijk. Misschien het niet goed werken van het zogenaamde app thinning?
Ben ook wel heel benieuwd. Al kun je met wat gericht zoeken op ‘t WWWeb (wil hier het G-woord niet gebruiken 😉) wel al een indruk krijgen.
Het lijkt erop dat je de land/taal instellingen van iOS in een app op verschillende manieren kunt uitvragen, en dat één van die methodes andere (dus niet backwards compatible) uitvoer geeft sinds 9.0.
Dat juist veel games getroffen worden komt waarschijnlijk doordat oa een speciale (platform onafhankelijke) game SDK van een derde partij ook van juist die methode gebruik maakt voor localisatie.
Maar ben bang dat we ‘t fijne ervan voorlopig niet officieel te horen krijgen, en misschien wel nooit. De ware oorzaak wordt waarschijnlijk onderdeel van ‘t bakkelijen over de schuldvraag tussen Apple en de getroffen app ontwikkelaars, waarbij geen van de partijen publiekelijk het achterste van de tong wil laten zien ivm (product-) aansprakelijkheid, imagoschade, schadeclaims etc. 😕
Ron
Iedereen die sinds juni een update uitbrengt voor een IOS app, moet aan de nieuwe schermresolutie van de Iphone 6/plus voldoen. Dat is dus mooi, Tomtom wordt nu gedwongen om daar eindelijk eens aan te voldoen.
sjon
Nou zo’n probleem heb ik er niet mee. Stel toch steeds vaker alles op engels in. Maar de manier hoe dingen gezegd worden door onze nederlandse dame die probeert engels te praten…
jan jansen
Waar het probleem ook ligt
Tomtom loopt schromelijk achter met de huidige app
Er is al maaanden geleden gesproken over een nieuwe app De Tomtom Go zoals deze al is verschenen voor Android.
Voordeel veel betere nieuwe layout, update voor iphone 6 en 6
en je “krijgt’ voor een vast bedrag tomtom voor alle landen. In potentie mag he die allemaal downloaden. Dus kun je landen naar behoefte op je telefoon zetten. Tevens Traffic informatie en Flitspalen inclusief.
Huidige gebruikers krijgen naar het Android model 3 jaar gratis tomtom go
Daarna 20 euro per jaar of 45 euro per 3 jaar. Een superoplossing
Kortom het wachten is al ontzettend lang op deze nieuwe Tomtom Go app
Tomtom doe niet zo domdom en lever nou eens het beloofde!!
Kris
De mijne gaat ook steeds in slaapstand sinds ios 9 😡
Fred G
@ucsdcom: @corne64: Bij mij ook alles Engels geworden. Gebruik evenwel ook ‘Here’. Schitterende gratis App met heel wat mogelijkheden. In afwachting van … is die zeker bruikbaar.
Bollie
TT app. ook ooit gekocht, maar ben toch overgestapt op Waze. Gratis, snel en altijd Up-to-date met het actuele verkeer. Bij TT moet je daar dik voor betalen.
Mike
@Bollie: Afgelopen vakantie waze af en toe aangehad om een aantal files in Frankrijk en België te omzeilen, maar dat was niet ideaal. Ik heb nog nooit zoveel van het landschap gezien, na een uur (!) over kleine weggetjes te zijn omgereden de TomTom app maar weer aangezet, binnen 5 minuten op een lege snelweg, terwijl Waze me maar verder over kleine weggetjes bleef sturen (uiteraard met elkaar vergeleken).
Geen app is perfect, daar ben ik mij van bewust, maar het vertrouwen in Waze is wel redelijk verdwenen.
ronny1967
Sinds Nokia Here in het Nederlands werkt gebruik ik deze en hij is volledig gratis. Enkele weken terug heb ik er met de offline kaarten in New York enorm veel positieve ervaringen mee opgedaan. Voor mij geen andere app meer
Ed
@ronny1967: en de updates? Mijn ervaring is dat het wegennet lang niet actueel is in Nederland. Ook wordt mijn iPhone bij Here eeg warm en bij TomTom helemaal niet
Ferryman
Origineel geplaatst door WvB22
Zou het wel interessant vinden om te weten wat nou precies de oorzaak is. Best vreemde bug namelijk. Misschien het niet goed werken van het zogenaamde app thinning?
Leuk linkje naar Apple developer info die een beetje licht werpt op de kwestie. Zoals je daar kunt lezen heeft Apple er inderdaad voor gekozen om een methode die je in een app kunt gebruiken om de taalinstellingen te achterhalen in iOS9 andere resultaten te laten teruggeven dan voorheen:
With iOS 9, the results returned by NSLocale.preferredLanguages() can differ from previous releases. In iOS 8 and earlier, only certain language, script, and region combinations were returned by this API. However, in iOS 9, more combinations of language, script, and region are permitted.
Dat is natuurlijk ook wel vragen om moeilijkheden, staat iig volkomen haaks op de best practice om gepubliceerde API’s alleen backwards compatibel te wijzigen. Maar als er echt op de WWDC zoveel aandacht is geweest voor de veranderingen in localisatie en internationalisatie als lijkt (zie linkje verderop) dan is het van een zo nadrukkelijk internationaal geörienteerd bedrijf als TomTom ook wel een beetje suf dat ze zich pas zo laat hebben gerealiseerd dat dat problemen voor hun apps zou kunnen opleveren 😕
Lijkt vooralsnog een gevalletje gedeelde schuld dus…
Hier kun je nog veel meer vinden over de (deels nieuwe/gewijzigde) internationalisatie- en localisatie-mogelijkheden van iOS 9, en hoe Apple dat communiceert en documenteert voor developers.
ronny1967
Origineel geplaatst door Ed
@ronny1967: en de updates? Mijn ervaring is dat het wegennet lang niet actueel is in Nederland. Ook wordt mijn iPhone bij Here eeg warm en bij TomTom helemaal niet
geen enkel probleem gehad tot nu toe en ik krijg toch bijna maandelijks kaartupdates door. In NY bvb Werkte hij perfect en ook voetgangers navigatie. Ook was het gemakkelijk om een horecazaak te vinden door bvb gewoon Europa café of mc do in te geven en hij gidste je zonder probleem naar de dichtstbijzijnde. Ook atm of openbaar vervoer navigatie werkte perfect want hij gaf alle routes en haltes voor overstap perfect weer. Hebben nooit hulp moeten vragen want here was in het Nederlands overduidelijk
Sander
@Ferryman: Denk je niet dat TomTom tijd genoeg gehad heeft om hun App te testen tijdens de BETA fase? Waarom dan Apple’s schuld?
Apple kan slechts geen nieuwe iOS versies meer maken omdat App ontwikkelaars hun app niet tijdig testen.
Andere bekende apps hebben er toch ook geen last van?
Ferryman
@Sander: Het is maar de vraag of dit tijdens de bèta geconstateerd had kunnen worden, her en der kun je lezen dat verschillende bètatesters ervan overtuigd zijn dat dit probleem niet in de bèta’s optrad maar voor het eerst in de final release. Zie bv Jan‘s reactie, maar er zijn veel meer van dit soort ervaringen te vinden.API’s zijn juist bedoeld om ontwikkelaars een transparante, stabiele interactie tussen hun app en bv het OS te bieden. Dat Apple er nu voor heeft gekozen een bestaande API methode zo fundamenteel te wijzigen is niet alleen ongebruikelijk en developer-onvriendelijk, maar imho onnodig en botweg onprofessioneel. Er was ook een backwards compatibele aanpassing mogelijk geweest.En er zijn ook wel degelijk meer bekende apps die hier last van hebben. Bijvoorbeeld de in het artikel al genoemde apps, waaronder de Wikipedia app…
jan venmans
@Appie: Waren dat niet adam en eva…
Zelfs die hadden nog snellere update’s
Ferryman
Hoe die fix eruit komt te zien, daarover is TomTom niet helemaal duidelijk. Enerzijds beloven ze dat ‘Apple een fix zal uitbrengen’ (in de vorm van iOS 9.0.2?), maar tegelijk raden ze klanten aan om updates via de App Store in de gaten te houden. Het lijkt er dus op, dat er alleen een app-update nodig is.
Inmiddel blijkt TomTom (vrijdag) meer duidelijkheid te hebben gegeven, zie bv deze reactie op ‘t TomTom discussie forum: ze hebben een app update ingediend, die nu in Apple’s reviewproces zit…
Ferryman
Origineel geplaatst door Rick: @Ferryman: Onzin. Apple heeft dit ‘probleem’ niet veroorzaakt. Gewoon zorgen dat je build met de laatste SDK en je hebt geen probleem. Als je je meuk niet up-to-date houdt als TomTom zijnde, dan is dat hun probleem.
Toch nog ff over die onzin. Volgens Apple zèlf moet je soms juist een oude SDK gebruiken om compatibiliteitsproblemen te voorkomen!
Dit is wat Apple zelf schrijft over API’s, SDK’s en backwards compatibility op de developer site:
As frameworks evolve through various releases, APIs are introduced or deprecated and behaviors of existing APIs may occasionally change. Apple makes every effort to minimize changes that may cause incompatibilities, in some cases providing alternate behaviors based on the framework version. In rare cases, your code needs to determine the framework version and adjust accordingly.
As a backward-compatibility mechanism, Apple frameworks sometimes check for the version of the SDK an application is built against, and, if it is an older SDK, modify the behavior for compatibility. This is done in cases where Apple predicts or discovers compatibility problems.
Mbt SDK’s kraam je dus echt absoluut volledige BS uit…
Wat die kreet “Apple makes every effort to minimize changes that may cause incompatibilities” echt waard is hebben we trouwens nu kunnen zien 😭
TomTom, TomTom.
Zijn dat niet die gasten die navigatie systemen en software maakte?
Ik zit nog op een knappe update te wachten jongens.
En daar sluit ik mij helemaal bij aan! Het is nou niet echt een gratis app, voor dat geld had ik een sneller update cycle verwacht…
Ach zo’n groot probleem vind ik het nou ook weer niet.
De standaard-namen zijn Bram en Eva.
Ik ken een voormalig showbizz-koppel met die namen. Toeval…?
Ja het wordt eens tijd dat er een nieuwe update volgt…
Ach wat. Komt vanzelf goed. Zeker voor ons Nederlanders die allemaal Engels spreken en lezen is er niets aan de hand. Je kunt gewoon Eva weer in het Nederlands laten spreken. Alleen de interface is nog een paar dagen in het Engels. So what?
Wat ik TomTom wel kwalijk neem is het feit dat ze ons zelf niet op de hoogte hebben gehouden en voor onnodige onrust hebben gezorgd. Ik zelf heb BV mijn nieuwe aankoop bij de app store van TomTom direct opgezegd en het bedrag gerestitueerd gekregen. Was niet nodig geweest. Heb het nu inmiddels gratis via een kennis. Ook in het Engels weer dus maar dat komt goed na weekend. So sleep well, komt goed
Vreemd dat TomTom nu met een ‘oplossing’ gaat komen voor een door Apple veroorzaakt probleem.
Heeft toch verdacht veel weg van dat spreekwoordelijke paard àchter de wagen… en helpt natuurlijk geen moer voor alle andere apps die sinds 9.0 precies hetzelfde probleem hebben.
Problemen kun je iha toch echt maar beter bij de bròn aanpakken, ipv helemaal ‘stroomafwaarts’. Oftewel oorzaken bestrijden ipv alleen de symptomen 😢
O ja, en iedereen die nu roept dat het (toch) hoog tijd wordt voor een update: bedenk wel dat ze alle tijd, moeite en kosten die ze nu aan diagnose en pleistertjes plakken moeten verspillen niet meer aan een echte inhoudelijke update kunnen besteden. Dat wordt dus nog langer wachten, met dank aan Apple 😢
Ook MoneyWiz is Engelstalig geworden na iOS update 9.0 en nog steeds Engelstalig na update 9.0.1. iPhone 5S.
Ik wist dat er een tijd geleden een artikel was verschenen over een update met hoe het nieuwe TomTom er uit zou gaan zien.
Net opgezocht en dat dateert alweer van april 2013.
TomTom beloofde daarin dat met de komst van de nieuwe go systemen ook Android en iOS snel zouden gaan volgen.
Dit zag er veelbelovend uit met mooie screenshots.
Ik wacht nog steeds dus op die update van nu al meer dan 2 jaar.
Ben benieuwd hoe lang die taal update er is.
Dit is het artikel
@Ferryman: Onzin. Apple heeft dit ‘probleem’ niet veroorzaakt. Gewoon zorgen dat je build met de laatste SDK en je hebt geen probleem. Als je je meuk niet up-to-date houdt als TomTom zijnde, dan is dat hun probleem.
Ik begrijp al de ophef niet. Mijn tomtom is en ook na de update naar ios 9 gewoon Nederlands gebleven.
De Bruna App Bliyoo is ook Engelstalig sinds de update,..
@Rick: Over onzin gesproken, de pot verwijt de ketel… Zeker nooit van ‘backwards compatibiliteit’ gehoord? Voor elk OS een must. Een OS update die diverse voorheen goed werkende apps – het gaat absoluut niet alleen om TomTom – laat falen schiet per definitie op dat punt tekort.
Ben ook niet de enige die deze logische oorzaak-gevolg conclusie trekt. iCulture heeft zich tot nu toe weliswaar angstvallig neutraal opgesteld, maar OMT.nl laat er ook al langer geen enkele twijfel over bestaan wat de oorzaak is.
En denk je nou echt dat TomTom – notabene partner van Apple in Apple Maps – met deze niet mis te verstane conclusie na langdurig onderzoek (het speelt immers al sinds 9.0, ruim negen dagen) zou komen als ze niet verdomd zeker van hun zaak zouden zijn?
Haha al die mensen die dachten goedkoop uit te zijn met n appje voor 50 euro..
Ik heb een TomTom navigatie systeem voor 400 euro gekocht, en ik krijg keurig updates binnen, en geen probleem met veranderende instellingen..
Hoe heet dat ook al weer?? Goedkoop is duurkoop??
Een smartphone is helemaal niet geschikt voor navigatie.. Wel even snel wat opzoeken!
Nederlanders 😓
@Michel: 😂😂😂 Da’s wel een heel creatieve manier om tegen jezelf te verantwoorden dat je gewoon 8x teveel betaald hebt. 😂😂😂
Nee, met èn een mobieltje, èn een lomp navigatiekastje rond moeten zeulen, dàt is nog eens waar voor je geld – als je denkt dat je electronica per kilo moet afrekenen tenminste 😆
@Michel: Gefeliciteerd met je kastje van 400 euro, ik hoop oprecht dat je er veel plezier van hebt. Voor 350 euro minder wil ik best een minuutje besteden aan het wijzigen van mijn instellingen. En waarom zou een telefoon niet geschikt zijn? Maak je antwoord graag zo concreet mogelijk, want ik ben zo benieuwd. En wat heeft het met ‘Nederlanders’ te maken? Hou met het antwoord op deze vraag vooral rekening met het feit dat er legio gratis navigatieopties zijn. Wederom; ben heel benieuwd naar je antwoord.
Die Tomtom interface met dat rode pijltje dateert al vanaf 1996 en er zijn inmiddels navigatiesystemen die “iets meer contextuele info meegeven” (ik probeer het een beetje positief te stellen)
Het voordeel van deze ontwikkelachterstand, zonder Apple API’s, is dat je beter een keer helemaal opnieuw kan beginnen
Succes daarmee !
Bij mij is Tom Tom nog steeds in het Nederlands. Maar sinds iOS 9 gebruik ik in Nederland de navigatie van Apple Maps. Met zeer up-to-date kaarten én gratis file-info, die voor zover ik dat in Noord Nederland kan nagaan prima functioneert…
Enige probleem wat ik met TomTom heb is dat mn scherm op slaapstand gaat. Maar daar hoor je niemand over..
Ik heb ook de app en voor wie door de reactie hierboven aan de app zou twijvelen: ik heb ook zo’n dure echte TomTom. Sinds ik de app op mijn Iphone heb blijft de TomTom go gewoon in de kast thuis liggen als ik vertrek. De app werkt minstens zo goed en een telefoon op zak is prettiger dan een dikke grote TomTom go in je broekzak stoppen 😉
En voor wie wacht op de nieuwe app: ik heb hem al op mijn Android toestel. Er zijn nog best wat opties die missen of die nog niet werken. Dit trekt slechts heel langzaam bij. Ik heb de oude app zoals die er nu nog voor Iphones is liever dan de nieuwe. Wel wordt de nieuwe app gratis met een beperkt aantal navigatiekilometers als je niet betaalt.
Heb de iPhone gereset naar fabrieksinstellingen en de TT app weer geïnstalleerd en nu is die weer in het Nederlands. Alleen door de nieuwe lettertype van Apple past niet alle informatie meer op het scherm.
Het gaan in de slaapmodus is te voorkomen om de batterijbespaarstand (geel batterijtje) uit te zetten.
Sinds de publieke beta is uit kwam heb ik dit probleem al met TomTom en ook bijvoorbeeld met de Greenwheels app. Altijd zo typisch dat bedrijven er dan pas iets mee gaan doen als iOS definitief wordt gerleased. Lijkt me dat je dit als fabrikant toch ook even test.
@Bert: Als je zelf aan je app helemaal niets hebt veranderd en hij is een beetje complex is het nogal lastig testen waar het eventueel misschien mogelijkerwijs wel eens fout zou kunnen gaan als er in een OS update wie weet waar een fout zou kunnen zijn geïntroduceerd. Niet echt een kwestie van ‘even testen’, eerder van (welhaast letterlijk) uitputtend testen.
Maar ik neem aan dat jij als (publieke) bètatester de issues die je hebt geconstateerd ook netjes hebt gemeld? Dan is het inderdaad wat laks als Apple noch TomTom noch Greenwheels er iets mee hebben gedaan.😕 Daar zijn bèta’s immers voor bedoeld, dat de bètatesters hun bevindingen doorgeven èn dat daar vervolgens ook iets mee gedaan wordt… anders kunnen ze net zo goed geen bèta’s uitbrengen.
Zou het wel interessant vinden om te weten wat nou precies de oorzaak is. Best vreemde bug namelijk. Misschien het niet goed werken van het zogenaamde app thinning?
Om antwoord te geven waarom ik zo’n “duur” kastje aangeschaft heb: per week leg ik zo’n 4000 km af, dat betekend dat dat kastje gemiddeld om en nabij 50 uur per week aan staat..
Ga ik dat met m’n telefoon doen, dan blijf ik bezig om hem van m’n raam af te trekken en weer terug te plakken, aangezien ik ook veel bel met mijn telefoon (gek heh)..
Voor mij is een telefoon een ding om mee te communiceren (bellen, berichtjes, social media).
En zo’n kastje groot?? Ik denk dat ie aardig dicht bij de afmetingen van de plusversie van de iPhone ligt, maja, deze past ook zowat niet in je zak 😂
En ik blijf erbij dat goedkoop duurkoop is, en dat Nederlanders nou eenmaal voor n dubbeltje op de eerste rang willen zitten 😓
Zeker gek, ik heb mijn telefoon nog nooit tegen mijn raam aangeplakt, hier zijn mooie andere oplossingen voor en handheld bellen is niet toegestaan in Nederland. Beetje dom om daar 400 euro voor uit te geven, terwijl je met een app van 50 euro hetzelfde kan doen. Mijn TomTom app werkt nog prima op iOS 8.4.1
@Michel: Ik begrijp je frustratie niet helemaal vrees ik. Navigeren gaat perfect met een iPhone. Hoef je helemaal niet aan je voorruit te plakken. Ik gebruik een zwanenhals in m’n sigarettenaansteker. Zo kan ik ook handvrij bellen.
Verkies je zelf een apart GPS toestel, prima. Maar daarom hoef je nog geen overbodige opmerkingen erbij te posten.
@Michel: Mah, om dat te fiksen heb ik gewoon een iPad mini retina ingebouwd.
(verwijderbaar). Werkt perfect en 100000000x beter dan alle andere ingebouwde navigatie oplossingen. TomTom met abootje op flitsers en files, muziek via deezer of internetradio. Mailtjes en berichtjes zie ik mooi binnenkomen.
Nee voor mij NOOIT meer zo’n los TomTom kastje 😄😄
Ik rijd overigens ook veel km’s, daarom heb ik de moeite genomen. En na bijna 2 jaar nog geen spijt van gehad!
STOP ! STOP ! STOP !
In het kort komt het hier gewoon op neer dat:
Apple erg slordig aan het worden is de laatste jaren !
Tomtom blijft nog steeds het logge bedrijf waar de linkerhand nog steeds niet weet wat de rechterhand aan het doen is, en niet wil luisteren naar de gebruikers !
We kunnen weer verder !
@Michel: 4000km per week? Geef je zelf al mee aan dat jouw gebruik nogal ongewoon is.Van de ruit afhalen om te bellen etc? Handheld bellen (etc) is met een goede reden verboden en dus nog asociaal ook. En als je wel ‘n carkit hebt hoef je ‘m niet uit de houder te halen, die ook niet per sé op ‘t raam hoeft. Zijn veel betere plekken voor.Één kastje niet groot? Misschien, maar niet elke iPhone is een 6plus en jij loopt met twéé te zeulen.Goedkoop is duurkoop? Lekker goedkoop cliché – sorry, bedoel natuurlijk duurkoop cliché 😁Zo ken ik er ook wel een paar. Duurder is niet altijd beter bv. (Al is dat natuurlijk vloeken in de kerk op een Apple forum 😉)Maar veel plezier met je TomTom in je Rolls Royce (goedkopere auto zou duurkoper zijn toch?) 😜
Ik heb de TomTom app uitvoerig in de beta getest. Werkte gewoon. Met de Public release ging het mis. Buiten het feit dat de laatste kaartupdate van mei is, met kaarten van februari, is het bijzonder storend. De vraag is of er wel goed getest is. Voor ‘bij’-programmeurs wellicht te tijdrovend, maar voor een applicatie van toch heel wat centen, onacceptabel. Vervelend om dit te constateren. Of TomTom heeft minder tijd voor deze app omdat er andere plannen lopen en deze weg doodloopt of veranderd is in een rotonde met maar een afrit…
Ben ook wel heel benieuwd. Al kun je met wat gericht zoeken op ‘t WWWeb (wil hier het G-woord niet gebruiken 😉) wel al een indruk krijgen.
Het lijkt erop dat je de land/taal instellingen van iOS in een app op verschillende manieren kunt uitvragen, en dat één van die methodes andere (dus niet backwards compatible) uitvoer geeft sinds 9.0.
Dat juist veel games getroffen worden komt waarschijnlijk doordat oa een speciale (platform onafhankelijke) game SDK van een derde partij ook van juist die methode gebruik maakt voor localisatie.
Maar ben bang dat we ‘t fijne ervan voorlopig niet officieel te horen krijgen, en misschien wel nooit. De ware oorzaak wordt waarschijnlijk onderdeel van ‘t bakkelijen over de schuldvraag tussen Apple en de getroffen app ontwikkelaars, waarbij geen van de partijen publiekelijk het achterste van de tong wil laten zien ivm (product-) aansprakelijkheid, imagoschade, schadeclaims etc. 😕
Iedereen die sinds juni een update uitbrengt voor een IOS app, moet aan de nieuwe schermresolutie van de Iphone 6/plus voldoen. Dat is dus mooi, Tomtom wordt nu gedwongen om daar eindelijk eens aan te voldoen.
Nou zo’n probleem heb ik er niet mee. Stel toch steeds vaker alles op engels in. Maar de manier hoe dingen gezegd worden door onze nederlandse dame die probeert engels te praten…
Waar het probleem ook ligt
Tomtom loopt schromelijk achter met de huidige app
Er is al maaanden geleden gesproken over een nieuwe app De Tomtom Go zoals deze al is verschenen voor Android.
Voordeel veel betere nieuwe layout, update voor iphone 6 en 6
en je “krijgt’ voor een vast bedrag tomtom voor alle landen. In potentie mag he die allemaal downloaden. Dus kun je landen naar behoefte op je telefoon zetten. Tevens Traffic informatie en Flitspalen inclusief.
Huidige gebruikers krijgen naar het Android model 3 jaar gratis tomtom go
Daarna 20 euro per jaar of 45 euro per 3 jaar. Een superoplossing
Kortom het wachten is al ontzettend lang op deze nieuwe Tomtom Go app
Tomtom doe niet zo domdom en lever nou eens het beloofde!!
De mijne gaat ook steeds in slaapstand sinds ios 9 😡
@ucsdcom: @corne64: Bij mij ook alles Engels geworden. Gebruik evenwel ook ‘Here’. Schitterende gratis App met heel wat mogelijkheden. In afwachting van … is die zeker bruikbaar.
TT app. ook ooit gekocht, maar ben toch overgestapt op Waze. Gratis, snel en altijd Up-to-date met het actuele verkeer. Bij TT moet je daar dik voor betalen.
@Bollie: Afgelopen vakantie waze af en toe aangehad om een aantal files in Frankrijk en België te omzeilen, maar dat was niet ideaal. Ik heb nog nooit zoveel van het landschap gezien, na een uur (!) over kleine weggetjes te zijn omgereden de TomTom app maar weer aangezet, binnen 5 minuten op een lege snelweg, terwijl Waze me maar verder over kleine weggetjes bleef sturen (uiteraard met elkaar vergeleken).
Geen app is perfect, daar ben ik mij van bewust, maar het vertrouwen in Waze is wel redelijk verdwenen.
Sinds Nokia Here in het Nederlands werkt gebruik ik deze en hij is volledig gratis. Enkele weken terug heb ik er met de offline kaarten in New York enorm veel positieve ervaringen mee opgedaan. Voor mij geen andere app meer
@ronny1967: en de updates? Mijn ervaring is dat het wegennet lang niet actueel is in Nederland. Ook wordt mijn iPhone bij Here eeg warm en bij TomTom helemaal niet
Leuk linkje naar Apple developer info die een beetje licht werpt op de kwestie. Zoals je daar kunt lezen heeft Apple er inderdaad voor gekozen om een methode die je in een app kunt gebruiken om de taalinstellingen te achterhalen in iOS9 andere resultaten te laten teruggeven dan voorheen:
Dat is natuurlijk ook wel vragen om moeilijkheden, staat iig volkomen haaks op de best practice om gepubliceerde API’s alleen backwards compatibel te wijzigen. Maar als er echt op de WWDC zoveel aandacht is geweest voor de veranderingen in localisatie en internationalisatie als lijkt (zie linkje verderop) dan is het van een zo nadrukkelijk internationaal geörienteerd bedrijf als TomTom ook wel een beetje suf dat ze zich pas zo laat hebben gerealiseerd dat dat problemen voor hun apps zou kunnen opleveren 😕
Lijkt vooralsnog een gevalletje gedeelde schuld dus…
Hier kun je nog veel meer vinden over de (deels nieuwe/gewijzigde) internationalisatie- en localisatie-mogelijkheden van iOS 9, en hoe Apple dat communiceert en documenteert voor developers.
geen enkel probleem gehad tot nu toe en ik krijg toch bijna maandelijks kaartupdates door. In NY bvb Werkte hij perfect en ook voetgangers navigatie. Ook was het gemakkelijk om een horecazaak te vinden door bvb gewoon Europa café of mc do in te geven en hij gidste je zonder probleem naar de dichtstbijzijnde. Ook atm of openbaar vervoer navigatie werkte perfect want hij gaf alle routes en haltes voor overstap perfect weer. Hebben nooit hulp moeten vragen want here was in het Nederlands overduidelijk
@Ferryman: Denk je niet dat TomTom tijd genoeg gehad heeft om hun App te testen tijdens de BETA fase? Waarom dan Apple’s schuld?
Apple kan slechts geen nieuwe iOS versies meer maken omdat App ontwikkelaars hun app niet tijdig testen.
Andere bekende apps hebben er toch ook geen last van?
@Sander: Het is maar de vraag of dit tijdens de bèta geconstateerd had kunnen worden, her en der kun je lezen dat verschillende bètatesters ervan overtuigd zijn dat dit probleem niet in de bèta’s optrad maar voor het eerst in de final release. Zie bv Jan‘s reactie, maar er zijn veel meer van dit soort ervaringen te vinden.API’s zijn juist bedoeld om ontwikkelaars een transparante, stabiele interactie tussen hun app en bv het OS te bieden. Dat Apple er nu voor heeft gekozen een bestaande API methode zo fundamenteel te wijzigen is niet alleen ongebruikelijk en developer-onvriendelijk, maar imho onnodig en botweg onprofessioneel. Er was ook een backwards compatibele aanpassing mogelijk geweest.En er zijn ook wel degelijk meer bekende apps die hier last van hebben. Bijvoorbeeld de in het artikel al genoemde apps, waaronder de Wikipedia app…
@Appie: Waren dat niet adam en eva…
Zelfs die hadden nog snellere update’s
Inmiddel blijkt TomTom (vrijdag) meer duidelijkheid te hebben gegeven, zie bv deze reactie op ‘t TomTom discussie forum: ze hebben een app update ingediend, die nu in Apple’s reviewproces zit…
Toch nog ff over die onzin. Volgens Apple zèlf moet je soms juist een oude SDK gebruiken om compatibiliteitsproblemen te voorkomen!
Dit is wat Apple zelf schrijft over API’s, SDK’s en backwards compatibility op de developer site:
Mbt SDK’s kraam je dus echt absoluut volledige BS uit…
Wat die kreet “Apple makes every effort to minimize changes that may cause incompatibilities” echt waard is hebben we trouwens nu kunnen zien 😭
@remco:
ja de mijne ook. Zeer irritant