TomTom Go Navigation is nu ook in CarPlay Dashboard te gebruiken. Dat werd ontdekt door een lezer van iCulture. Dit is een handige functie, zodat je tijdens het navigeren nog iets anders kunt doen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 24 reacties
Kevin
Waar blijft Flitsmeister?
Dick Snijders
@Kevin: Mijn routes ontbreekt en de verwachting werd in juni uitgesproken door de ontwikkelaars dat eind 2020 dit gerealiseerd zou worden. Bij Android toestellen is dit al wel gerealiseerd. Jammer gemiste kans van TomTom.
Moet niks meer van totom eerwt alle
Dure apps gekocht naviagtie nu niks meer van kunnen genruiken
Bart
Kan iemand mij vertellen/uitleggen waarom nog veel mensen zo’n (duur) abonnement op TomTom nemen terwijl er veel (gratis) alternatieven zijn?
Cihan
Origineel geplaatst door Bart Kan iemand mij vertellen/uitleggen waarom nog veel mensen zo’n (duur) abonnement op TomTom nemen terwijl er veel (gratis) alternatieven zijn?
Betrouwbaarheid.
Gert-Jan
Omdat TomTom heel overzichtelijk is, offline kaarten aanbiedt met goede file info en alternatieve routes die altijd werken en ook privacy vriendelijk is (geen track en tracé) heb ik wel 15,- per jaar voor over.
Maar eerlijk is eerlijk ik begin wel steeds meer te twijfelen.
Frank
Voor mij nog steeds de meest duidelijke en beste qua route informatie. Ik mis in de de CarPlay modus de route informatie balk aan de rechterkant waardoor ik de app eigenlijk altijd op het telefoonscherm gebruik. Ik weet sowieso niet wat ik met CarPlay moet, ik probeer het af en toe wel maar vind het eigenlijk niet echt van toegevoegde waarde. Gewoon de radio aan en TomTom op de telefoon werkt voor mij het beste.
Wilbie
@Bart: Als je wilt dat ze in Amerika alles van je komen te weten moet je overgaan op Google Maps of Waze. Dan heb ik wel wat centen over voor een datavriendelijk alternatief. Hoewel Apple Kaarten zelf ook steeds beter wordt…
Ronald
Nog steeds de beste app voor navigatie. Goede routes (geen onnodige straten met drempels), betrouwbare file- en flitsinformatie. Door te kijken naar collectieve historie van alle klanten op dag/tijdbasis in het verleden, kunnen ze veel betere routes bouwen. Ik moest destijds heel erg wennen aan de nieuwe layout, maar inmiddels wil ik niet meer terug. Is het de € 12.99 voor een jaarabonnement absoluut waard. Fijn dat split screen voor Car Play wordt toegevoegd, dat miste ik nog.
Rob
@Bart: De reden waarom in nog TomTom gebruik is om dat deze een zeer prettige en duidelijke stem heeft en de juiste momenten spreekt. Vooral op de motor heb ik daar veel aan aangezien ik dan niet even rustig naar het scherm kan kijken. Ik moet het dus van de stem hebben.
Natuurlijk heb ik vele andere apps geprobeerd maar maar die zijn lang niet zo goed op het gebied van het accuraat geven van duidelijke gesproken instructies.
Naast dat ik TomTom een fijne duidelijke stem vindt hebben zijn er ook echt wel minpunten:
– Wacht al een paar jaar tot het kunnen importeren van eigen routes.
– Volgorde van het menu en kleur settings is nog steeds niet aanpasbaar (kan wel op de TomTom Rider en Android versie).
– Het is ook niet mogelijk om eigen PIO’s toe te voegen.
– iPhone wordt nog steeds heel warm bij het gebruik van TomTom.
– Rijstook aanduiding is er niet duidelijker op geworden. Voorheen met pijlen en borden was duidelijker. Op de motor is dit niet overzichtelijk.
– Blijf het vreemd vinden dan de pijlrichtingen in het blauw zijn terwijl alle pijpen op borden en wegen wit zijn. Het is bij TomTom net andersom. Helaas is dit nog steeds niet aan te passen.
– Aparte volume instelling voor TomTom is verdwenen en loopt nu synchroon met het volume van je iPhone
– Kaart updates manueel per land gaan nogal omslagtig en nemen inmiddels al ruim 9,5GB in beslag.
– Bij het opslaan van een favoriet wordt in bijna alle gevallen de straatnaam en/of huisnummer aangepast. Dit komt omdat TomTom nog steeds ipv de het adres de coördinaten opslaat. In de backend server worden deze gematched met een niet goede kaart waardoor adres verschillen optreden. Veel gebruikers hebben hier al jaren last van.
– Nog steeds geen volledige Siri integrate voor het starten/stoppen van een route.
Maar wat misschien nog wel het meest erge is van TomTom is dat ze niet meer om kunnen gaan met Customer expectations en daarnaast is de service niet meer het geweest is. TomTom komt niet meer betrouwbaar over, neem geen case ownership en reageert niet pro actief. Tevens worden toezeggingen gedaan die niet worden waargemaakt.
Je merkt in alle opzichte dat de mobile navigatie systemen steeds minder interessant worden voor TomTom en vooral de focus ligt op het verkopen van kaartmateriaal (B2B).
Dus ja, zolang mijn abonnement nog loopt… hoe lang houdt de stem mij nog bij TomTom…….
Gert-Jan
@Rob: Herkenbaar wat je zegt. Ze hebben lijkt wel niet hun volledige focus op het mobile product en raken zo klanten kwijt. Als je ziet hoe bv waze innoveert en continue nieuwe updates uitbrengt dan denk ik welleens kom op TomTom wij zijn betalende klanten daar mag je wel wat tegenoverzetten.
Ook vraag ik mij af of ze wel volgens scrum ontwikkelen. Want als er al updates komen, dan komen ze per kwartaal. Terwijl je tegenwoordig zou verwachten dat je met sprints van 2 a 3 weken toch wel om de maand een nieuwe update zou kunnen uitbrengen.
En om je lijstje uit te breiden
– sinds we maar 100 mogen rijden overdag klopt de aankomsttijd niet meer je kunt er gerust een 15 min per 200 km bij op tellen.
– zoeken maar nuttige plaatsen gaat omslachtig, gebruik van Google zou mooi zijn.
– zoeken is zowiezo omslachtig ik wil gewoon 1 zoekbalk zonder dat ik moet kiezen of ik op contactpersonen wil zoeken of niet
– updates van nieuwe kaarten worden niet pro-actief gemeld en moet je nu zelf bedenken en synchroniseren
– integratie met spotify mist. Nu kan ik niet makkelijk switchen
– flitsmeldingen kloppen vaak niet
– wanneer op de iPhone je de bespaar modus aanzet om de accu te sparen loopt TomTom vast. Snap ik wel maar waarschuw dan de gebruiker even dat er onvoldoende cpu beschikbaar is door bespaarmodus
Bob
Origineel geplaatst door Bart Kan iemand mij vertellen/uitleggen waarom nog veel mensen zo’n (duur) abonnement op TomTom nemen terwijl er veel (gratis) alternatieven zijn?
Betrouwbaar, up to date, offline te gebruiken, kaarten per land te kiezen, overzichtelijk en tja, (mijn persoonlijke mening) ruim €1 per maand bij jaarabonnement vind ik zeker niet duur.
Ik wil juist graag flitsmeister kunnen gebruiken zónder de kaart functie maar gewoon een lijst met flitsers zien…
En wat betreft TomTom: waarom zou je voor software met een abo betalen als je allerlei gratis alternatieven hebt?
Ik heb jarenlang TT gebruikt maar met maps en Google maps is dat echt overbodig geworden imho
j. jansen
Origineel geplaatst door Wilbie
@Bart: Als je wilt dat ze in Amerika alles van je komen te weten moet je overgaan op Google Maps of Waze. Dan heb ik wel wat centen over voor een datavriendelijk alternatief. Hoewel Apple Kaarten zelf ook steeds beter wordt…
Zou graag willen dat Apple maps zo goed zou zijn, maar helaas. Laast stuurde hij me door de hoge veluwe om elders te komen… Inmiddels doorgegeven.
Over het algemeen pakken ze dingen wel snel op, maar dit hoort toch niet te kunnen ?
Leo
@Kevin: Echt? die is al een hele tijd in Carplay te gebruiken.
Dennis
@Bart: €12,99 per jaar duur???? Beetje door de omgeving rijden… tja, dan kun je nog wel met Apple Kaarten iets doen. Maar TomTom heeft mij al, zonder ernstige vertraging, dwars door Bangkok geloodst, dus die € 12,99 vind ik echt een schijntje. En geloof me; dat doen weinig navi-apps hun na. Ik zie alle Grab-chauffeurs (de Aziatische variant van Uber) met Google Maps rijden en dat is niet zo accuraat als TomTom. Daar waar mijn TomTom een file aangeeft, daar geeft Maps nog “vrije doorgang” aan, terwijl we toch echt stilstaan in een file. Dan weet ik genoeg wat betreft betrouwbaarheid.
Waze, Sygic loodsen je nog wel door Nederland, maar als je een serieuze routeplanner wilt, dan heb je een keuze; TomTom. Google valt af i.v.m. rupsje-nooit-genoeg-data-verzameling
Martin
Voor de zakelijke rijder de beste navigatie! Betrouwbaar in het binnen- en buitenland, ook offline. Een rustige lay-out en menselijke stembegeleiding zijn favoriet. Een nette vergoeding van één euro per maand voor alle functies binnen het pakket op de iphone en in carplay. De alternatieve routes bij files hebben mij al meerdere uren stilstaan bespaart. Ik begrijp dat als je weinig kilometers maakt een gratis variant een goede keuze is.
Robenroute
De enige reden voor mij TT te gebruiken is de zeer betrouwbare en actuele informatie betreffende files en wegwerkzaamheden. “Gratis” alternatieven vallen sowieso af om redenen hierboven genoemd.
De navigatieapp die ik het liefst gebruik is er een die helaas niet meer onderhouden wordt, maar wel nog steeds werkt en waar ik onlangs nog een kaartupdate voor heel Europa voor ontvangen heb: Navigon. Het jammere is dat de file-informatie altijd problematisch was. Als het niet uitmaakt hoe laat ik ergens ben, neem ik nog steeds en telkens weer Navigon. Ik vind het echt een verademing qua duidelijkheid (kleuren, UI, instructies, 3D-weergave/perspectief).
Als ik geld genoeg zou hebben, zou ik de sourcerechten voor Navigon kopen, een aantal goede ontwikkelaars in dienst nemen en van Navigon een succes maken 🙂
Schuilnaam
Waze nu ook eindelijk met CarPlay Dashboard !!
Alex
En waar blijft tom tom met hun family share?
Tom tom werkt super maar in ga niet 3x een abonnement afsluiten
Wim
Origineel geplaatst door Wilbie @Bart: Als je wilt dat ze in Amerika alles van je komen te weten moet je overgaan op Google Maps of Waze. Dan heb ik wel wat centen over voor een datavriendelijk alternatief. Hoewel Apple Kaarten zelf ook steeds beter wordt…
Inderdaad, niets is gratis uiteindelijk! 🙂
Bij google is de gebruiker “het product”, dat verkocht wordt aan bedrijven in de vorm van gerichte reclame en advertenties.
Ben zelf ook wel te vinden om dat dan te compenseren door wat geld te geven.
Albertk
@Alex: Je kan op een ander toestel ook met je account inloggen en de app installeren met abonnement. Log je daarna weer met normale abonnement in.
Alleen met een update moet je weer even inloggen.
Maar als het goed is gaat TomTom het delen ook ondersteunen.
Robbie
Origineel geplaatst door Robenroute
De enige reden voor mij TT te gebruiken is de zeer betrouwbare en actuele informatie betreffende files en wegwerkzaamheden. “Gratis” alternatieven vallen sowieso af om redenen hierboven genoemd.
De navigatieapp die ik het liefst gebruik is er een die helaas niet meer onderhouden wordt, maar wel nog steeds werkt en waar ik onlangs nog een kaartupdate voor heel Europa voor ontvangen heb: Navigon. Het jammere is dat de file-informatie altijd problematisch was. Als het niet uitmaakt hoe laat ik ergens ben, neem ik nog steeds en telkens weer Navigon. Ik vind het echt een verademing qua duidelijkheid (kleuren, UI, instructies, 3D-weergave/perspectief).
Als ik geld genoeg zou hebben, zou ik de sourcerechten voor Navigon kopen, een aantal goede ontwikkelaars in dienst nemen en van Navigon een succes maken 🙂
inderdaad jammer dat Navigon er niet meer is, wat een top app was dat…
Eens kijken of ik die op een of andere manier nog terug kan zetten op mn iPhone.
andere vraag… hebben meer mensen problemen met TT, bij mij is locatie vinden lastig, zo niet onmogelijk en duurt het een eeuwigheid voor een adres gevonden is in de kaarten. Em ik heb echt geen idee wat ik verkeerd doe…
Waar blijft Flitsmeister?
@Kevin: Mijn routes ontbreekt en de verwachting werd in juni uitgesproken door de ontwikkelaars dat eind 2020 dit gerealiseerd zou worden. Bij Android toestellen is dit al wel gerealiseerd. Jammer gemiste kans van TomTom.
Ja hoop ik ook snel op.
Moet niks meer van totom eerwt alle
Dure apps gekocht naviagtie nu niks meer van kunnen genruiken
Kan iemand mij vertellen/uitleggen waarom nog veel mensen zo’n (duur) abonnement op TomTom nemen terwijl er veel (gratis) alternatieven zijn?
Betrouwbaarheid.
Omdat TomTom heel overzichtelijk is, offline kaarten aanbiedt met goede file info en alternatieve routes die altijd werken en ook privacy vriendelijk is (geen track en tracé) heb ik wel 15,- per jaar voor over.
Maar eerlijk is eerlijk ik begin wel steeds meer te twijfelen.
Voor mij nog steeds de meest duidelijke en beste qua route informatie. Ik mis in de de CarPlay modus de route informatie balk aan de rechterkant waardoor ik de app eigenlijk altijd op het telefoonscherm gebruik. Ik weet sowieso niet wat ik met CarPlay moet, ik probeer het af en toe wel maar vind het eigenlijk niet echt van toegevoegde waarde. Gewoon de radio aan en TomTom op de telefoon werkt voor mij het beste.
@Bart: Als je wilt dat ze in Amerika alles van je komen te weten moet je overgaan op Google Maps of Waze. Dan heb ik wel wat centen over voor een datavriendelijk alternatief. Hoewel Apple Kaarten zelf ook steeds beter wordt…
Nog steeds de beste app voor navigatie. Goede routes (geen onnodige straten met drempels), betrouwbare file- en flitsinformatie. Door te kijken naar collectieve historie van alle klanten op dag/tijdbasis in het verleden, kunnen ze veel betere routes bouwen. Ik moest destijds heel erg wennen aan de nieuwe layout, maar inmiddels wil ik niet meer terug. Is het de € 12.99 voor een jaarabonnement absoluut waard. Fijn dat split screen voor Car Play wordt toegevoegd, dat miste ik nog.
@Bart: De reden waarom in nog TomTom gebruik is om dat deze een zeer prettige en duidelijke stem heeft en de juiste momenten spreekt. Vooral op de motor heb ik daar veel aan aangezien ik dan niet even rustig naar het scherm kan kijken. Ik moet het dus van de stem hebben.
Natuurlijk heb ik vele andere apps geprobeerd maar maar die zijn lang niet zo goed op het gebied van het accuraat geven van duidelijke gesproken instructies.
Naast dat ik TomTom een fijne duidelijke stem vindt hebben zijn er ook echt wel minpunten:
– Wacht al een paar jaar tot het kunnen importeren van eigen routes.
– Volgorde van het menu en kleur settings is nog steeds niet aanpasbaar (kan wel op de TomTom Rider en Android versie).
– Het is ook niet mogelijk om eigen PIO’s toe te voegen.
– iPhone wordt nog steeds heel warm bij het gebruik van TomTom.
– Rijstook aanduiding is er niet duidelijker op geworden. Voorheen met pijlen en borden was duidelijker. Op de motor is dit niet overzichtelijk.
– Blijf het vreemd vinden dan de pijlrichtingen in het blauw zijn terwijl alle pijpen op borden en wegen wit zijn. Het is bij TomTom net andersom. Helaas is dit nog steeds niet aan te passen.
– Aparte volume instelling voor TomTom is verdwenen en loopt nu synchroon met het volume van je iPhone
– Kaart updates manueel per land gaan nogal omslagtig en nemen inmiddels al ruim 9,5GB in beslag.
– Bij het opslaan van een favoriet wordt in bijna alle gevallen de straatnaam en/of huisnummer aangepast. Dit komt omdat TomTom nog steeds ipv de het adres de coördinaten opslaat. In de backend server worden deze gematched met een niet goede kaart waardoor adres verschillen optreden. Veel gebruikers hebben hier al jaren last van.
– Nog steeds geen volledige Siri integrate voor het starten/stoppen van een route.
Maar wat misschien nog wel het meest erge is van TomTom is dat ze niet meer om kunnen gaan met Customer expectations en daarnaast is de service niet meer het geweest is. TomTom komt niet meer betrouwbaar over, neem geen case ownership en reageert niet pro actief. Tevens worden toezeggingen gedaan die niet worden waargemaakt.
Je merkt in alle opzichte dat de mobile navigatie systemen steeds minder interessant worden voor TomTom en vooral de focus ligt op het verkopen van kaartmateriaal (B2B).
Dus ja, zolang mijn abonnement nog loopt… hoe lang houdt de stem mij nog bij TomTom…….
@Rob: Herkenbaar wat je zegt. Ze hebben lijkt wel niet hun volledige focus op het mobile product en raken zo klanten kwijt. Als je ziet hoe bv waze innoveert en continue nieuwe updates uitbrengt dan denk ik welleens kom op TomTom wij zijn betalende klanten daar mag je wel wat tegenoverzetten.
Ook vraag ik mij af of ze wel volgens scrum ontwikkelen. Want als er al updates komen, dan komen ze per kwartaal. Terwijl je tegenwoordig zou verwachten dat je met sprints van 2 a 3 weken toch wel om de maand een nieuwe update zou kunnen uitbrengen.
En om je lijstje uit te breiden
– sinds we maar 100 mogen rijden overdag klopt de aankomsttijd niet meer je kunt er gerust een 15 min per 200 km bij op tellen.
– zoeken maar nuttige plaatsen gaat omslachtig, gebruik van Google zou mooi zijn.
– zoeken is zowiezo omslachtig ik wil gewoon 1 zoekbalk zonder dat ik moet kiezen of ik op contactpersonen wil zoeken of niet
– updates van nieuwe kaarten worden niet pro-actief gemeld en moet je nu zelf bedenken en synchroniseren
– integratie met spotify mist. Nu kan ik niet makkelijk switchen
– flitsmeldingen kloppen vaak niet
– wanneer op de iPhone je de bespaar modus aanzet om de accu te sparen loopt TomTom vast. Snap ik wel maar waarschuw dan de gebruiker even dat er onvoldoende cpu beschikbaar is door bespaarmodus
Betrouwbaar, up to date, offline te gebruiken, kaarten per land te kiezen, overzichtelijk en tja, (mijn persoonlijke mening) ruim €1 per maand bij jaarabonnement vind ik zeker niet duur.
Ik wil juist graag flitsmeister kunnen gebruiken zónder de kaart functie maar gewoon een lijst met flitsers zien…
En wat betreft TomTom: waarom zou je voor software met een abo betalen als je allerlei gratis alternatieven hebt?
Ik heb jarenlang TT gebruikt maar met maps en Google maps is dat echt overbodig geworden imho
Zou graag willen dat Apple maps zo goed zou zijn, maar helaas. Laast stuurde hij me door de hoge veluwe om elders te komen… Inmiddels doorgegeven.
Over het algemeen pakken ze dingen wel snel op, maar dit hoort toch niet te kunnen ?
@Kevin: Echt? die is al een hele tijd in Carplay te gebruiken.
@Bart: €12,99 per jaar duur???? Beetje door de omgeving rijden… tja, dan kun je nog wel met Apple Kaarten iets doen. Maar TomTom heeft mij al, zonder ernstige vertraging, dwars door Bangkok geloodst, dus die € 12,99 vind ik echt een schijntje. En geloof me; dat doen weinig navi-apps hun na. Ik zie alle Grab-chauffeurs (de Aziatische variant van Uber) met Google Maps rijden en dat is niet zo accuraat als TomTom. Daar waar mijn TomTom een file aangeeft, daar geeft Maps nog “vrije doorgang” aan, terwijl we toch echt stilstaan in een file. Dan weet ik genoeg wat betreft betrouwbaarheid.
Waze, Sygic loodsen je nog wel door Nederland, maar als je een serieuze routeplanner wilt, dan heb je een keuze; TomTom. Google valt af i.v.m. rupsje-nooit-genoeg-data-verzameling
Voor de zakelijke rijder de beste navigatie! Betrouwbaar in het binnen- en buitenland, ook offline. Een rustige lay-out en menselijke stembegeleiding zijn favoriet. Een nette vergoeding van één euro per maand voor alle functies binnen het pakket op de iphone en in carplay. De alternatieve routes bij files hebben mij al meerdere uren stilstaan bespaart. Ik begrijp dat als je weinig kilometers maakt een gratis variant een goede keuze is.
De enige reden voor mij TT te gebruiken is de zeer betrouwbare en actuele informatie betreffende files en wegwerkzaamheden. “Gratis” alternatieven vallen sowieso af om redenen hierboven genoemd.
De navigatieapp die ik het liefst gebruik is er een die helaas niet meer onderhouden wordt, maar wel nog steeds werkt en waar ik onlangs nog een kaartupdate voor heel Europa voor ontvangen heb: Navigon. Het jammere is dat de file-informatie altijd problematisch was. Als het niet uitmaakt hoe laat ik ergens ben, neem ik nog steeds en telkens weer Navigon. Ik vind het echt een verademing qua duidelijkheid (kleuren, UI, instructies, 3D-weergave/perspectief).
Als ik geld genoeg zou hebben, zou ik de sourcerechten voor Navigon kopen, een aantal goede ontwikkelaars in dienst nemen en van Navigon een succes maken 🙂
Waze nu ook eindelijk met CarPlay Dashboard !!
En waar blijft tom tom met hun family share?
Tom tom werkt super maar in ga niet 3x een abonnement afsluiten
Inderdaad, niets is gratis uiteindelijk! 🙂
Bij google is de gebruiker “het product”, dat verkocht wordt aan bedrijven in de vorm van gerichte reclame en advertenties.
Ben zelf ook wel te vinden om dat dan te compenseren door wat geld te geven.
@Alex: Je kan op een ander toestel ook met je account inloggen en de app installeren met abonnement. Log je daarna weer met normale abonnement in.
Alleen met een update moet je weer even inloggen.
Maar als het goed is gaat TomTom het delen ook ondersteunen.
inderdaad jammer dat Navigon er niet meer is, wat een top app was dat…
Eens kijken of ik die op een of andere manier nog terug kan zetten op mn iPhone.
andere vraag… hebben meer mensen problemen met TT, bij mij is locatie vinden lastig, zo niet onmogelijk en duurt het een eeuwigheid voor een adres gevonden is in de kaarten. Em ik heb echt geen idee wat ik verkeerd doe…