Touch Disease-rechtszaak groeit, Apple erkent touchscreen-probleem nog niet
Anderhalve maand geleden doken de eerste verhalen op over Touch Disease, een probleem waarbij de schermen van de iPhone 6 (Plus) een grijze streep vertoonden. Apple heeft het probleem nog steeds niet erkend en daarom breidt de (Amerikaanse) rechtszaak zich nu uit. Drie advocatenkantoren hebben zich nu aangesloten bij de class action lawsuit die tegen Apple is aangespannen.
Touch Disease rechtszaak
Afgelopen augustus verschenen de eerste geluiden van iPhone 6-bezitters. Het zou gaan om een productieprobleem bij deze toestellen, waardoor er een flikkerende grijze balk op het scherm verschijnt. Het scherm reageert niet meer of minder goed. Het probleem kreeg al snel de naam Touch Disease.
Een week na de eerste ontdekking spanden drie eigenaren van een iPhone 6 een rechtszaak aan tegen Apple bij de districtsrechtbank in Noord-Californië. Blijkbaar denken de juristen wel dat er geld te halen valt in de zaak, want nu hebben zich nogmaals drie advocatenkantoren aangesloten, deze keer door een zaak aan te spannen in de Amerikaanse staat Utah.
Richard McCune, advocaat in de zaak die in Californië speelt, zegt dat hij al 10.000 klanten heeft die meedoen in de zaak. Zij klagen dat Apple de regels tegen consumentenfraude overtreedt, zaken onjuist heeft voorgespiegeld en de garantievoorwaarden heeft gebroken. Ook zou Apple zichzelf op een onjuiste manier verrijken.
Touch Disease, wat is het?
Touch Disease wordt volgens onderzoek door iFixit veroorzaakt door de manier waarop de touchscreen-controllerchips gesoldeerd zijn. Na verloop van tijd raken deze chips los van het moederbord. Dit zou komen omdat Apple geen metalen bescherming heeft gebruikt. Apple heeft tot nu toe geweigerd om de iPhones die buiten de garantie zijn te repareren. De eigenaren konden wel voor $329 een vervangend toestel kopen.
In hoeverre het probleem ook in Nederland speelt, is tot nu toe wat onduidelijk omdat eigenaren zich niet zoals in de VS bij een class action lawsuit kunnen aansluiten. Amerikanen kunnen zich bij het betreffende advocatenkantoor aanmelden om mee te doen in de zaak, maar als Nederlander valt er geen geld te halen.
Het probleem zou goed zijn voor ongeveer 11 procent van de Apple Store-reparaties in de afgelopen weken. Daarvoor werd een steekproef gedaan bij vier veelbezochte Apple Stores in de VS. Sinds het probleem in de media kwam is het aantal mensen dat last heeft van het probleem, sterk gestegen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 24 reacties