iOS 11.3 maakt touchscreen van iPhone 8 onbruikbaar na vervanging door derde partijen
Touchscreen-probleem bij iPhone 8
Dat blijkt uit ervaringen van reparatieshops waar de website Motherboard mee sprak. “Het lijkt alsof Apple dit opzettelijk doet, om te voorkomen dat consumenten third-party iPhone-reparaties laten uitvoeren”, aldus de boze eigenaar van reparatieshop Injured Gadget. Maar de kans dat Apple het gaat oplossen is vrij groot. Het is namelijk niet de eerste keer dat een iOS-update ervoor zorgt dat hardwarefuncties niet meer werken. Vorig jaar zorgde een iOS-update ervoor dat het touchscreen van sommige toestellen niet meer werkte. Ook daarbij ging het om reparaties door onafhankelijke bedrijfjes. Apple lost het een week later op met een software-update. In 2016 deed zich een soortgelijk probleem voor met iOS 9.2.1, waardoor gerepareerde thuisknoppen niet meer werkten. Ook dat werd opgelost met een software-update.
Apple heeft het probleem nog niet erkend, maar de oplossing zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. De eigenaar van de Amerikaanse reparatieshop iOutlet zag de bui al hangen en besloot daarom opzettelijk geen iPhone 8 reparaties te doen.”Ik had een voorgevoel dat iets soortgelijks zich opnieuw zou voordoen.” En dat blijkt nu inderdaad het geval. Heb je het scherm van je iPhone 8 of iPhone 8 Plus laten vervangen, dan kun je beter niet updaten naar iOS 11.3. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien de update al een paar dagen beschikbaar is en je niet meer kunt downgraden naar iOS 11.2.6.
‘Tweeduizend toestellen’
Hoewel de eigenaar van Injured Gadget spreekt over tweeduizend toestellen die hij na reparatie terugkreeg van klanten, zal het aantal gebruikers met een third-party schermvervanging niet zo groot zijn. Dit model is nog maar een halfjaar op de markt en veel mensen kiezen in de garantieperiode uit voorzorg voor vervanging door Apple zelf of een erkende serviceprovider zoals Card Services. Bij oudere iPhones die buiten de garantie zijn kan het aantrekkelijker zijn om voor een niet-officiële reparatiedienst te kiezen vanwege de kosten.
Problemen met hardware-chip
Apple gebruikt een speciale hardware-processor om het scherm aan te sturen. Deze chip kan problemen opleveren met het touchscreen in combinatie met iOS 11.3. Vervangen van de chip lost het probleem op, zeggen reparatiebedrijfjes. Is je iPhone 8-scherm vervangen door een andere partij en heb je problemen met je touchscreen, dan kun je het beste contact opnemen met de reparateur en uitleggen dat niet alleen het touchscreen, maar ook de bijbehorende microchip vervangen had moeten worden. Krijg je nul op het rekest, dan zou je kunnen wachten op een toekomstige iOS-update die het probleem oplost.
Dat Apple zelf geen last heeft van problemen na vervanging van het touchscreen, komt omdat ze bij voorbaat al het touchscreen én de bijbehorende chip vervangen. Externe reparatiebedrijfjes doen dat misschien niet altijd, om kosten te besparen. Dat de eerder genoemde shop Injured Gadget klaagt over tweeduizend toestellen zou dus ook aan de eigen werkwijze kunnen liggen.
Overigens hebben reparatieshops ook moeite met iPhone X reparaties. het vervangen van de frontcamera of de sensor voor omgevingslicht kan ervoor zorgen dat Face ID niet meer werkt. Het als bij de eerdere problemen met Touch ID zou dit een beveiligingsmaatregel rondom authenticatie kunnen zijn, om te voorkomen dat er met de sensoren kan worden geknoeid.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple brengt tweede beta van iOS 18.5 en iPadOS 18.5 voor ontwikkelaars uit (14-04)
- Gerucht: 'iPadOS 19 wordt meer als macOS dankzij deze drie verbeteringen' (14-04)
- De belangrijkste iOS 19-geruchten: dit is er al gezegd over Apple’s volgende grote iPhone-update (09-04)
- 'Nieuwe gelekte beelden van iOS 19 geven een indruk van het nieuwe uiterlijk' (08-04)
- Apple zet automatische updates vanzelf aan in iOS 18.4 en macOS Sequoia 15.4 (03-04)
iPhone 8 Plus
Ontdek alles over de iPhone 8 Plus, Apple's grootste 5,5-inch toestel uit 2017. Deze beschikt over draadloos opladen en een dubbele camera, ideaal voor mensen die een groot scherm nodig hebben en veel willen fotograferen. Dit toestel is inmiddels opgevolgd door nieuwere. Bekijk welke iPhone-modellen er zijn en welke nieuwe iPhones je momenteel kunt kopen.

Kunnen we in dit soort artikelen als we praten over externe partijen stoppen met het gebruik van het “bedrijfJES”. Dit zijn ook gewoon mensen die keihard werken voor hun geld. En het verkleinwoord bedrijfje(s) klinkt alsof het allemaal 16 jarige prutsers zijn. Terwijl er juist in third party repair bedrijven bij zitten met enorme kennis en kunde, die reparaties uit kunnen voeren waar de gemiddelde erkende service provider alleen maar van kan dromen…
Dus het is eigenlijk onkunde van deze bedrijfjes dat ze het chipje niet meteen vervangen als ze het schermpje vervangen?
Hahaha ik lees bericht 1 en dit was ook mijn eerste gedachte.
@Stefan: Maar het gaat dan toch vaak over éénpitters of de reparatieshop in het winkelcentrum? Dan zijn het vaak wel kleine bedrijven. Helaas zitten daar ook veel prutsers tussen. Dat is ontzettend zonde voor de hardwerkende deskundige, maar juist die paar rotte appels zorgen voor een negatief beeld. Zo gaat het helaas zo met veel sectoren.
Ik breng mn Porche toch ook niet naar een “kundige” vak garage.
Volgens mij is het heel simpel. Een Apple koop je bij Apple (officiële Apple store / officiële Apple online store) met Apple care. Dan heb je nooit te maken met dit soort gedoe. Is nu juist het mooie Apple concept. Wie zijn Apple ergens anders koopt of laat repareren met inferieur materiaal – eigen schuld. Van mij hoeft Apple dit niet te patchen.
@Jaap Couro: Helaas kan je in België op de iPhone geen AppleCare nemen 🙁 Nu, zelf ga ik ook altijd bij Switch voor herstellingen. Zij zijn een erkende aanbieder en service center. Maar ook daar loopt het al eens fout. Camera die niet meer werkt na vervangen batterij enzo. Maar in het algemeen zijn de herstellingen wel heel degelijk uitgevoerd. Maar best wel prijzig. Schermpje van een iPhone 7 vervangen -> 169 euro. Bij een 3rd party hersteller heb je ze aan 70 euro. Ik snap dat de mensen het toch wel eens proberen. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een fatsoenlijke herstelling gezien bij de 3rd party shops hier in België. Altijd problemen met de toestellen na een paar dagen. Schermpjes komen los, sensoren werken niet meer. Knoppen gaan stroef, … Altijd wat mee aan de hand. Mijn advies -> Ga via een erkende service provider.
@Jaap Couro: Dat is wel zo kijk je hoeft hem niet te kopen bij Apple perse, je kan ook elders doen en dan binnen de 1ste paar maanden Apple care afsluiten bij Apple.
Maar als jij je toestel bij 1 of andere telefoonboer laat maken eigen risico, beter gewoon bij een erkende reparatie bedrijf of Apple zelf als je daar in de buurt woont.
Raar dat het alleen dan weer de nieuwe toestellen betreft.
Dat ze maar eens wat extra Apple Stores openen.
Als mijn laptop het nu begeeft kan ik naar Amsterdam om hem te laten maken. Een Amac oid mag er al niets meer aan doen. Toch te gek voor woorden.
Amac mag er zeker wel iets aan doen gezien ze een ASP status hebben. Echter kiest Amac ervoor om dit centraal te doen waardoor het product vanuit een filiaal opgestuurd wordt naar hun eigen service-dienst. Verder heb je AppleCare, Card Services, Microfix.
iCulture heeft hier ook een mooi artikeltje over.
Geloof je het zelf,? De gemiddelde iPhone bezitter weet niet eens wat een “erkende serviceprovider” inhoudt en wat de gevolgen voor de garantie zijn als het scherm elders wordt vervangen.
@Rutger: Jij hebt duidelijk nog nooit een iPhone opengemaakt 🙂