Toyota ontdekt Cydia als advertentieplatform (jailbreak)

Cydia wordt steeds vaker serieus genomen. Toyota-partner Scion heeft Cydia gebruikt om een thema uit te brengen, om reclame te maken voor een nieuwe auto. Dat was een snellere en goedkopere weg dan via Apple en iAd.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

scion-themeCydia is de alternatieve App Store die Apple het liefst zou zien verdwijnen. Je hoeft er geen gelikte interface te verwachten, zoals je van Apple gewend bent. En succesverhalen à la Angry Birds hoor je ook zelden. Maar toch is er sprake van een gigantische markt, waardoor bedrijven als Toyota wel mogelijkheden zien om hun merk te promoten bij de gebruikers. Ze hebben geen toestemming van Apple nodig en er gelden geen absurde instapbedragen zoals bij iAd (vanaf een half miljoen). Toyota-partner Scion heeft een mooi iPhone-autothema gemaakt die je via Cydia kunt installeren. Je moet dus wel een jailbreak hebben uitgevoerd.


In Cydia kun je het terugvinden door te zoeken op ‘Scion 2011 Theme’. Cydia staat al op 10 tot 15 miljoen iOS-apparaten; het gaat daarbij om ongeveer 9% van de totale gebruikersgroep. Volgens Kyle Matthews van ModMyi is er sprake van 1,5 miljoen gebruikers die dagelijks op Cydia inloggen. Sinds versie 1.1 is het nog professioneler geworden. Geen wonder dat bedrijven het wel zien zitten. In plaats van een zoveelste App Store-applicatie rondom een auto, besloten Toyota en Scion hun product via een alternatief platform te promoten.

Reacties: 14 reacties

  1. Die absurde regels en bedragen van Apple ben je ook zat op een moment. Cydia is wederom een goed alternatief.

  2. Absurde bedragen? Voor een particulier inderdaad, maar wat is nou een half miljoen voor een bedrijf als Toyota? Als je echt ziet dat je markt met een iPhone rond loopt, zie ik niet waarom je niet zou investeren in iAd. Echter zou ik hiermee nog wel even de kat uit de boom kijken, gezien ik eerlijk gezegd nog geen advertentie gezien heb via iAd.

  3. @Frank van Manen – Volgens mij is iAd ook nog niet beschikbaar in Nederland dus vandaar dat je er nog niks van heb gezien.

  4. “Je hoeft er geen gelikte interface te verwachten, zoals je van Apple gewend bent.”

    Waarom deze uitspraak? Cydia werkt toch gladjes en voorspelbaar?

  5. Origineel geplaatst door Marco Rossen
    Waarom deze uitspraak? Cydia werkt toch gladjes en voorspelbaar?

    Cydia zelf wel, maar het spul dat je er kunt downloaden…

  6. Origineel geplaatst door Paul
    Volgens mij is iAd ook nog niet beschikbaar in Nederland dus vandaar dat je er nog niks van heb gezien.

    iAd is sinds 26 maart actief in NL 🙂

  7. Ik heb het ook pas in 1 app gezien en het was eigenlijk best lelijk haha

  8. @Marcianow – Oh okee.. Nog nooit een iAd gezien, alleen normale ad’s

  9. ik snap niet dat apple niets kan doen tegen cydia (niet dat ik tegen cydia ben hoor :p )

  10. Zo goed gaat het dus met toyota dat ze zijn afgezakt naar cydia als advertentieplatform

  11. @Marco Rossen:

    Je kent vrouwen toch die willen kleur en mooie voorwerpen, zodra iets alleen functionaliteit bevat en het is niet in de mode haken ze af, aka black berry

  12. toyota owned XD

  13. En hoe kan je weten dat dit een officieel theme is en niet een van n toyota-fan? Die slide auto is opzich wel grappig.

  14. Waarom zou Toyota dit willen doen? Je bereikt alleen mensen die iets met het merk hebben en dan ook nog de paar die ermee gezien willen worden. Het is leuk voor de fans maar als “buitenstaande” is het niet erg spannend.
    Wel leuk om een “nieuwe vorm” te zien van promotie, zover er hier spraken van is.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.