Het stoppen met de gratis 1TB accounts heeft te maken met een tweetal incidenten met opslagschijven. Daarbij ging data verloren van tientallen tot honderden gebruikers. Het backup-proces bleek geen rekening te hebben gehouden met het kapot gaan van meerdere schijven in een enkele server. Een deel van de data bleek niet meer te herstellen. Omdat STACK de veiligheid van de data niet kan garanderen is besloten om ermee te stoppen. Sinds de introductie van STACK in 2015 zijn meer dan honderdduizend nieuwe gebruikers toegestroomd. De meeste daarvan hebben een gratis STACK-account van 1TB. In drie jaar tijd werden 250.000 STACK invite-codes uitgedeeld en ze werden destijds op Marktplaats zelfs voor 50 euro per stuk te koop aangeboden.
Gebruikers van de gratis STACK-accounts kunnen tot 10 februari gebruik maken van de online opslag. Daarna worden de bestanden verwijderd. Gebruikers kunnen hun data downloaden en vervolgens opzeggen of hun account meteen laten verwijderen. Ook is het mogelijk om te upgraden naar betaalde accounts, die wel blijven bestaan. Deze klanten krijgen het eerste jaar 50% korting.
Hieronder lees je de mail die naar klanten is gestuurd. Er is ook een blogposting verschenen
Stopzetten van gratis STACK-accounts
Beste klant,In september en oktober zijn we opgeschrikt door een tweetal incidenten met STACK. Door het tegelijk defect raken van meerdere harde schijven, is een deel van de data van enkele gratis STACK-accounts aangetast. Van de gratis STACKs worden geen back-ups gemaakt, wat ertoe heeft geleid dat er bestanden verloren zijn gegaan. Dat betreuren we zeer.
De STACK-infrastructuur is zo opgezet dat een kapotte harde schijf automatisch wordt overgenomen door een reserveschijf. Data wordt zodanig verdeeld dat bij een defect deze data hersteld wordt. Sinds de start van STACK heeft dat nooit tot problemen geleid, tot afgelopen september. Door het tegelijk kapotgaan van meerdere harde schijven op één storageserver zijn STACKs aangetast. Een kleiner, maar vergelijkbaar incident heeft zich vervolgens voorgedaan in oktober.
Daaruit blijkt dat wij de data-integriteit van gratis STACK niet meer kunnen garanderen, wat niet past bij de kwaliteitseisen die we stellen aan onze producten. Daarom hebben we de moeilijke keuze moeten maken om op korte termijn te stoppen met de gratis 1TB STACK-accounts.
Wat betekent dit voor jou?
Binnen drie maanden zullen alle gratis STACK-accounts worden stopgezet. We geven je in deze periode graag meerdere opties om je data veilig op te slaan. Dit zijn:
1. Je gratis STACK upgraden naar een betaalde STACK. Hierbij wordt er dagelijks een back-up gemaakt van je volledige STACK. Je krijgt dan meteen 50% korting voor de eerste 12 maanden.
Upgrade mijn STACK2. Je gratis STACK-account opzeggen. Je data wordt dan direct door ons verwijderd.
Cancel mijn STACK3. Wil je wel je data behouden dan kan je nu alvast beginnen met downloaden. Op 10 februari wordt je data door ons verwijderd.
Lees het artikelWe vinden het vervelend dat we deze keuze hebben moeten maken. Gratis STACK heeft ons en vele gebruikers veel plezier gebracht. In dit artikel vertellen we je meer over de geschiedenis van STACK en hoe we tot dit besluit zijn gekomen.
Heb je naar aanleiding van deze mail nog vragen? Hier vind je meer details terug, geven we een dagelijkse statusupdate en staan de antwoorden op de meestgestelde vragen. Vind je daar niet het antwoord dat je zoekt? Dan is onze supportafdeling eveneens maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 24:00 uur beschikbaar voor je vragen.
Met vriendelijke groet,
Frank Schreuder
Managing Director TransIP
In oktober deed zich nog een nieuw incident voor, waarbij minder klanten waren getroffen. De data-integriteit van de gratis STACK-accounts is volgens TransIP niet meer te garanderen en dat past niet bij de kwaliteitseisen die het bedrijf stelt. Er waren aanvankelijk geen backups aanwezig om dat TransIP er vanuit ging dat mensen het gebruikten als een reserve-backup voor data, die je ook nog elders bewaart, bijvoorbeeld op een NAS thuis. Later werden er wel backups gemaakt, maar dit bleek niet afdoende. TransIP gebruikte een RAID-Z-schijfconfiguratie, maar was niet berekend op het gelijktijdig kapot gaan van meerdere harde schijven op dezelfde server.
Zoek je een andere cloudopslagdienst? Bij Apple betaal je €9,99 per maand voor 2TB iCloud-opslag, dat je kunt delen binnen het gezin. Andere opslagdiensten vragen ongeveer een soortgelijk bedrag.
Bedankt, tipgevers Jeroen en Lard!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Weekend kijktips: Number One on the Call Sheet, Banger, The Operative en meer (05-04)
En daar komt de adder onder het gras vandaan…
Lekker dan…
Was te verwachten dat het na verloop van tijd zou stoppen
Ontwikkelaar had nota bene gezegd dat gratis variant blijft zolang ze bestaan. nou niet dus.
“Omdat STACK de veiligheid van de data niet kan garanderen is besloten om ermee te stoppen.”
gelul.
ik heb direct opgezegd overigens.
Hoe gaan we het gratis account schrappen en mensen doen betalen onder de noemer dat we het beste met hen voorhebben?
Triest, dit is dus precies wat te verwachten was… In mijn ogen een lelijke manier om betaalde accounts af te dwingen.
Voor mij een reden om niet te gaan upgraden, want wie zegt dat ze het bij de betaalde versie opeens wel op orde hebben. Dat gelooft dan toch ook niemand.
Zeker de adder weer onder het gras.
Met een mooie smoes nu de mogelijkheid om de gratis accounts eruit te gooien.
Ik heb meteen opgezegd bij deze “oplichters”.
Beheerder: Huh hoezo ben ik alles kwijt als 2 van de 4 raid 5 schijven kapot zijn…lol lekkere systeem beheerder daar haha
Ik noem dit een “Bunqje”
Oh wacht, was dat niet dezelfde CEO?
Kijk je kan het ook zo zien, je hebt toch een aantal jaar gratis kunnen genieten van 1TB online opslag. (Ik heb overigens geen aandelen TransIP 😉). Het was te verwachten dat het een keer op zou houden.
Ik heb hem voor nu in ieder geval geupgrade, dan kijk ik het komend jaar wel hoe ik het anders op ga lossen. Heb nu een jaar 1,25TB opslag voor €2,50 p/mnd.
Ik heb een aanbod voor betaalde Stack mét backup geaccepteerd, al een tijdje geleden. 1Tb gratis is natuurlijk niet voor eeuwig en zonder backup is lastig. Nu 2,99 per maand.
WebDAV werkt, app werkt op MacOS en iOS, data staan in NL. Kan goed bestanden delen, heb een deel van de schijfruimte binnen het gezin toegewezen.
iOS bestanden app heeft nog geen contact, maar workaround via Secure Shellfish werkt prima. Had eerst betaalde dropbox, maar dat zijn veel teveel toeters en bellen nu.
Ik heb een gratis STACK account, nooit gebruikt, en dacht laatst voordat het in nieuws was van het incident om er is in te verdiepen of ik het ging gebruiken.
Maar toen viel me al op dat op hun website werd geadverteerd het gratis account wordt niet gebackupd en de betaalde versie wel. Toen keus gemaakt niet te gebruiken. Maar vroeg me toen ook af hoeveel klanten het uberhaupt wisten dat de gratis versie geen backup voorziening had.
Ik heb toevallig een paar weken geleden nog even op mijn “gratis” Stack account gekeken. Heb het de afgelopen jaren niet gebruikt omdat ik al 2 TB iCloud heb. Zat nog te denken nu ik het heb waarvoor zou ik het dan maar gaan gebruiken.. gelukkig niet dus. Ik las de mail toevallig ook vandaag moest best wel lachen want wat een onzin verkopen ze met hun veiligheid. Dan hadden ze aan het begin niet moeten beloven dat het “levenslang” gratis zou zijn. Mij boeit het niet eerlijk gezegd, maar snap dat dit best lullig is voor mensen die hun bestanden hier wel opslaan.
Volgens mij was het vanaf begin af aan duidelijk dat het destijds niet werd gebackupt.
Ik heb Stack vanaf begin en wist niet beter.
Dus zal dat wel gelezen hebben.
Gebruik het vooral voor webdav.
Vind de communicatie duidelijk. Iedereen mag er het zijne van denken, ik vind het nog steeds een prima dienst en provider. TransIP is een van de betere.
Geen probleem voor mij om nu te gaan betalen.
Ben wel een beetje klaar met altijd alles gratis.
Ik wil ook dat mensen mij betalen voor mijn werk.
Opslag in NL. Goede webdav.
Dus…
iCloud is GEEN optie!! Ik probeerde vanmiddag om 2tb iCloud te gebruiken als opslag. Dat kan niet! Ik heb lang met de meest vriendelijke mensen van Apple aan de telefoon gezeten, maar iCloud is alleen een back-up synchronisatie-dienst. Geen opslag! Wat op icloud staat staat dus ook op iPad, Mac of iPhone. Als je het daar verwijderd is het ook weg op iCloud. Geen alternatief voor Stack dus.
Echt mensen doen hier of alles voor niks moet, je kan er vanuit gaan dat gratis uiteindeljk zal verdwijnen.
1tb kost 3,03 per maand als normale prijs, het is nou niet dat dit een wereld schokkend bedrag is voor 1tb opslag.
Slap verhaal, en waarom ben ik niet op de hoogte gesteld van data verlies en storingen? Misschien toch naar Google foto’s. Weet iemand of je dat op een synology kan installeren?
Zo jammer dat iCloud nog steeds geen selective sync heeft. Toch maar Dropbox gaan updaten dan?
Echt, helemaal mee eens! Heb ik in de feedback op de mail van TransIP ook laten weten.
Ik gebruik stack sinds dag 1. Dat er geen backups gemaakt worden van gratis versie was bekend. Dus degene die dat niet wisten hebben alleen naar het woord gratis gekeken. Alle sites die ik beheer gaan via TransIP en ik gebruik de betaalde stack al sinds hun aanbod. Lekker makkelijk grote files sharen. Dropbox destijds gestopt ivm AVG. webdav gebruik i.c.m. NAS.
Heb er jaren met plezier gebruik van gemaakt en ja je wist dat er geen backup was. En nee nooit problemen gehad. Het had van mij best op dezelfde voet door mogen gaan. Bij mijn office account heb ik ook 1tb ruimte, alles nu overgeheveld en het account beëindigd. Stack dank voor de jaren gratis dienst, jammer dat het voorbij is.
@Don: haha precies mijn gedachte. Zelfde werkwijze
Ik zal het hier transfereren naar 1tb onedrive in mijn office365 denk ik..
Ben benieuwd of mensen daadwerkelijk data zijn kwijt geraakt😉
Ik vind het een lul verhaal. Gewoon een reden zoeken om de onkosten te verlagen. Nee ik ben niet het type dat alles gratis wil, het gaat om het principe, zij hebben 1TB gratis aangeboden. En roepen dat ze het doen omdat ze de kwaliteit waarvoor ze staan niet kunnen waarborgen, het was duidelijk dat er geen backups gemaakt werden, dat verwacht ik ook niet van een gratis dienst.
Wees gewoon eerlijk en zeg dat er teveel kosten aan verbonden zijn en ‘gratis’ niet meet haalbaar is.
Jammer voor Stack gebruikers, maar zoals de econoom Friedman (in mijn geboortejaar) al schreef ‘There ain’t no such thing as a free lunch’.
TransIP zal al blij zijn met een klein gedeelte upgrades naar de betaalde versie. Die inkomsten kunnen ze gebruiker om ijzer bij te prikken en defecten te herstellen. Succes, concullega’s!
@Marianne: LiveSchijf biedt de Jottacloud met ongelimiteerde opslag. Je kunt bovendien in het account kiezen voor of back-up, of opslag (sync), of archief. Veel vrijheid en draait prima op de macOS en iOS.
Op mijn office account had (of beter nog heb) ik 5 TB opslag maar oh zo ingewikkeld dat ik het niet meer gebruik. Van de 100 bestanden die ik aan het kopiëren was moest ik er 98 hernoemen omdat er tekens in zaten die volgens Office niet mogen.