OV-app Tranzer laat je kaartjes kopen voor trein en bus

De nieuwe OV-app Tranzer laat je een enkel bus- of treinkaartje kopen. Je rekent af via je iPhone en op vertoon van de QR-code kun je zonder OV-chipkaart reizen.
Benjamin Kuijten -

shutterstock_17348599
Als je niet zo vaak met het openbaar vervoer reist, dan kan het best ingewikkeld zijn om met een OV-chipkaart te reizen. De nieuwe OV-app Tranzer maakt het voor incidentele reizigers makkelijker om een los kaartje voor de bus of trein aan te schaffen.

Tranzer: bus- en treinkaartjes voor incidentele reizigers

Betalen met contant geld in de bus gaat op termijn verdwijnen, waardoor mensen die niet zo vaak reizen minder makkelijk een los kaartje kunnen kopen. Als vervanging van het contante geld kun je steeds vaker pinnen in bijvoorbeeld de bus, maar een andere optie is betalen met je mobiel. Met de Tranzer-app kun je bij het plannen van je reis meteen een kaartje kopen.

https://www.youtube.com/watch?v=FqhjuWeto-w

Tranzer werkt samen met alle treinen in Nederland, maar ook met de bussen van Connexxion. Daarnaast kun je de app gebruiken voor de RET bus en tram (inclusief BOB-bus) en werkt hij ook met taxidiensten zoals van Uber. In het geval van Uber word je doorgestuurd naar de Uber-app, maar voor treinen van de NS en bussen van Connexxion kun je rechtstreeks in de app terecht. Nadat je een account aangemaakt hebt, moet je in de app aangeven van waar je wil reizen en wat je eindbestemming is. Vervolgens geeft de Tranzer een suggestie voor meerdere geschikte reizen.

Tranzer voor kaartje met de bus.

Je kunt met de app ook meteen een kaartje voor meerdere personen kopen. Je kaartje betaal je met iDEAL of creditcard. Hierdoor komen er wel nog extra kosten bij: €0,50 voor iDEAL en €0,75 voor creditcard. Hierdoor ben je wel altijd wat duurder uit dan dat je bijvoorbeeld een kaartje koopt in de NS-app.

In onze test lukte het om kaartjes te kopen voor reizen met de trein, maar bij busreizen was dit niet altijd het geval. Hoewel we altijd kozen voor een reis met Connexxion, was het bij de ene lijn wel mogelijk om een buskaartje te kopen en bij de andere niet, terwijl het gekozen traject hetzelfde was.

Reacties: 14 reacties

  1. Hier ben ik heel blij mee. Eindelijk af van die OV-chipkaart. (Ik reis dus niet zo veel… 4x per jaar) Alleen in bovenstaande tekst staat een iets ander tarief genoemd als bij de NOS.
    quote: Tranzer is gratis te installeren op iPhones en Android-toestellen, per ticket vraagt de dienst 25 cent commissie. unquote
    Dit scheelt nog al wat.
    Wat is nu goed?

  2. Origineel geplaatst door Frank
    Hier ben ik heel blij mee. Eindelijk af van die OV-chipkaart. (Ik reis dus niet zo veelโ€ฆ 4x per jaar) Alleen in bovenstaande tekst staat een iets ander tarief genoemd als bij de NOS.

    quote: Tranzer is gratis te installeren op iPhones en Android-toestellen, per ticket vraagt de dienst 25 cent commissie. unquote

    Dit scheelt nog al wat.

    Wat is nu goed?

    Het is inderdaad 25cent per ticket, maar je betaalt โ‚ฌ7,50 voor een anonieme OV-kaart. Dus als je maar 4x p.jaar reist is het alsnog goedkoper.

  3. Kan het dan zijn dat ik zonder kaartje de trein in stap en pas als ik een conducteur zie snel een kaartje koop! ๐Ÿ˜‰
    Hoe vangen ze dit af?

  4. Origineel geplaatst door Bauke
    Kan het dan zijn dat ik zonder kaartje de trein in stap en pas als ik een conducteur zie snel een kaartje koop! ๐Ÿ˜‰

    Hoe vangen ze dit af?

    Er staan steeds meer poortjes, je moet je kaartje scannen of je ov chipkaart gebruiken.

  5. @Frank: Zoals in de screenshot in het artikel staat, wordt er voor iDEAL โ‚ฌ0,50 extra in rekening gebracht aan servicekosten. Een treinkaartje van Amsterdam naar Haarlem kost dan โ‚ฌ4,70 in plaats van โ‚ฌ4,20.

  6. Origineel geplaatst door Bauke
    Kan het dan zijn dat ik zonder kaartje de trein in stap en pas als ik een conducteur zie snel een kaartje koop! ๐Ÿ˜‰
    Hoe vangen ze dit af?

    Meestal moet je een geldig kaartje al hebben voordat je op de trein stapt. Dus als de trein vertrekt om 11:01 en je koopt kaartje om 11:04 omdat de conducteur langskomt ben je gewoon te laat.

  7. Goed initiatief.
    Alleen die 50 cent slaat nergens op. Gaat niet helpen bij het halen van de 100.000 verkochte tickets.
    Daarnaast heeft de ACM bepaald dat alleen de werkelijke kosten mogen worden doorberekend. Ben benieuwd of die hoger of gelijk zijn aan 59 cent. Mijn gevoel zegt van niet.

  8. @Benjamin Kuijten: Betekend dit dan dat een treinkaartje Amsterdam-Haarlem > โ‚ฌ4,20+iDeal โ‚ฌ0,50+commissie โ‚ฌ0,25 = โ‚ฌ4,95 gaat kosten?
    Begrijp ik dit goed?

  9. En hoe kom ik het perron op door de poortjes? Wordt dat ook uitgelezen van de iPhone?

  10. Origineel geplaatst door Bauke
    Kan het dan zijn dat ik zonder kaartje de trein in stap en pas als ik een conducteur zie snel een kaartje koop! ๐Ÿ˜‰

    Hoe vangen ze dit af?

    Nou en? Als je pas koopt in jouw voorbeeld. Dan betaal je alsnog voor de hele rit. Misschien bedoelde je het tegenovergestelde ๐Ÿ˜

  11. Origineel geplaatst door Harko
    En hoe kom ik het perron op door de poortjes? Wordt dat ook uitgelezen van de iPhone?

    Eindelijk een inhoudelijk iemand en ja dat hadden we toch wel in het journalistieke mogen verwachten. Ergo redacteuren ga je best doen. Dit is broddelwerk

  12. @Jeroen: Je kunt ook zelf wat leeswerk doen i.p.v. de redactie betichten van broddelwerk.

    Op de site van Tranzer bij de FAQ staat het volgende te lezen:

    Hoe kom ik door de poortjes op het station of perron?
    Scan de barcode van het ticket om het poortje te openen.

  13. De marketing is goed: ze hebben veel kranten en sites gehaald. En ze hebben het geluk dat journalisten vaak de inhoud niet checken maar klakkeloos persberichten overnemen zoals dat tegenwoordig gaat (…). In Amsterdam en in de metro van Rotterdam werkt het dus NIET. De app stuurt je daarom met de tram door Rotterdam. Goed idee maar nog niet ready to market.

  14. Hoe kom ik door de poortjes op het station of perron?
    Scan de barcode van het ticket om het poortje te openen.

    Origineel geplaatst door Frank
    @Jeroen: Je kunt ook zelf wat leeswerk doen i.p.v. de redactie betichten van broddelwerk.
    Op de site van Tranzer bij de FAQ staat het volgende te lezen:

    En dat is alleen bij de brede poortjes. Volgens mij werkt dit hetzelfde als een e-ticket van de NS. Ik ben zelf ZZP’er en heb gewoon de Businesscard. Gratis en daar reis ik ook met de bus of metro mee. Na iedere maand volgt de nota en de NS haalt het af. Dat is helemaal makkelijk reizen.