Als je niet zo vaak met het openbaar vervoer reist, dan kan het best ingewikkeld zijn om met een OV-chipkaart te reizen. De nieuwe OV-app Tranzer maakt het voor incidentele reizigers makkelijker om een los kaartje voor de bus of trein aan te schaffen.
Tranzer: bus- en treinkaartjes voor incidentele reizigers
Betalen met contant geld in de bus gaat op termijn verdwijnen, waardoor mensen die niet zo vaak reizen minder makkelijk een los kaartje kunnen kopen. Als vervanging van het contante geld kun je steeds vaker pinnen in bijvoorbeeld de bus, maar een andere optie is betalen met je mobiel. Met de Tranzer-app kun je bij het plannen van je reis meteen een kaartje kopen.
https://www.youtube.com/watch?v=FqhjuWeto-w
Tranzer werkt samen met alle treinen in Nederland, maar ook met de bussen van Connexxion. Daarnaast kun je de app gebruiken voor de RET bus en tram (inclusief BOB-bus) en werkt hij ook met taxidiensten zoals van Uber. In het geval van Uber word je doorgestuurd naar de Uber-app, maar voor treinen van de NS en bussen van Connexxion kun je rechtstreeks in de app terecht. Nadat je een account aangemaakt hebt, moet je in de app aangeven van waar je wil reizen en wat je eindbestemming is. Vervolgens geeft de Tranzer een suggestie voor meerdere geschikte reizen.
Je kunt met de app ook meteen een kaartje voor meerdere personen kopen. Je kaartje betaal je met iDEAL of creditcard. Hierdoor komen er wel nog extra kosten bij: €0,50 voor iDEAL en €0,75 voor creditcard. Hierdoor ben je wel altijd wat duurder uit dan dat je bijvoorbeeld een kaartje koopt in de NS-app.
In onze test lukte het om kaartjes te kopen voor reizen met de trein, maar bij busreizen was dit niet altijd het geval. Hoewel we altijd kozen voor een reis met Connexxion, was het bij de ene lijn wel mogelijk om een buskaartje te kopen en bij de andere niet, terwijl het gekozen traject hetzelfde was.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
Hier ben ik heel blij mee. Eindelijk af van die OV-chipkaart. (Ik reis dus niet zo veel… 4x per jaar) Alleen in bovenstaande tekst staat een iets ander tarief genoemd als bij de NOS.
quote: Tranzer is gratis te installeren op iPhones en Android-toestellen, per ticket vraagt de dienst 25 cent commissie. unquote
Dit scheelt nog al wat.
Wat is nu goed?
Kan het dan zijn dat ik zonder kaartje de trein in stap en pas als ik een conducteur zie snel een kaartje koop! ๐
Hoe vangen ze dit af?
Er staan steeds meer poortjes, je moet je kaartje scannen of je ov chipkaart gebruiken.
@Frank: Zoals in de screenshot in het artikel staat, wordt er voor iDEAL โฌ0,50 extra in rekening gebracht aan servicekosten. Een treinkaartje van Amsterdam naar Haarlem kost dan โฌ4,70 in plaats van โฌ4,20.
Meestal moet je een geldig kaartje al hebben voordat je op de trein stapt. Dus als de trein vertrekt om 11:01 en je koopt kaartje om 11:04 omdat de conducteur langskomt ben je gewoon te laat.
Goed initiatief.
Alleen die 50 cent slaat nergens op. Gaat niet helpen bij het halen van de 100.000 verkochte tickets.
Daarnaast heeft de ACM bepaald dat alleen de werkelijke kosten mogen worden doorberekend. Ben benieuwd of die hoger of gelijk zijn aan 59 cent. Mijn gevoel zegt van niet.
@Benjamin Kuijten: Betekend dit dan dat een treinkaartje Amsterdam-Haarlem > โฌ4,20+iDeal โฌ0,50+commissie โฌ0,25 = โฌ4,95 gaat kosten?
Begrijp ik dit goed?
En hoe kom ik het perron op door de poortjes? Wordt dat ook uitgelezen van de iPhone?
Nou en? Als je pas koopt in jouw voorbeeld. Dan betaal je alsnog voor de hele rit. Misschien bedoelde je het tegenovergestelde ๐
Eindelijk een inhoudelijk iemand en ja dat hadden we toch wel in het journalistieke mogen verwachten. Ergo redacteuren ga je best doen. Dit is broddelwerk
@Jeroen: Je kunt ook zelf wat leeswerk doen i.p.v. de redactie betichten van broddelwerk.
Op de site van Tranzer bij de FAQ staat het volgende te lezen:
De marketing is goed: ze hebben veel kranten en sites gehaald. En ze hebben het geluk dat journalisten vaak de inhoud niet checken maar klakkeloos persberichten overnemen zoals dat tegenwoordig gaat (…). In Amsterdam en in de metro van Rotterdam werkt het dus NIET. De app stuurt je daarom met de tram door Rotterdam. Goed idee maar nog niet ready to market.
En dat is alleen bij de brede poortjes. Volgens mij werkt dit hetzelfde als een e-ticket van de NS. Ik ben zelf ZZP’er en heb gewoon de Businesscard. Gratis en daar reis ik ook met de bus of metro mee. Na iedere maand volgt de nota en de NS haalt het af. Dat is helemaal makkelijk reizen.