Toen Vine in januari van start ging, konden maar weinig mensen vermoeden dat filmpjes van 6 seconden een nieuwe kunstvorm zouden worden. Korte filmpjes waren er immers al. Wat kon een soortgelijke dienst van Twitter daar nou aan veranderen? Dat een bekende naam ook wat waard is, bewijst de #6SecFilms-competitie, georganiseerd door het befaamde Tribeca Film Festival. TFF heeft de iPhone-app Vine al meteen omarmd met deze subcompetitie, waarin de korte filmpjes centraal staan. De veertig beste inzendingen zijn nu geselecteerd en op een shortlist gezet.
Winnaars komen op de website TribecaFilm.com te staan en maken kans op een geldprijs van 600 dollar. Het gaat dan ook meer om de eer, dan om het binnenhalen van budget voor je eerste grote film. De eerste 40 kanshebbers zijn verdeeld over vier categorieën: Series, Auteur, Animate en Genre. Een professionele jury zal nu de winnaar aanwijzen. Vine ging in januari van start en laat je 6 seconden durende, herhalende filmpjes maken zoals een animated gif. Adverteerders zien het nieuwe formaat wel zitten; er zijn al een aantal bedrijven die Vine hebben gebruikt voor reclamedoeleinden. Ook bedacht een Brits reclamebureau VineTune, een website om artiesten te promoten door korte Vines te voorzien van hashtags. Bij het Tribeca Film Festival gaat het niet om reclamemakers, maar om de gebruikers en videomakers zelf. Vine is op de iPhone beschikbaar, maar nog niet op Android. Android-gebruikers wijken sinds kort massaal uit naar Cinemagram, dat overigens ook op de iPhone te gebruiken is.
Een lijst van de genomineerden vind je op de website van TFF. Hieronder zie je één van de inzendingen in de categorie Animate, geïnspireerd op The Dark Knight.
Filmmaker Adam Goldberg, was een van de eerste bekende mensen die de mogelijkheden van Vine zag. Hij zit in de jury en hieronder is één van zijn filmpjes te zien.
Downloaden: Vine (gratis, iPhone, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties