Twitter geeft gebruikers meer controle over de advertenties die ze te zien krijgen. Onderwerpen die je niet interesseren kun je voortaan handmatig verwijderen en je kunt opvragen welke adverteerders bij een bepaald onderwerp adverteren. Ook is er een nieuwe privacy policy.
Twitter: meer controle over ads
In de privacy-instellingen van de Twitter-app is een nieuwe optie opgenomen: ‘Personalisation and Data’. Daarmee kun je bepalen of je reclames wilt zien op basis van interesses of op basis van apps die op je telefoon staan. Volgens Twitter willen ze de content (= ads) relevanter maken voor mensen op Twitter. Maar ze willen ook transparanter zijn; vandaar de nieuwe opties.
Om de transparantie te verhogen is er voortaan meer informatie te zien bij ‘Your Twitter Data’. Je kunt zien welke informatie Twitter over je heeft verzameld, zoals de datum en het tijdstip waarop je je account hebt gecreëerd en via welk IP-adres. Raadplegen van die informatie heeft hoe dan ook zin, omdat je meteen even kunt controleren of alles goed staat. Je kunt hiervoor terecht op het scherm Personalisatie en gegevens.
Twitter verzamelt heel wat data
Ook kun je zien hoe vaak je bent ingelogd, welke interesses je hebt en op welke plaatsen je bent geweest. Twitter houdt ook bij hoeveel toestellen je hebt gekoppeld en op hoeveel je bent ingelogd. Al die informatie zou Twitter ook aan adverteerders beschikbaar kunnen stellen. Je kunt deze data bekijken en soms ook wijzigen. Op onze redactie-iPhones bleek dat niet mogelijk, omdat we het delen van advertentie-info in iOS hebben uitgeschakeld. In dat geval biedt Twitter je weinig aanpassingsopties.
Met de schakelaars kun je beïnvloeden welke advertenties je te zien krijgt en welke data je wilt delen. Ook biedt Twitter nu personalisatie tussen apparaten. Een voorbeeld: bekijkt je op je laptop vooral websites over sport, dan kun je aangeven of je ook sport-gerelateerde reclames op je iPhone wilt zien.
Nieuw privacybeleid bij Twitter
Al deze veranderingen hebben ook gevolgen voor het privacybeleid van Twitter. Ze hebben de secties over het gebruiken en opslaan van data van andere websites uitgebreid, al gelden daarbij wel uitzonderingen voor Europa. Concreet betekent het dat Twitter meer data over je gaat verzamelen buiten de eigen apps om. Om terug te komen op het voorbeeld: Twitter moet wel kunnen constateren dat je graag sportnieuws leest, om te weten dat ze sportreclames moeten vertonen in de app. Eén lichtpuntje: Twitter verzamelt data over websitebezoek niet voor gebruikers in de Europese Unie en de EFTA-landen (IJsland, Zwitserland, Noorwegen, Liechtenstein).
Twitter gaat ook anders om met het delen van data met partners. Ze delen momenteel al niet-persoonlijke geaggregeerde data, maar kunnen aan bepaalde partners ook je naam, e-mail en andere persoonlijke data doorgeven. Dit mag alleen als je er zelf toestemming voor hebt gegeven. Volgens Twitter zijn het allemaal positieve ontwikkelingen en zit privacy in het DNA van het bedrijf ingebakken. Maar het kan geen kwaad om zelf nog even de privacy-instellingen langs te lopen om te kijken of je echt zoveel wilt delen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Reacties: 4 reacties