Twitter heeft een nieuwe tool met de naam Digits aangekondigd, waarmee je je makkelijk kunt aanmelden in een app op basis van je telefoonnummer. Twitter stuurt vervolgens een sms voor de bevestiging. Aanmelden bij een nieuwe app is dan in een paar seconden gepiept. Digits komt meteen vandaag al beschikbaar op iOS en Android in tientallen landen.
Twitter kondigde nog veel meer plannen aan op de ontwikkelaarsconferentie die ze vandaag organiseren. Al die plannen wijzen erop dat Twitter zich nauwer met de dagelijkse business van appmakers wil bemoeien. Het probleem dat gebruikers voor elke app een nieuwe account moeten aanmaken en steeds opnieuw moeten inloggen, wil Twitter oplossen door het makkelijker te maken om in te loggen met je Twitter-account. Er komt een mobiele inlogmethode voor apps die ontwikkelaars met een paar regels code kunnen toevoegen. Dit ‘Inloggen met Twitter’ is een alternatief voor ‘Inloggen met Facebook’ dat je momenteel wat vaker ziet.
Twitter Fabric is ontstaan uit Crashlytics
Twitter kondigde ook het nieuwe platform Fabric aan. Daarmee kunnen ontwikkelaars betere apps bouwen met technologie van Crashlytics. Twitter nam dat bedrijf in 2013 over, met het plan om het verder uit te bouwen. Het lijkt misschien een vreemde stap van een bedrijf dat vooral bekend is van microblogging, maar Twitter lijkt serieuze plannen te hebben voor apps. McDonalds en Jawbone zijn partners die nu al meedoen, vertelde Twitter CEO Dick Costolo.
Costolo noemde Fabric zelfs ‘de toekomst van mobiele software’. Het zorgt dat ontwikkelaars minder aandacht hoeven te besteden aan het oplossen van crashproblemen en andere gangbare problemen waar elke appmaker mee te maken heeft. In plaats daarvan kunnen ze zich meer richten op hun gebruikers. Maar Twitter belooft ook dat de ontwikkelaars met Fabric apps kunnen bouwen die op meerdere platformen exact hetzelfde zijn. Er komt een Twitter SDK (software development kit) voor iOS en Android. Een voorbeeld van een oplossing die Twitter voor ogen heeft: een functie waarmee je makkelijk tweets kan opnemen in een app, door slechts een paar regels code toe te voegen. De weergave daarvan kun je helemaal aanpassen aan de huisstijl van de app.
Twitter zou op een bepaald terrein ook nog wel een concurrent voor Apple kunnen worden. We wisten al dat ze met Crashlytics plannen hadden om een alternatief voor TestFlight te bouwen, de dienst die Apple eerder overnam en waarmee je makkelijk apps kunt testen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties