Reacties voor: Uberpop-chauffeurs krijgen boete in Amsterdam

Uberpop-chauffeurs hebben een boete gekregen tijdens een controle in Amsterdam. De dienst met particuliere chauffeurs (snorders) is in Nederland niet toegestaan.
Lees het complete artikel → Uberpop-chauffeurs krijgen boete in Amsterdam
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 28 reacties

  1. Echt belachelijk om dit te verbieden en te bekeuren! **** taxi’s in a’dam zouden hier juist een voorbeeld aan moeten nemen!

  2. lekker voor ze, eigen schuld dikke buld

    Nu de boeten laten betalen door uber zeker

  3. Origineel geplaatst door erik
    Echt belachelijk om dit te verbieden en te bekeuren!Klote taxi’s in a’dam zouden hier juist een voorbeeld aan moeten nemen!

    Zou jij ook zo reageren als anderen jouw werk afnemen door alles in ‘t zwart te doen en zo dus onder de prijs kunnen werken?

  4. @Joris Maes: De markt verandert, dus ook in de taxiwereld. Je hoort bedrijven als Albert Heijn ook niet klagen over online shopping, integendeel… Albert Heijn doet mee met de verandering en weet dat aardig goed te doen. Zo is er een legio voorbeelden à la AH te noemen.

    TCA zou zich misschien eens achter de oren moeten krabben en nadenken hierover; vaak zit er tuig achter het stuur of rijdt het met omzet om zodat de ritprijs omhoog kan. Concurrentie is goed, zie bijvoorbeeld de strijd tussen Google en Apple, om even in Apple-sferen te blijven hangen hier op iCulture 😉 …

    @devi: Misschien is het geen slecht idee voor jou om ook eens een andere taxi te nemen, te besparen op je kosten en van dat geld een cursus Nederlands te gaan volgen. Het is “bult“, niet “buld“.

  5. @Joris Maes: ooit taxi gepakt in Amsterdam? 8 van de 10 keer weigeren ze je omdat t te dichtbij is. En dan heb ik het niet over 5 min loopafstand.
    Sommige dingen sterven langzaam uit omdat er iets beters in de plaats komt. Mocht dat in dit geval de taxi’s zijn, so be it.

    Tijd voor de wet aan te passen, met al onze regeltjes kan dit er wel bij lijkt me.

  6. Wat nou als ze het geen Taxi-app noemen maar betaald carpoolen? Dan is het probleem opgelost, toch?

  7. @Tycho: Dan is de naam van de app gewijzigd, maar het type dienstverlening volgens mij niet. Was het maar zo makkelijk 🙂

  8. Ik gebruik vaak Uber als taxi, maar ik zou nooit UberPop gebruiken. Ik vertrouw dat niet helemaal en ik las laatst ook nog dat je niet verzekerd bent al passagier.

  9. Idd overal carpoolen noemen. Of is carpoolen straks ook strafbaar ?

  10. Hypocriete bende!!!Om maar vast even stevig te beginnen.Zowel de gemeente onze handhavers en die mooie meneer van TCA hebben allen een vrachtwagen met boter op hun hoofd.In Amsterdam Zuidoost rijden al jaren tientallen wellicht wel honderd snorders in het rond die je voor vijf eurotjes overal naar toe crossen. Dat deze heren zich nauwelijks aan verkeersregels houden, hinderlijk gedrag vertonen en daarnaast de hele dagen parkeerplaatsen in blauwe zones bezet houden hoeft verder niemand te storen.Van oudsher waren de legale taxichauffeurs niet bepaald genegen om een ritje naar of in Amsterdam zuidoost te doen, men voelde zich niet veilig of er zijn geen ritten terug richting binnenstad, waardoor de heren van TCA er waarschijnlijk te weinig op verdienden.Dus wordt er al jaren een ongekende wetteloosheid door snorders geaccepteerd. De politie zegt weinig te kunnen doen, als ze aangehouden worden is het zogenaamd familie of vrienden die heen en weer gereden worden.Vindt ik allemaal best, maar kom dan niet met zo’n lulverhaal. En ja heren taxi chauffeurs ik begrijp dat ze aan jullie broodwinning komen, dat je wellicht ooit een ton of meer aan je voorganger hebt betaald om de vergunning/plaats over te nemen. Dat jij als legale chauffeur aan aan alle wettelijke verplichtingen moet voldoen en alle wettelijke lasten en onkosten moet dragen. Dat dit allemaal medebepalend is voor de ritprijs om het simpele gegeven dat jouw gezin ook moet eten. Dus over de goede chauffeurs niets dan goeds, de meeste zijn hardwerkende mensen die op moeten boksen tegen een zieke reputatie die enkele rotte appels veroorzaken.Dus als de hoge heren en onze wetshandhavers hun werk doen dan pakken ze beide aan.Zo maar even mijn zegje

  11. Ja ze pakken werk af van hun maar dat mensen liever Uber chauffeur gebruiken dan de reguliere taxi is niet zo verwonderlijk.

    Amsterdamse taxi chauffeurs vroegen er zelf om, ik moest tijd terug naar de Albert Cuyp markt en dat vonden alle chauffeurs bij het centraal station te dichtbij, pardon?! Het is je werk!

    En dan de keren in het nieuws dat een Amsterdamse taxi chauffeur iemand bedreigde of zelfs knock-out sloeg maken de boel alleen erger, een vriendin maakte na een avondje stappen ook mee dat ze had afgesproken om voor 40 euro van RAI naar zandam te gaan, ja ja is goed zei de chauffeur tot ze ter plekke kwamen en hij 70 eiste, dan moet je ook niet de boel anders afspreken.

    Nee echt puur Amsterdamse taxi chauffeurs zijn een ramp, ik heb zelf vaak ook in Haarlem gereden met de taxi en daar is de service wel top.

  12. Zo triest dit. Het is geen taxi-service (héél andere insteek), dus hoeft Uberpop ook niet te voldoen aan de eisen hiervan. Maar ja, de banen van een paar asociale taxichaffeurs moeten worden verdedigd, ten koste van het maatschappelijke belang.

  13. je kunt wel roepen dat het stom is en dat de chauffeurs tuig zijn… Uberpop is verboden, omdat de wet dat zegt.
    Als je het zo stom vind dan moet je zorgen dat de wet veranderd.

    Je gaat toch ook niemand vermoorden omdat ie stom is. En dan klagen dat je veroordeeld wordt ‘omdat ie er zelf om vroeg’.

    Origineel geplaatst door willem vr
    Zo triest dit. Het is geen taxi-service (héél andere insteek), dus hoeft Uberpop ook niet te voldoen aan de eisen hiervan. Maar ja, de banen van een paar asociale taxichaffeurs moeten worden verdedigd, ten koste van het maatschappelijke belang.

    Ik zou toch even het woordenboek er bij pakken. Het is zo taxi als het maar zijn kan!

  14. @erik: Vroeguh heette dat toch carpoolen. Dat werd gesubsidieerd door de overheid. ” economische” tijden kunnen veranderen.

  15. Gezeur over tca, er zijn 15 groepen (centrales) actief in Amsterdam.

  16. Oja, Uberchauffeurs zijn voornamelijk tca chauffeurs die tijdens een uberrit hun daklicht verwijderd hebben, moet van uber.

    En pop is verboden.

  17. Het lijkt mij sterk dat het gebruik van de app verboden is. De wetgever zegt namelijk alleen iets over de diensten en de registratie van de ritten. De relatief nieuwe taxi wet verplicht een registratie via de apparatuur en de pas. Dit om ontduiking van de Belasting te voorkomen.
    Er spelen hier twee zaken (die los van elkaar staan, maar door uber samenkomen)
    1) De wetgever is een soort offensief begonnen tegen chauffeurs met een vergunning die hun ritten niet allemaal opgeven.
    2) daarnaast mag je in Nederland alleen taxi diensten aanbieden als je in het bezit bent van een taxi pas (met alle verplichtingen als verzekering, keuring, etc). Mensen die niet aan die eisen voldoen zijn in overtreding qua personen vervoer in de taxi wet indien ze betaalde ritten doen (itt bijv carpoolen zonder financiële transactie). Dit worden in de volksmond snorders genoemd en zijn al langer een probleem. (En hebben ook regelmatig voor ellende gezorgd in de grote steden)

    Ik denk dat een chauffeur met taxipas die zijn ritten netjes registreert en opgeeft, prima voor uber mag rijden binnen de huidige wetgeving (hij moet dan wel een boordcomputer taxi geïnstalleerd hebben)

    Probleem is dat deze kosten te hoog zijn.

    Het getuigd van een arrogantie van uber dat ze denken dat ze de wetgever kunnen dwingen om de wet aan te passen, waar deze wet juist voor garanties zorgt.

    En ja, de markt mag flexibeler, maar dat moet dan wel binnen de marges passen. Waar we als passagier mogen verwachten dat zaken als verzekeringen geregeld zijn als er wat gebeurt.

    En ja, het internet zorgt ervoor dat markten opgeschud worden. Maar niet overal zal de anarchie kunnen overheersen.

    Als uber slim is, gaan ze het beter regelen. Ik denk dan aan het carpool model, waarbij de chauffeur geen geldt krijgt voor zijn rit, maar bijv beloond wordt met een soort spaarkaart die inwisselbaar is voor goederen als onderdeel van een club. (Bijv 0-100% korting binnen de gespaarde punten bij de AH bezorgservice)

    (Ter verduidelijking ik ben geen taxi chauffeur en heb totaal geen belangen in een dienst als uber…..ik drink niet en heb een leasebak. Ik rij mijzelf wel
    Rond

  18. Ongeacht of de wetgeving wel of niet goed is, lees ik hier dat weinig mensen zich realiseren, dat als je meerijdt met een dergelijke “chauffeur”, je onverzekerd mee rijdt.

    Dat bij een ongeval, je zelf zal opdraaien voor de kosten. En onder kosten wordt ook verstaan, je medische kosten.

  19. Waarom krijg ik het gevoel dat dit de oorlog tussen paarden koetsen en autos is rond 1900 . Mensen moesten rooie vlaggen dragen voor autos om te waarschuwen dat er een auto kwam.
    TAXI RIJDERS over 5-10 jaar heb je zelf rijdende autos….. jullie zijn dinosauriërs maar jullie weten het niet.
    Zoek een andere baan!

  20. peebee heeft gelijk.
    Enne @Frank Geurts jouw baan komt ook aan de beurt.

  21. Ik mag als particulier wel mijn familie, vrienden en kennisen (gratis) vervoeren en lifters mee laten rijden. Maar als ik er geld voor vraag ben ik strafbaar? Wat is dat voor onzin? En waar blijft de zogenaamde vrije markt? Waarom rijdt het openbaar vervoer ‘s nachts eigenlijk niet? Waarom wordt je dus impliciet gedwongen om een peperdure taxi te nemen? Peperdure taxi’s met chauffeurs die vaak geen Nederlands spreken en/of niet weten hoe ze moeten rijden, chauffeurs die zich ook nog eens ontzettend vaak uiterst beroerd gedragen in het verkeer. Daar moet de bezem doorheen, dus gooi de concurrentie van Uber er maar tegenaan!

  22. @Wessel Meijer: Nogmaals als jij mensen vervoerd vallen die onder jouw verzekering, als jij geld vraagt, zal de verzekeraar alle handen van je af halen en mag je zelf alles betalen, ook voor je inzittenden.

    Rn laten we even helder zijn: een taxi chauffeur op een standplaats mag een rit niet weigeren, ook als deze te kort is naar zijn zin. Juist de taxiwet zorgt dat je daar iets aan kan doen. Uber in deze vorm is cowboygedrag dat in ons land niet bedoeld is.
    Net als airbnb dat is in de binnensteden. Dat worden verkapte hotels die alle regels ontduiken en in handen vallen van [vul maar in]…terwijl het idee van airbnb juist is voor privé personen ipv georganiseerde “bedrijven”

  23. Taxi’s vragen astronomisch hoge bedragen voor kleine afstanden. Dat is niks nieuws!

  24. Elke keer als ik in een amsterdamse taxi stap krijg ik een lesje in racisme lijkt het wel. Daarom ben ik vol over op Uber. Daar zullen chauffeurs het niet wagen want voor je het weet hebben ze één ster waardering aan hun broek en met drie sterren ben je weg bij Uber. Dat archaische systeem van tca en kornuiten is ten dode opgeschreven. Laat ze maar procederen tegen Uber. Zijn ze in Duitsland ook niet ver meegekomen. En die wet verandert wel binnenkort. Zeker omdat de antipathie van iedereen door twintig jaar ransige onbeschofte amsterdamse taxichauffeurs enorm is.

  25. @Dviate: Dit is niet iets nieuws dit is snorren. Über is iets anders dan Überpop. Überpop is een snorderdienst want geen een “taxi” heeft een vergunning die daar voor rijdt en dan is het illegaal. Het machtsmisbruik doordat ze veel geld hebben is ongekend. Dit moeten wij met z’n allen niet willen toch ? Straks komt er een bedrijf die vind dat advocaten te duur zijn en die vind dat daar geen vergunning/diploma of wat dan ook voor nodig is. Of je hebt een groentezaak waarvoor je de nodige kennis en vergunning hebt en er komt een nieuwe in de straat die dat niet hoeft, dat kan toch niet ?
    Wet is wet ook voor bedrijven en als ze zich niet aan de wet houden dan moeten ze oprotten.

  26. Ik vind Uber een fantastisch initiatief! Ik gebruik dit nu al een maand hier in Los Angeles, en aangezien de afstanden hier verschrikkelijk groot zijn en het openbaar vervoer een lachertje is, gebruik ik het altijd. Het is vele goedkoper dan taxi’s en het is zo handig, gewoon een Uber bestellen, je typt in waar je moet zijn, en dan gewoon wachten. Je kan zelfs al zien welk bedrag je zal worden voorgeschoteld. En je moet ook niet met geld op zak rondlopen, want alles gebeurd via de creditcard. Als je samen met iemand anders rijdt, kan je zelfs je kosten splitsen. De service vindt ik ook fantastisch! De drivers zijn heel professioneel en klagen niet als ik vraag om even mijn iPhone op te laden. Ze rekenen er zelfs niets extra voor aan. De customerservice is trouwens super. Had een paar keer iets teveel betaald door de fout van een driver, een mailtje gestuurd, en diezelfde dag is het verschil teruggestort. De taxi’s zouden hier beter een voorbeeld aan nemen ipv er over te zeveren. En zo ook de overheid. En misschien is een beetje concurrentie wel een goed idee in deze tijden…

  27. Ok, er is een app. Verder vraag ik me af waarom dit op iCulture vermeld moet worden. Laat dit voor Nu.nl. Kunnen de reageerders daar ook meteen terecht want die hebben ook hier al meteen een hoog Nujij gehalte.

  28. @Ton: het is een discussie over een app. Tegenwoordig vervagen daar de grenzen door. Enerzijds door initiatieven als uber en airbnb. Maar ook qua nieuwsbronnen. De nieuwe iphone staat in de krant en dit soort maatschappelijke discussie komen op tech/gadget fora….
    Welkom in 2014:):) waar grenzen vervagen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.