Vandaag kwamen in Amsterdam bijna 80 mensen bijeen om te praten over uitgeven op de iPad, georganiseerd door Mediafacts Academy. Medewerkers van De Persgroep, Malmberg, ThiemeMeulenhoff, Nederlands Dagblad, Elsevier, Kosmos Uitgevers, FD Mediagroep en diverse andere uitgevers kwamen bij elkaar om over de mogelijkheden van de iPad te praten.
Bij aanvang vroeg moderator Henne Pauli hoeveel mensen al een iPad in handen hadden gehad en dat leverde heel wat opgestoken handen op. Na afloop gingen de deelnemers met een ervaring rijker naar huis en genoeg inspiratie om zelf aan de slag te gaan.
Gecontroleerde distributie
Doel van de bijeenkomst was om boek-, tijdschrift- en krantuitgevers duidelijk te maken welke kansen de iPad te bieden heeft. Thomas Engel van The Saints gaf de aftrap met wat algemene uitleg: dat er twee uitvoeringen van de iPad zijn en dat er al toepassingen zoals Truphone zijn. Ervaren iPad-ontwikkelaars zijn er nog niet, aldus The Saints. Je hebt de keuze uit mobiele ontwikkelaars/iPhone-ontwikkelaars, standaardoplossingen, freelancers en studenten of ontwikkelaars die puur voor de iPad hebben gekozen. Die laatste groep is nog niet dik gezaaid, maar komt eraan. Publiceren op de iPad heeft een aantal voordelen: je hebt gecontroleerde distributie via een werkend (betaald) kanaal, je komt in dialoog met je lezers en er komen nieuwe contentmogelijkheden en nieuwe inkomstenbronnen bij. Het uitbrengen van een iPad-applicatie is natuurlijk ook een mooi publiciteitsmoment: zolang nog weinig Nederlandse uitgevers daadwerkelijk een app hebben uitgebracht is elke aankondiging groot nieuws.
Thomas Engel gaf de verschillen tussen mobiel en iPad aan: een mobiele telefoon is een persoonlijk apparaat, een must-have en een social life enabler. De iPad daarentegen is door meerdere mensen te gebruiken, zorgt voor ultieme ontspanning of een leuke(re) manier van werken. Omdat de meeste mensen een iPad met alleen Wi-Fi zullen kopen zijn de apparaten gebonden aan huis of werk, waardoor ze minder mobiel zijn. Advies voor bedrijven die willen beginnen: maak een duidelijke keuze wat je wilt bereiken, stap met deze vraag naar ontwikkelaars en vraag een offerte aan.
Als voorbeeld werd de PSV tablet-video getoond, waarin allerlei extra content te zien is: het PSV Magazine dient als basis, aangevuld met extra fotografie, een webshop, video, game-alert, chatten en eten bestellen. The Saints kondigde Stretchpad aan als laagdrempelige oplossing voor uitgevers die de sprong naar de iPad willen maken. Op basis van een verrijkt pdf-bestand kunnen uitgevers hun bestaande content meteen in een iPad-applicatie omzetten.
Losse nummers verdwijnen
Mike Ackermans verving spreker Rob van Bracht, die met gebroken ribben in het ziekenhuis belandde.
Ackermans werkte eerder voor Het Financeele Dagblad, RTL Nieuws, de Volkskrant en BNR Nieuwsradio. Nu is hij adviseur via het bedrijf Axzmedia en bezig met nieuwe uitgeefconcepten. Ackermans toonde vooral de mogelijkheden van de iPad, zoals de eerder besproken prentenboek van Alice in Wonderland en de nieuwsapplicaties van USA Today en BBC News. We moeten volgens Ackermans af van oude media zoals tv-scherm, drukpers en websites: de iPad is een nieuw medium. Het begrip ‘verschijningsfrequentie’ verandert door de iPad ook: je hebt geen vaste nummers meer die elke maand verschijnen, maar net als op YouTube: alles is voortdurend beschikbaar.
Zorg dat het er mooi uitziet
Rachel Ericson-Carmiggelt vertegenwoordigde als spreker de creatieve kant: ze is art director bij AM Media, het bedrijf van Annemarie van Gaal. Deze uitgeverij brengt AM Magazine en diverse gesponsorde magazines uit. Deze spreker heeft al een carrière bij heel wat uitgevers achter de rug, waaronder Conde Nast, Sanoma en Quote. Ze benadrukte de curated content: tijdschriften moeten op de iPad verzorgde artikelen bevatten en er mooi opgemaakt uitzien. De uitgever is een soort museumcurator, die waakt over de kwaliteit van de collectie artikelen. iPad-gebruikers verwachten goed design en zien in App Store een vertrouwde plek waar ze dankzij Apple’s goedkeuringproces geen rommel zullen tegenkomen.
Wees uniek
Menno Biesiot van Sanoma Digital toonde het demofilmpje van de Autoweek-applicatie, die inmiddels al heel wat keren in het openbaar is vertoond (voor ons was het nu de derde keer). Sanoma heeft al tien iPhone-applicaties in de App Store staan en daarnaast komen Kieskeurig, NuSport, WK en Game Reviews binnenkort nog beschikbaar. Voor de iPad heeft Sanoma vier applicaties gepland, die nog in 2010 zullen uitkomen. Sanoma heeft al heel wat ervaring met het publiceren van en had daarom vijf ‘Golden Rules’ te bieden voor uitgevers die ook met apps bezig willen gaan:
- Hou het simpel en focus op één soort functionaliteit.
- Voeg mobiele relevantie toe, dus geen kopie van een site of magazine.
- Wees uniek, maar gebruik wel standaarden.
- Wees eigenaar van de broncode.
- Publiceer in de App Store via een eigen account (dus niet die van de ontwikkelaar).
Adverteren op de mobiele telefoon is nog een onontgonnen gebied. Toch is het erg waardevol want mobiele telefoons zijn persoonlijk, er is een hoge CTR, het kan interactieve content worden aangeboden en het is relevant: je kunt rechtstreeks targeten op content, toestel, operator of tijdstip.
Kwaliteit mag wat kosten
Gert Jan Oelderik werkte ooit bij Apple Benelux maar is nu directeur-uitgever van NRC Handelsblad. Hij liet tijdens het evenement een eerste preview zien van de iPad-applicatie die NRC Handelsblad gaat uitbrengen (zie afbeelding rechtsonder). De app zal voorlopig nog niet bij de App Store worden ingediend, want NRC wil wachten tot de iPad daadwerkelijk op de Nederlandse markt verkrijgbaar is. De digitale krant is zo langzamerhand op elke ebook-reader beschikbaar, behalve op de Kindle omdat Amazon een marge van 50% vroeg.
NRC vraagt €0,79 voor de applicatie en de kranten zelf zijn ook nog eens €0,79 per stuk. Toch denkt NRC dat ze zich daarmee kunnen onderscheiden van de vele aanbieders die gratis apps met gratis content aanbieden. NRC probeert meer te bieden dan de eendimensionale berichten die je in de krantjes op het station vindt en dat blijkt te werken: er zijn 280.000 abonnees die op één of andere manier een abonnement hebben (dat kan overigens ook een digitaal abonnement of een zaterdagabonnement zijn). Voor de digitale editie betalen klanten een stuk minder (€189 voor een digitaal jaarabonnement, €330 voor een papieren abonnement) al denkt Oelderik wel dat de prijs van digitale abonnementen wel eens omlaag zou kunnen gaan. Je moet je namelijk afvragen of de gepercipieerde waarde van pixels hetzelfde is als bij papier. Voor NRC maakt het echter niet uit hoe mensen de informatie tot zich nemen: op papier of digitaal. Het is best mogelijk dat bedrijven zoals NRC Media ooit gratis iPads gaan weggeven: bij afsluiting van een tweejarig abonnement kan het.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties