Kranten- en tijdschriftenuitgeverijen maken zich zorgen over de manier waarop Apple omgaat met klantgegevens. De Financial Times schrijft dat Apple maar zelden klantgegevens deelt. Veel verder dan verkoopaantallen gaat het niet, terwijl uitgevers het liefst willen weten wie hun klanten zijn. “We have for many years relied on subscriptions to be able to communicate with our readers,” Sara Öhrvall van de Zweedse uitgever Bonnier.
Uitgevers hebben de data nodig zodat adverteerders weten wie de kranten en tijdschriften lezen, of om de abonnees kortingen aan te bieden.
De verontwaardiging van de uitgevers lijkt vooral ingegeven door commerciële motieven, maar er zijn ook praktische bezwaren. Zo zou je als uitgever de abonnees van de papieren editie van een krant gratis toegang kunnen geven tot de digitale editie. Een ander praktisch probleem ontstaat als klanten klagen over hun betaalde abonnementsgeld: de uitgever kan wel nagaan hoe het zit met de ‘papieren’ abonnees, maar moet voor de digitale editie verwijzen naar Apple. Voor de klanten is dat verwarrend. De uitgevers zijn ook niet tevreden over Apple’s financiële voorstel: de uitgever houdt 70 procent van de verkoopprijs en Apple krijgt 30 procent. Bij boeken is zo’n deal nog wel acceptabel, maar bij abonnementen niet: uitgevers zijn niet gewend om voor een onbeperkte periode bijna een derde van hun verkoopomzetten af te staan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties