Wat voor informatie missen de kranten die ze nu wel hebben?
als ik een krant in de kiosk koop ben in nog annoniemer dan wanneer ik dat straks doe via iTunes.
En wat willen ze met die info?
Ik benjuist wel blij dat Apple niet zoals google geld verdiend aan jou informatie in ruil voor direct marketing.
Stel je voor een krant vol reclame die aansluit op jou mail surf en online koop gedrag. ik zou mij dan ernstig in mijn privacy geschonden voelen.
dat is waarom ik denk dat een Google tablet met soortgelijke diensten wel erg big brother gaat worden..
nee doe mij dan maar de iPad net het privacy model zoals apple dat nu hanteerd.
Christiaan
Buiten de commerciële beweegredenen lees ik geen enkel argument dat hout snijdt.
Zo zou je als uitgever de abonnees van de papieren editie van een krant gratis toegang kunnen geven tot de digitale editie.
Van deze mensen hebben ze de gegevens dus al.
Een ander praktisch probleem ontstaat als klanten klagen over hun betaalde abonnementsgeld:
Wat valt daarover te klagen? Bij papieren kranten kun je klagen dat de krant niet is bezorgd en je je geld terug wilt. Of dat een incasso is mislukt. Bij Apple wordt het digitaal geïnd en pas na een geslaagde betaling wordt het product geleverd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een download vervolgens niet is gelukt. Bovendien: ik koop zoiets bij Apple, zij regelen de betaling, dus logisch dat ik bij hen moet zijn. Niets verwarrends aan dus! Kortom: de uitgevers willen meer informatie t.b.v. gerichte reclame en ze willen minder omzet afstaan. Wat betreft dat eerste: dan zullen ze enquètes moeten houden onder hun lezers. En wat betreft het tweede: ze vergeten dat de infrastructuur wordt beheerd door Apple en dat zij het fenomeen van digitale kranten en tijdschriften (mede) mogelijk gemaakt hebben voor het grote publiek. Dat hadden ze zelf wellicht ook kunnen doen, maar dan had het hen nog veel meer gekost vanwege gebrek aan ervaring op het gebied van consumentenelektronica.
Bram
@4saus:
Als jij in hem in de kiosk koopt, weten ze meer van je dan je denkt. Ze weten waar je hem hebt gekocht (= meestal ook jouw woonplaats), ze weten je geslacht en ongeveer je leeftijd. De klantenverkopers doen wat meer dan
gewoon verkopen.
das erg knap al ze dat allemaal te weten kunnen komen door een krantje op Rotterdam centraal bij de ako te kopen. ik zie daar nooit iemand registreren hoe oud ik ben of ik man ben of niet. ik heb nooit mee gedaan aan een lezers onderzoek. ik zie het verkopend personeel altijd druk zijn met bijvullen en kilo knallen aan de kassa. dus wat doen ze dan zo veel meer waardoor de kranten al die info weten puur door de krant aan mij te verkopen.
sturen ze video beeelden met tijd code door van mensen die net een krant kochten? Dat Zou de enige manier zijn waarop die info ongevraagd boven tafel zou kunnen komen.
de krant weet niks van me.
in ieder geven niet via die kiosk
Wat voor informatie missen de kranten die ze nu wel hebben?
als ik een krant in de kiosk koop ben in nog annoniemer dan wanneer ik dat straks doe via iTunes.
En wat willen ze met die info?
Ik benjuist wel blij dat Apple niet zoals google geld verdiend aan jou informatie in ruil voor direct marketing.
Stel je voor een krant vol reclame die aansluit op jou mail surf en online koop gedrag. ik zou mij dan ernstig in mijn privacy geschonden voelen.
dat is waarom ik denk dat een Google tablet met soortgelijke diensten wel erg big brother gaat worden..
nee doe mij dan maar de iPad net het privacy model zoals apple dat nu hanteerd.
Buiten de commerciële beweegredenen lees ik geen enkel argument dat hout snijdt.
Van deze mensen hebben ze de gegevens dus al.
Wat valt daarover te klagen? Bij papieren kranten kun je klagen dat de krant niet is bezorgd en je je geld terug wilt. Of dat een incasso is mislukt. Bij Apple wordt het digitaal geïnd en pas na een geslaagde betaling wordt het product geleverd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een download vervolgens niet is gelukt. Bovendien: ik koop zoiets bij Apple, zij regelen de betaling, dus logisch dat ik bij hen moet zijn. Niets verwarrends aan dus! Kortom: de uitgevers willen meer informatie t.b.v. gerichte reclame en ze willen minder omzet afstaan. Wat betreft dat eerste: dan zullen ze enquètes moeten houden onder hun lezers. En wat betreft het tweede: ze vergeten dat de infrastructuur wordt beheerd door Apple en dat zij het fenomeen van digitale kranten en tijdschriften (mede) mogelijk gemaakt hebben voor het grote publiek. Dat hadden ze zelf wellicht ook kunnen doen, maar dan had het hen nog veel meer gekost vanwege gebrek aan ervaring op het gebied van consumentenelektronica.
@4saus:
Als jij in hem in de kiosk koopt, weten ze meer van je dan je denkt. Ze weten waar je hem hebt gekocht (= meestal ook jouw woonplaats), ze weten je geslacht en ongeveer je leeftijd. De klantenverkopers doen wat meer dan
gewoon verkopen.
@Bram:
das erg knap al ze dat allemaal te weten kunnen komen door een krantje op Rotterdam centraal bij de ako te kopen. ik zie daar nooit iemand registreren hoe oud ik ben of ik man ben of niet. ik heb nooit mee gedaan aan een lezers onderzoek. ik zie het verkopend personeel altijd druk zijn met bijvullen en kilo knallen aan de kassa. dus wat doen ze dan zo veel meer waardoor de kranten al die info weten puur door de krant aan mij te verkopen.
sturen ze video beeelden met tijd code door van mensen die net een krant kochten? Dat Zou de enige manier zijn waarop die info ongevraagd boven tafel zou kunnen komen.
de krant weet niks van me.
in ieder geven niet via die kiosk
ze weten dat ze daar kranten verkopen. meer niet.