Apple: ’10 keer meer omzet’
In maart 2018 nam Apple de digitale tijdschriftendienst Texture over. Precies een jaar later had Apple de dienst omgebouwd en ging het als Apple News+ van start in de Verenigde Staten. Een groot succes is het nog niet. Apple ging na de overname in gesprek met de uitgevers van tijdschriften en websites, sloot nieuwe deals af en probeerde nieuwe deelnemers te overtuigen om mee te doen. De gouden bergen die daarbij werden beloofd blijven nu een beetje uit. Uitgevers zouden hun omzet met een factor 10 zien verdubbelen, in vergelijking met Texture. Dat blijkt niet het geval.
In werkelijkheid is het één twintigste van wat Apple had voorgespiegeld. Andere uitgevers melden dat hun omzet zelfs lager is geworden in vergelijking met Texture, terwijl anderen ongeveer hetzelfde verdienen. En dat is vreemd, want Texture was een relatief kleine speler. Verder klaagde een deelnemer tegen BusinessInsider dat Apple niet echt energie lijkt te steken in de tijdschriftendienst en dat de layout van pagina’s niet goed is. Uitgevers willen ook dat het gemakkelijker wordt om tijdschriftpagina’s om te zetten voor de app.
Het goede nieuws is dat Apple de kritiek ook gehoord heeft. Ze zouden bezig zijn input te verzamelen, om te kijken of er iets kan worden verbeterd. Apple gaf daarbij toe dat sommige gebruikers in verwarring komen door het verschil tussen gratis artikelen en betaalde content. De app zal nu intuïtiever worden gemaakt.
Digitale tijdschriften blijven een lastig onderwerp. In Nederland zijn meerdere pogingen gedaan om een succesvolle dienst voor tijdschriftendienst op te zetten. Sommige diensten houden het vrij lang vol, vaak met buitenlands investeringsgeld, terwijl andere na verloop van tijd weer verdwijnen. Meest recent is het faillissement van de maker van Leeslounge, waardoor abonnees opeens geen tijdschriften meer kregen. In zo’n geval heb je ook geen toegang meer tot digitale artikelen, iets wat je met een papieren tijdschrift niet kan overkomen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Meta gaat AI trainen met gebruikersfoto's en -reacties: zo zorg je dat jouw gegevens niet gebruikt worden (24-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Weekend kijktips: Jane, Amsterdam Centraal 24/7, The Last of Us en meer (19-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
Ik lees al sinds ik een iPad heb AutoWeek digitaal. Zij hebben ooit een eigen app gehad waarin je dat kon. Die was op enig moment heel rijk; goede implementatie van video en fotocontent. En kort volgens mij ook via Apple Magazines. Dat bleek voor heen geen haalbare kaart om vol te houden.
Inmiddels zijn ze al weer geruime tijd te lezen via de app Tijdschrift NL. Wat prima werkt en letterlijk de gedrukte versie is. Jammer alleen is dat hier de rijke content en scherpe foto’s dus niet meer in staan.
Op zich wordt ik wel enthousiast van het feit dat ze dat met de juiste middelen vanuit Apple weer zouden kunnen doen. Maar gezien de kleine marge en ervaringen uit het verleden ben ik bang dat dat voor hen geen vitale optie is. En ik denk daarmee voor een groot deel van de Nederlandse magazines.
En das best zonde, want als alle magazines mee zouden doen, en op 1 plek beschikbaar zouden zijn, dan zou dat de bruikbaarheid (i.p.v. diverse apps) en de kwaliteit mijn inziens kunnen vergroten. De toekomst zal het leren!
Sowieso is het een flop, dit is weer een US only app. Oke plus een aantal landen maar zeer beperkt, dan kost het lijkt mij ook meer dan dat het oplevert.
Begin al meer te twijfelen aan Tim Cook, is meer een man van de cijfertjes dan techniek.
News+ is US only, en dat is ook logisch aangezien de release van de service anders vele jaren langer had geduurd, had je met de uitgevers in ieder land afzonderlijk moeten gaan onderhandelen. Daarnaast zul je weinig Amerikaanse uitgevers vinden die het financieel interessant zullen vinden om lezers in Slowakije of Kroatië te hebben.
Digitaal lezen van tijdschriften zal nooit mainstream worden. Het zal altijd een beperkte groep mensen blijven.
Dus snap ik niet echt dat Apple hierin is gedoken. Denk zelf dat ze er over een 0 jaar weer mee gaan stoppen.
Total flop… wordt echt niets. Hopen dat ze hier van leren voor Apple arcade. Al ben ik er bang voor.
Daar ben ik het niet mee eens. Het probleem is alleen dat de prijzen nagenoeg gelijk zijn aan de nieuwe versies. Je zal naar een model moeten waarbij je net als Spotify/Apple Music gewoon een abonnement hebt en onbeperkt kan lezen in alle tijdschriften. Je moet als uitgever vertrouwen hebben in dat je oplage explodeert maar je hele lage marges per eenheid krijgt. Wel lastig in een nl markt.