Afgelopen vrijdag kwam laat in de middag het bericht dat de HomePod 2017 niet meer gaat halen. Hoewel dit voor de meesten van ons niet direct van invloed is, kan het voor sommige mensen een teleurstelling zijn omdat ze net een tripje naar Groot-Brittanië of Amerika gepland hadden. Toch is er ook een positieve kant van zo’n uitstel: het product kan er alleen maar beter van worden. Er zijn ook meerdere redenen waarom Apple bepaalde software-functies vaker uit mag stellen.
Van uitstel komt geen afstel
Hoewel het gezegde van uitstel komt afstel vaak de realiteit is, toont Apple vaak aan dat het tegenovergestelde waar is. Vorig jaar werden Apple’s eerste draadloze oordopjes de AirPods op het laatste moment uitgesteld, maar Apple beloofde wel bij dat ze later datzelfde jaar in de schappen zouden liggen. In december was het eindelijk zover en achteraf gezien was dit uitstel van Apple geen verkeerde keuze.
De AirPods werkten zodra ze voor het eerst verkrijgbaar waren vlekkeloos, zonder grote bugs of verbindingsproblemen. Wij noemden de oordopjes in onze AirPods review het beste Apple-product van dat jaar en dat heeft zonder twijfel te maken met dit eerdere uitstel. Als Apple het risico genomen had en de AirPods toch eerder uitgebracht had, was de eerste indruk van veel mensen waarschijnlijk veel slechter geweest.
De HomePod is voor Apple een nog veel belangrijker product dan de AirPods. De HomePod is een geheel nieuwe productcategorie en is Apple’s antwoord op de slimme speakers die de markt binnendruppelen. Apple kan het zich niet veroorloven om bij de release tegen grote problemen aan te lopen. Wat de exacte reden van het uitstel van de HomePod precies is, is nog onduidelijk. Wat de reden ook is, het kan uiteindelijk alleen maar leiden tot een beter product.
Uitstel van software-functies
Ook wat betreft software heeft Apple recent enkele functies uitgesteld. Bij de aankondiging van iOS 11 beloofde Apple dat vanaf september iMessage in iCloud en Apple Pay Cash te gebruiken zouden zijn. Al snel bleek dat deze functies niet op tijd klaar zouden zijn, waardoor Apple ze noodgedwongen uit moest stellen. Apple Pay Cash verschijnt nu in Amerika met iOS 11.2, maar wanneer iMessage in iCloud beschikbaar komt is nog onbekend.
Kleinere updates
Het is bovendien niet meer gebruikelijk om zoveel mogelijk functies in een grote update als iOS 11 en iOS 10 te stoppen. In de tijd van iOS 6 en iOS 7 was dit logisch, omdat Apple zich alleen druk hoefde te maken over iOS en OS X. Inmiddels is het aantal besturingssystemen verdubbeld met de komst van watchOS en tvOS, waardoor Apple de aandacht moest verdelen. Sinds iOS 8 zagen we dan ook al veel vaker dat Apple grotere functies niet allemaal in de allereerste versie propt. iOS 8.1 bracht voor het eerst Apple Pay, iOS 8.2 zorgde voor ondersteuning voor de Apple Watch, iOS 8.3 introduceerde de Nederlandse Siri en samen met iOS 8.4 kwam de nieuwe Muziek-app met Apple Music. Met iOS 9 deed Apple iets soortgelijks, waarbij de nieuwe emoji in iOS 9.1 en Night Shift in iOS 9.3 de hoogtepunten waren.
Het zou voor Apple geen verkeerde zet zijn om een update als iOS 12 nog gefaseerder aan te pakken. Een aankondiging dat iOS 12 straks ‘de grootste update in de geschiedenis van iOS’ is, maakt allang geen indruk meer. Door de ontwikkeling en het brengen van nieuwe functies over een heel jaar te spreiden, kan Apple meer de tijd nemen. Dit zorgt hopelijk voor minder bugfixes en foutjes in allereerste versies van nieuwe iOS-releases. Bovendien laat je gebruikers op deze manier stap voor stap kennismaken met nieuwe functies, in plaats van dat er in één keer meer dan honderd nieuwe functies op je af komen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
HomePod
Alle belangrijke artikelen over de Apple HomePod onder handbereik. Apple heeft momenteel twee modellen in het assortiment: de kleinere HomePod mini en de grotere HomePod (2e generatie, 2023). De beste tips, gidsen en wat je moet weten over deze slimme speaker, bedoeld voor het luisteren van muziek, het geven van spraakopdrachten met Siri en het bedienen van je smart home. De HomePod fungeert ook als woninghub voor HomeKit en is geschikt als Thread Border Router.

- Alles over de HomePod
- Alles over de HomePod mini
- HomePod kopen in Nederland
- HomePod vergelijken: mini vs groot model
- Review: HomePod (2e generatie, 2023)
- Review: HomePod mini
- HomePod 2018 review: wat zijn onze ervaringen?
- HomePod als woninghub voor je smart home
- HomePod koppelen met Apple TV
- Muziek luisteren op de HomePod
- Muziek bedienen met Siri en HomePod
- HomePod updaten en software bijwerken
- Zo maak je een HomePod stereopaar
Ik heb iOS 11 op m’n iPhone staan sinds de 2de publieke beta en toen werkte iMessage in de Cloud wel. Ik krijg nu alle berichten op zowel m’n iPhone als m’n iPad Pro binnen. Zou hierdoor iMessage in de Cloud wel al werken op m’n Apple ID?
@Maurice Hollink: Het feit dat je berichten op zowel je iPhone als je iPad Pro krijgt, heeft niets te maken met iMessage in iCloud. Dit was altijd al mogelijk. Het voordeel van iMessage in iCloud is dat al je berichten daadwerkelijk in iCloud staan. Dat houdt ook in dat als je een bericht verwijdert op het ene apparaat, dat die dan ook op het andere apparaat verwijderd wordt. Dat was voorheen niet zo. Bovendien worden berichten dankzij iMessage in iCloud niet meer lokaal op je toestel opgeslagen en in een back-up meegenomen, wat nu nog wel het geval is. Dit spaart ruimte.
Alhoewel ik de HomePod graag besteld had in December, vind ik het niet zo erg een beetje langer te wachten.
@Benjamin Kuijten: 👍dank je wel voor de uitleg.
Heeft deze uitstel ook invloed op de uitgave datum van de Air Power?
Prima als ze langer met een release wachten tot iets bug-free is. Helemaal top! Maar wat ik me dan afvraag is waarom ze dat niet met iOS doen? Honderdduizenden beta testers die maandenlang de beta’s testen voordat een iOS versie aan de massa wordt uitgerold en tóch zo veel bugs dat er wekelijks een bug-fix wordt gepusht. Updates m.b.t. beveiligingsfixes: OK. Maar zoveel updates om steeds je eigen bugs die er allang uit hadden moeten zijn te fixen: niet OK.
In dit betoog wordt toch wel een stevige denkfout gemaakt.
De schrijver stelt dat een product beter wordt, doordat de lancering wordt toegedeeld. Dat is natuurlijk onzin. Met dezelfde redenering ben je beter af als je door een vertraging later op je plaats van bestemming arriveert.
Nee dus. Bij een vertraging of op tijd rijden is het uiteindelijk resultaat hetzelfde, je bent op de plaats van bestemming, maar in het eerste geval wel te laat. Je had wellicht wel uit kunnen stappen op het moment dat de trein had moeten aankomen, maar dat had je niet geholpen.
Zo is het ook bij de homepod. Het is niet zo dat de homepod beter wordt door later te leveren. Nee, het product wordt even goed als eerder beloofd, maar ook láter dan beloofd. Geen kromme redenering kan dat recht praten.
Volgens mij wil de schrijver aangeven dat we als gebruikers beter af zijn met een goed werkend maar iets te laat opgeleverd product dan met een buggy op-tijd product. Met andere woorden: beter zonder ongelukken iets te laat aankomen op de bestemming dan op-tijd met kans op een deuk.
@dafo: Dat begrijpen de meesten ook wel, en zeker degenen die ooit zelf met targets gewerkt hebben
Voor een miljardenbedrijf met hooguit 2 nieuwe producten per jaar is dit natuurlijk ridicuul (doe dan geen target) en het soort fouten dat er in iOS11 zitten geeft aan dat het huidige beta-traject niet functioneert, om watvoor reden dan ook
Zoals hierboven vermeld is het een beetje een kromme redenering.
Ok, ze brengen het product later op de markt omdat het top zou werken… maar dan werkt het product ook maar zoals het op de originele releasedate had moeten werken.
Inderdaad beter nu dat het langer duurt en er een “bugless” systeem op de markt komt, maar de redenering is toch inderdaad ietwat krom.
Alsook voor ons niet zo’n probleem dat de Homepod pas volgend jaar op de markt komt, maar kan me voorstellen dat het voor Apple (met de opkomende Kerstperiode) toch een kleine opdoffer is…