Game-ontwikkelaars kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van Unity 4.0. Deze vernieuwde ontwikkeltool heeft een aantal verbeteringen, waarvan ook een aantal van toepassing zijn voor mobiele games. Zo is het nu mogelijk om realtime schaduwen te tonen en is het over het algemeen makkelijker om zeer fraaie beelden te produceren die op basis van je processor en apparaat anders worden geladen. Zo kan een game ook nog goed speelbaar zijn op een oudere iPhone, maar er bijvoorbeeld net iets mooier uitzien op de nieuwe iPhone 5.
Unity 4.0 bevat ook verbeteringen voor ontwikkelaars van pc-games. Zo maakt de engine nu gebruik van DirectX 11, waardoor er betere beelden op nieuwere computers geproduceerd kunnen worden. Een Adobe Flash Player add-on moet het makkelijker maken om je spel als flashgame uit te brengen.
Unity bevat verder een hoop kleine technische veranderingen. Zo gaat de engine nu beter om met lightmaps, worden 3D textures ondersteund en zou geheugengebruik over het algemeen zijn verbeterd. Een volledig overzicht van de vernieuwingen vind je op Unity’s site.
Veel ontwikkelaars maken gebruik van Unity, omdat je makkelijk voor verschillende platformen een spel kunt ontwikkelen. Dat je met de engine fraaie games kan ontwikkelen, bleek eerder al: vorig jaar liet een demo nog zien waar Unity toentertijd op de iPhone toe in staat was. Andere bekende iOS-games met de Unity-engine zijn Shadowgun, Ravensword en Battleheart.
Je kunt Unity kopen (vanaf $400,-) via de site van de ontwikkelaar. Er is ook een gratis probeerversie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties