Reacties voor: Grotere universele iPad-apps zorgen voor ruimtegebrek op iPhone

Universele apps die zijn geoptimaliseerd voor de nieuwe iPad, nemen meer opslagruimte op je iPhone in beslag. Hierdoor wordt het steeds lastiger om alle apps op je huidige iPhone op te slaan.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 33 reacties

  1. Alsof iMovie alleen gestegen is door aanpassingen voor het retina scherm. Er zijn ook nieuwe functies toegevoegd.

  2. Ik hoop/verwacht dat Apple met iets slims komt waardoor je niet elk plaatje 4 (VIER!) keer op je iphone/ipad hebt staan straks.

  3. Of zoals games als bijvoorbeeld Fragger het doen: Een SD versie is (duh) standaard, en in de app kan je het HD pakket downloaden als dat op jouw deice van toepassing is. Vond ik best een charmante oplossing eigenlijk.

  4. Apple zou er goed aan doen om het volgende model (iphone 5, ipad 3) de kleinste versie 32GB te maken. Persoonlijk ben ik niet blij met de huidige ontwikkeling van de extreme groei van benodigde opslagruimte.

  5. Apple MOET hier wat aan doen!!! Dit is een ramp voor gebruikers van huidige iPad, iPhones en iPod Touches etc.
    Als Apple hier niet goed op reageert gaat dit hen klanten kosten!!! Apple, DOE WAT!!

  6. Het is natuurlijk idioot dat je alles download wat op een iPad benodigd is terwijl je bv op een iPhone zit.
    Check gewoon op welk toestel je zit in de App Store, en bepaal aan de hand daarvan wat er gedownload moet worden. Voor die programmeurs is dat natuurlijk appeltje eitje om te fixen.

    Dit mag allemaal wel wat efficienter zeg.

    @pposthoorn: Dat mag je idd verwachten, maar je mag dit absoluut niet ‘iets slims’ noemen. Wat nu gebeurd is DOM, als je alleen het plaatje download wat je nodig hebt, dat is normaal.

  7. Origineel geplaatst door Alexander
    Apple zou er goed aan doen om het volgende model (iphone 5, ipad 3) de kleinste versie 32GB te maken. Persoonlijk ben ik niet blij met de huidige ontwikkeling van de extreme groei van benodigde opslagruimte.

    Door de hoge prijzen van de harde schijven (en dus ook flash geheugen) is dit denk ik momenteel niet echt doenbaar. Dit zou de kostprijs van de toestellen tevel verhogen denk ik. Maar ik ben het wel volledig met je eens dat 32 Gb wel de standaard zou mogen zijn tegenwoordig!

  8. Het is sinds iOS 5 wel mogelijk voor ontwikkelaars om updates uit te geven, die alleen de wijzigingen binnen een app met zich meedragen.

    Dat verandert nog steeds niets aan deze situatie. Als er retina graphics aan de app worden toegevoegd, is dat ook een wijziging.
    Daarnaast kan een ontwikkelaar daar helemaal geen invloed op uitoefenen. Apple checkt zelf wat de wijzigingen zijn aan de bestanden, en stuurt alleen de gewijzigde bestanden naar de gebruiker,

  9. precies waarom ik nog niks heb geupdate waar alleen stond, updated with retina graphics of iets soortgelijks

    Misschien iets voor een jailbreak app.. mag voor 3GS gebruikers ook gelijk de retine iphone 4/S icon@x2 weghalen uit apps?

  10. Slim gezien van Apple : nu zullen er meer (duurdere) iPhones en iPads van 64 gb verkocht worden. goed voor hun eigen sales.

  11. Mijn iphone heeft ook wel een retina scherm, dus die universele apps mogen gerust voor een retina display geoptimaliseerd zijn.

  12. Elk voordeel heeft z’n nadeel! Komt binnenkort vast wel een oplossing voor.

  13. volgens mij is de 8GB variant er ook ooit geweest… dus mensen wat zuren jullie nou? heel normaal met de wet van Moore!

  14. Waarom worden er überhaupt iPad3-graphics op een iPhone opgeslagen? Is dat een fout van luie programmeerders?

  15. Origineel geplaatst door stardust
    Mijn iphone heeft ook wel een retina scherm, dus die universele apps mogen gerust voor een retina display geoptimaliseerd zijn.

    De Iphone 4s heeft dan wel een retina display maar toch niet dezelfde resolutie. Dit betekend toch dat de ontwikkelaar voor beide producten aparte graphics moet toevoegen of zie ik dit nu verkeerd?

  16. Het wordt tijd voor schaalbare icoontjes en plaatjes in plaats van bitmaps. Of runtime gerenderde plaatjes.
    Voorbeeld is bijv. True Type Fonts.

  17. Kan me niet voorstellen dat dit zoveel ruimte vergt.. Kom eens met wat meer voorbeelden dan alle en iMovie?

  18. Origineel geplaatst door Gaetanvdb
    Door de hoge prijzen van de harde schijven (en dus ook flash geheugen) is dit denk ik momenteel niet echt doenbaar. Dit zou de kostprijs van de toestellen tevel verhogen denk ik. Maar ik ben het wel volledig met je eens dat 32 Gb wel de standaard zou mogen zijn tegenwoordig!

    Beetje rare conclusie om te zeggen dat flash geheugen dus ook duurder geworden is omdat de harde schijven duurder geworden zijn. Dit heeft niets met elkaar te maken en is ook niet aan de orde.

  19. Tja leuk hè dat Apple nog steeds geen micro SD toelaat op haar devices. Dan kunnen ze hun dure opslag verkopen!

  20. Apple moet inderdaad met een oplossing komen. En aub geen aparte apps. Ik zie nu al door de bomen het bos niet. Zoveel apps zijn al dubbel (iPad / iPhone).

    De store en iTunes moeten een check doen. Syncen met een iPhone 4? Dan alleen iPhone 4 graphics syncen. Nadeel is dat je dan nog steeds alles op je Mac hebt staan 🙁 Maar goed die heeft wel meer opslag capaciteit.

    32Gb standaard is ook een optie.

  21. @Sam: Best ook dat apple dat traag sd geheugen niet toelaat, maakt de iphone/ipad alleen maar trager, en verbruikt dan ook nog eens meer batterij in gebruik.

  22. Zelf persoonlijk heb ik hier geen probleem mee, mijn voorkeur gaat altijd uit naar de het grootse model en dat zal ook zo blijven. Als je iets koopt doe het dan goed dit geval een 4s 64gb en ipad 3 64gb als die er is ( ipad 2 recentelijk verkocht).

    Maar on topic betreft het groter worden van universele apps, wat mij betreft worden ze allemaal universele soms moet je dubbele apps kopen en dat is echt a relax kwa kosten. Wel zouden ze zoals hierboven al gezegd is door apple/ontwikkelaar een keuze in moeten stellen die dan alleen maar dat deel installeerd wat voor jou device iphone/ipad is. Dus niet het hele pakket met als resultaat weggeooide ruimte. Wat voor gebruikers met een kleinere opslag fijner is. Moet best te doen zijn toch

  23. Dat ze de apps dubbel in de store zetten. 1voor ipad,1voor iphone…. Kost het apple extra ruimte…….. Slaat nergens op..(of de iphone5 heeft ook zo een scherm)?

  24. Ik krijg GarageBand voor iPhone 4 ook niet gedownload. Hem ruim 1,6 mb vrij nu. Ik vind het, als muzikant, zwaar irritant dat ik mn ideeën en demo’s nu niet kan uitwerken…

  25. Maar je kunt een (universele) app toch gewoon weer van je iphone verwijderen en op de ipad laten staan. Niks aan de hand.

  26. Gewoon 3 .ipa bestanden laten versturen naar Apple als developer en dan kan Apple gewoon de juiste .ipa aanbieden. Probleem opgelost.

  27. Wat een onzin artikel. iMovie is vooral groter ivm de trailerfunctie met een heleboel HD filmpjes als preview. De extra grote heeft dus niet veel met het retina scherm te maken. Overigens staat mn iPad ook vol met apps die ik niet of nauwelijks gebruik. Beetje opruimen kan soms geen kwaad.

  28. Ik kan me herinneren dat ik onder OS9 een progje had om van software in de zgn. universal binary te ontdoen van code die ik niet nodig had.
    Ook nu moet het relatief eenvoudig zijn om apps te ontwikkelen in iets dergelijks als universal binary en dat iTunes regelt welke pakketdelen wel en niet voor het gekoppelde apparaat meekomen. Wel iets meer werk voor de programmeurs, maar of een appje nou 0,79 kost of 0,89 voor wat extra werk mag toch ook niks uitmaken…

  29. Dit moet te doen zijn.
    Bij een ota update wordt er ook slechts een deel gedownload.

  30. device resolutie grootte
    iphone 480×320
    iphone 4 960×640 x2
    ipad
    ipad 3 2048×1536 x2.1 (hoogte)

    dit betekent dat ipad3 HOOGSTENS 2.1x zoveel ruimte gebruikt als een iphone4 versie.
    Aangezien de meeste developers images gebruiken met compressie (png of jpeg),
    zal dit zelfs minder zijn.
    Technisch: Als een image compressie gebruikt worden grote vlakken van dezelfde kleur
    samengepakt, zodat ze minder ruimte innemen in het bestand (simpel gezegd). Een Grotere
    versie van hetzelfde image heeft dus grotere valkken van elke kleur, en zal dus meer
    gecomprimeerd kunnen worden. Het uiteindelijke bestand is dan wel groter, maar ook beter
    te comprimeren.

  31. En wat dacht je van Garageband: 1.022 Mb !

  32. Origineel geplaatst door Ronald
    Maar je kunt een (universele) app toch gewoon weer van je iphone verwijderen en op de ipad laten staan. Niks aan de hand.

    Niet iedereen heeft een iPhone én een iPad zoals jij. Ik heb alleen een iPhone 4s en kan me geen iPad erbij veroorloven, als het puur is om apps te kunnen verdelen vind ik dat ook een beetje kansloos.

  33. Waarom doen ze niet tijdens de installatie all onnodige resources opruimen? Dat lijkt me de meest makkelijke oplossing. Je kan dan alles hetzelfde houden, alleen moet het apparaat in kwestie even een opruimactie doen aan het einde v.d. installatie.

    Je hebt dan tijdens de install wel de volle ruimte nodig, maar als alle applicaties opruimen heb je zeer waarschijnlijk genoeg ruimte beschikbaar hierdoor.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.