Unusually smart: hoe gebruiken mensen hun smartphone?
Smartphones zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven anno 2010. Zakelijk nemen ze een steeds belangrijkere rol in. Maar hoe gebruiken mensen die nieuwe gadgets? En hoe kunnen ze op een innovatieve wijze het dagelijks werk makkelijker maken? Social media bureau Winkwaves en marktonderzoeksbureau Faxion (van onze eigen redacteur Ellen de Lange-Ros) deden een onderzoek onder Nederlandse gebruikers. In welke mate is ons leven inmiddels vertelefoniseerd? En hoe ‘business as unusual’ is dat?
Een smartphone heeft veel voordelen…
Het meest genoemde voordeel van de smartphone is, niet verrassend, dat je altijd en overal toegang hebt tot alles: agenda, email, nieuws en informatie. Ook noemen zakelijke gebruikers als voordeel dat de smartphone veel meer contactmogelijkheden biedt dan alleen het traditionele bellen of sms-en. Verder wordt de grote diversiteit aan apps (applicaties voor specifieke toepassingen) veel genoemd als voordeel. Met name de mogelijkheid om met deze apps een telefoon naar eigen smaak uit te rusten met extra features wordt als pluspunt aangemerkt. Ondanks de vele opties van een smartphone ervaren gebruikers hun mobiel toch als “eenvoudig in gebruik, lekker compact en snel te gebruiken.” Tevens loven de respondenten de mogelijkheden voor synchronisatie van informatie over tijd en plaats heen.
… maar de smartphone heeft ook minpunten
Hoewel de smartphone veel sterke punten en voordelen heeft, zijn er voor zakelijke gebruikers ook een aantal minpunten. Tegenover het voordeel dat alles altijd en overal beschikbaar is, staat het gevoel dat je dus ook zelf ‘always on’ bent. “Het is verslavend om continu je email te checken” of meer bezig te zijn met je smartphone dan met het gesprek met de persoon die naast je staat. Ook wordt het als nadeel gezien dat andere partijen verwachten dat je via je smartphone altijd beschikbaar bent. Op technisch vlak zijn er ook nadelen: zo is het scherm voor sommige toepassingen klein of kan de internetverbinding traag zijn. Een groot nadeel van de smartphone hangt samen met het intensieve gebruik: de batterijduur is beperkt en een accu kan op ongewenste momenten leeg zijn. Het is opvallend dat de hoge kosten van de smartphone of het bijbehorende abonnement door slechts enkelen als bezwaar wordt genoemd.
Een emotionele band met een maatje
Ongeacht welke smartphone, het gebruik ervan gaat gepaard met emoties. ‘De eerste keer’ is voor velen een moment om niet te vergeten en het eerste gebruik van de smartphone staat veel mensen nog levendig voor de geest. Ook het gebruik gaat met emoties gepaard: “M’n collega’s vinden het hilarisch dat ik op m’n smartphone mopper.”
Dat de telefoon een sociaal ding is, blijkt wel uit het feit dat veel mensen met plezier terugdenken aan contacten die ze hebben gehad met hun telefoon: een mooie Twitter-reply van een innovatie-goeroe, het ontmoeten van een vriendin via een twitterevent, of het verzenden van de eerste foto’s na de geboorte van een zoon. Sowieso blijken foto’s, naast gesprekken, een belangrijk object om mensen via een smartphone te binden. Zowel zakelijk als privé. Het feit dat een telefoon locatie-overstijgend is, maakt ook zakelijk nogal wat los. Nieuwe opdrachten blijken binnen te komen op toiletten en projecten worden gemanaged vanaf zeilschepen. Soms stelt het je zelfs in staat eerder op de hoogte te zijn dan hen die het zouden moeten weten: “Het is grappig eerder van vertragingen te weten dan de conducteur.”
Er zijn ook ergernissen
Aan de andere kant: ongeveer de helft van de mensen ergert zich wel eens aan het gebruik van de smartphone – door anderen, wel te verstaan. Waarschijnlijk is met name het vele checken en schrijven van emails daar debet aan – samen met bellen en de agenda bijhouden het favoriete gebruik van de smartphone. De smartphone blijkt velen te verleiden tot het gebruik van Twitter, het maken van foto’s en zelfs met het chatten via de telefoon heeft inmiddels een kwart van de ruim tweehonderd respondenten ervaring. De smartphone is daarmee een duidelijke wegbereider van sociale media.
De samenleving ‘vertelefoniseert’
Gevraagd naar mogelijkheden voor de toekomst, zien velen de smartphone met name als een middel om te zoeken en te lezen. Toch blijkt uit de reacties dat een smartphone zich uiteindelijk leent voor vrijwel alles wat we nu doen. Als afstandsbediening, zaklamp en hartslagmeter. De smartphone vertelefoniseert de samenleving.
Opvallend is dat de iPhone aan een razendsnelle opmars bezig is, ook zakelijk. In het onderzoek heeft de meerderheid van de zakelijke smartphone-bezitters inmiddels een iPhone. De voorsprong die Blackberry hier had wordt razendsnel ingehaald, ook Android is aan een duidelijke opmars bezig. Met de giganten Apple, Google, Microsoft en in mindere mate Blackberry in de arena, is het duidelijk dat de komende jaren in het teken zullen staan van de grote jongens die elkaar keihard zullen bevechten om elk stukje marktaandeel. Goed nieuws voor wie leuke aanbiedingen zoekt: de concurrentie houdt de prijzen van de devices laag. Toch zal de versnippering juist zakelijk ook uitdagingen kennen. Hoe garandeer je inkoopvoordelen over al die toestellen? Beperk je de keuze voor je werknemers tot enkele types? Of krijgt de IT-afdeling de uitdaging om alle varianten te ondersteunen?
Tablets vergroten de uitdaging
De komst van de tablets, met de iPad als onverbiddelijke voorloper, maakt het er niet overzichtelijker op. Alhoewel nog niet duidelijk is of zij een directe concurrent van de smartphone of laptop zijn, versterken zij in ieder geval de veranderingen rond communicatie. Veranderingen die eisen aan de organisatie stellen. Niet alleen op het gebied van beheer, maar ook op dat van de ontsluiting van bestaande informatie en systemen. De nieuwe devices stellen uitdagingen aan de werkwijze en cultuur in de organisatie. Het is de vraag in hoeverre organisaties daar al op voorbereid zijn.
Conclusie
Het onderzoek van Winkwaves en Faxion laat zien dat de smartphone voor een stille revolutie zorgt. Het aantal toepassingen van de telefoon stijgt explosief en het ‘vertelefoniseren’ van de samenleving gaat met rasse schreden. In de broekzak van de zakelijke gebruiker zitten vandaag de dag meer functionaliteiten dan in het hele kantoor van 1990. Het totale rapport van het onderzoek is hier gratis te downloaden:
http://www.faxion.nl/unusuallysmart.html.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
ik weet graag wie wat schreef. wie mag ik verstaan onder “redactie iphoneclub”?
voor de rest: mooi artikel.
als je eenmaal bezig bent kun je niet meer stoppen, maar als je klaar bent denk je ooit: “kan ik dat ding nou nooit een keer wegleggen?”
Ik weet niet of iemand de aflevering eergister heeft gezien van: je zal het maar zijn op ned. 3. Die jonge ondernemer zat zelfs tijdens het gesprek voor tv zijn mail te kijken en vond het verschrikkelijk dat zij zijn telefoon weglegde.
,iphone verslaafde
Heel herkenbaar, familie klaagt altijd dat ik ‘dat ding’ in m’n buurt heb. Maar ik moet ook wel erkennen dat als m’n iPhone meer dan een meter uit m’n buurt is ik dan in lichte paniek raak…
Ik kan niet meer zonder en ik stap waarschijnlijk ook nooit meer af van iOS, gezien ik alle andere besturingssystemen niet lekker vindt werken…
Die aflevering van je zal het maar hebben kijk ik nog ff terug!
Dus DAAROM sakkert mijn vrouw altijd tegen mij…
ze zie in mijn iPhone een virtuele rivale 😉
totaal geen last van, gelukkig. Ik ga gerust op pad zonder mijn telefoon en ik mis m dan totaal niet (nou ja, behalve als ik iemand moet bellen natuurlijk, maar das maar zelden). Lijkt me heel vervelend als je zo afhankelijk bent van een telefoon..
OMG: Nee ik kan niet meer zonder denken…op pad zonder je tel, die voorstelling kan ik me niet meer maken dat ding zit vast geplakt..
en no im not an addict…
maar sinds de eerste iphone ben ik nooit meer zonder geweest btw de hele apple collectie ben ik dol op ben er mee opgegroeid in plaats van de meeste met windows wat een hel is dat zeg zo cheap… nee ik vindt lekker me iphone met me ipad lekker in vliegtuig, en dan lekker in je luie strand stoel naar je macbook pro 😛 ok moet zeggen vindt jammer dat je imac niet zo makkelijk mee kannen nemen lekker groot..
maar aan einde van de dag, als die dan lekker in de oplader moet.. dat is fijne van ze alle hebben als de een leeg is ga je door met de ander 😛
@Sabine:
Geen iPhone zeker 😉
Ik was heel erg verknocht aan mijn iPhone maar ik moet bekennen dat, sinds ik “vreemd ga” op mijn iPad, ik mijn iPhone vooral nog gebruik om te bellen en te sms-en. Of ik moet toevallig mijn aaipetje niet bij me hebben. 🙂
Ik kan nu niet meer zonder mijn aaipetje en wordt heel onrustig als een vriendin hem vast heeft en hem niet af wil staan als ik zelf iets op wil zoeken, hihi. Verslaafd, inderdaad. Maar ik kan er mee leven 😉
het is idd een verslavond iets !! nogtans als je hem kan gebruiken .. want zit nu al 3maand zonder iphone ..wachtend op een unlock 🙁
Wat zeg je dat toch mooi, en ik herken mijzelf daar volledig in. Vooral dat vreemdgaan met m’n iPad, ik gebruik m’n iPhone alleen nog maar voor sms en bellen, en af en toe een spelletje als ik op iets moet wachten. En inderdaad, als mijn broer even een racespelletje wil doen zit ik echt niet op m’n gemak xD Verslaafd maarja, wat zal het.
toch wel 😀
Ik herken me ook wel in een zekere iPhone verslaving. Maar ik doe er ook zoveel op, hoewel bellen ergens onderaan het lijstje staat.
– Mail
– Internet
– iPod
– Laptop op tv bedienen via logitech app
– Social media
– Navigatie
– Apps / Games
– Bellen
– en nog wel wat dingen
Nu ik er zo over nadenk heb ik dat ding eigenlijk 24 uur per dag bij me…… Maar ik vind het niet vervelend. En mijn omgeving eigenlijk ook niet wat die gebruiken mijn iPhone ook vaak om even snel iets op te zoeken.
Btw: wel degelijk goed artikel maar weinig verrassend in feite. De smartphone dient tegenwoordig voor alles. Behalve bellen dan. De mijne toch. Stomme proximity sensor!!!
Ik merk inderdaad ook dat ik hem nooit weglegde. Hij is nu al bijna 2 weken in herstelling (rotmicrofoon) en de dingen die ik het meeste mis: facebook, twitter, youtube, internet, camera, … en in zekere zin sms(omdat ik een ander nr gebruik omdat microsim in geen ander toestel werkt). Wat opvalt is dat een ander toestel wat vaker in m’n zak blijft zitten en de batterij veel langer meegaat!
Concurrerende prijzen, die van de iPhone valt wel mee.
Ik kan geen iphone4 kopen tot die 3 gs uit mijn hand is gegroeid
Whats app en twitrer is nog het meest verslaven en dan zeker whatsappen met je vriendin..