Unusually smart: hoe gebruiken mensen hun smartphone?
Smartphones zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven anno 2010. Zakelijk nemen ze een steeds belangrijkere rol in. Maar hoe gebruiken mensen die nieuwe gadgets? En hoe kunnen ze op een innovatieve wijze het dagelijks werk makkelijker maken? Social media bureau Winkwaves en marktonderzoeksbureau Faxion (van onze eigen redacteur Ellen de Lange-Ros) deden een onderzoek onder Nederlandse gebruikers. In welke mate is ons leven inmiddels vertelefoniseerd? En hoe ‘business as unusual’ is dat?
Een smartphone heeft veel voordelen…
Het meest genoemde voordeel van de smartphone is, niet verrassend, dat je altijd en overal toegang hebt tot alles: agenda, email, nieuws en informatie. Ook noemen zakelijke gebruikers als voordeel dat de smartphone veel meer contactmogelijkheden biedt dan alleen het traditionele bellen of sms-en. Verder wordt de grote diversiteit aan apps (applicaties voor specifieke toepassingen) veel genoemd als voordeel. Met name de mogelijkheid om met deze apps een telefoon naar eigen smaak uit te rusten met extra features wordt als pluspunt aangemerkt. Ondanks de vele opties van een smartphone ervaren gebruikers hun mobiel toch als “eenvoudig in gebruik, lekker compact en snel te gebruiken.” Tevens loven de respondenten de mogelijkheden voor synchronisatie van informatie over tijd en plaats heen.
… maar de smartphone heeft ook minpunten
Hoewel de smartphone veel sterke punten en voordelen heeft, zijn er voor zakelijke gebruikers ook een aantal minpunten. Tegenover het voordeel dat alles altijd en overal beschikbaar is, staat het gevoel dat je dus ook zelf ‘always on’ bent. “Het is verslavend om continu je email te checken” of meer bezig te zijn met je smartphone dan met het gesprek met de persoon die naast je staat. Ook wordt het als nadeel gezien dat andere partijen verwachten dat je via je smartphone altijd beschikbaar bent. Op technisch vlak zijn er ook nadelen: zo is het scherm voor sommige toepassingen klein of kan de internetverbinding traag zijn. Een groot nadeel van de smartphone hangt samen met het intensieve gebruik: de batterijduur is beperkt en een accu kan op ongewenste momenten leeg zijn. Het is opvallend dat de hoge kosten van de smartphone of het bijbehorende abonnement door slechts enkelen als bezwaar wordt genoemd.
Een emotionele band met een maatje
Ongeacht welke smartphone, het gebruik ervan gaat gepaard met emoties. ‘De eerste keer’ is voor velen een moment om niet te vergeten en het eerste gebruik van de smartphone staat veel mensen nog levendig voor de geest. Ook het gebruik gaat met emoties gepaard: “M’n collega’s vinden het hilarisch dat ik op m’n smartphone mopper.”
Dat de telefoon een sociaal ding is, blijkt wel uit het feit dat veel mensen met plezier terugdenken aan contacten die ze hebben gehad met hun telefoon: een mooie Twitter-reply van een innovatie-goeroe, het ontmoeten van een vriendin via een twitterevent, of het verzenden van de eerste foto’s na de geboorte van een zoon. Sowieso blijken foto’s, naast gesprekken, een belangrijk object om mensen via een smartphone te binden. Zowel zakelijk als privé. Het feit dat een telefoon locatie-overstijgend is, maakt ook zakelijk nogal wat los. Nieuwe opdrachten blijken binnen te komen op toiletten en projecten worden gemanaged vanaf zeilschepen. Soms stelt het je zelfs in staat eerder op de hoogte te zijn dan hen die het zouden moeten weten: “Het is grappig eerder van vertragingen te weten dan de conducteur.”
Er zijn ook ergernissen
Aan de andere kant: ongeveer de helft van de mensen ergert zich wel eens aan het gebruik van de smartphone – door anderen, wel te verstaan. Waarschijnlijk is met name het vele checken en schrijven van emails daar debet aan – samen met bellen en de agenda bijhouden het favoriete gebruik van de smartphone. De smartphone blijkt velen te verleiden tot het gebruik van Twitter, het maken van foto’s en zelfs met het chatten via de telefoon heeft inmiddels een kwart van de ruim tweehonderd respondenten ervaring. De smartphone is daarmee een duidelijke wegbereider van sociale media.
De samenleving ‘vertelefoniseert’
Gevraagd naar mogelijkheden voor de toekomst, zien velen de smartphone met name als een middel om te zoeken en te lezen. Toch blijkt uit de reacties dat een smartphone zich uiteindelijk leent voor vrijwel alles wat we nu doen. Als afstandsbediening, zaklamp en hartslagmeter. De smartphone vertelefoniseert de samenleving.
Opvallend is dat de iPhone aan een razendsnelle opmars bezig is, ook zakelijk. In het onderzoek heeft de meerderheid van de zakelijke smartphone-bezitters inmiddels een iPhone. De voorsprong die Blackberry hier had wordt razendsnel ingehaald, ook Android is aan een duidelijke opmars bezig. Met de giganten Apple, Google, Microsoft en in mindere mate Blackberry in de arena, is het duidelijk dat de komende jaren in het teken zullen staan van de grote jongens die elkaar keihard zullen bevechten om elk stukje marktaandeel. Goed nieuws voor wie leuke aanbiedingen zoekt: de concurrentie houdt de prijzen van de devices laag. Toch zal de versnippering juist zakelijk ook uitdagingen kennen. Hoe garandeer je inkoopvoordelen over al die toestellen? Beperk je de keuze voor je werknemers tot enkele types? Of krijgt de IT-afdeling de uitdaging om alle varianten te ondersteunen?
Tablets vergroten de uitdaging
De komst van de tablets, met de iPad als onverbiddelijke voorloper, maakt het er niet overzichtelijker op. Alhoewel nog niet duidelijk is of zij een directe concurrent van de smartphone of laptop zijn, versterken zij in ieder geval de veranderingen rond communicatie. Veranderingen die eisen aan de organisatie stellen. Niet alleen op het gebied van beheer, maar ook op dat van de ontsluiting van bestaande informatie en systemen. De nieuwe devices stellen uitdagingen aan de werkwijze en cultuur in de organisatie. Het is de vraag in hoeverre organisaties daar al op voorbereid zijn.
Conclusie
Het onderzoek van Winkwaves en Faxion laat zien dat de smartphone voor een stille revolutie zorgt. Het aantal toepassingen van de telefoon stijgt explosief en het ‘vertelefoniseren’ van de samenleving gaat met rasse schreden. In de broekzak van de zakelijke gebruiker zitten vandaag de dag meer functionaliteiten dan in het hele kantoor van 1990. Het totale rapport van het onderzoek is hier gratis te downloaden:
http://www.faxion.nl/unusuallysmart.html.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties