UPC test mobiel internet voor consumenten

Deze week kunnen 450 klanten van UPC beginnen met het testen van mobiel internet. Het gaat daarbij niet om een nieuwe techniek, want de dienst werkt gewoon via het netwerk van Vodafone. Maar de provider wil zeker weten dat de mobiele data-abonnementen technisch en administratief goed werken, voordat het grote publiek zich eraan gaat wagen. […]
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

upc mobiel internetDeze week kunnen 450 klanten van UPC beginnen met het testen van mobiel internet. Het gaat daarbij niet om een nieuwe techniek, want de dienst werkt gewoon via het netwerk van Vodafone. Maar de provider wil zeker weten dat de mobiele data-abonnementen technisch en administratief goed werken, voordat het grote publiek zich eraan gaat wagen. Sinds juni 2011 is het al mogelijk om zakelijke abonnementen voor mobiel internet af te sluiten. Binnenkort komen er soortgelijke abonnementen voor consumenten bij. En wellicht volgen daarna plannen om een eigen netwerk op te richten, dankzij een frequentieveiling die later dit jaar plaatsvindt. UPC heeft echter nog niet aangegeven, dat ze daaraan mee willen doen.


UPC kocht eerder samen met Ziggo al frequenties in de 2,6 GHz-band, bedoeld voor dongles. De frequentieband kan niet zomaar worden gebruikt voor telefoons en tablets. In Nederland zou ook een nieuwe telecomaanbieder onder leiding van Tele2 in de startblokken staan, schreven we eind 2011. Op de frequentieveiling, die in het najaar van 2012 plaatsvindt, zullen de bestaande frequenties van KPN, T-Mobile en Vodafone worden geveild maar er wordt ook extra ruimte beschikbaar gesteld. De overheid wil met de veiling minstens 478 miljoen euro ophalen en wil minimaal twee nieuwkomers aan een frequentie helpen. Dit moet de concurrentie op de mobiele markt vergroten.

Reacties: 6 reacties

  1. Dat er binnenkort een veiling aan zit de komen is wellicht wel de grootste reden dat de prijzen omhoog gaan en er geen onbeperkt internet meer wordt aangeboden. Niks geen capaciteitprolemen. De kosten van de veiling zullen veel hoger zijn dan voorgaande veilingen. De aanbieders leveren al in omdat er minder wordt gebeld en gesmst dus moeten ze de kosten voor de veiling eruit halen. Daardoor roepen ze maar capaciteit wat eigenlijk dus niet de hoofdreden is..

  2. Ik denk dat de huidige klanten van UPC er meer mee zijn gebaat dat hun provider het huidige bedrade netwerk eindelijk eens stabiel onder controle krijgen. Dit is regelmatig uit de lucht vanwege “onderhoud”.
    Daarna zou ik het wenselijk vinden als het glasvezel netwerk verder uitgebreid zou worden.
    Dit laatste is misschien (waarschijnlijk) al gaande maar het tempo waarmee dit gebeurd kan wat mij betreft omhoog.

  3. Laatste 10 jaar bij UPC geen seconde downtime
    Ik snap dat gezeur op upc ook niet zo goed

  4. Laten ze de dingen de ze beloven maar na komen en zorgen dat dat foutloos loopt en dat de klanten van UPC een keertje tevreden kunnen zijn over de diensten die ze nu aanbieden

  5. De nieuwkomers zijn van harte welkom. Mits ze met NORMALE prijzen komen!

  6. Misschien zorgt mobiel internet er wel voor dat ook de gewone klanten voortaan gegarandeerde verbinding hebben doormiddel van een USB dongle die in het modem word geplaatst.
    Verder heb ik nooit storing bij UPC…. Dat was bij Telfort wel anders