Van werkloze tot succesvol iPhone-ontwikkelaar: Urban Airship

Urban Airship is een succesverhaal uit de App Store. In slechts drie weken tijd richtte een groepje werklozen een bedrijf op en leverde de push-oplossing voor Tap Tap Revenge 2, één van de populairste games uit de App Store.

tap tapDe App Store kan soms tot tranentrekkende succesverhalen leiden. M.T. Richardson raakte drie weken geleden werkeloos: zijn werkgever kon de salarissen niet meer betalen en vertelde het personeel dat ze de computers maar als vergoeding mee naar huis moesten nemen. Het leek aanvankelijk een dieptepunt in het leven van Richardson, maar bleek uiteindelijk uit te pakken in een succesverhaal. Hij maakte een van de mooiste momenten uit zijn leven mee toen de push notificaties in iPhone OS 3.0 gelanceerd werden. Richardson ging bij Urban Airship werken, een bedrijf dat de push-functionaliteit van Tap Tap Revenge 2 verzorgt. Toch zullen weinig mensen eerder van Urban Airship gehoord hebben, omdat het bedrijf nog maar kort bestaat. Desondanks heeft Urban Airship al een stormachtige periode achter de rug.


Urban Airship werkt op de achtergrond van het ontwikkelproces, voor ontwikkelaars die de push notificaties niet zelf willen implementeren. Drie weken geleden was Urban Airship niet meer dan een idee en wat code. Tegenwoordig levert het de technologie voor één van de meest populaire iPhone-applicaties.

Dat plotselinge succes kwam niet vanzelf. Het personeel werkte 18 uur per dag om de code op tijd af te krijgen, om een standruimte op de WWDC in te richten en tijdig de push-server bedrijfsklaar te hebben. De helft van het team bestaat uit voormalig werkelozen die dankzij een speciale regeling in Oregon een eigen bedrijf kunnen opzetten: ze krijgen een uitkering tijdens het opzetten van het bedrijf, op voorwaarde dat ze minstens 40 uur per week eraan werken. Een deel van het personeel probeerde tijdens de launch van Urban Airship ook nog een online baconwinkel draaiend te houden.

Tapulous zat ondertussen in Palo Alto na te denken hoe ze in anderhalve week iets voor iPhone OS 3.0 konden uitbrengen. Ze wilden push notificaties gaan aanbieden, maar hadden nog maar anderhalve week te gaan. Op dinsdag kwam Tapulous erachter dat de nieuwe versie van de applicatie op vrijdag ingeleverd moest zijn om bij de lancering van iPhone OS 3.0 in de App Store beschikbaar te zijn. In drie dagen tijd werd Urban Airship’s oplossing geïntegreerd in de software van Tapulous, zaterdag had Urban Airship een wachtrijsysteem op de servers klaar, die grote hoeveelheden data aankon. Ze gingen er vanuit dat het nog wel een paar dagen zou duren voordat alles live ging, maar op zondag kwamen de eerste push-berichten al binnen. Tap Tap Revenge 2 stond al in de App Store en ontwikkelaars met een betaversie van OS 3.0 waren al fanatiek ermee bezig gegaan. Toen op woensdag het grote publiek erop af kwam en massaal de nieuwe versie van Tap Tap Revenge 2 ging installeren, gingen de statistieken helemaal door het plafond, maar de servers hielden het vol.

Urban Airship is van plan om een serie open source-libraries beschikbaar te stellen waarmee de push-dienst makkelijk in applicaties in te bouwen is. Aan de ontwikkelaarsinterface, documentatie en een businessmodel wordt nog gewerkt. Urban Airship richt zich vooral op kleinere ontwikkelaars.

Via: ReadWriteWeb

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.