Angela Ahrendts heeft flinke reorganisaties voor de Apple Stores gepland. Afgelopen weekend waren er bijeenkomsten om het winkelpersoneel op de hoogte te stellen van de veranderingen. Er komen drie nieuwe functietitels, bestaande functies krijgen een andere naam en het mission statement gaat ook veranderen. Het goede nieuws: je kunt straks makkelijker terecht met een technisch probleem, zonder dat je eerst een afspraak bij de Genius Bar hoeft te maken.
Fysieke veranderingen al eerder van start
Zichtbare veranderingen zijn vorig jaar al doorgevoerd in de Apple Store, wat bijvoorbeeld te zien is in de Apple Store Brussel. Inmiddels zijn er al 30 retaillocaties voorzien van een nieuwe inrichting, waaronder de bekend Apple (Store) Union Square in San Francisco. De nieuwe inrichting is onder andere te herkennen aan de bomen en wandrekken met accessoires. Inmiddels is Apple al tientallen andere winkels aan het renoveren, waaronder de belangrijke vestiging in Londen. Alle nieuwe locaties die sinds 2015 zijn geopend hebben al de nieuwe inrichting gekregen.
Ook werd vlak voor het weekend duidelijk dat Apple van plan is om de aanduiding ‘Store’ te laten vallen. De winkels heten nu kortweg Apple Amsterdam en Apple Brussel (hoewel wij het voor de duidelijkheid nog regelmatig ‘Apple Store’ zullen blijven noemen. Nu zijn ook de minder tastbare zaken aan de beurt, zoals functietitels en het mission statement.
De nieuwe functietitels zijn Pro, Creative Pro en Technical Expert. Een Pro is een verkoper die het verder heeft geschopt dan een Expert. Het gaat om mensen die erg veel kennis hebben van het productaanbod van Apple. Voor de Creative Pro geldt hetzelfde, maar dan op een bepaald kennisgebied. Deze mensen zijn minder gericht op sales en meer op toepassingen.
Nieuw: (Creative) Pro en Technical Expert
De nieuwe rol Technical Expert is weggelegd voor mensen die graag technische problemen oplossen. Deze positie zit tussen de Technical Specialist en Genius in. Ze gaan kleine mobiele reparaties uitvoeren, die voorheen door Geniuses werden gedaan. Ook gaat ze helpen bij het achterhalen van problemen met software en producten, zoals de Apple Watch en Apple TV. Voor de klanten betekent het dat je meteen iemand kunt aanspreken om een snelle diagnose te stellen, zonder eerst een afspraak bij de Genius Bar te hoeven maken.
Nieuwe namen voor Apple Store-secties
Apple heeft ook de benamingen van bepaalde secties in de Apple Store gewijzigd. In elke Apple Store vind je een Back-of-House, waar je als winkelende klant niet mag komen. Je vindt er het magazijn met voorraden en er worden kleine reparaties uitgevoerd. Deze ruimte heet voortaan Backstage. Daardoor zijn bepaalde functietitels ook gewijzigd. De Back-of-House Specialist heet voortaan Operations Specialist. En de Inventory Specialist mag zich voortaan Operations Pro noemen.
In de winkel heet de Red Zone voortaan Product Zone. De medewerkers die tot voor kort als Red Zone Specialist op de loonlijst stonden, heten voortaan kortweg Specialist. Ook op andere vlakken zijn er naamswijzigingen doorgevoerd. Zo heet de Business Specialist tegenwoordig Business Expert en mag de Family Room Specialist zich voortaan Technical Specialist noemen. Deze rol is dus anders dan de kleine reparaties uitvoerende Technical Expert, die we hierboven hebben beschreven.
Nieuw mission statement
De Apple Store heeft ook een nieuw credo (een soort mission statement in de vorm van een gedicht) gekregen. Het bestaat uit zes coupletten, waarin wordt aangegeven waar de Apple Store voor staat. Het begint als volgt, waarbij vooral het verrijken van levens centraal staat:
Enriching lives.
We are here to enrich lives.
To help dreamers become doers,
to help passion expand human potential,
to do the best work of our lives.
Vervolgens zijn er nog vijf andere coupletten waarin zorg voor de aarde, tolerantie, moed en mensen centraal staan:
AT OUR BEST
We give more than we take.
From the planet,
to the person beside us.
We become a place to belong
where everyone is welcome.
Everyone.We draw strength from our differences.
From background and perspective
to collaboration and debate.
We are open.We redefine expectations.
First for ourselves, then for the world.
Because we’re a little crazy.
Because “good enough” isn’t.
Because what we do says who we are.We find courage.
To try and to fail,
to learn and to grow,
to figure out what’s next,
to imagine the unimaginable,
to do it all over again tomorrow.AT OUR CORE
We believe our soul is our people.
People who recognize themselves
in each other.
People who shine a spotlight
only to stand outside it.
People who work to leave this world better than they found it.
People who live to enrich lives.
De nieuwe functietitels worden eerst ingevoerd in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk; daarna zullen andere landen waarschijnlijk snel volgen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
- Apple's kwartaalcijfers FQ4 2024: recordomzet uit iPhones, maar ook meer iPads verkocht (31-10)
- Apple Intelligence vanaf april 2025 ook in de EU op iPhone en iPad (28-10)
- Apple test een bloedsuiker-app om diabetes te voorkomen (26-10)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!
Reacties: 8 reacties