Presenteren kun je leren. De iPhone-aankondiging van Steve Jobs, afgelopen januari op MacWorld, wordt door sommigen gezien als de beste presentatie die Jobs ooit heeft gegeven. BusinessWorld schakelde een communicatiecoach in om waardevolle lessen uit de presentatie te halen. Hoe word je net zo goed als His Royal Steveness?
Jobs’ stijl van presenteren zorgt ervoor dat duizenden mensen naar de winkel hollen om ook een iPhone te halen. Dit is de telefoon die je móet hebben, alleen met dit toestel laat je zien dat je meetelt en weet wat er speelt. Wie kent niet de berichten van een paar jaar geleden, over joggers in New York die elkaar begrijpend toeknikken bij het zien van witte oordopjes. Diezelfde magie rond een product zou ook bij de iPhone moeten losbarsten. En dat allemaal vanwege de indrukwekkende presentatie-skills van Jobs. Hoe kan zo’n man, die doorgaans niet als erg vriendelijk te boek staat, toch zo’n indruk op mensen maken. BusinessWeek denkt het te weten: 5 lessen die je van de iPhone-introductie kunt leren.
- Bouw spanning op.
- Beperk je tot één onderwerp per slide.
- Varieer je toonhoogte, spreekvolume en snelheid tijdens het presenteren.
- Oefenen, oefenen, oefenen.
- Toon enthousiasme: roep dingen als “opmerkelijk”, “revolutionair” en “cool”.
De meeste mensen die een presentatie geven, denken dat ze overdrijven als ze te passioneel over een nieuw product, een nieuwe dienst of een bedrijf gaan staan praten. Het resultaat is dat de meeste presentaties saai en slaapverwekkend zijn. Dus: doe eens gek, laat jezelf gaan en zet een presentatie neer waar iedereen van achterover slaat. Bang dat je het charisma van Steve Jobs mist, is niet nodig. Jobs heeft zelf ook jarenlang moeten oefenen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties