‘Verdienmodel van App Store staat onder druk’

Ontwikkelaars gaan buiten Apple om
Netflix probeert te ontsnappen aan de commissie die het bedrijf aan Apple en Google moet afdragen. Maar zij zijn niet de enige. Volgens Macquarie Research is er groeiende ontevredenheid onder appontwikkelaars en moeten de tarieven omlaag.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Netflix voert in 33 landen een test uit, waarbij het niet langer mogelijk is om abonnee te worden via de iOS-app. Je kunt nog steeds de Netflix-app installeren vanuit de App Store, maar als je abonnee wilt worden moet je naar een externe webpagina gaan. Netflix moet namelijk maandelijks 30% afdragen aan Apple en nu de plannen over een eigen streaming dienst steeds meer aanzwellen, zijn de verhoudingen wat minder vriendelijk geworden. Netflix staat steevast hoog in de lijst van apps die het meest hebben opgebracht in de App Store, dus het gaat om serieuze bedragen die gaan wegvallen als Netflix alleen nog rechtstreeks zaken doet met gebruikers.


Spotify heeft een simpele oplossing gevonden voor het feit dat ze 30% moeten afdragen aan Apple. Wie via de app abonnee wordt betaalt 3 euro extra per maand. Je bent dan ook een dief van je portemonnee als je via de iOS-app van Spotify een account aanmaakt, want dan betaal je €12,99 in plaats van de gebruikelijke €9,99.

Bekijk ook

Aanbevolen nummers in Spotify.

Waarom Spotify Premium duurder is in de iOS-app

Spotify Premium kost via de iOS-app €12,99 per maand en dat is duurder dan via Spotify zelf. Waarom is dat? En hoe betaal je de lagere prijs? In deze tip lees je twee manieren om te besparen.

Maar het gaat veel verder dan streaming. Volgens Macquarie Research staat het verdienmodel van de appwinkels onder druk, zowel bij Apple als Google. Beide houden 30% van de omzet in, de resterende 70% is voor de ontwikkelaar. Bij verlenging van langlopende maandbetalingen rekent Apple iets minder, namelijk 15%. De onderzoekers denken dat Apple en Google hun commissies over de hele linie moeten verlagen naar bijvoorbeeld 15%. Apple zal miljarden moeten inleveren als die tariefswijziging in gaat. In 2020 zal de App Store volgens schattingen van de onderzoekers zo’n 20 miljard dollar opleveren. Diensten worden steeds belangrijker als inkomstenbron voor Apple, dus het is de vraag of het bedrijf wel zo makkelijk overstag gaat. Apple probeert met ads in de App Store de inkomsten nog wat op te voeren, maar dat zal het wegvallen van Netflix niet compenseren.

App Store reclames

De macht van Apple
Je kunt je afvragen of ontwikkelaars voldoende druk kunnen zetten om Apple zover te krijgen. Bij Apple hebben ontwikkelaars geen andere keuze, buiten de App Store om. Het gesloten systeem van Apple heeft ook zo z’n voordelen, zoals veiligheid en betere vindbaarheid. Als het niet in de App Store staat, weet je dat het niet bestaat. Bij Android kunnen ontwikkelaars hun apps ook via andere markten aanbieden, maar dat brengt meestal risico’s met zich mee.

Een andere ontwikkeling is dat ontwikkelaars hun apps tegenwoordig meestal gratis aanbieden. Apple is daardoor sterk afhankelijk van in-app aankopen, vooral bij games. Grote uitgevers als Epic, King en PUBG Corp. zouden Apple echter onder druk kunnen zetten. Zij staan steevast in de top 3 van meest verdienende games en leveren Apple miljarden aan inkomsten op. De grap is dat die in-app aankopen ook buiten Apple om kunnen worden gedaan, vooral bij games die op meerdere platformen speelbaar zijn.

De stap van Netflix is vermoedelijk nog maar het begin.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 augustus 2018 om 9:34
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store logo.

Reacties: 7 reacties

  1. Slimme oplossing van Spotify!

  2. Zelf ook geprobeerd om abonnementen aan te bieden buiten de in app purchase mogelijkheid om, door het aanbieden van een members-only app.

    Bij ons keurde Apple dit niet meer goed met als gevolg dat je niet meer in de store komt te staan. 😩 Opmerkelijk aangezien ik honderden voorbeelden kan geven van apps die precies hetzelfde werken en er wel in staan.

    Benieuwd of het Netflix wel gaat lukken.

  3. Daarnaast downloaden mensen ook steeds minder apps. Iedereen heeft bepaalde apps die ze gebruiken ooit gekocht.

    Apple moet netflix kopen en dan is alles weer opgelost. 😀

  4. Gaat een behoorlijke shift nemen. Spotify klaagt ook al jaren hierover, maar zij mogen geen webpagina openen op het moment dat je een abonnement wilt afsluiten.
    Nu gaat Netflix beginnen. Unreal is met Fortnite op de Play Store hier ook mee begonnen. Straks krijgen we dus weer een Windows land, waarbij je je apps van tig verschillende plekken vandaan moet halen.

  5. En terecht dat hun verdien model onder druk staat. Ze laten iedere Keynote zien wat voor cheque er naar ontwikkelaars gaat, maar nooit de cheque die naar hun zelf toe gaat. Het is een relatie waarbij beide elkaar nodig hebben. En dus beide ook naar waarde beloond moeten worden.

    Daarbij komt ook nog dat Apple met hun diensten music, iTunes etc concurrenten zijn en niet alleen een platform beheerder

  6. Apple ondersteunt nu, naast gratis, alleen one-time fees, subscription fees en in-app purchases. Met software als 1Password wordt nu van onetime fee overgeschakeld naar het subscription model.
    Apple ondersteunt helaas geen betaalde software upgrades voor bv major releases: ontwikkaars kunnen daar alleen geld voor krijgen door de major release als nieuwe app uit te brengen: iemand die wil upgraden moet dan de app opnieuw kopen. Software als bv MacFamilyTree is dan tijdelijk goedkoper zodat het voelt als een upgrade, maar ook niet-upgraders kunnen dan goedkoper instappen. Dit is scheef maar een alternatief biedt Apple niet. Veel ontwikkaars gaan voor de one-time fee en uiteindelijk stokt het onderhoud: het is niet meer op te brengen. Sommigen zijn in staat om dit moment uit te stellen met in-app purchases.
    Apple zou er m.i. goed aan doen om twee modellen toe te voegen: 1) betaalde major upgrades mogelijk maken; 2) update abonnementen voor bv een jaar.
    Helaas richt Apple zich nadrukkelijk op subscripties, met maandelijkse betalingen. Er blijft dan inderdaad geld binnen komen maar heel veel mensen hebben helemaal geen trek in dergelijke abonnementen en trachten deze tot een minimum te beperken.
    Zelf stop ik met 1Password, het wordt te kostbaar. Ik switch naar Bitwarden. Zouden er gewoon betaalde updates zijn (zoals de maker van 1Password, AgileBits, destijds ook grag wilde) dan was ik vast gebleven: het is een superfijne oplossing.
    Wat betreft die 30% afdracht: wanneer Apple die beide andere modellen ook gaat ondersteunen en de keuze hiertoe vrij laat aan de ontwikkelaars, dan verwacht ik dat de omzet, paradoxaal, zal stijgen. In plaats van elke maand steevast €2 euro af te tikken betaal ik liever eens in het jaar € 35 voor een upgrade wanneer ik deze de moeite acht. Daarnaast is de incentive voor de ontwikkelaars om een goede upgrade te lanceren ook groter: je moet echt waar maken dat je upgrade die uitgave waard is. Bij abonnementen ontbreekt dit volkomen, alas, iemand kan zijn abonnement op ieder moment opzeggen.
    Wanneer de omzet stijgt, kunnen de percentages ook omlaag, bv die op de upgrades. Voor diensten als Netflix lijkt me ook dat de percentages na bv 6 maanden best omlaag mogen.

  7. Vraag aan ontwikkelaars;

    Wat te doen wanneer Apple onvoldoende betaalopties aanbied voor bijv afsluiten van “premium functionaliteit cq subcriptie” voor een x dienst? Immers in sommige landen gebruikt men weinig Creditcard als betaalmiddel. Bijv in Polen heb je aparte iDeal met lokale financiële instellingen etc… Mag ik als ontwikkelaar in zo’n situatie naast Apple betalen ook Adyen of WorldPay gebruiken?