Verkoop iPad 2 succesvol van start

De iPad 2 is vannacht in de verkoop gegaan. De eerste geluiden zijn positief: er stonden veel mensen in de rij en online is de levertijd inmiddels opgelopen naar 2 tot 3 weken.

apple new yorkGisteravond en vannacht is de verkoop van de iPad 2 van start gegaan. Apple-fans vormden lange rijen bij de Apple Stores in de VS, om als eerste de iPad in handen te krijgen. Bij 236 Amerikaanse Apple Stores was de iPad 2 voorradig vanaf 23:00 uur Nederlandse tijd.


Als je meteen in de rij ging staan, had je sneller een iPad in handen dan de mensen die op het laatste moment besloten om online te bestellen, want daar is de levertijd inmiddels opgelopen naar 2 tot 3 weken. Bij Apple’s meest beroemde winkel aan Fifth Avenue in New York trotseerden kampeerders regen en kou met campingstoelen en paraplu’s. Applicatieontwikkelaar Hazem Sayed stond vooraan in de rij. Hij had zijn plaats gekocht van de 20-jarige studente Amanda Foote uit Florida, die haar toppositie voor $900 verkocht via de veilingsite Craigslist. Sayed gaat zijn iPad 2 meteen meenemen naar een vergadering in Dubai, waar hij het apparaat gaat gebruiken voor interactieve presentaties.

Hij klaagt niet over de hoge prijs die hij moest betalen: “It’s totally worth it. It’s great publicity”. Sayed is iPhone-ontwikkelaar van AskLocal, een locatiegebaseerde berichtendienst waarmee je vragen kunt stellen aan mensen in je omgeving. Kopers mochten slechts twee stuks aanschaffen en de meerderheid van de kopers deed dat dan ook. Bij de online verkoop via de Apple Store geldt eveneens een maximum van 2 stuks per bestelling.

ipad wifi wachttijd

In de wachtrij in New York stonden veel buitenlanders die nog tot 25 maart (of langer) moeten wachten om de iPad 2 in hun eigen land te kunnen kopen. In downtown San Francisco bleken veel kopers in de rij te staan namens een bedrijf dat de tablets naar China stuurt om daar aan de lokale happy few te verkopen.

Gartner-analist Van Baker denkt dat Apple deze keer nog meer iPads zal verkopen dan vorig jaar, omdat echte concurrentie nog ontbreekt:

I suspect they will sell more iPads this time around than last time around. I am not seeing much shape up in the form of competition, so I have to continue to believe they are going to be pretty dominant.

Gartner verwacht dat er dit jaar 55 miljoen tablets over de toonbank zullen gaan en dat het er voor Apple rooskleurig uitziet. Onderzoeksbureau Forrester is het daarmee eens en zegt dat Apple weinig reden heeft om zich zorgen te maken:

Competing tablets to the iPad are poised to fail, which is why we’re forecasting that Apple will have at least 80 percent share of the US consumer tablet market in 2011.

Rond middernacht plaatselijke tijd stonden er bij de Apple Stores aan de oostkunt van de VS nog lange wachtrijen. Bij Fifth Avenue in New York stonden er vlak voor middernacht nog tientallen mensen. Aan de westkust bleken sommige modellen al uitverkocht. De rij wachtenden bij de Apple Stores was bij sommige winkels naar schatting driemaal langer dan vorig jaar, bij de lancering van de eerste generatie iPad. Analist Gene Munster van Piper Jaffray denkt dat er zo’n 400.000 tot 500.000 iPads zijn verkocht. Munster dacht aanvankelijk dat de wachtrijen korter zouden zijn dan vorige keer, omdat de iPad 2 ook bij meer dan 10.000 filialen van winkelketens te koop is. Toch bleken veel mensen de voorkeur te geven aan kopen via de Apple Store. Bij de Apple Store aan Fifth Avenue in New York stonden volgens Piper Jaffray 1.109 mensen. Vorig jaar waren dat er nog 730.

Bij de iPad 1 had Apple nog 28 dagen de tijd nodig om de magische grens van 1 miljoen stuks te halen. Munster verwacht dat het dit jaar veel sneller gaat. Reken je het weekend erbij, dan zouden er wel eens 600.000 iPads verkocht kunnen worden. Eén analist, Brian White van Ticonderoga Securities denkt zelfs dat Apple de 1 miljoen stuks dit weekend al verkoopt.

Op Fifth Avenue in New York was traditiegetrouw weer een flinke wachtrij te vinden:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Ook bij de tijdelijk voor SXSW ingerichte winkel in Austin (Texas) stond een flinke rij:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Mashable maakte een filmpje over deze tijdelijke winkel:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Digital Trends maakte een interessante reportage van de lancering.

Informatie

Laatst bijgewerkt
12 maart 2011 om 19:42
Categorie
Providers

Reacties: 23 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.