De iPhone 15 verkoop is gestart
“Staat er een de wachtrij? Kan ik gewoon naar de Apple Store gaan voor een iPhone 15 Pro Max in naturel titanium? En hoe weet ik of er voorraad is?” Antwoord op al die vragen krijg je verderop. Maar eerst gaan we het hebben over de start van de iPhone 15 verkoop. Want ook dit jaar verloopt dat weer helemaal volgens plan. Je kon vooraf de iPhone 15 Pro reserveren (of een van de andere modellen) om op te halen in de Apple Store of om thuis te laten bezorgen. Daarnaast kun je terecht bij diverse winkels en bij de providers, die allemaal hun iPhone 15-abonnementen al bekend hebben gemaakt. Hier kun je uit kiezen:
Dit is de iPhone 2023 line-up:
- 6,1-inch iPhone 15 – vanaf €869,- | (los toestel | abonnement)
- 6,7-inch iPhone 15 Plus – vanaf €969,- | (los toestel | abonnement)
- 6,1-inch iPhone 15 Pro | (los toestel | abonnement)
- 6,7-inch iPhone 15 Pro Max | (los toestel | abonnement)
Er zijn dit najaar vier nieuwe toestellen, die allemaal tegelijk uit komen. Wie slim is had natuurlijk ruim van tevoren al een keuze gemaakt. Mocht dat niet zo zijn, dan vind je in deze artikelen meer informatie:
- iPhone 15 prijzen: zoveel ga je betalen
- iPhone 15 reserveren: zo werkt het
- Praat mee: Heb jij de iPhone 15 besteld en zo ja, welke?
Meer foto’s van de verkoopstart vind je in het persbericht.
Lees ondertussen ook onze iPhone 15 (Pro) eerste indruk om te ontdekken wat wij van de nieuwe toestellen vinden. Of check de mening van de internationale media. Na ontvangst van je toestel kun je meteen de update naar iOS 17.0.1 installeren.
iPhone 15 verkoop bij de Apple Store
Een mediaspektakel met rijen fotografen hoef je al lang niet meer te verwachten. Het gaat allemaal erg rustig: je kunt op het afgesproken tijdstip je gereserveerde toestel komen ophalen of je kunt op de gok in de rij gaan staan, in de hoop dat de Apple Store jouw toestel op voorraad heeft. Wordt het te druk, dan krijg je een nummertje mee met het verzoek om later terug te komen.
iPhone 15 bij providers
De Nederlandse providers zijn vorige week al gestart met de pre-orders en beginnen vandaag met de uitlevering aan klanten. Hoeveel ze geleverd krijgen is een kwestie van afwachten, dus het is zaak om niet te lang te wachten als je vlug aan de beurt wilt zijn. Hier vind je meer informatie:
- iPhone 15 abonnement
- iPhone 15 Plus abonnement
- iPhone 15 Pro abonnement
- iPhone 15 Pro Max abonnement
Zijn er al koopjes? Dat zie je in onderstaande prijsvergelijker!
Prijzen iPhone 15 Pro
Liever je aankoopbedrag over een langere periode spreiden? Dan kun je het beste een iPhone 15 Pro abonnement afsluiten:
Zoek je een Apple Watch Series 9 of een Apple Watch Ultra 2, dan kun je die vanaf vandaag ook in de Apple Store bekijken.
Prijzen 45mm Apple Watch Series 9
Hulp bij je keuze
Twijfel je nog welke je moet kiezen? Lees dan onze artikelen over de iPhone 15-modellen en onze vergelijkingen:
- iPhone 15 vs iPhone 15 Pro: de verschillen tussen de standaard- en Pro-modellen
- iPhone 15 Pro vs iPhone 14 Pro: dit zijn de verschillen op een rij
Veelgestelde vragen over de iPhone 15 verkoop
We krijgen regelmatig vragen van mensen die bij de Apple Store hun nieuwe iPhone willen afhalen. Hieronder bespreken we een aantal:
Kan ik op het laatste moment nog naar de Store gaan voor losse verkoop?
Nee, dat kan meestal niet. Er wordt de eerste dag vaak alleen op afspraak gewerkt. De meeste kans heb je op een losse iPhone 15, maar de Pro-modellen hebben inmiddels een langere levertijd en zullen niet op voorraad liggen. Omdat Apple niets naar buiten communiceert, kan het best zijn dat er gedurende de dag toch losse toestellen verkocht worden aan spontaan langskomende klanten. Hou er echter rekening mee dat je ook teleurgesteld kan worden, als je ver moet reizen.
Moet ik op het afgesproken tijdstip bij de Store zijn?
Nee, dat hoeft niet exact. Heb je een tijdslot tussen 8:00 en 8:15 uur, dan is het de bedoeling dat je rond dit tijdslot in de rij aansluit. Dat hoeft niet precies om 8:00 uur maar het kan ook nog om 8:13 uur. En als je door onverwachte tegenslagen te laat bent, krijg je ook om 8:30 uur nog wel je toestel mee.
Wat als ik te laat ben voor mijn tijdslot?
Je kunt ook op een later moment je bestelde iPhone afhalen. Omdat je al betaald hebt voor het toestel zal Apple de iPhone niet zomaar meegeven aan iemand anders. Apple heeft de tijdslots vooral gekozen om de toestroom van mensen wat te reguleren. Zorg dus dat je op tijd bent. Liefst niet te vroeg, maar ook niet veel te laat.
En vergeet niet je paspoort of ander ID-bewijs mee te nemen!
Kan ik mijn bestelling nog annuleren?
Dat kan. In de Apple Store-app kunt je op het linkje Annuleer dit artikel tikken om de aankoop te annuleren. Je krijgt dan je geld na een paar dagen teruggestort.
Kan iemand anders mijn bestelling ophalen?
Dat kan. Je kunt in de app een extra persoon toewijzen. Met de QR-code en geldige legitimatie kan deze persoon de iPhone ophalen. Je moet dit wel vooraf regelen.
Kan ik nog extra spullen afrekenen?
Heb je een iPhone gereserveerd en kom je die ophalen, dan kun je ook nog wat extra accessoires meenemen zoals een hoesje. Een boodschappenlijst met nog zeven iPhones, vier iPads en een MacBook gaat niet lukken, omdat Apple de bestellingen zo snel mogelijk wil afhandelen.
Kan ik nu nog reserveren?
Dat kan, maar dan krijg je wel later geleverd. Je leest er meer over in ons artikel over iPhone-levertijden.
Waar kan ik nu nog terecht voor de iPhone 15 (Pro)?
Je bent nog niet te laat! Je kunt nog op elk moment je iPhone 15 bestellen bij de webwinkels, telecomproviders en natuurlijk ook bij Apple zelf. De voorraad zal per winkel wel verschillend zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- 'Apple werkt al aan iPhone 17e: nieuw instapmodel komt in mei 2026' (22-04)
- Gerucht: 'Deze nieuwe kleur komt ook naar de iPhone 17 Pro' (22-04)
- Derde beta van watchOS 11.5 voor ontwikkelaars verschenen (22-04)
- Gerucht: 'Apple werkt aan Vision Air in een nieuwe kleur' (17-04)
- 'Zo komt de achterkant van de iPhone 17 Pro eruit te zien' (17-04)
iPhone 15
De iPhone 15 is het standaardmodel van de iPhones van 2023. De iPhone 15 heeft een 6,1-inch display, maar nu met Dynamic Island. Ook zijn er verbeteringen voor de camera, chip en andere extra functies en is het design vernieuwd met meer afgeronde hoeken en een matglazen achterkant. Bovendien is Lightning vervangen door usb-c. Ontdek de iPhone 15 abonnementen of oriënteer je op de iPhone 15 prijzen voor een los toestel. Lees ook onze review van de iPhone 15.

- Alles over de iPhone 15
- iPhone 15 met abonnement
- Prijzen iPhone 15 als los toestel
- Review iPhone 15
- Alles over het scherm van de iPhone 15
- Alles over de iPhone 15-camera
- Zo ziet de iPhone 15 eruit
- Nieuwe kleuren iPhone 15
- Opslag in de iPhone 15: dit zijn de specs
- Alles over de iPhone line-up van 2023
- Nieuwe iPhone kopen
- iPhone 2024 line-up
Andere mensen al een verzendbevestiging ontvangen van KPN?! Ik nog niet…
Iphones liggen al klaar bij Odido en kan zo opgehaald worden in de shop door m’n vriendin.
Lab9 (België) liet gisteren weten dat het bestelde/gereserveerde toestel binnen was en ging deze morgen hiervoor om 8u00 open.
De nieuwe Iphone ligt hier dus nu al te schreeuwen… maar zal nog even moeten wachten tot een rustiger moment 😉
Oh wat geweldig zeg 🤦🏽♂️🤦🏽♂️🤦🏽♂️
@Mitch: Hier ook niet. KPN forum laat veel klachten zien. Communicatie vanuit KPN laat te wensen over, al kan ik me voorstellen dat ze geen inzicht in voorraden en levertijden hebben. Was voor mij de laatste keer pre-order bij KPN in ieder geval.
Keurig net geleverd door Vodafone!
iPhone 15 pro 128gb
Kom van de 11 pro dus mooie stap nu 🙂
@Brutus: Echt ongelofelijk. Veel sneller had ik mijn bestelling niet kunnen plaatsen dus lijkt me dat ik in de 1e uitlevering moet zitten.
Heb bij Odido (T-mobile) op 15 september, om 14:03, bij de klantenservice besteld, toen was het bijna zeker dat ik hem vandaag zal krijgen.
Net een SMS gehad:
Hier staat nu 4-6 WEKEN! Levertijd 🤦🏻♂️🤦🏻♂️
Wat heeft pre-orderen dan voor een zin? 🤷🏻♂️
@Mitch: Dit is de reactie van KPN op het forum:
Als je nu op de KPN site kijkt: “voor 21:00 besteld, morgen geleverd”.
15:01 uur een pro max besteld bij Amac, ophalen in een winkel gekozen. Maar nu een mail gehad dat er een lange levertijd op zit.
Jammer dat het weer zo moet gaan
Hele week staat er levertijd vanaf 22 september en dan is het zover en dan zijn er niet genoeg.
@Brutus: Afwachten dus en uit het bericht word je ook niet veel wijzer.
Op KPN staat dat inderdaad bij alle Pro Max modellen… welke heb jij besteld?
@Mitch: Die gasten van klantenservice weten ook niks en blussen een beetje brandjes. Afwachten, komt vanzelf, maar jammer is het wel.
Ik heb een 15 Pro Max 256 NT via verlenging besteld.
@Mitch: Hier precies dezelfde bestelling. Hopelijk later vandaag nog bericht en anders morgen.
Ben zelf tot maandag op vakantie dus maandag leveren is voor mij ook nog prima. Alleen wil geen weken wachten.
Levertijd is aangepast naar 4 tot 5 weken 😩
Ik heb mijn iPhone 15 Pro 256GB vanochtend ontvangen via Odido.
Fantastisch apparaat! Data terugzetten via USB 3 via de MacBook Pro ging bizar snel!
En gelukkig kun je elke snelle USB kabel gebruiken, en hoef je dus absoluut niet die dure data kabel van Apple te kopen!
Mijn kabel van mijn SSD drive werkte prima en erg snel!
@Dirk: Ik heb om 14:35 de pro max besteld bij AMAC en heb die mail ook ontvangen, het leek me meer en algemene mail om de mensen op de hoogte te stellen van het feit dat er altijd tekorten zijn
Is het zo erg om nog eventjes te wachten?
Veel nieuws brengt deze serie echt niet hoor… eerste dagen is het allemaal wauw. Na een week is het weer een normale iPhone 🤷🏽♂️
Ik had de 15pro 512gb zwart op de 15-9 om 16:08 besteld. Vanmorgen om 10:00 kunnen afhalen bij odido. Helemaal top! Echter blijft hij tm dinsdag in de doos omdat er nergens hoesjes beschikbaar zijn van apple zelf. Deze komt helaas pas dinsdag binnen😩
Ja dat snap ik, maar dan elke 2 weken een update dat is wel erg schaarse informatie.
Ik had besteld bij Amac waar tot vandaag stond dat er de 22e geleverd zou worden. Maar vandaag een mail gehad dat er niet geleverd wordt en dat er ook geen datum vaststaat. Ik heb geannuleerd en krijg mijn geld terug binnen twee weken. In de applestore staat de levertijd nu op eind april. Het lijkt wel of ik moet bietsen om bij Apple 1350€ uit te geven. Mijn inziens als je zo groot bent zorg je gewoon dat die dingen op de plank liggen. Ieder jaar het zelfde gedoe. Waardeloos bedrijf vind ik steeds meer.
Hier vorige week om 16.06 in een Vodafone winkel een verlenging met iPhone 15 Pro Max 256 GB blauw ge-preorderd maar deze komt vandaag helaas niet meer. Alleen een bericht gekregen dat ik hem uiterlijk 27 september heb.
@Dirk@Edbdgsk: Heb jij een mail gehad dat er niet geleverd wordt?
Ik alleen een algemene mail vanmorgen.
@Brutus: ik begrijp er ook niks van.. ik heb via mobiel.nl & abbo bij kpn. Maar word gewoon niet op de hoogte gehouden… ik heb gepréorderd op de eerste dag alleen wel in de avond..
Ik heb de 15e in de avond gepréorderd via mobiel.nl & abbo bij kpn (15 pro Max). Word geleverd via mobiel.nl maar ook ik word niet op de hoogte gehouden. En als ik ze contact dan zeggen ze wnnr die op voorraad is word t verstuurd, ja duh dat begrijp ik ook wel.. alleen is er een indicatie? Ik denk niet dat ik 4-6 weken ga wachten op deze telefoon.. ik heb nu een Android te leen en I don’t like it. Ik kan ook zeer slecht tegen onduidelijkheid.. bah.
@Thom: ja ik zou om de twee weken een update krijgen. Ik heb nu ook een mail dat ik mijn geld terug krijg binnen 14 dagen. Ik weet nu ook dat ze over de voorraadproblemen al meer dan een maand op de hoogte waren. Als ze dat op website kenbaar hadden gemaakt had ik hem niet besteld. Er spoken een aantal krachttermen door mijn hoofd om duidelijk te maken hoe ik over de gang van zaken denk.
Ik krijg niks te horen van mobiel.nl maar heb wel m’n orderstatus gecheckt. Er staat sinds vandaag bij levertijd, 3 weken. -.- baal er wel van.