In juli was de iPhone nog maar net verkrijgbaar. Toch heeft de iPhone inmiddels de verkoop van smartphones ingehaald: zo’n 1,8 procent van alle mobiele telefoons die in juli in de VS werden verkocht, was een iPhone. En dat is meer dan de BlackBerry-serie van RIM, het complete assortiment van Palm en smartphones van Motorola, Nokia en Samsung.
De verkoop van de iPhone komt daarmee op hetzelfde niveau als de LG Chocolate, de meest populaire featurephone in de VS, zo heeft onderzoeksgroep iSupply becijferd. Het bedrijf deelt de iPhone in bij ‘crossover-telefoons’: een aparte categorie die tussen de smartphones en featurephones in valt. Het is geen smartphone met computer-achtige functies, maar ook geen echte featurephone, een ‘domme’ telefoon met extra’s zoals een muziekspeler en een camera.
iSupply staat nog steeds achter de voorspelling dat Apple dit jaar 4,5 miljoen iPhones gaat verkopen. Dat aantal zal naar meer dan 30 miljoen stijgen in 2011. De onderzoekers hebben geen historische informatie voorhanden, maar schatten in dat de iPhone de snelstgroeiende telefoon in de historie van mobiele telefoons is. En dat is knap, want Apple moet concurreren met een grote groep concurrenten die al veel langer actief is en die al een vaste positie op de markt hebben verworven.
De meeste kopers van de iPhone in juli in de VS zijn van het mannelijk geslacht, onder de 35 en hebben een college degree. Een kwart van de kopers wisselde van provider om een abonnement bij AT&T te kunnen afsluiten. iSupply baseert zich op een consumentenonderzoek dat maandelijks online wordt uitgevoerd onder 2 miljoen deelnemers in de VS.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties