Apple Watch grijpt de helft van de gehele smartwatchmarkt

De Apple Watch doet het erg goed, zo blijkt uit de laatste cijfers. Volgens schattingen is de Apple Watch verantwoordelijk voor de helft van de totale verkopen.
Benjamin Kuijten -

Apple maakt van de Apple Watch, en tegenwoordig ook van de iPhone, iPad en Mac, geen exacte verkoopcijfers meer bekend. Om een beetje een idee te krijgen van het aantal verkochte exemplaren, moeten we dus afgaan op externe bedrijven die vaak schattingen maken van verkoopcijfers. Deze keer is het Strategy Analytics die met een schatting komt voor de verkoop van smartwatches. Volgens hun laatste analyse slokt de Apple Watch de halve smartwatchmarkt op. 51% van de verkochte smartwatches betrof een Apple Watch.

‘Apple verkocht 9,2 miljoen Apple Watches in Q4 2018’

Apple wist in het afgelopen vierde kwartaal van 2018 volgens het onderzoek wereldwijd 9,2 miljoen stuks van de Apple Watch te verkopen. Daarmee laat het de nummer twee, Samsung, ver achter zich. Er werden in totaal namelijk 2,4 miljoen Samsung-horloges verkocht. Fitbit maakt de top drie af met 2,3 miljoen stuks.

Smartwatch verkopen in 2018.

De groei van de Apple Watch ten opzichte van een jaar eerder bedraagt zo’n 18 procent. Dat zal ongetwijfeld gekomen zijn door de introductie van de Apple Watch Series 4, die een nieuw design en meer gezondheidsfuncties bracht. In totaal wist Apple in 2018 22,5 miljoen Apple Watches te verkopen. Op afstand volgt dan Fitbit met 5,5 miljoen stuks. Over de exacte verdeling van Apple Watch-modellen is helaas niets bekend.

Totale markt flink gestegen
Als je kijkt naar de populariteit van de smartwatches in het algemeen, zie je een stijging van 56% ten opzichte van 2017. In heel 2018 is het Apple gelukt om exact 50% van de markt in handen te krijgen. Dat is overigens wel een daling ten opzichte van 2017, toen de Apple Watch nog verantwoordelijk was voor ruim 60% van de verkopen. Vooral Fitbit is het afgelopen jaar sterk gegroeid, met een marktaandeel van ruim 12% in 2018 ten opzichte van 1,7% een jaar eerder. Dat zal ook ongetwijfeld komen door het groeiend aantal modellen, die vaak ook een stuk goedkoper zijn.

Meer cijfers en statistieken bekijk je bij Strategy Analytics.

Apple Watch

De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.

Apple Watch 2023

Reacties: 8 reacties

  1. Samsung en Fitbit groeien veel harder dan Apple. Ofwel, hetzelfde gebeurt als dat we met smartphones hebben gezien: Apple begint goed en daarna wordt de markt overgenomen door de concurrentie.

  2. @Oude sok: inderdaad, als je 2% marktaandeel hebt is het niet zo moeilijk om 4% marktaandeel te krijgen, probeer hetzelfde maar eens als je 50% marktaandeel hebt……..

  3. Samsung-horloges verkocht? Of zijn die gratis weggeven of met hoge korting bij aankoop van een ander Samsung product. Want zo kan ik het ook!

  4. Terecht, de S4 is een prachtig apparaat, een echte volwassen smartwatch die daadwerkelijk nuttige toevoeging geeft in mijn dagelijks leven.

  5. Heb de 2 nog in doos al weer een tijdje, ik was er na een jaar ongeveer al weer op uitgekeken.
    Ik hoef niet constant alles te zien om mijn pols, sowieso staan notificaties al uit verschrikkelijk.

    Moet hem nog eens verkopen, wel
    Kleine beschadiging in een hoekje maar niet vervelend of merkbaar.
    Dus leuk als je het eens wil proberen.

  6. Niet gek aangezien de Apple Watch alleen werkt icm een iphone.

  7. Origineel geplaatst door Rob
    @Oude sok: inderdaad, als je 2% marktaandeel hebt is het niet zo moeilijk om 4% marktaandeel te krijgen, probeer hetzelfde maar eens als je 50% marktaandeel hebt……..

    Van 600.000 exemplaren naar 2.400.000 is een stuk beter dan van 7.800.000 naar 9.200.000. Samsung is momenteel kleiner, maar het lijkt me duidelijk dat het op deze manier een kwestie van tijd is. Puur op basis van deze cijfers kan je volgens mij geen enkele andere conclusie trekken.

  8. @Oude sok: welke fabrikant zou jij willen zijn, die van 9,2 miljoen of die van 2,4 miljoen? En Apple verdiend ook nog aan de apple watch, ik denk dat samsung nauwelijks iets verdiend aan de smartwatches. Het gaat of heel lang duren of nooit dat samsung marktleider wordt. Het verschil zal wel minder worden net zoals bij spotify en apple music