De gehele maand januari staan we stil bij twee jubilea: 10 jaar iPhone en 10 jaar iCulture. In een reeks artikelen blikken we terug op belangrijke gebeurtenissen die de afgelopen tien jaar belangrijk waren in de geschiedenis van de iPhone en iCulture. Vandaag kijken we terug naar de grote verkoopstart van de allereerste iPhone. Hoe verliep die lancering van de eerste iPhone in Amerika?
29 juni 2007: start verkoop eerste iPhone in Amerika
De onthulling van de allereerste iPhone kent inmiddels iedereen wel: Steve Jobs op een podium die drie apparaten omschrijft (“an iPod, a phone, an internet communicator”) en daarna onthult dat het niet om drie toestellen gaat, maar om één nieuw apparaat: de iPhone. Iedereen die na de aankondiging meteen enthousiast werd en de iPhone in huis wilde halen, moest echter nog lang wachten. Pas op 29 juni 2007 lag de allereerste iPhone in de Amerikaanse Apple Stores. Dat was dan ook de dag dat de iPhone-gekte echt losbarstte.
Je moet beseffen dat 2007 nog niet de tijd was dat iedereen een smartphone had. Iedereen liep nog rond met Nokia’s, Sony Ericssons en soortgelijke telefoons, waardoor de menigte nog niet stond te trappelen om de iPhone meteen in huis te halen. De hoge prijs van $500 was voor de doorsnee consument dan ook niet direct het meest aantrekkelijke van het nieuwe toestel. Toch stonden er rijen dik mensen voor de Apple Stores opgesteld, onder andere in New York. Dit waren vooral Apple-fans die graag als allereerste zo’n nieuwe iPhone wilden hebben. Je zou deze early-adopters pioniers kunnen noemen, gezien de allereerste iPhone het startschot was van hoe de smartphone er tegenwoordig uit ziet.
In een oud filmpje van CNET is te zien hoe druk het was op de dag van de verkoop. De verkoop startte om zes uur in de avond en een dag voordat het zover was stonden er nog maar tientallen mensen. Op de dag van de lancering was dit al snel opgelopen tot een paar honderd man, die allemaal koffie van Starbucks aangeboden kregen. De start van de verkoop van de allereerste iPhone heeft dan ook veel weg van latere iPhone-verkopen. Zelfs bij de allereerste iPhone stonden er mensen in de rij die er een slaatje uit wilden slaan, door het toestel na aanschaf op eBay te zetten. Een leuk detail is dat mensen de nieuwe iPhone meekregen in een speciaal zwart tasje met iPhone-opdruk, iets wat we later alleen nog bij de Apple Watch-verkoopstart zagen. En bij de Apple Store in San Francisco werden mensen zelfs vermaakt met een heus circus.
In een oud artikel van CNN is te lezen hoe vreemd men het vond dat fans voor een iPhone in de rij gaan liggen. Het was iets wat nog nooit eerder voorgekomen was en mensen verkochten hun plek in de rij voor honderden dollars. Een man kon zelfs ruim duizend dollar verdienen als hij zijn plaats af wilde staan. Mensen hadden er van alles voor over om als eerste de iPhone te bemachtigen, helemaal omdat de verkoop in het begin nog gelimiteerd was. Bij AT&T was een maximum van één iPhone per klant, terwijl je online bij Apple maximaal twee toestellen kon bestellen. De wachtrij werd echter ook gebruikt om aandacht te trekken voor allerlei goede doelen, zoals de strijd tegen AIDS.
Nieuwsverslaggever van CNBC bij Apple Store in Palo Alto.
Verkoop eerste iPhone niet zonder problemen
Maar net als iedere iPhone-verkoop die daarop volgde, verliep het alles behalve vlekkeloos. AT&T, de enige provider waarbij je de iPhone kon gebruiken, was al snel door haar voorraad heen waardoor de Apple Store de enige plek nog was waar je terecht kon. Andere problemen hadden te maken met het activeren van alle nieuwe uitgepakte iPhones in combinatie met een AT&T-abonnement. Veel mensen stuitten op problemen bij de activatie via Mac en PC, waardoor sommige mensen zonder werkende telefoonverbinding zaten.
Toch was de iPhone-verkoopstart niet wat Steve Jobs ervan gehoopt had. De iPhone was bijvoorbeeld verre van uitverkocht. Hoewel AT&T-winkels door hun voorraad heen waren, was er na het openingsweekend nog veel voorraad bij verschillende Apple Stores. Als je kijkt naar verkoopaantallen valt de verkoopstart dan ook in het niet bij de cijfers die we nu gewend zijn. In de eerste dertig uur werden er slechts 270.000 iPhones verkocht. De één miljoenste iPhone hoopte Apple nog voor 30 september 2007 te verkopen, terwijl de grens van tien miljoen stuks rond het einde van 2008 behaald zou moeten worden.
Ook interesse van Nederlandse pers
Hoewel de iPhone in nog lang niet in de Nederlandse winkels zou liggen, was er wel al de nodige aandacht van de Nederlandse pers. Editie NL ging bij iCulture (toen nog iPhoneclub langs) om te praten over de aanstaande verkoop. Men verbaasde zich erover dat het toestel geen toetsen had en een marketingspecialist van de universiteit Neyenrode liet er een analyse op los hoe Apple de aanloop naar de verkoop allemaal zo mooi geregisseerd heeft.
Toentertijd keken Nederlandse fans vanaf een afstand toe hoe de eerste kopers in Amerika (en later ook grote Europese landen als Groot-Brittanië en Duitsland) met de eerste iPhone aan de slag konden. Dit model verscheen uiteindelijk nooit in Nederland, want het was de iPhone 3G die pas in de zomer van 2008 in Nederland beschikbaar was.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 14 reacties