Verzekeraar mag kapotte smartphone vervangen door refurbished exemplaar

Bij een toestelverzekering mag de verzekeraar een refurbished exemplaar geven, als je smartphone kapot is gegaan.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Als je een toestelverzekering hebt afgesloten en te maken krijgt met schade, hoop je dat de verzekeraar je een nieuw toestel geeft. Maar dat hoeft niet, blijkt uit deze zaak. Het klachteninstituut Kifid heeft bepaald dat de toestelverzekeraar je in dat geval ook een refurbished exemplaar geven.


iPhone 6 met kapot scherm

Verzekeraar mag refurbished toestel geven

Stel, je hebt een beschadigde iPhone van 11 maanden oud met iPhone toestelverzekering. Als bij de verzekeraar aanklopt, krijg je een refurbished iPhone terug. Mag dat? “Jazeker”, zegt het financiële klachteninstituut Kifid. Het toestel is bij dergelijke verzekeringen namelijk niet tegen nieuwwaarde, maar tegen vervangingswaarde gedekt. De verzekeraar hoeft dan ook geen gloednieuw exemplaar te geven. Een toestel van hetzelfde type of met soortgelijke specs is genoeg.

Misschien herinner je je nog een zaak van vorig jaar, waarbij een Nederlandse rechter oordeelde dat een kapotte iPhone binnen de garantieperiode vervangen moet worden door een gloednieuw toestel. Een refurbished iPhone was niet genoeg. Er is echter een verschil tussen deze twee zaken: bij de iPhone ging het om een defect binnen de garantieperiode, terwijl er bij de Sony sprake is van een verzekeringskwestie.

Bekijk ook
Apple moet van Nederlandse rechter nieuwe iPhone vergoeden

Apple moet van Nederlandse rechter nieuwe iPhone vergoeden

De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat Apple de iPhone 6 Plus van een vrouw compleet moet vergoeden. Haar toestel ging in de garantieperiode kapot en Apple wilde haar een refurbished model aanbieden.

Daardoor kon de iPhone-bezitter zich beroepen op de (veel gunstiger) bepalingen rondom consumentenrecht, terwijl de Sony-bezitter te maken heeft met de wetgeving omtrent schadeverzekeringen.

De eigenaar van de kapotte Sony zegt dat hem in de winkel was verteld dat hij recht had op een nieuw toestel, maar kan dat niet aantonen. Volgens Kifid is de verzekeraar niet verantwoordelijk voor uitspraken van een tussenpersoon (in dit geval de winkelier). De eigenaar had er dus beter aan gedaan om bij de verzekeraar zelf naar de voorwaarden te informeren.

Pas op bij toestelverzekeringen
Let dus op als je in de winkel een toestelverzekering afsluit en kijk goed in de kleine lettertjes of het om nieuwwaarde of vervangingswaarde gaat. Anders kan je gloednieuwe iPhone 7 bij een defect wel eens worden vervangen door een minder toestel.

De getroffen Sony-eigenaar kan nog wel naar de rechter stappen, maar omdat het een bindend advies is, heeft dat eigenlijk niet zoveel zin, meldt Tweakers.

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.