Vier designmissers bij het ontwerpen van iPhone-applicaties

Smashing Magazine heeft een artikel gemaakt over designfouten die je kunt maken bij een iPhone-applicatie. Er zijn veel iPhone-applicaties, maar slechts weinige houden echt rekening met de behoeften van de gebruiker.

ifitness 3dWaar moet je rekening mee houden bij het maken van een iPhone-applicatie? Uit het enorme aantal applicaties in de App Store zou je kunnen opmaken dat het ontwikkelen van een iPhone-applicatie niet zo moeilijk is. Maar het blijkt wel moelilijk om het écht goed te doen. Neem bijvoorbeeld een applicatie als iFitness (zie afbeelding), waarbij je met je vingers bepaalde spiergroepen kunt aanwijzen.


Tap je op zo’n pin, dan verschijnt de naam van de spier en krijg je oefeningen te zien waarmee je die specifieke spiergroep kunt trainen. De pinnen zijn echter tweemaal zo klein als die van Google Maps, waardoor de bediening erg moeizaam gaat. Of neem de populaire Twitter-applicatie TweetDeck: het ziet er prachtig uit, maar als je in een hobbelende bus zijn de teksten nauwelijks nog leesbaar. iPhone-gebruikers zijn geen superhelden, maar de ontwikkelaars van iPhone-applicaties houden daar niet altijd rekening mee. De website Smashing Magazine heeft op een rijtje gezet op welke vier niveau’s het mis kan gaan.

voice memo applicationsDe conclusie: het ontwerpen van een fantastische applicatie is geen simpele klus. Volgens de beroemde Jakob Nielsen (expert in gebruiksvriendelijkheid van websites) is de gebruikerservaring op de mobiel nog steeds miserabel. Je moet bij het ontwerpen van je applicatie bijvoorbeeld rekening houden met de cultuur waarin mensen het gaan gebruiken en de uitdagingen waar ze voor staan. Een applicatie speelt meestal maar een kleine rol in het grotere doel dat de gebruiker nastreeft. Apple zou kampioen in gebruiksvriendelijkheid moeten zijn, maar ze maken ook wel eens een fout, zoals je op de screenshots hiernaast kunt zien: links de voicememo-applicatie van Apple, rechts die van Griffin. Als je bedenkt dat mensen de opnamefunctie vaak in drukke en luide omstandigheden gebruiken is Griffin iTalk beter: de opnameknop is groter, heeft een duidelijke instructie waarvoor de knop is bedoeld en je kunt vanuit de interface meteen een naam geven en de geluidskwaliteit instellen. De grote rode knop wordt groen wanneer de opname loopt. Apple’s voicememo-applicatie bestaat voornamelijk uit eye candy en er is maar met moeite te zien dat er een opname gaande is.

De designmissers die je kunt maken liggen op vier niveau’s: onvoldoende rekening houden met het design van de applicatie zelf, met de gebruiker, met de omgeving waarin hij de app gaat gebruiken en de cultuur waarin de gebruiker zich bevindt.

overdesigned motion xHet artikel van Smashing Magazine gaat ook in op applicaties die goed gebruik maken van de mogelijkheden van de iPhone, zoals Bump, Mover en Loopt. Omdat er onderhand eindeloos veel manieren zijn om informatie vast te leggen en uit te wisselen, zijn mensen in verwarring geraakt. Applicaties zoals Bump maken het weer makkelijker: het botsen van de twee iPhones om contactgegevens over te dragen is intuïtiever dan applicaties waarbij je alleen maar op knoppen op het scherm drukt. Bij een applicatie als My Name is E moet je een polsbeweging maken. Ook prima.

Smashing Magazine heeft nog meer interessante artikelen gemaakt over het ontwerpen van iPhone-applicaties, bijvoorbeeld over designtrends bij iPhone-applicaties en overdadig design. Een mooi voorbeeld van overdreven design is links te zien: de instellingen van Motion X GPS.

Via: Smashing Magazine
Tipgever: Jonathan (via Twitter)

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 november 2009 om 11:29
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.