Vijf hardnekkige iPhone-misverstanden

Iedere iPhone-bezitter heeft het wel eens meegemaakt: als je de iPhone aan anderen laat zien en het stadium voor oooh's en aaah's voorbij is, komen de lastige vragen en misverstanden los.

Bijna iedereen die de iPhone voor het eerst in handen krijgt is onder de indruk. Vooral Cover Flow, het inzoomen op foto’s en het bekijken van websites doen het goed. Maar na een paar minuten komen de ‘lastige’ vragen en misverstanden. Een paar daarvan op een rijtje, wie weet er meer?


Misverstand 1: Je moet steeds opnieuw unlocken.
Wat mensen hiermee bedoelen, is dat je niet meer kunt bellen zodra Apple een nieuwe firmware-update uitbrengt. Je zou dan dagen of zelfs weken moeten wachten tot er weer een unlock beschikbaar is om je iPhone weer werkend te krijgen. De waarheid is natuurlijk, dat je makkelijk op firmware 1.0.2 of 1.1.1 blijven zitten. Firmware 1.1.2 bracht geen essentiële functies die je dringend nodig hebt en firmware 1.1.3 lijkt ook alleen maar wat aanvullende, niet-noodzakelijke extra’s te gaan bevatten.

Misverstand 2: De iPhone is nog niet praktisch bij dagelijks gebruik.
Waarom niet? Alles werkt! Alleen Visual Voicemail werkt niet, maar dat heb je op je huidige mobiele telefoon evenmin. En je zult ook de trage EDGE-verbinding moeten missen; in plaats daarvan heb je een nog veel tragere GPRS-verbinding. Maar de meeste mensen hebben nog niet eens een UMTS-abonnement en zijn niet van plan om voor ca. 50 euro per maand eentje af te sluiten.

Misverstand 3: Simlockvrij maken is illegaal.
In Nederland is verwijderen van de simlock gewoon toegestaan.

Misverstand 4: De iPhone is extreem duur.
Alles is relatief: als je een paar schoenen en een nieuwe jas koopt ben je het ook kwijt. Pak de winterjas van vorig jaar, laat die nieuwe schoenen een keer zitten en je hebt het alweer terugverdiend. Verder vallen uitzonderingsgevallen van domme Amerikanen die naar het buitenland gingen en met een rekening van 5.000 dollar terugkwamen extra op, waardoor de indruk ontstaat dat je bij de iPhone zomaar een extreme rekening in de bus kunt krijgen. In werkelijkheid gaat het om mensen die niet eerder gewend waren aan een telefoon met dataverkeer, zich niet realiseerden dat er zoiets als roaming bestaat en vergaten om het automatisch ophalen van e-mail en weersinformatie uit te schakelen.

Misverstand 5: Het toetsenbord is moeilijk te bedienen.
Toegegeven: als je een heeeeel lang excuusmailtje wilt gaan tikken, is het slimmer omdat op de desktop te doen. Maar voor het tikken van een sms-berichtje, kort e-mailbericht of het intikken van de URL van een website is het toetsenbord prima te gebruiken. Het vraagt alleen wat tijd om eraan te wennen.

Meer suggesties?

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.