‘Vijftig procent van iPhones nooit meer met iTunes gesynchroniseerd’

Vijftig procent van de iPhones die bij de Genius Bar worden gebracht, zijn na de eerste activatie nooit meer gesynchroniseerd met iTunes. Mensen raken daardoor sneller gegevens kwijt.

genius barApple gaat met iCloud zorgen dat het automatisch sycnchroniseren en backuppen van content op je iPhone veel makkelijker wordt. Er worden dagelijkse, automatische backups via Wi-Fi gemaakt zodra je je iPhone aansluit op een stroombron. Al je gekochte muziek, apps en boeken, de foto’s en video’s uit je camerarol, toestelinstellingen en appdata zullen daarbij worden gesynchroniseerd. En dat is nodig, want volgens een tipgever wordt 50% van de iPhones na de eerste activatie, nooit meer met iTunes verbonden. Het gaat daarbij om iPhones die bij de Genius Bar te reparatie worden aangeboden.


Momenteel is het nog zo, dat je bij de eerste keer gebruik je iPhone op een computer met iTunes moet aansluiten. Maar het blijkt dat veel mensen het daarbij laten. iCloud zal daarom een hoop hoofdpijn en zoekgeraakte data kunnen voorkomen – er vanuit gaande dat de iPhone-bezitters wel weten hoe ze verbinding met een draadloos netwerk moeten maken.

Volgens de tipgever van voormalig Macworld-redacteur David Chartier zijn de medewerkers van de Genius Bar daarom net zo enthousiast over iCloud als de verkopers bij Apple. Om de backup te maken moet je je iPhone aansluiten op een stroombron, binnen bereik van je Wi-Fi-netwerk. iCloud begint dan automatisch met het maken van een backup. De Genius Bar is in de Apple Stores het aanspreekpunt bij technische problemen. Het zou redelijk representatief kunnen zijn voor de rest van de iPhone-bezitters. Zelfs als je er vanuit gaat dat er relatief veel klunzen aankloppen bij de Genius Bar, blijft het een hoog percentage.

Reacties: 33 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.