Aankopen binnen iPhone-applicaties blijken heel wat geld op te leveren, blijkt uit nieuwe cijfers van Flurry. De onderzoekers van Flurry keken naar de inkomsten van een aantal sociale netwerk-applicaties en sociale games. Daarbij bleek dat ze 80% van hun dagelijkse omzet uit in app-aankopen halen. Met mobiele advertenties verdienen ze aanmerkelijk minder (zie het blauwe balkje in de staafgrafiek hieronder).
Flurry geeft toe dat het niet erg logisch klinkt dat de bedrijven zoveel geld verdienen aan virtuele zwaarden, respectpunten en digitale gouden munten. Maar het blijkt toch het geval en het is niet uniek voor het iOS. Ook bij andere platformen zijn gebruikers dol op gratis apps waarbij ze in een spel gezogen worden en verleid worden om zoveel mogelijk extra’s te kopen. Een bekend voorbeeld daarvan is Facebook.
De cijfers zijn niet maatgevend voor de doorsnee iPhone-applicaties. Wat bij sociale netwerk-applicaties en sociale games geldt, geldt misschien veel minder voor een krantenapp waarbij je kunt betalen om de advertenties onzichtbaar te maken. Flurry gebruikte een steekproef waarmee een groep van 2,2 miljoen dagelijkse actieve gebruikers kan worden bereikt. Voor 2011 verwachten ze dat de hoeveelheid geld die met virtuele extra’s kan worden verdiend nog veel groter is. Uit een eerder onderzoek van Flurry bleek bovendien dat mensen steeds meer tijd doorbrengen met apps. Langzamerhand wordt het gebruik van apps voor veel mensen een belangrijker activiteit dan het kijken van televisieprogramma’s.
Meer info: Flurry Blog
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
dit zijn gevaarlijke dingen, 10c hier voor een extra item lijkt niets, maar doe dat x10/x100 etc etc en je bent zo een hoop geld kwijt voor je het weet.
dat is ook het “gevaarlijke” van apps, ze lijken zo goedkoop, maar omdat er zo veel en ook zoveel leuke zijn ben je zo flink wat geld kwijt ^^
werkt zo ook in PC games tegenwoordig, er zijn veel die van betaalde games afstappen maar ingame moet je dan dingen kopen, goldmine 😛
Dat klinkt helemaal niet raar. Dat is juist heel logisch. Kijk bijvoorbeeld naar We Rule, van ngmoco (voor zo lang dat nog bestaat). Gratis spel, maar mensen blijken geld over te hebben voor ‘mojo’.
Zeker in het jailbreak tijdperk is het goed te verklaren, waar apps dan misschien gratis zijn, maar de in-app aankopen niet.
Is voor de insiders allang bekend. Alle online spellen werken via dit model.
Dit heet micro transacties toch?
Het spel maplestory is het eerste wat hier is mee begonnen. Een 2d online spel dat gratis is. Maar waar je allerlei kleren, coverups etc en veel meer kunt kopen in het spel.
Ze verdienden er miljoenen aan..
Ja, zo heb ik ook een drie-maandelijks abonnement in de iPc app gekocht zodat ik push notificaties kreeg :3
LOL 🙂 maar dat is goed besteed geld !
Bij ngmoco is het zowiezo al een goudmijn want het spel is goed van ontwerp en zet spelers ook eerder aan tot extra aankopen van mojo/gro/zap. Heb zelf dit eens gedaan om hun te steunen maar ook om bepaalde items alsnog te kunnen bemachtigen.
Het bedrijf is niet voor niets voor zo’n $403 verkocht.
Het is idd wel erg verleidelijk maar dit heb je ook zelf in de hand evenals “ff snel die app van 80ct aanschaffen” wat ook een goudmijn is omdat het zo goedkoop is.
$403 is geen geld ! zou ik ook kopen ! 😉
@Sander: Ah , die push notifications die ook gratis op twitter staan ? ’t Is voor een goed doel.
Is er al een oplossing zodat je ook in-app kunt kopen als je met meerdere accounts apps hebt gekocht? Tot nu toe lukt het niet om in-apps te kopen.