Aankopen binnen iPhone-applicaties blijken heel wat geld op te leveren, blijkt uit nieuwe cijfers van Flurry. De onderzoekers van Flurry keken naar de inkomsten van een aantal sociale netwerk-applicaties en sociale games. Daarbij bleek dat ze 80% van hun dagelijkse omzet uit in app-aankopen halen. Met mobiele advertenties verdienen ze aanmerkelijk minder (zie het blauwe balkje in de staafgrafiek hieronder).
Flurry geeft toe dat het niet erg logisch klinkt dat de bedrijven zoveel geld verdienen aan virtuele zwaarden, respectpunten en digitale gouden munten. Maar het blijkt toch het geval en het is niet uniek voor het iOS. Ook bij andere platformen zijn gebruikers dol op gratis apps waarbij ze in een spel gezogen worden en verleid worden om zoveel mogelijk extra’s te kopen. Een bekend voorbeeld daarvan is Facebook.
De cijfers zijn niet maatgevend voor de doorsnee iPhone-applicaties. Wat bij sociale netwerk-applicaties en sociale games geldt, geldt misschien veel minder voor een krantenapp waarbij je kunt betalen om de advertenties onzichtbaar te maken. Flurry gebruikte een steekproef waarmee een groep van 2,2 miljoen dagelijkse actieve gebruikers kan worden bereikt. Voor 2011 verwachten ze dat de hoeveelheid geld die met virtuele extra’s kan worden verdiend nog veel groter is. Uit een eerder onderzoek van Flurry bleek bovendien dat mensen steeds meer tijd doorbrengen met apps. Langzamerhand wordt het gebruik van apps voor veel mensen een belangrijker activiteit dan het kijken van televisieprogramma’s.
Meer info: Flurry Blog
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties