Hoeveel verdienen de platenmaatschappijen nu eigenlijk van de 99 cent die elk nummer in de iTunes Music Store kost? Volgens Vivendi CEO Jean-Bernard Levy veel te weinig: hij klaagt dat het contract tussen Apple en de platenmaatschappijen “onfatsoenlijk” is. Dat is waarschijnlijk de reden waarom bedrijfsonderdeel Universal in juli het iTunes-contract niet wilde vernieuwen.
Van de 99 eurocent die een muzieknummer in de iTunes Store kost, krijgt de Universal ‘maar’ 70 eurocent. Van dat bedrag gaat ongetwijfeld maar een klein percentage naar de artiest zelf. Eigenlijk zit de muziekindustrie nu zelf met een probleem: iTunes is de populairste online muziekwinkel in alle landen waarin het actief is, waardoor het niet slim is om de collectie uit iTunes te laten weghalen. De artiesten zitten zelf ook met een dilemma: als ze onafhankelijk blijven en via sites als MySpace zelf hun promotie regelen kunnen ze een groter percentage van de opbrengsten zelf houden. Maar ze moeten dan wel toezien hoe minder getalenteerde artiesten als Britney Spears uitgroeien tot een superster, door wél de conventionele weg te kiezen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties