Vodafone wil een deel van de rekening van haar toegenomen dataverbruik neerleggen bij de fabrikanten van mobiele telefoons die gratis programma's zoals Whatsapp faciliteren.
De NL overheid vraagt Volkswagen toch ook niet om geld te betalen omdat zoveel mensen in een VW over de weg rijden en dus meer schade/slijtage aan de weg veroorzaken…
Moet Volkswagen straks ook de Nederlands staat betalen om dat de wegen vol raken.
igor heemels
vind het enigszins wel terecht wat vodafone wil doen, in ieder geval beter dan wat kpn van plan is… maar misschien dat de app-ontwikkelaars hun steentje kunnen bijdragen?
neem whatsapp, die kost 80 cent, maak daar het dubbele van en sta 80 cent van die 1,60euro af aan apple of vodafone om zo een steentje bij te dragen, moeten ze wel snel zijn want nu is de steiging nog hard, straks als iedereen een smartphone heeft heeft het geen nut meer want dan heeft iedereen whatsapp al 😛
nadorst28
Onbegrijpelijk. In de tijd dat ik bij KPN werkte moest ierdereen zoveel mogelijk data gebruiken (dat was bij vodafone ook zo). Nu is het zover dat velen dat gebruiken en begint men te klagen. Je betaalt toch gewoon voor het datagebruik? En zonder de innovatie van Apple hadden ze nooit zoveel data abonnementje verkocht.
Ik begrijp de spagaat wel, maar data is data en dat die andere diensten opeet is een gevolg. Maar je kunt nu eenmaal die ontwikkeling niet tegenhouden. Ik gebruik per maand een hoger bedrag aan data dan ik ooit SMSte.
Overigens maken dit soort bedrijven wel vaker verkeerde inschattingen: SMS zou door bedrijven gebruikt gaan worden die er zakelijke kleine berichtjes mee zouden gaan versturen. Dat jongeren en in zo een grote getale mee aan de haal gingen was door niemand voorspeld.
ice
Audi moet meebetalen aan wegenaanleg en -onderhoud. Automobilist moet toelage betalen op de wegenbelasting voor nuttigen snacks in de auto en kijken van dvdtjes op de achterbank.
Jan smit
Hahaha wat een fail. Eerst wel allemaal toestellen verkopen. Waarom doen providers nu ineens alsof er allemaal problemen zijn!? Ze weten toch wel wat ze verkopen!??
Marc
Nou, dat is helemaal zo gek nog niet!!
De bedrijven bieden gratis diensten aan, leuk voor ons, maar kan me voorstellen dat de telecom bedrijven hier niet blij mee zijn. En omdat die apps gratis zijn en meer mensen die gaan gebruiken moet ik straks een duurder abonnement aanschaffen terwijl ik die troep allemaal NIET gebruik… Ben ook niet meer een van de jongste en ik sms gewoon nog omdat de mensen om mij heen geen internet hebben op hun mobiel of gewoon deze apps niet gebruiken. Dus ik ben straks wel de dupe er van!!
En over Volkswagen… geen gek idee dat als hun auto’s maken waar geen wegenbelasting voor hoeft voldaan te worden, dat ze dan wel een X bedrag afstaan aan de staat om dit te compenseren. Ja, best een goed idee 🙂
John
Komop man !!!!! Hebben wij de afgelopen 10 jaar niet veeeeelste veel betaald voor het versturen van sms’jes ?!?!?! Stelletje geldwolven.
We moeten een iPhone profeteer starten. Alleen maar internet.
Roeland
Belachelijk. Vodafone lift ook mee op het succes van de iPhone. Is het niet zo dat zij via constructies ook iPhone 4’s verkochten, voordat ze het officieel mochten? Juist.
Men moet gewoon in de nieuwe LTE-standaard gaan investeren. Het is namelijk een kwestie van tijd (max. een jaar) voordat andere fabrikanten dit ook gaan plaatsen in hun hardware.
Op die manier kan het netwerk er weer een tijdje mee vooruit. Je moet niet de toestel-fabrikanten de schuld geven van het succes van hun hardware. Anticipeer hierop, overleg met ze in een vroeg stadium wat hun plannen zijn, zodat je zelf ook aanpassingen kan doen.
Of ik het er mee eens ben of niet, aan de andere kant moeten partijen als Youtube ook meebetalen om de enorme data die ze de wereld over pompen te bekostigen.
Voor wat betreft de Volkswagen-analogie: de wegen zijn (grotendeels) betaald door de belastingbetaler. Dat zou betekenen dat wij als consument ook voor de kosten opdraaien. En daar ben ik op tegen.
Marc
En anders moeten ze geen gratis mobieltjes meer bij een abonnement verkopen!! Dus gewoon volledig betalen voor je mobiel of een hele kleine korting ipv honderden euro’s korting te geven.
Ook die bedrijven die online abonnementen verkopen ontvangen allemaal een provisie over een verkochte abonnement. Stop daar dan maar mee, dat zou al een hele kosten post schelen denk ik….
Patrick
Sorry maar ik vind dit zo’n onzin wat alle providers opeens zeggen.
Wie is hier nou de maffia?
Een voorbeeld: we kunnen al 10 jaar onbeperkt breedband internetten voor een vaste prijs per maand en 5 jaar onbeperkt bellen via de vaste telefoon.
Voor de mobiele telefonie is het blijkbaar onmogelijk om dit soort onbeperkt-regelingen aan te bieden voor een vaste en redelijke prijs. Of is het soms niet lucratief genoeg voor de providers?!
Het probleem is gewoon dat internet het gras voor de voeten van de telecomproviders heeft weggemaaid want nu kunnen we gratis en onbeperkt berichten sturen via bijvoorbeeld Whatsapp, hier verdienen ze niks aan en dus is dat een doorn in het oog. Mijns inziens hebben de providers dat zelf uitgelokt en wel om de volgende reden:we betalen nog steeds belachelijk hoge prijzen voor een sms of een (onvolledige) belminuut i.c.m. een peperduur abonnement. Hiervoor mogen we wel iets terugverwachten, toch? Als dat dan de paar mb zijn die maandelijks worden gebruikt om te whatsappen, who gives a fuck?! Neenee, providers verdienen hier te weinig aan dus moeten er maar andere louche praktijken bedacht worden om meer geld binnen te slepen.
Ronduit belachelijk, zorg eerst eens dat iedereen overal ontvangst én (data)-netwerk heeft. Afromen komt later wel.
Pete
Wederom een briljante redenatie van de providers van gebakken lucht en trage data.
Hoog tijd dat Apple en Google zelf een provider beginnen, dag Vodafone.
….en de diensten die gratis meeliften op onze infrastructuur…
Hoezo gratis? Die diensten verbruiken data en ik betaal toch voor m’n data?
Vodafone heeft wel een beetje gelijk met sommige redenaties, maar om het probleem bij de klant (zoals KPN) of fabrikant (zoals Vodafone) neer te leggen, is wel erg kortzichtig.
Een betere manier om het te reguleren is kostendekkende databundels maken. Daar ben ik ook geen voorstander van, ik wil onbeperkte data op volle snelheid, altijd. Maar een aan het gebruik van de klant aangepaste databundel die ervoor zorgt dat op het totale abonnement geen verlies wordt geleden, vind ik te verdedigen.
Ik denk ook dat de telecomproviders eens af moeten stappen van het denken in hokjes. Geen aparte spraak, sms, data en overige kosten maar gewoon één bundel die kostendekkend moet zijn, ongeacht of de klant telefoneert, smst of internet. Dat lijkt mij het meest eerlijk naar alle partijen.
HIphone
Einnnnndelijk komt Vodafone in actie. Ze zijn uiteindelijk ook al jaaaaarenlang groot afnemer van Apple. *kuch*
Wat een farce!
Wat een onzin bij die Telecom operators.
Jarenlang hebben ze dit al zien aankomen en hebben hebben gewoon achterwege gelaten om de infrastructuur te verbeteren. Dit alles om zo veel mogelijk winst te behalen voor de heren aandeelhouders daar boven in de top.
Nu het uur U genaderd is komen ze in de problemen en beginnen ze te roepen over hoe moeilijk ze het wel niet hebben.
De heren daar in de top zouden eens verder moeten kijken dan 6 maanden en meer plannen moeten trekken om verder vooruit te kijken. Dan hadden ze nu niet in de problemen gekomen. Ja nu er meer data verbruikt wordt, lopen ze tegen de infrastructurele performance aan en geven ze iemand anders de schuld hiervan of willen ze iemand anders hieraan laten mee betalen. Geheel onterecht.
Het zou wat zijn dat wanneer de ADSL/Kabel maatschappijen geld gaan vragen aan google omdat er te veel Youtube filmpjes bekeken worden. Of aan bedrijven als giganews omdat er te veel gedownload wordt.
Ongelooflijk dit soort acties.
Jeroen
Hmmm, mijn internet kabel leverancier blijft wel zijn netwerk verbeteren en hoor ik hier nooit over. En als de snelheid weer omhoog gaat dan wordt dat breed uit gevierd en blijft de prijs gelijk. Snap niet waarom dat bij mobiele aanbieders anders werkt.
iphonefan
Als vodafone beter de onderhandelingen was gegaan met apple hadden ze meer verdient aan de verkoop van het toestel. Ten tweede hadden ze dit aan kunnen zien komen…anders zijn het echt stumpers.
Danny
Vodafone wil een deel van de kosten van haar toegenomen dataverbruik neerleggen bij de fabrikanten van mobiele telefoons die gratis programma’s zoals Whatsapp faciliteren.
Whatsapp is niet eens gratis..
Don_Grigori
Wat een onzin zie me al aankomen bij mijn autodealer beste de benzine prijs is omhoog gegaan en wil dat u mee betaald in de kosten
Moet niet gekker worden
Matijs
Origineel geplaatst door Pete Wederom een briljante redenatie van de providers van gebakken lucht en trage data. Hoog tijd dat Apple en Google zelf een provider beginnen, dag Vodafone.
Ook dit heb ik SJ eens gemaild. Hoop dat Apple zelf een provider wordt. Dan hebben we alles in een. OK, dat mag wat kosten, maar dan werkt de iphone gewoon zoals die bedoelt is.
Huibert
Vodafone (en T-Mobile zeker!!) verdient volgens mij meer dan genoeg. Onlangs heeft een vrouw in Australie nog een rechtzaak gewonnen. Ze had een rekening van 20.000 dollar omdat Vofadone 300 dollar per Mb in rekening bracht toen ze voor zaken even naar het buitenland moest. In Scandinavie schijnt mobiel bellen goedkoper te zijn dan vast bellen. De tarieven in Nederland voor bellen zijn schandalig hoog. Een telefoon heb ik voor sms-en en internetten maar zeker niet om mee te bellen!!
Tom D
Er zit wel wat in maar Apple zal nooit meewerken. En waarom Apple, er zijn zoveel smartphones dat geen iPhone is. Als ze nou geld vragen van whatsapp maker kan ik het begrijpen.
iGuido85
Wat belachelijk van Vodafone. Ze hebben pas de iPhone in hun assortiment en nu al klagen dat o.a. Apple moet gaan meebetalen. Vodafone kiest ervoor de iPhone in het assortiment op te nemen, niet Apple. Blijf tot nu toe lekker bij T-Mobile en adviseer mensen momenteel naar T-Mobile over te stappen.
Slob
In eerste instantie zijn deze diensten NIET gratis!!!Als klant betaal ik om het gebruik van internet te kunnen maken.Zolang ik binnen de bundel ben mag er eigenlijk niets uitmaken van welke dienst ik gebruik maak.Ik heb IMMERS voor betaald!Ik persoomlijk maak zelden mijn bundel op.En dan nog meer betalen ervoor?Het moet niet gekker worden.Ik snap dat ze “verlies”op “draaien”, maar dan zouden de belkosten omlaag moeten, misschien wordt dan meer gebeld?En geld van Apple afhandig maken? NO WAY! 🙂
trip
Ik vind eigenlijk dat alle computerfabrikanten geld moeten afdragen aan de fabrikanten van typemachines……
Ik vind dat internetwinkels geld moeten geven aan winkeliers met een vaste winkel……
Ik vind dat voor iedere e-mail die verstuurd wordt, geld moet gaan naar de TNT Post Group…….
Slaap verder!
Jacco
Huh? Ik lees net het stukje dat nieuwe T-mobile klanten deze zomer gratis kunnen bellen, sms-en en internetten. Hoe zit het met die kosten dan? Ik denk dat de winstmarges nog steeds niet in verhouding zijn met de kosten. Ik maak me nog geen zorgen. En over mijn WiFi gebruik heeft Vodafone niets te vertellen.
R
Hahaha wat een amusante verhalen weer. Nu krijgen de ontwikkelaars de schuld. Ze hebben een systeem dat de mogelijkheden biedt voor dergelijk gebruik, ze laten een app store toe die deze producten aanbiedt. Dan moet je niet zeuren zeggen dat je dit niet hebt zien aankomen.
Bekijk het zo: er ontstaat nu eindelijk een situatie waarin er een degelijk prijsbeleid gehanteerd kan worden nadat we jarenlang aan hun melkoeien hebben betaald (SMS pakketten, belminuten). Nu is het een kwestie van kwaliteit versus prijs, wat wordt kwalitatief de beste aanbieder tegen de beste prijs? De organisatie die zich het snelst kan aanpassen gaat er mee vandoor, de rest moet er achter aanhollen.
Eerlijk is eerlijk, zo gaat het met elke bedrijfstak en elk nieuw product. Het lijk me alleen best balen als je net bij één van deze providers werkt en er de wrange vruchten van moet plukken.
Nu kijken wie de niet populaire wil zijn en als eerste de tarieven opschroeft, ik ben benieuwd. En jazeker, ze zullen minder investeren in het netwerk dat is balen.
Origineel geplaatst door Jacco Huh? Ik lees net het stukje dat nieuwe T-mobile klanten deze zomer gratis kunnen bellen, sms-en en internetten. Hoe zit het met die kosten dan? Ik denk dat de winstmarges nog steeds niet in verhouding zijn met de kosten. Ik maak me nog geen zorgen. En over mijn WiFi gebruik heeft Vodafone niets te vertellen.
🙂 goeie. T-Mobile doet het wmbt okee (of willen ze van de iPhone4 af 😉 )!
Daarnaast: T-Mobile is natuurlijk ook een mooi protofolio aan het opbouwen, hoe meer klanten hoe duurder de aandelen.
Uiteindelijk zal het altijd bij de klant terugkomen.
Enerzijds begrijp ik het wel, anderzijds niet.
De kosten zullen doorgerekend worden…aan wie…aan ons dus
Dennis
Wat maakt de situatie van mobiele providers anders dan die van gewone providers? Bij een gewone provider betaal je ook gewoon een vast bedrag per maand. En als het probleem is dat Vodafone mensen de werking van hun toestel moet gaan uitleggen, dan stop je hier toch gewoon mee?
Erik Stoffer
Geen enkel dataverkeer is gratis als je betaald voor je databundel, de consument wordt weer voor de gek gehouden, trap er niet in zou ik zeggen.
Frits
Het verhaal is eigenlijk heel simpel. dat gaat nooit gebeuren.
Je koopt een auto. Daar wil je mee op de snelweg. Dat betaal jij allemaal zelf. Wegenbelasting, brandstof etc Dus ook alle btw en accijns. Er is geen enkele autofabrikant die daar een bijdrage voor gaat leveren.
De enige bijdrage is zuinigere auto’s maken. En dat doen volgens mij ook Apple etc door data zoveel mogelijk te comprimeren
Mark
Ik vind dit plan vreemder dan het voorstel van KPN. Normaal geldt altijd dat je moet betalen voor diensten die je afneemt. Rijd je veel auto, verbruik je dus veel benzine, dan betaal je aan de pomp. Wil je ook een bakkie koffie aan de pomp, dan betaal je daar extra voor.
Kortom, maak abonnementen die uit verschillende onderdelen bestaan: belminuten, sms, internet voor enkel mail en WhatsApp, en snel en onbeperkt internet voor de streamers onder ons. Iedereen kiest wat ie wil en gebruikt, iedereen betaalt de voor hem redelijke prijs. Zo moeilijk is dat toch niet?
Origineel geplaatst door Jacco Huh? Ik lees net het stukje dat nieuwe T-mobile klanten deze zomer gratis kunnen bellen, sms-en en internetten. Hoe zit het met die kosten dan?…
NIEUWE klanten met nieuwe abonnementen ja.
Gewoon een andere manier van zeggen dat je de eerste drie maanden korting krijgt, zoals andere providers doen.
Dat gaat dus helemaal nergens over.
Sander
Ach, ben benieuwd of Vodafone zelf ook wil gaan betalen aan de ISP’s wanneer mensen op hun website inloggen?
Het hele principe van het internet is gebasseerd op het feit dat we samen de kosten dragen voor onderling verkeer. Waar de consument uiteindelijk voor betaald is voor het laatste stukje transport van het verkeer over hun ADSL verbinding of in dit geval het mobiele netwerk.
Volgens mij zijn daarvoor nou juist de tarieven voor mobiel internet ingesteld, die we vrolijk allemaal iedere maand betalen. Net als bij ADSL etc. Alle pogingen van providers om daar downloaden etc aan banden te leggen zijn (gelukkig) ook hopeloos mislukt. Wat dat betreft zijn de mobiele providers al verder met hun datalimieten.
Maar opzich is dit wel begrijpelijk, partijen als Vodafone en KPN moeten hun aandeelhouders tevreden houden en zullen dus altijd streven naar het verder uitmelken van de consument. Nu de EU dat aan banden gelegd heeft voor de bel en SMS tarieven in binnen en buitenland is de volgende cashcow het dataverkeer.
Kareltje
Wat een reacties weer zeg. Er wordt door Vodafone gesproken over meerdere fabrikanten, iPhoneclub maakt een titel met alleen Apple en gelijk 30 man die vallen over het feit dat Vodafone pas net iPhone’s verkoopt. Meer dan alleen titels lezen is echt te moeilijk denk ik.
ferry
oke, de providers moeten nu stoppen met deze discussie! Er is betaald voor deze data door de klant, dan heeft de klant zelf het recht te bepalen waar de klant die data aan besteed (of je die 1 gigabyte, of onbeperkt nou aan email of aan youtube of skype besteed)!
anders moeten ze t geen data abbo noemne
Jef
Na een jaar whatsapp te gebruiken.
2782 berichten verstuurd.
3344 berichten ontvangen.
26 MB verstuurd
20 MB ontvangen
Jos
Zie net hier een billboard van gezamelijk Samsung en vodafone: een grote afbeelding van de Galaxy met heel prominent WhatsApp erop. Dan vraag je er ook om denk ik
marcoooo
Het grote probleem ligt niet bij Apple of bij de smartphone gebruiker, maar bij KPN, Vodafone e.d. Zij willen steeds meer winst maken, de directeuren vangen miljoenenbonussen, aandeelhouders winst uitkeren, slechte investeringen en nu de consument minder betaald vanwege Whatsapp e.d. raken ze in paniek en willen ze de winst dan bij via Apple binnenhalen.
Ze draaien gewoon nog winst, alleen een stukje minder en dat zou betekenen dat de directeur geen 2 miljoen winst meer pakt, maar nog maar 1,50 miljoen..PANIEK!!!
“We kunnen niet eindigen in een situatie waarin wij mensen moeten uitleggen hoe een smartphone werkt, terwijl de winsten daarop worden geoogst door Apple, Samsung of Google.â€
Hierin heeft Vodafone gewoon gelijk. Als iemand een laptop bij de Mediamarkt koopt, hoeft de lokale computerboer ook niet gratis uit te leggen hoe het ding werkt. Maar UPC of Ziggo moeten niet lopen zeuren dat mensen computers gebruiken op hun netwerk, dat is hun verdienmodel en dat moeten ze ook gewoon faciliteren; daar krijgen ze immers (dik) voor betaald.
De telecomproviders bieden data abonnementen aan, en het risico daar van is natuurlijk dat mensen ze ook gebruiken!
eddy
Dat klinkt een stuk beter dan dat klanten moeten betalen.
Bobs
Frivolous claim, kansloos, weggooien, end of story !
You can go back to sleep now ………
DutchMob
Ik heb ze er al eens eerder van verdacht maar nu blijkt Vodafone toch humor te hebben. Wat een giller!
Stijntjhe
Laat Apple zelf een netwerk oprichten met wat satellieten. Bam! Geen gezeik meer en ze kunnen zelf alles regelen 😛
nibs
Same action as t-mobile germany did but failed and lost t-mobile nl the contract for the iphones , seems all networks are not happy with the apps on smartphones , apple or google will just say one thing ‘ if you dont like it dont sell it ‘ and i cant see kpn , vodafone or t-mobile stopping selling smartphones , with jailbreaks on all makes of phones and the tweaks out there it will be inpossable to block these apps on the networks , sadly holland only has 3 real networks so the choice is small until 4g comes and more players come to the markets , problem there if they are also penny pinchers then the future of smartphones is not good as the phones will be so blocked it will be pointless buying them and going back to the €30 nokia phones would be the option , holland pay more than most euro lands for contracts and phones but get the worst service if this action goes ahead , what network to choose is then pointless as they all want one thing your money and a service that does not live up to what the modern user wants , every contract has sms included and if you dont use them or call on the network the money you dont use that is taken back after 2 months would pay for these so called losses
Pete
Het ergelijke is nog wel dat dit geeneens over de hoeveelheid data gaat, maar over de woekerwinsten op sms die ze mislopen.
We worden collectief al jaren genaaid met veel te dure smsjes, waar ze echt 99% aan verdienen.
Maar ja, dat klinkt zo lullig.
Bertram
Helaas zie je dit met alles gebeuren. Wen er maar aan, want dit zal gewoon worden doorgevoerd!
Er worden nieuwe diensten aangeboden. Mensen gaan deze diensten gebruiken en op het moment dat 90% van de samenleving dit gebruikt gaan de tarieven ineens omhoog of je krijgt data limieten.
Vroeger wat mijn betaalrekening ook gratis. Nu moet ik er per kwartaal voor betalen.
Hahaha T-Mobile lacht zich een aap uit zijn broek. KPN en Vodafone die allemaal klachten de deur uitdoen over het internetverbuik VOOR dat de nieuwe iPhone er is. Iedereen gaat dan uiteraard naar T-Mobile voor de nieuwe iPhone want dat is allemaal beter 😉
Ronald
Wat een onzin van alle mensen die hier fel tegenin reageren. Vodafone kiest voor een betete oplossing dan KPN en dat telecombedrijven op de veranderende markt moeten anticiperen is 100% logisch. Tijden veranderen, de markt verandert, dus hun manier van inkomsten eruit halen moet meeveranderen. We willen allemaal een goede kwaliteit netwerk. We willen allemaal gebruik maken van deze mobiele diensten, maar het mag geen geld kosten en het moet dus allemaal blijkbaar ten koste gaan van de dienstverleners (oftewel: de telecombedrijven). Belachelijk. Iedereen moet zijn brood verdienen en als het consumentengedrag verandert dan moeten de telecombedrijven hun dienstverlening aampassen om brood te kunnen blijven verdienen. Niks meer dan logisch. En dat je dan je inkomsten niet alleen bik de consument haalt maar deels ook bij de mede-ontwikkelaars of oprichters van de diensten is dan juist alleen maar toe te juichen i.p.v. dat alleen de consument ervoor moet ‘boeten’.
nibs
Whats app is not free on an iphone but is free on android and seeing as most phones being sold are android then its a free sms service in a way , maybe in the future instead of the current contracts we get data only contracts , that would work out better for both end user and network , whats app is at the moment a hype and will oneday be replaced by something better , or when whatsapp have enough users they will introduce subscriptions like skype have on skype out calls , its free at the moment but wont remain that way as greed always takes over these companies , enjoy it while its free as by this time next year we will have 2 versions of whatsapp
Bertram
Als ze trouwens de abonnementen 5 euro duurder maken en je volledig onbeperkt laten sms-en (dus niet max 1000), hoeven we ook geen WhatsApp meer te gebruiken.
Roy
Telecomproviders hebben de afgelopen 15~20 hun zakken gevuld. Tijd om een deel dat terug te geven aan de consument (investeren)!
arnaud
Na jarenlang grof geld te hebben verdiend en verkeerd geïnvesteerd te hebben is het een logische conclusie ja. En dan nu alle klanten wegjagen is ook een slim idee.
Is Vodafone vergeten dat mensen tegenwoordig absoluut niet meer merktrouw zijn?
Maar gaan we dan ook straks de mail providers aanpakken en alle internet providers aanpakken en mee laten betalen omdat je ook een foto kan mailen( ongecomprimeerd!!)?
Pieter
Typisch gedrag voor een achteropliggende partij.
Doet me denken aan de actie van de krantenbazen voor een Nieuwstax op internet.
Ik noem het de oude bomen ziekte: Wij niet innoveren, maar anderen laten betalen.
Volgens mij kunnnen de providers helemaal niet meer vragen voor VoIP of SMSoIP. Ze zijn alleen het doorgeef luik. Je mag namelijk niet facturen voor iets wat ze niet leveren. Moeten ze zelf maar een WhatsApp of Skype dienst beginnen.
Dpaki
Wat een onzin. Jaren lang hebben telecomproviders dik geld verdiend. En nu opeens willen ze geld van Apple zien. Alsof ze jaren lang zelf geld bij Apple hebben ingeleverd omdat ze zelf goed verdienden.
Hopelijk reageert Apple door te zeggen “je verkoopt de iPhone graag of niet”.
Roger
De telecombedrijven worden eindelijk wakker, maar hebben natuurlijk verschrikkelijk zitten slapen, want dit had iedereen van mijlenver kunnen zien aankomen. Ik vind het schokkend dat uit dit soort berichten blijkt dat KPN en Vodafone nog nooit eerder dit soort scenario’s zorgvuldig hebben uitgewerkt.
Toen Internet op mobieltjes nog echt moest doorbreken werd er via de PC al volop geskyped en gechat. Het tikken-model is volstrekt niet meer houdbaar. Geef mij een device met Internet toegang en meer heb ik niet nodig.
Het probleem is dat ze Internet te lang hebben gezien als een “extraatje” op het abonnement, als toevoeging op telefoon en sms-tikken. Dat het in de toekomst omgedraaid zou worden, dat mag toch geen verrassing zijn? De vaste Internetverbindingen zijn uiteindelijk toch ook naar een winstgevend model toe gegaan (en meer dan 100 keer zo snel dan de telefoonmodem van destijds). Denk gewoon even slim na over abonnementen. Methodes te over: datalimieten, bandbreedtes etc.
Toen al die miljarden voor UMTS betaald zijn, moet er toch ook al over dit soort dingen zijn nagedacht??
pommetje
Waar zijn die nederlandse operators toch mee bezig?
Het lijkt erop dat ze voor God spelen.
Ze lopen ineens winsten mis, en gaan huilend lopen afgeven op alles en iedereen waarvan ze denken dat ze geld mis lopen.
Niemand heeft gezegd dat je zoveel miljoen per jaar aan winst moet maken. Ze maken zichzelf kapot door alleen voor kwantiteit te gaan. Het grote geld! Nu ineens een verschuiving van netwerk zichtbaar worden en meer en meer mensen via social media, whatsapp en skype gaan communiceren, zeggen ze winsten in eens mis te lopen… man man man wat een mentaliteit of niettan?
Misterrr
Whatsapp voip facebook noem maar op zijn geen dataverslinderende diensten
kev
Apple moet gewoon zijn eigen telecom netwerk maken.
abc
Uiteindelijk zal het erop uitdraaien dat we alleen nog voor een internetbundel betalen, waarbij de hoogte van de maandlast betaald wordt door de snelheid, de service en de telefoon die je daarbij kiest. Gewoon op dezelfde manier als dat je voor ADSL etc. betaald. De overgang die we nu zien, is vergelijkbaar als de overgang van inbellen en per minuut betalen.
We zijn zelf namelijk de afgelopen jaren niet meer gaan betalen voor internet (hoe lang is een tientje per maand voor onbeperkt internet al niet de standaard), terwijl iedereen er meer gebruik van maakt. Oplossingen als die van KPN en Vodafone zijn verre van realistisch, maar er zal toch echt iets moeten veranderen lijkt mij.
Ik ben best bereid meer dan het dubbele betalen voor het internet, mits ik daarmee iedereen die ik wil bereiken ook kan bereiken zowel via SMS als via een gesprek. Zolang ook dat niet haalbaar is, zal de telecomindustrie de pil maar moeten slikken.
abs3
Ze hebben al jaren lang te veel verdient aan SMS.
okidoki
Apple, noch de consument zijn verantwoordelijk. De providers zelf vinden het wel gemakkelijk hoe ze al die jaren verdient hebben en willen niet meegaan in de tijd. Ze investeren niet genoeg in R&D en nu zoeken ze een zondebok. Het wordt tijd dat innovatieve bedrijven zoals Apple het roer in eigen hand nemen en de providers opkopen….. weg ermee!
Heleen
@marc weet niet bij welke provider jij honderden euro’s korting krijgt want ik kan er geen vinden, je betaald het toestel echt gewoon zelf (met vaak nog een beetje extra tov sim only) alleen lijkt het niet zo omdat je elke maand betaald maar msh heb ik niet goed gekeken dus ik hoor het graag…. Verder denk ik dat we al poten genoeg worden gedraaid dus de providers mogen wat mij betreft nstoppen met zeuren!
Bart
Origineel geplaatst door Jef Na een jaar whatsapp te gebruiken.
2782 berichten verstuurd.
3344 berichten ontvangen.
26 MB verstuurd
20 MB ontvangen
Dan is je provider 6126 maal het SMS-tarief misgelopen. Bijvoorbeeld Vodafone Bel+Sms Sim Only 70 rekent 13 cent per sms dus in totaal € 796,38.
En 6126 sms-jes van maximaal 160 tekens betekenen een hoeveelheid dataverkeer van nog geen MB. Begrijpelijk dat Vodafone niet blij is.
peha5772
Heel erg raar. Ik “koop” een bepaalde databundel, dus enen en nullen, dan heeft Vodafone er toch niks mee te maken hoe ik die gebruik ? Ik krijg echt voortaan helemaal de schijt van al het bemoei van anderen over wat wij doen op het internet. Daar hebben ze geen flikker mee te maken ! (Alleen kinderporno moet actief bestreden worden en daar zou veel meer tijd en geld naar toe moeten gaan.)
Buur
Ik moet vooral denken aan de tijd dat er nog een monopolie was op de iPhone door T-Mobile. Het netwerk moest continu aangepakt worden, want door de iPhone op te nemen in het assortiment werd er ineens bakken meer data verstookt. Dat bleek al heel snel, kort na de introductie in juli 2008. Volgens mij heeft toen heel kort iemand bij T-Mobile ook eens geroepen dat Apple hiervoor zou moeten opdraaien (als mijn geheugen me niet in de steek laat). Een paniekreactie die meteen teruggehaald is.
Vodafone en KPN gaven toen af met opmerkingen dat hun netwerk het allemaal veel beter aan zou kunnen e.d. Zij hadden echter toen nog niet die toeloop van al die iPhone-klanten en konden dus makkelijk lullen. Ik had toen al zoiets van “wachten jullie maar totdat je hetzelfde aantal iPhones (met bijbehorend dataverbruik) te verwerken krijgt”…
Vodafone maakte laatst nog reclame met “ons netwerk is er klaar voor”. Haha. Wat een halve waarheid. Wel klanten binnen willen halen, maar die mogen (achteraf) geen gebruik maken van de mogelijkheden die aan hun verkocht zijn.
Nu “ineens” blijkt dat ze moeten gaan investeren, doordat er veel meer data verbruikt wordt (door smartphones in het algemeen) en dat ze dat niet willen betalen en anderszijds dat hun oude businessmodel niet meer werkt, ze hadden het niet voorzien. Ja, jongens, de ervaringen van T-Mobile van de afgelopen jaren waren toch duidelijk genoeg?
Iedereen maar kankeren de laatste jaren op T-Mobile… Kijk nu eens wie de telecomprovider is, die met zijn tijd meegaat en wie eigenlijk de amateurtjes zijn, die huilen als er eindelijk ook gebruik gemaakt gaat worden van wat ze verkopen… Namelijk smartphones en “inclusief data”-abonnementen. Pfff. Wat een zieligerds. Zowel Vodafone als KPN.
rlr
Ik zie geen verschil tussen transport van gas, water, licht en data… dus de afnemer gewoon laten betalen per verbruikte Mb.
Maakt niet uit of dat nu Voip, telefoon, SMS, video, mail of whatever bytes zijn.
gayraoul
Vodavone wilde toch iphones gaan verkopen en waarom zou apple daarvoor gaan betalen? Jaren lang betaalde wij teveel aan vodavone, laat ons nou is gewoon de vruchten plukken van onze smartphones
Jeroenxp
Ik snap het probleem niet van het winstverlies door het minder sms’en.
Je betaalt een abo met een bundel van een X hoeveelheid sms’jes.
Nu sms’en we minder door whatsapp.
Dan maken we onze bundel niet op, maar dan maken ze juist toch meer winst????
De frequenties hebben ze voor veel geld gekocht op de veiling, maar die hebben ze al lang terug verdient.
Geldklopperij allemaal.
Waarom kan het bij de gewone kabelaar wel allemaal sneller, uitgebreider en vaste lage prijs???
brian
Het word tijd dat apple en google samen een eigen netwetk gaan bouwen, dan zijn we van die piepende providers af! Volkswagen betaald toch ook niet aan rijkswaterstaat omdat ik in een volkswagen wil rijden??
Buur
Grappig hoe Vodafone niet eens met een eigen idee hierover kan komen. Dit is al eens geprobeerd door de Duitse T-Mobile (en mislukt).
tqam
Ze moeten niet zeuren bij Vodafone en KPN ze hadden ook de mogelijkheid om geen Iphones te verkopen maar ze willen winst maken en nu nog meer winst maken omdat mensen whatsupp gebruiken. Moet je de prijzen van SMS verlagen ipv woekerwinsten daarbij te behalen. Nee wie groot wil zijn moet op de blaren zitten en als er nu een goede provider komt die onbeperkt internet blijft leveren en beter is als het netwerk van T mobile die wordt de winnaar van dit hele verhaal want die maakt de winst op de abbo’s
nibs
Apple should pay for the micro sims as these only work on ipads and iphone 4’s no other phone maker has any interest in micro sims just apple so should help pay for that extra cost , seeing as apple do not allow networks to do special offers on iphones
MS
Toen t-mobile nog het alleenrecht had op de IPhone, zeurden KPN Vodafone en consorten hierover. Toen dit werd opgeheven, waren ze als de kippen erbij om reclame te maken voor abonnementen in combinatie met de iPhone. KPN liet heel trots weten dat de iPhone 4 het beste netwerk verdient. Nu zijn we een paar maanden verder en worden de abonnementen aangepast en zeurt men over het hoog data verbruik. De eindgebruiker is weer eens de gedupeerde. Vreemd dat je elk jaar weer leest dat men flink winst heeft gemaakt. Zoals reeds eerder genoemd hebben we all sinds enkele jaren flatrate abonnementen voor vast internet, bij de mobiele providers lijkt men daar zelfs van terug te komen of men moet veel betalen. Tot slot is het natuurlijk helemaal van de zotte dat fabrikanten zoals Apple mee moeten betalen aan de verbetering van het netwerk van Vodafone. Nou zeg die hebben bij Apple volgens mij in een deuk gelegen van het lachen bij het zien van dit nieuws. Zoals ook eerder genoemd gaat de overheid de autoproducenten toch ook niet vragen om aan het wegennet in ons land mee te betalen
JR
@Vodafone:
– Visual Voicemail nog steeds niet werkend !!!!
– wel iphone verkopen en aan Apple mee willen verdienen !
– als ze eerst eens er voor zorgen dat men voor het duur betaalde abo volledige functionaliteit heeft, dan kunnen ze dan gaan discusseren over meer functionaliteit en hoger abo kosten, of bijdrage hardware producenten…..
MarcelXXX
De telecommers begrijpen nu eindelijk dat ze goud in handen hebben, alleen ze verdienen er niets aan, eigenlijk was het 3G netwerk al afgeschreven, ze hadden niet verwacht er ooit iets aan te verdienen, die goedkope unlimited abo’s zijn uit de tijd dat er niets te doen was op het netwerk, nu is vraag hoger dan het aanbod, mogen ze toevallig wel ff zelf bepalen hoe ze dat verrekenen verder heb je ook geen alternatief voor je mobiele data!!!
Soliber
Wat voor een klinkklare onzin is dit nou.
Vodafone en consoorten zitten in een bepaalde business, het is aan hun om ervoor te zorgen dat ze winst maken in de immer veranderende wereld eh.
Ze hebben het explosieve gebruik van 3G gewoon niet zien aankomen ja, en weten nu niet wat gedaan om de boel ook in de toekomst overeind te houden :-p
gadgetman
ja ik wil ook dat vodafone meebetaald aan de rekeningen van mn vriendin.zoals ik al zei gisteren vodafone is een naar bedrijf
Meneertje Koekepeertje
Ik wil zo min mogelijk voor mijn smartphone betalen.
Ik wil zo min mogelijk voor mijn abonnement betalen.
Ik wil onbeperkt internet.
Ik wil dat de provider zo min mogelijk aan mij verdient.
Ik wil kwaliteit voor mijn geld, overal 3G.
Ik wil zo min mogelijk voor mijn auto betalen.
Ik wil zo min mogelijk voor mijn benzine/diesel en wegenbelasting betalen (lekker bpm vrij, laat de andere maar betalen voor mijn Prius).
Ik wil overal heen kunnen rijden, zo vaak, zo ver, zo lang, mogelijk.
Ik wil de staat zo min mogelijk betalen om dit mogelijk te maken.
Ik wil wel dat er geen gaten in de wegen zitten (en een beetje pekel in de winter graag!).
Tsja… laten we gewoon elkaar na blijven l*llen hier 😉
trip
Origineel geplaatst door Ronald Wat een onzin van alle mensen die hier fel tegenin reageren. Vodafone kiest voor een betete oplossing dan KPN en dat telecombedrijven op de veranderende markt moeten anticiperen is 100% logisch. Tijden veranderen, de markt verandert, dus hun manier van inkomsten eruit halen moet meeveranderen. We willen allemaal een goede kwaliteit netwerk. We willen allemaal gebruik maken van deze mobiele diensten, maar het mag geen geld kosten en het moet dus allemaal blijkbaar ten koste gaan van de dienstverleners (oftewel: de telecombedrijven). Belachelijk. Iedereen moet zijn brood verdienen en als het consumentengedrag verandert dan moeten de telecombedrijven hun dienstverlening aampassen om brood te kunnen blijven verdienen. Niks meer dan logisch. En dat je dan je inkomsten niet alleen bik de consument haalt maar deels ook bij de mede-ontwikkelaars of oprichters van de diensten is dan juist alleen maar toe te juichen i.p.v. dat alleen de consument ervoor moet ‘boeten’.
Ik meen me te herinneren dat T-Mobile een nettowinst had van meer dan 20% van de omzet. Absurde winstcijfers zijn dat. En als je er dan nog wat voor krijgt…..
G_ij_s
Jammer dan, dan moeten ze de kosten maar gaan verhalen op de klanten. Als deze daar niet toe bereid zijn dan komt er vast een speler op de markt die het wel kan.
Makkelijk geld verdienen is voorbij ze zullen moeten werken voor hun geld 🙂
roger
het maakt allemaal niks uit, uiteindelijk betalen wij als consument de rekening
neill
Interessant. Stel je voor dat Eneco of Nuon gaan klagen, omdat consumenten een spaarlamp gebruiken ipv een normale gloeilamp wat meer stroom verbruikt.
Ze krijgen minder inkomsten binnen, terwijl ze WEL de kwaliteit van het netwerk moeten garanderen. Logisch toch Eneco/Nuon binnenkort het voorbeeld nemen aan Vodafone/KPN? Of niet…?
Net als velen ‘klaag’ ik hierover als consument, maar zelf doe ik er ook niets aan tegen de telco’s. Helaas.
patrick
vind ik zo leuk 😛 t-mobile waar altijd iedereen zo negatief over was, laat het maar nogis zien hoe het moet… gewooooon doorgaan met die iphone’s en iabbonementen gratis maken voor een paar maanden
ikzelf heb niks tegen t-mobile, heb dat capaciteitprobleem van het netwerk maar 1 maand meegemaakt en toen hadden ze het al verbeterd (A) en vind hun klantenservice ook gewoon goed hoor
van vodafone echter… waar het 10 dagen duurt vooralleer je een antwoord hebt op je mail. en kpn, tsja die gaan het niet redden op deze manier
me
Origineel geplaatst door igor heemels vind het enigszins wel terecht wat vodafone wil doen, in ieder geval beter dan wat kpn van plan is… maar misschien dat de app-ontwikkelaars hun steentje kunnen bijdragen? neem whatsapp, die kost 80 cent, maak daar het dubbele van en sta 80 cent van die 1,60euro af aan apple of vodafone om zo een steentje bij te dragen, moeten ze wel snel zijn want nu is de steiging nog hard, straks als iedereen een smartphone heeft heeft het geen nut meer want dan heeft iedereen whatsapp al
En hoe zou dat dan gaan met gratis Apps?
Volgens mij dragen juist de App makers al een steentje bij.
Dankzij deze makers verkoopt de iPhone ook goed en dankzij dat heeft vodafone er ook weer klanten bij.
Een provider koopt bandbreedte in op basis van de jaargegevens kan men een schatting maken wat de kosten zijn. En die kosten zitten dus verwerkt in jou abonnement.
Mijns inzien is dit niks anders dan geldklopperij.
Ronald
Nee. Een eigen netwerk van het ‘almachtige’ apple, die in de ogen van de apple liefhebber nooit wat fout kan doen, je locatiegegevens niet opslaat en geen antenneprobleem heeft met de iphone 4, moeten we willen. Of een grote speler als Google met hun marktpenetratie en alles wat we op internet doen, zien, bijhouden, localiseren en doorverkopen is een fijn bedrijf om als telecomprovider te hebben. Ga zo door zeikerds. We keven in een consumptieve maatschappij en voor niks gaat de zon op. Get Real. En voor de mensen die hier enge ziektes als ergerniswoorden gebruiken. Jullie zouden het hele fenomeen communiceren verboden moeten worden.
Bryan30
@Huibert: Ik betaal hier in DK ca. Dkr 800 per maand en dan heb ik: gratis sms, mms, gratis 10 uur bellen naar mob. nummers, gratis naar vaste lijnen en 15 Gb data per maand. En als ik eens mobiel naar NL of Frankrijk bel worden hiervoor geen extra kosten in rekening gebracht. Dit even ter info.
Deniz
Wat een topcriminelen zeg. Omdat zij er geen miljarden maar miljoenen aan overhouden gaan ze piepen. Ze willen altijd meer en meer verdienen terwijl ze zwemmen in het geld. Lang leve de iPhone en hun diensten. Boycotten die topcriminelen.
Kevin
Indirect betaal ik al extra voor WhatsApp. Ik betaal namelijk iedere maand 150 sms’jes terwijl ik deze niet verbruik.
Martijn
Laten we het eens omdraaien: ik maak gebruik van het medium internet. Toegang hiertoe kost me geld, ok fair enough.Thuis heb ik een internet abonnement. Daar betaal ik een bedrag voor.Op mijn privé telefoon betaal ik nog eens een bedrag voor.Dan heb ik op mijn zakelijke telefoon ook nog eens een internet abonnement.Wil ik op mijn laptop nog internet dan zou ik nog een nieuw abonnement nodig hebben.Hoe vaak moet er aan dit medium verdiend worden?Met je laptop gebruik maken van je wifi signaal van je thuis internet abonnement mag wel, internetten op de laptop m.b.v. tethering mag weer niet.
Laten de mobiele providers eens met elkaar gaan praten om schaalvoordeel te bereiken zodat investeringen goedkoper worden.Laat ze eens gaan praten met de providers van ADSL/Kabel/Glasvezel etc. internet.Waarom kunnen die wel voldoende verdienen aan de eigen diensten?
iggie
Kpn en vodafone gebruikers; allemaal aangifte doen. kun je lache! Doen, doen, doen
Sander
Origineel geplaatst door Jef Na een jaar whatsapp te gebruiken. 2782 berichten verstuurd. 3344 berichten ontvangen. 26 MB verstuurd 20 MB ontvangen
Maar dit is precies waar het “mis” gaat. Vodafone is er – even kort door de bocht – in berekeningsmodellen vanuit gegaan dat jij hiervoor 2782 * €0,15 = dik €400 zou betalen(2782 x gem €0.15). Terwijl je hier (gebaseerd op een gemiddelde internetbundel) waarschijnlijk nog geen halve euro op jaarbasis voor hebt betaald. Als je als bedrijf niet tijdig anticipeert op dit soort ontwikkelingen en met je kop in het zand prestigieuze kantoorruimte in het hart van de stad laat bouwen zit je nu dus diep in de shit.
euhm, wie verkoopt die toestellen ook alweer samen met een abo? wie pakt er marge op de verkoop van gsm toestellen? oja, de providers…
digitale televisie en HD films hebben meer bandbreedte nodig op de kabel, moet Warner, Sony enzovoort aan de tv-providers betalen omdat ze HD-films uitbrengen?
Porsche verkoopt auto’s die veel verbruiken, shell, texaco, etc moeten dus meer brandstof voorzien… moet porsche daarvoor betalen?
de telecomproviders moesten blij zijn, weer iets waar ze woekerwinsten op kunnen pakken! (wat ze al doen eigenlijk, zie Proximus BE)
NXT
Mensen willen voor het minimale bedrag alles hebben. Men vergeet dat de tarieven nauwelijks hoger zijn dan 4 jaar geleden. Terwijl de telefoons wel met zo’n 200% in prijs duurder zijn geworden. En toch wil niemand bijbetalen voor de telefoon.
Je abonnement, bel/sms/data bundel dient namelijk de medewerkers van je provider te betalen, de telefonische medewerkers waar je bij klaagt als je buiten je bundel zit. Het onderhoud van het netwerk en de uitbreiding ervan. Steeds meer mensen hebben een mobiel met internet. Tablets komen op. Vodafone is juist nu bezig met haar netwerk onderhoud voor de toekomst.
Bij Vodafone mag je officieel nog vrij gebruik maken van je data bundel, behalve VoIP maar dit is al ruim 2 jaar bekend. Whatsapp kost een provider gemiddeld per maand , per klant, een €10,- (1000 sms’jes = 10) laat even 40% zo’n bundel hebben. Dat is een flink bedrag wat een telecom bedrijf misloopt, dus moet er iets andere bedacht worden. Wel had iPc de titel minder “persoonlijk” mogen maken want de focus ligt meer op Android telefoons dan op IOS gebruikers.
peha5772
Origineel geplaatst door Meneertje Koekepeertje Ik wil zo min mogelijk voor mijn smartphone betalen. Ik wil zo min mogelijk voor mijn abonnement betalen. Ik wil onbeperkt internet. Ik wil dat de provider zo min mogelijk aan mij verdient. Ik wil kwaliteit voor mijn geld, overal 3G.Ik wil zo min mogelijk voor mijn auto betalen. Ik wil zo min mogelijk voor mijn benzine/diesel en wegenbelasting betalen (lekker bpm vrij, laat de andere maar betalen voor mijn Prius). Ik wil overal heen kunnen rijden, zo vaak, zo ver, zo lang, mogelijk. Ik wil de staat zo min mogelijk betalen om dit mogelijk te maken. Ik wil wel dat er geen gaten in de wegen zitten (en een beetje pekel in de winter graag!).Tsja… laten we gewoon elkaar na blijven l*llen hier
Ik betaal toch voor iets wat zij mij bieden dan mag ik ook wat verwachten. Als ik elke dag een heel bruin brood koop maar de ene dag maar een halfje krijg voor het zelfde geld dan klopt er ook iets niet.
basvn
ik snap het hele probleem dus niet..
als je een internet abbo afsluit heb je toch een data limiet?
ga je dr over betaal je maar lekker bij
blijf je dr onder dan is er geen probleem?
mijn conclusie : veel gezeur om niks
en dan gaan ze whatsapp blokeren.. we hebben zelf allemaal de lijst gezien met apps waar je moet voor betalen.. pingchat stond er bijv. niet tussen..
al word er 1 app geblokeerd komen er 10 bij..
William
De providers hebben een hele grote mond. Jaren lang de consumenten een poot uitdraaien terwijl er geen kwaliteit geleverd wordt.
HB
De stap om de klant te laten betalen voor wat ze verbruiken is een logische. Dit hadden de aanbieders al jaren aan kunnen zien komen, pas nu ze zien dat het internetgebruik toeneemt en het telefoon/sms-gebruik afneemt komen zij met aanpassingen, nu ze echt te laat zijn geven ze Apple, een van de bedrijven die ze die prachtige winsten van afgelopen jaren gaf, de schuld. Ik vind dit vanuit de providers gezien erg kort door de bocht, als je je als bedrijf in zo een dynamische markt bevind moet je op dit soort ontwikkelingen kunnen inspelen. Tijd voor alternatieven!
Pepijn
Simpel verhaal:
– Men heeft onderschat dat het aanbieden van internet de eigen diensten zou kannibaliseren.
– Men is bang om de kosten (nog meer) bij de gebruiker neer te leggen (wie verbruikt betaald).
Leuk voor ons als gebruikers: Straks kunnen we kiezen tussen de verschillende aanbieders en hun “afknijp-oplossingen”. Iets later komt LTE en ze zijn weer helemaal de weg kwijt.
Zo was dat ook met de brief vs. de email, ISDN vs. ADSL en de Kabel, die vs. glasvezel en GSM dus straks vs. LTE. Als productmanager in die sector moet je wel een beetje bijblijven en niet miepen als het mis gaat. Dat hoort er bij.
KillRoy1972
Heel simpel.
Apple: “Dan laat je toch geen iPhones toe op het netwerk van Vodafone… Jullie zijn een contract met ons aangegaan. De iPhone was in eerste instantie T-Mobile only… Jullie wilde zo graag OOK de iPhone hebben…”
Anyway, een toename van het data betekend een toename van verkoop abootjes voor smartphones.. Dat de NL telcoms hun huiswerk niet doen wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor het netwerk voordat ze in zee gaan kan je natuurlijk niet afschuiven!
Ook vodafone had maar één ding voor ogen:
Populaire telefoon = nieuwe abo’s = grotere omzet
Daarbij gingen ze er van uit dat dit ook een grotere winst met zich mee zou brengen…
mth
Beetje sneu is het wel… Tijden lang was alleen T-Mobile de leverancier van iphone. Nu, na lang zeuren van Vodafone mochten ze ook iphone leveren. Vervolgens gaan ze klagen dat ze moeten mee betalen! Hou lekker je eigen broek op zou ik zeggen, en wij consument houden wel nauwgezet in de gaten waar we het beste en goedkoopste af zijn…
Rahza
@MarcelXXX: En dat is dus het probleem. Zodra er geen alternatief is in de keuze voor mobiele data komt de vrije marktwerking in het gedrang. Geen alternatieven? –> kartelvorming. En dat mag niet.
De NL overheid vraagt Volkswagen toch ook niet om geld te betalen omdat zoveel mensen in een VW over de weg rijden en dus meer schade/slijtage aan de weg veroorzaken…
Ik denk dat Apple hier niet met akkoord zal zijn.
Moet Volkswagen straks ook de Nederlands staat betalen om dat de wegen vol raken.
vind het enigszins wel terecht wat vodafone wil doen, in ieder geval beter dan wat kpn van plan is… maar misschien dat de app-ontwikkelaars hun steentje kunnen bijdragen?
neem whatsapp, die kost 80 cent, maak daar het dubbele van en sta 80 cent van die 1,60euro af aan apple of vodafone om zo een steentje bij te dragen, moeten ze wel snel zijn want nu is de steiging nog hard, straks als iedereen een smartphone heeft heeft het geen nut meer want dan heeft iedereen whatsapp al 😛
Onbegrijpelijk. In de tijd dat ik bij KPN werkte moest ierdereen zoveel mogelijk data gebruiken (dat was bij vodafone ook zo). Nu is het zover dat velen dat gebruiken en begint men te klagen. Je betaalt toch gewoon voor het datagebruik? En zonder de innovatie van Apple hadden ze nooit zoveel data abonnementje verkocht.
Ik begrijp de spagaat wel, maar data is data en dat die andere diensten opeet is een gevolg. Maar je kunt nu eenmaal die ontwikkeling niet tegenhouden. Ik gebruik per maand een hoger bedrag aan data dan ik ooit SMSte.
Overigens maken dit soort bedrijven wel vaker verkeerde inschattingen: SMS zou door bedrijven gebruikt gaan worden die er zakelijke kleine berichtjes mee zouden gaan versturen. Dat jongeren en in zo een grote getale mee aan de haal gingen was door niemand voorspeld.
Audi moet meebetalen aan wegenaanleg en -onderhoud. Automobilist moet toelage betalen op de wegenbelasting voor nuttigen snacks in de auto en kijken van dvdtjes op de achterbank.
Hahaha wat een fail. Eerst wel allemaal toestellen verkopen. Waarom doen providers nu ineens alsof er allemaal problemen zijn!? Ze weten toch wel wat ze verkopen!??
Nou, dat is helemaal zo gek nog niet!!
De bedrijven bieden gratis diensten aan, leuk voor ons, maar kan me voorstellen dat de telecom bedrijven hier niet blij mee zijn. En omdat die apps gratis zijn en meer mensen die gaan gebruiken moet ik straks een duurder abonnement aanschaffen terwijl ik die troep allemaal NIET gebruik… Ben ook niet meer een van de jongste en ik sms gewoon nog omdat de mensen om mij heen geen internet hebben op hun mobiel of gewoon deze apps niet gebruiken. Dus ik ben straks wel de dupe er van!!
En over Volkswagen… geen gek idee dat als hun auto’s maken waar geen wegenbelasting voor hoeft voldaan te worden, dat ze dan wel een X bedrag afstaan aan de staat om dit te compenseren. Ja, best een goed idee 🙂
Komop man !!!!! Hebben wij de afgelopen 10 jaar niet veeeeelste veel betaald voor het versturen van sms’jes ?!?!?! Stelletje geldwolven.
We moeten een iPhone profeteer starten. Alleen maar internet.
Belachelijk. Vodafone lift ook mee op het succes van de iPhone. Is het niet zo dat zij via constructies ook iPhone 4’s verkochten, voordat ze het officieel mochten? Juist.
Men moet gewoon in de nieuwe LTE-standaard gaan investeren. Het is namelijk een kwestie van tijd (max. een jaar) voordat andere fabrikanten dit ook gaan plaatsen in hun hardware.
Op die manier kan het netwerk er weer een tijdje mee vooruit. Je moet niet de toestel-fabrikanten de schuld geven van het succes van hun hardware. Anticipeer hierop, overleg met ze in een vroeg stadium wat hun plannen zijn, zodat je zelf ook aanpassingen kan doen.
Of ik het er mee eens ben of niet, aan de andere kant moeten partijen als Youtube ook meebetalen om de enorme data die ze de wereld over pompen te bekostigen.
Voor wat betreft de Volkswagen-analogie: de wegen zijn (grotendeels) betaald door de belastingbetaler. Dat zou betekenen dat wij als consument ook voor de kosten opdraaien. En daar ben ik op tegen.
En anders moeten ze geen gratis mobieltjes meer bij een abonnement verkopen!! Dus gewoon volledig betalen voor je mobiel of een hele kleine korting ipv honderden euro’s korting te geven.
Ook die bedrijven die online abonnementen verkopen ontvangen allemaal een provisie over een verkochte abonnement. Stop daar dan maar mee, dat zou al een hele kosten post schelen denk ik….
Sorry maar ik vind dit zo’n onzin wat alle providers opeens zeggen.
Wie is hier nou de maffia?
Een voorbeeld: we kunnen al 10 jaar onbeperkt breedband internetten voor een vaste prijs per maand en 5 jaar onbeperkt bellen via de vaste telefoon.
Voor de mobiele telefonie is het blijkbaar onmogelijk om dit soort onbeperkt-regelingen aan te bieden voor een vaste en redelijke prijs. Of is het soms niet lucratief genoeg voor de providers?!
Het probleem is gewoon dat internet het gras voor de voeten van de telecomproviders heeft weggemaaid want nu kunnen we gratis en onbeperkt berichten sturen via bijvoorbeeld Whatsapp, hier verdienen ze niks aan en dus is dat een doorn in het oog. Mijns inziens hebben de providers dat zelf uitgelokt en wel om de volgende reden:we betalen nog steeds belachelijk hoge prijzen voor een sms of een (onvolledige) belminuut i.c.m. een peperduur abonnement. Hiervoor mogen we wel iets terugverwachten, toch? Als dat dan de paar mb zijn die maandelijks worden gebruikt om te whatsappen, who gives a fuck?! Neenee, providers verdienen hier te weinig aan dus moeten er maar andere louche praktijken bedacht worden om meer geld binnen te slepen.
Ronduit belachelijk, zorg eerst eens dat iedereen overal ontvangst én (data)-netwerk heeft. Afromen komt later wel.
Wederom een briljante redenatie van de providers van gebakken lucht en trage data.
Hoog tijd dat Apple en Google zelf een provider beginnen, dag Vodafone.
Hoezo gratis? Die diensten verbruiken data en ik betaal toch voor m’n data?
Vodafone heeft wel een beetje gelijk met sommige redenaties, maar om het probleem bij de klant (zoals KPN) of fabrikant (zoals Vodafone) neer te leggen, is wel erg kortzichtig.
Een betere manier om het te reguleren is kostendekkende databundels maken. Daar ben ik ook geen voorstander van, ik wil onbeperkte data op volle snelheid, altijd. Maar een aan het gebruik van de klant aangepaste databundel die ervoor zorgt dat op het totale abonnement geen verlies wordt geleden, vind ik te verdedigen.
Ik denk ook dat de telecomproviders eens af moeten stappen van het denken in hokjes. Geen aparte spraak, sms, data en overige kosten maar gewoon één bundel die kostendekkend moet zijn, ongeacht of de klant telefoneert, smst of internet. Dat lijkt mij het meest eerlijk naar alle partijen.
Einnnnndelijk komt Vodafone in actie. Ze zijn uiteindelijk ook al jaaaaarenlang groot afnemer van Apple. *kuch*
Wat een farce!
Wat een onzin bij die Telecom operators.
Jarenlang hebben ze dit al zien aankomen en hebben hebben gewoon achterwege gelaten om de infrastructuur te verbeteren. Dit alles om zo veel mogelijk winst te behalen voor de heren aandeelhouders daar boven in de top.
Nu het uur U genaderd is komen ze in de problemen en beginnen ze te roepen over hoe moeilijk ze het wel niet hebben.
De heren daar in de top zouden eens verder moeten kijken dan 6 maanden en meer plannen moeten trekken om verder vooruit te kijken. Dan hadden ze nu niet in de problemen gekomen. Ja nu er meer data verbruikt wordt, lopen ze tegen de infrastructurele performance aan en geven ze iemand anders de schuld hiervan of willen ze iemand anders hieraan laten mee betalen. Geheel onterecht.
Het zou wat zijn dat wanneer de ADSL/Kabel maatschappijen geld gaan vragen aan google omdat er te veel Youtube filmpjes bekeken worden. Of aan bedrijven als giganews omdat er te veel gedownload wordt.
Ongelooflijk dit soort acties.
Hmmm, mijn internet kabel leverancier blijft wel zijn netwerk verbeteren en hoor ik hier nooit over. En als de snelheid weer omhoog gaat dan wordt dat breed uit gevierd en blijft de prijs gelijk. Snap niet waarom dat bij mobiele aanbieders anders werkt.
Als vodafone beter de onderhandelingen was gegaan met apple hadden ze meer verdient aan de verkoop van het toestel. Ten tweede hadden ze dit aan kunnen zien komen…anders zijn het echt stumpers.
Whatsapp is niet eens gratis..
Wat een onzin zie me al aankomen bij mijn autodealer beste de benzine prijs is omhoog gegaan en wil dat u mee betaald in de kosten
Moet niet gekker worden
Ook dit heb ik SJ eens gemaild. Hoop dat Apple zelf een provider wordt. Dan hebben we alles in een. OK, dat mag wat kosten, maar dan werkt de iphone gewoon zoals die bedoelt is.
Vodafone (en T-Mobile zeker!!) verdient volgens mij meer dan genoeg. Onlangs heeft een vrouw in Australie nog een rechtzaak gewonnen. Ze had een rekening van 20.000 dollar omdat Vofadone 300 dollar per Mb in rekening bracht toen ze voor zaken even naar het buitenland moest. In Scandinavie schijnt mobiel bellen goedkoper te zijn dan vast bellen. De tarieven in Nederland voor bellen zijn schandalig hoog. Een telefoon heb ik voor sms-en en internetten maar zeker niet om mee te bellen!!
Er zit wel wat in maar Apple zal nooit meewerken. En waarom Apple, er zijn zoveel smartphones dat geen iPhone is. Als ze nou geld vragen van whatsapp maker kan ik het begrijpen.
Wat belachelijk van Vodafone. Ze hebben pas de iPhone in hun assortiment en nu al klagen dat o.a. Apple moet gaan meebetalen. Vodafone kiest ervoor de iPhone in het assortiment op te nemen, niet Apple. Blijf tot nu toe lekker bij T-Mobile en adviseer mensen momenteel naar T-Mobile over te stappen.
In eerste instantie zijn deze diensten NIET gratis!!!Als klant betaal ik om het gebruik van internet te kunnen maken.Zolang ik binnen de bundel ben mag er eigenlijk niets uitmaken van welke dienst ik gebruik maak.Ik heb IMMERS voor betaald!Ik persoomlijk maak zelden mijn bundel op.En dan nog meer betalen ervoor?Het moet niet gekker worden.Ik snap dat ze “verlies”op “draaien”, maar dan zouden de belkosten omlaag moeten, misschien wordt dan meer gebeld?En geld van Apple afhandig maken? NO WAY! 🙂
Ik vind eigenlijk dat alle computerfabrikanten geld moeten afdragen aan de fabrikanten van typemachines……
Ik vind dat internetwinkels geld moeten geven aan winkeliers met een vaste winkel……
Ik vind dat voor iedere e-mail die verstuurd wordt, geld moet gaan naar de TNT Post Group…….
Slaap verder!
Huh? Ik lees net het stukje dat nieuwe T-mobile klanten deze zomer gratis kunnen bellen, sms-en en internetten. Hoe zit het met die kosten dan? Ik denk dat de winstmarges nog steeds niet in verhouding zijn met de kosten. Ik maak me nog geen zorgen. En over mijn WiFi gebruik heeft Vodafone niets te vertellen.
Hahaha wat een amusante verhalen weer. Nu krijgen de ontwikkelaars de schuld. Ze hebben een systeem dat de mogelijkheden biedt voor dergelijk gebruik, ze laten een app store toe die deze producten aanbiedt. Dan moet je niet zeuren zeggen dat je dit niet hebt zien aankomen.
Bekijk het zo: er ontstaat nu eindelijk een situatie waarin er een degelijk prijsbeleid gehanteerd kan worden nadat we jarenlang aan hun melkoeien hebben betaald (SMS pakketten, belminuten). Nu is het een kwestie van kwaliteit versus prijs, wat wordt kwalitatief de beste aanbieder tegen de beste prijs? De organisatie die zich het snelst kan aanpassen gaat er mee vandoor, de rest moet er achter aanhollen.
Eerlijk is eerlijk, zo gaat het met elke bedrijfstak en elk nieuw product. Het lijk me alleen best balen als je net bij één van deze providers werkt en er de wrange vruchten van moet plukken.
Nu kijken wie de niet populaire wil zijn en als eerste de tarieven opschroeft, ik ben benieuwd. En jazeker, ze zullen minder investeren in het netwerk dat is balen.
🙂 goeie. T-Mobile doet het wmbt okee (of willen ze van de iPhone4 af 😉 )!
Daarnaast: T-Mobile is natuurlijk ook een mooi protofolio aan het opbouwen, hoe meer klanten hoe duurder de aandelen.
Uiteindelijk zal het altijd bij de klant terugkomen.
Enerzijds begrijp ik het wel, anderzijds niet.
De kosten zullen doorgerekend worden…aan wie…aan ons dus
Wat maakt de situatie van mobiele providers anders dan die van gewone providers? Bij een gewone provider betaal je ook gewoon een vast bedrag per maand. En als het probleem is dat Vodafone mensen de werking van hun toestel moet gaan uitleggen, dan stop je hier toch gewoon mee?
Geen enkel dataverkeer is gratis als je betaald voor je databundel, de consument wordt weer voor de gek gehouden, trap er niet in zou ik zeggen.
Het verhaal is eigenlijk heel simpel. dat gaat nooit gebeuren.
Je koopt een auto. Daar wil je mee op de snelweg. Dat betaal jij allemaal zelf. Wegenbelasting, brandstof etc Dus ook alle btw en accijns. Er is geen enkele autofabrikant die daar een bijdrage voor gaat leveren.
De enige bijdrage is zuinigere auto’s maken. En dat doen volgens mij ook Apple etc door data zoveel mogelijk te comprimeren
Ik vind dit plan vreemder dan het voorstel van KPN. Normaal geldt altijd dat je moet betalen voor diensten die je afneemt. Rijd je veel auto, verbruik je dus veel benzine, dan betaal je aan de pomp. Wil je ook een bakkie koffie aan de pomp, dan betaal je daar extra voor.
Kortom, maak abonnementen die uit verschillende onderdelen bestaan: belminuten, sms, internet voor enkel mail en WhatsApp, en snel en onbeperkt internet voor de streamers onder ons. Iedereen kiest wat ie wil en gebruikt, iedereen betaalt de voor hem redelijke prijs. Zo moeilijk is dat toch niet?
NIEUWE klanten met nieuwe abonnementen ja.
Gewoon een andere manier van zeggen dat je de eerste drie maanden korting krijgt, zoals andere providers doen.
Dat gaat dus helemaal nergens over.
Ach, ben benieuwd of Vodafone zelf ook wil gaan betalen aan de ISP’s wanneer mensen op hun website inloggen?
Het hele principe van het internet is gebasseerd op het feit dat we samen de kosten dragen voor onderling verkeer. Waar de consument uiteindelijk voor betaald is voor het laatste stukje transport van het verkeer over hun ADSL verbinding of in dit geval het mobiele netwerk.
Volgens mij zijn daarvoor nou juist de tarieven voor mobiel internet ingesteld, die we vrolijk allemaal iedere maand betalen. Net als bij ADSL etc. Alle pogingen van providers om daar downloaden etc aan banden te leggen zijn (gelukkig) ook hopeloos mislukt. Wat dat betreft zijn de mobiele providers al verder met hun datalimieten.
Maar opzich is dit wel begrijpelijk, partijen als Vodafone en KPN moeten hun aandeelhouders tevreden houden en zullen dus altijd streven naar het verder uitmelken van de consument. Nu de EU dat aan banden gelegd heeft voor de bel en SMS tarieven in binnen en buitenland is de volgende cashcow het dataverkeer.
Wat een reacties weer zeg. Er wordt door Vodafone gesproken over meerdere fabrikanten, iPhoneclub maakt een titel met alleen Apple en gelijk 30 man die vallen over het feit dat Vodafone pas net iPhone’s verkoopt. Meer dan alleen titels lezen is echt te moeilijk denk ik.
oke, de providers moeten nu stoppen met deze discussie! Er is betaald voor deze data door de klant, dan heeft de klant zelf het recht te bepalen waar de klant die data aan besteed (of je die 1 gigabyte, of onbeperkt nou aan email of aan youtube of skype besteed)!
anders moeten ze t geen data abbo noemne
Na een jaar whatsapp te gebruiken.
2782 berichten verstuurd.
3344 berichten ontvangen.
26 MB verstuurd
20 MB ontvangen
Zie net hier een billboard van gezamelijk Samsung en vodafone: een grote afbeelding van de Galaxy met heel prominent WhatsApp erop. Dan vraag je er ook om denk ik
Het grote probleem ligt niet bij Apple of bij de smartphone gebruiker, maar bij KPN, Vodafone e.d. Zij willen steeds meer winst maken, de directeuren vangen miljoenenbonussen, aandeelhouders winst uitkeren, slechte investeringen en nu de consument minder betaald vanwege Whatsapp e.d. raken ze in paniek en willen ze de winst dan bij via Apple binnenhalen.
Ze draaien gewoon nog winst, alleen een stukje minder en dat zou betekenen dat de directeur geen 2 miljoen winst meer pakt, maar nog maar 1,50 miljoen..PANIEK!!!
Ongeveer 3 jaar Whatsapp
verstuurd 19.983 (14.8mb)
ontvangen 17.437 (21,5mb)
media verstuurd 39mb
media ontvangen 9
Waar hebben we het dus eigenlijk over?????
Hierin heeft Vodafone gewoon gelijk. Als iemand een laptop bij de Mediamarkt koopt, hoeft de lokale computerboer ook niet gratis uit te leggen hoe het ding werkt. Maar UPC of Ziggo moeten niet lopen zeuren dat mensen computers gebruiken op hun netwerk, dat is hun verdienmodel en dat moeten ze ook gewoon faciliteren; daar krijgen ze immers (dik) voor betaald.
De telecomproviders bieden data abonnementen aan, en het risico daar van is natuurlijk dat mensen ze ook gebruiken!
Dat klinkt een stuk beter dan dat klanten moeten betalen.
Frivolous claim, kansloos, weggooien, end of story !
You can go back to sleep now ………
Ik heb ze er al eens eerder van verdacht maar nu blijkt Vodafone toch humor te hebben. Wat een giller!
Laat Apple zelf een netwerk oprichten met wat satellieten. Bam! Geen gezeik meer en ze kunnen zelf alles regelen 😛
Same action as t-mobile germany did but failed and lost t-mobile nl the contract for the iphones , seems all networks are not happy with the apps on smartphones , apple or google will just say one thing ‘ if you dont like it dont sell it ‘ and i cant see kpn , vodafone or t-mobile stopping selling smartphones , with jailbreaks on all makes of phones and the tweaks out there it will be inpossable to block these apps on the networks , sadly holland only has 3 real networks so the choice is small until 4g comes and more players come to the markets , problem there if they are also penny pinchers then the future of smartphones is not good as the phones will be so blocked it will be pointless buying them and going back to the €30 nokia phones would be the option , holland pay more than most euro lands for contracts and phones but get the worst service if this action goes ahead , what network to choose is then pointless as they all want one thing your money and a service that does not live up to what the modern user wants , every contract has sms included and if you dont use them or call on the network the money you dont use that is taken back after 2 months would pay for these so called losses
Het ergelijke is nog wel dat dit geeneens over de hoeveelheid data gaat, maar over de woekerwinsten op sms die ze mislopen.
We worden collectief al jaren genaaid met veel te dure smsjes, waar ze echt 99% aan verdienen.
Maar ja, dat klinkt zo lullig.
Helaas zie je dit met alles gebeuren. Wen er maar aan, want dit zal gewoon worden doorgevoerd!
Er worden nieuwe diensten aangeboden. Mensen gaan deze diensten gebruiken en op het moment dat 90% van de samenleving dit gebruikt gaan de tarieven ineens omhoog of je krijgt data limieten.
Vroeger wat mijn betaalrekening ook gratis. Nu moet ik er per kwartaal voor betalen.
Hahaha T-Mobile lacht zich een aap uit zijn broek. KPN en Vodafone die allemaal klachten de deur uitdoen over het internetverbuik VOOR dat de nieuwe iPhone er is. Iedereen gaat dan uiteraard naar T-Mobile voor de nieuwe iPhone want dat is allemaal beter 😉
Wat een onzin van alle mensen die hier fel tegenin reageren. Vodafone kiest voor een betete oplossing dan KPN en dat telecombedrijven op de veranderende markt moeten anticiperen is 100% logisch. Tijden veranderen, de markt verandert, dus hun manier van inkomsten eruit halen moet meeveranderen. We willen allemaal een goede kwaliteit netwerk. We willen allemaal gebruik maken van deze mobiele diensten, maar het mag geen geld kosten en het moet dus allemaal blijkbaar ten koste gaan van de dienstverleners (oftewel: de telecombedrijven). Belachelijk. Iedereen moet zijn brood verdienen en als het consumentengedrag verandert dan moeten de telecombedrijven hun dienstverlening aampassen om brood te kunnen blijven verdienen. Niks meer dan logisch. En dat je dan je inkomsten niet alleen bik de consument haalt maar deels ook bij de mede-ontwikkelaars of oprichters van de diensten is dan juist alleen maar toe te juichen i.p.v. dat alleen de consument ervoor moet ‘boeten’.
Whats app is not free on an iphone but is free on android and seeing as most phones being sold are android then its a free sms service in a way , maybe in the future instead of the current contracts we get data only contracts , that would work out better for both end user and network , whats app is at the moment a hype and will oneday be replaced by something better , or when whatsapp have enough users they will introduce subscriptions like skype have on skype out calls , its free at the moment but wont remain that way as greed always takes over these companies , enjoy it while its free as by this time next year we will have 2 versions of whatsapp
Als ze trouwens de abonnementen 5 euro duurder maken en je volledig onbeperkt laten sms-en (dus niet max 1000), hoeven we ook geen WhatsApp meer te gebruiken.
Telecomproviders hebben de afgelopen 15~20 hun zakken gevuld. Tijd om een deel dat terug te geven aan de consument (investeren)!
Na jarenlang grof geld te hebben verdiend en verkeerd geïnvesteerd te hebben is het een logische conclusie ja. En dan nu alle klanten wegjagen is ook een slim idee.
Is Vodafone vergeten dat mensen tegenwoordig absoluut niet meer merktrouw zijn?
Maar gaan we dan ook straks de mail providers aanpakken en alle internet providers aanpakken en mee laten betalen omdat je ook een foto kan mailen( ongecomprimeerd!!)?
Typisch gedrag voor een achteropliggende partij.
Doet me denken aan de actie van de krantenbazen voor een Nieuwstax op internet.
Ik noem het de oude bomen ziekte: Wij niet innoveren, maar anderen laten betalen.
Volgens mij kunnnen de providers helemaal niet meer vragen voor VoIP of SMSoIP. Ze zijn alleen het doorgeef luik. Je mag namelijk niet facturen voor iets wat ze niet leveren. Moeten ze zelf maar een WhatsApp of Skype dienst beginnen.
Wat een onzin. Jaren lang hebben telecomproviders dik geld verdiend. En nu opeens willen ze geld van Apple zien. Alsof ze jaren lang zelf geld bij Apple hebben ingeleverd omdat ze zelf goed verdienden.
Hopelijk reageert Apple door te zeggen “je verkoopt de iPhone graag of niet”.
De telecombedrijven worden eindelijk wakker, maar hebben natuurlijk verschrikkelijk zitten slapen, want dit had iedereen van mijlenver kunnen zien aankomen. Ik vind het schokkend dat uit dit soort berichten blijkt dat KPN en Vodafone nog nooit eerder dit soort scenario’s zorgvuldig hebben uitgewerkt.
Toen Internet op mobieltjes nog echt moest doorbreken werd er via de PC al volop geskyped en gechat. Het tikken-model is volstrekt niet meer houdbaar. Geef mij een device met Internet toegang en meer heb ik niet nodig.
Het probleem is dat ze Internet te lang hebben gezien als een “extraatje” op het abonnement, als toevoeging op telefoon en sms-tikken. Dat het in de toekomst omgedraaid zou worden, dat mag toch geen verrassing zijn? De vaste Internetverbindingen zijn uiteindelijk toch ook naar een winstgevend model toe gegaan (en meer dan 100 keer zo snel dan de telefoonmodem van destijds). Denk gewoon even slim na over abonnementen. Methodes te over: datalimieten, bandbreedtes etc.
Toen al die miljarden voor UMTS betaald zijn, moet er toch ook al over dit soort dingen zijn nagedacht??
Waar zijn die nederlandse operators toch mee bezig?
Het lijkt erop dat ze voor God spelen.
Ze lopen ineens winsten mis, en gaan huilend lopen afgeven op alles en iedereen waarvan ze denken dat ze geld mis lopen.
Niemand heeft gezegd dat je zoveel miljoen per jaar aan winst moet maken. Ze maken zichzelf kapot door alleen voor kwantiteit te gaan. Het grote geld! Nu ineens een verschuiving van netwerk zichtbaar worden en meer en meer mensen via social media, whatsapp en skype gaan communiceren, zeggen ze winsten in eens mis te lopen… man man man wat een mentaliteit of niettan?
Whatsapp voip facebook noem maar op zijn geen dataverslinderende diensten
Apple moet gewoon zijn eigen telecom netwerk maken.
Uiteindelijk zal het erop uitdraaien dat we alleen nog voor een internetbundel betalen, waarbij de hoogte van de maandlast betaald wordt door de snelheid, de service en de telefoon die je daarbij kiest. Gewoon op dezelfde manier als dat je voor ADSL etc. betaald. De overgang die we nu zien, is vergelijkbaar als de overgang van inbellen en per minuut betalen.
We zijn zelf namelijk de afgelopen jaren niet meer gaan betalen voor internet (hoe lang is een tientje per maand voor onbeperkt internet al niet de standaard), terwijl iedereen er meer gebruik van maakt. Oplossingen als die van KPN en Vodafone zijn verre van realistisch, maar er zal toch echt iets moeten veranderen lijkt mij.
Ik ben best bereid meer dan het dubbele betalen voor het internet, mits ik daarmee iedereen die ik wil bereiken ook kan bereiken zowel via SMS als via een gesprek. Zolang ook dat niet haalbaar is, zal de telecomindustrie de pil maar moeten slikken.
Ze hebben al jaren lang te veel verdient aan SMS.
Apple, noch de consument zijn verantwoordelijk. De providers zelf vinden het wel gemakkelijk hoe ze al die jaren verdient hebben en willen niet meegaan in de tijd. Ze investeren niet genoeg in R&D en nu zoeken ze een zondebok. Het wordt tijd dat innovatieve bedrijven zoals Apple het roer in eigen hand nemen en de providers opkopen….. weg ermee!
@marc weet niet bij welke provider jij honderden euro’s korting krijgt want ik kan er geen vinden, je betaald het toestel echt gewoon zelf (met vaak nog een beetje extra tov sim only) alleen lijkt het niet zo omdat je elke maand betaald maar msh heb ik niet goed gekeken dus ik hoor het graag…. Verder denk ik dat we al poten genoeg worden gedraaid dus de providers mogen wat mij betreft nstoppen met zeuren!
Dan is je provider 6126 maal het SMS-tarief misgelopen. Bijvoorbeeld Vodafone Bel+Sms Sim Only 70 rekent 13 cent per sms dus in totaal € 796,38.
En 6126 sms-jes van maximaal 160 tekens betekenen een hoeveelheid dataverkeer van nog geen MB. Begrijpelijk dat Vodafone niet blij is.
Heel erg raar. Ik “koop” een bepaalde databundel, dus enen en nullen, dan heeft Vodafone er toch niks mee te maken hoe ik die gebruik ? Ik krijg echt voortaan helemaal de schijt van al het bemoei van anderen over wat wij doen op het internet. Daar hebben ze geen flikker mee te maken ! (Alleen kinderporno moet actief bestreden worden en daar zou veel meer tijd en geld naar toe moeten gaan.)
Ik moet vooral denken aan de tijd dat er nog een monopolie was op de iPhone door T-Mobile. Het netwerk moest continu aangepakt worden, want door de iPhone op te nemen in het assortiment werd er ineens bakken meer data verstookt. Dat bleek al heel snel, kort na de introductie in juli 2008. Volgens mij heeft toen heel kort iemand bij T-Mobile ook eens geroepen dat Apple hiervoor zou moeten opdraaien (als mijn geheugen me niet in de steek laat). Een paniekreactie die meteen teruggehaald is.
Vodafone en KPN gaven toen af met opmerkingen dat hun netwerk het allemaal veel beter aan zou kunnen e.d. Zij hadden echter toen nog niet die toeloop van al die iPhone-klanten en konden dus makkelijk lullen. Ik had toen al zoiets van “wachten jullie maar totdat je hetzelfde aantal iPhones (met bijbehorend dataverbruik) te verwerken krijgt”…
Vodafone maakte laatst nog reclame met “ons netwerk is er klaar voor”. Haha. Wat een halve waarheid. Wel klanten binnen willen halen, maar die mogen (achteraf) geen gebruik maken van de mogelijkheden die aan hun verkocht zijn.
Nu “ineens” blijkt dat ze moeten gaan investeren, doordat er veel meer data verbruikt wordt (door smartphones in het algemeen) en dat ze dat niet willen betalen en anderszijds dat hun oude businessmodel niet meer werkt, ze hadden het niet voorzien. Ja, jongens, de ervaringen van T-Mobile van de afgelopen jaren waren toch duidelijk genoeg?
Iedereen maar kankeren de laatste jaren op T-Mobile… Kijk nu eens wie de telecomprovider is, die met zijn tijd meegaat en wie eigenlijk de amateurtjes zijn, die huilen als er eindelijk ook gebruik gemaakt gaat worden van wat ze verkopen… Namelijk smartphones en “inclusief data”-abonnementen. Pfff. Wat een zieligerds. Zowel Vodafone als KPN.
Ik zie geen verschil tussen transport van gas, water, licht en data… dus de afnemer gewoon laten betalen per verbruikte Mb.
Maakt niet uit of dat nu Voip, telefoon, SMS, video, mail of whatever bytes zijn.
Vodavone wilde toch iphones gaan verkopen en waarom zou apple daarvoor gaan betalen? Jaren lang betaalde wij teveel aan vodavone, laat ons nou is gewoon de vruchten plukken van onze smartphones
Ik snap het probleem niet van het winstverlies door het minder sms’en.
Je betaalt een abo met een bundel van een X hoeveelheid sms’jes.
Nu sms’en we minder door whatsapp.
Dan maken we onze bundel niet op, maar dan maken ze juist toch meer winst????
De frequenties hebben ze voor veel geld gekocht op de veiling, maar die hebben ze al lang terug verdient.
Geldklopperij allemaal.
Waarom kan het bij de gewone kabelaar wel allemaal sneller, uitgebreider en vaste lage prijs???
Het word tijd dat apple en google samen een eigen netwetk gaan bouwen, dan zijn we van die piepende providers af! Volkswagen betaald toch ook niet aan rijkswaterstaat omdat ik in een volkswagen wil rijden??
Grappig hoe Vodafone niet eens met een eigen idee hierover kan komen. Dit is al eens geprobeerd door de Duitse T-Mobile (en mislukt).
Ze moeten niet zeuren bij Vodafone en KPN ze hadden ook de mogelijkheid om geen Iphones te verkopen maar ze willen winst maken en nu nog meer winst maken omdat mensen whatsupp gebruiken. Moet je de prijzen van SMS verlagen ipv woekerwinsten daarbij te behalen. Nee wie groot wil zijn moet op de blaren zitten en als er nu een goede provider komt die onbeperkt internet blijft leveren en beter is als het netwerk van T mobile die wordt de winnaar van dit hele verhaal want die maakt de winst op de abbo’s
Apple should pay for the micro sims as these only work on ipads and iphone 4’s no other phone maker has any interest in micro sims just apple so should help pay for that extra cost , seeing as apple do not allow networks to do special offers on iphones
Toen t-mobile nog het alleenrecht had op de IPhone, zeurden KPN Vodafone en consorten hierover. Toen dit werd opgeheven, waren ze als de kippen erbij om reclame te maken voor abonnementen in combinatie met de iPhone. KPN liet heel trots weten dat de iPhone 4 het beste netwerk verdient. Nu zijn we een paar maanden verder en worden de abonnementen aangepast en zeurt men over het hoog data verbruik. De eindgebruiker is weer eens de gedupeerde. Vreemd dat je elk jaar weer leest dat men flink winst heeft gemaakt. Zoals reeds eerder genoemd hebben we all sinds enkele jaren flatrate abonnementen voor vast internet, bij de mobiele providers lijkt men daar zelfs van terug te komen of men moet veel betalen. Tot slot is het natuurlijk helemaal van de zotte dat fabrikanten zoals Apple mee moeten betalen aan de verbetering van het netwerk van Vodafone. Nou zeg die hebben bij Apple volgens mij in een deuk gelegen van het lachen bij het zien van dit nieuws. Zoals ook eerder genoemd gaat de overheid de autoproducenten toch ook niet vragen om aan het wegennet in ons land mee te betalen
@Vodafone:
– Visual Voicemail nog steeds niet werkend !!!!
– wel iphone verkopen en aan Apple mee willen verdienen !
– als ze eerst eens er voor zorgen dat men voor het duur betaalde abo volledige functionaliteit heeft, dan kunnen ze dan gaan discusseren over meer functionaliteit en hoger abo kosten, of bijdrage hardware producenten…..
De telecommers begrijpen nu eindelijk dat ze goud in handen hebben, alleen ze verdienen er niets aan, eigenlijk was het 3G netwerk al afgeschreven, ze hadden niet verwacht er ooit iets aan te verdienen, die goedkope unlimited abo’s zijn uit de tijd dat er niets te doen was op het netwerk, nu is vraag hoger dan het aanbod, mogen ze toevallig wel ff zelf bepalen hoe ze dat verrekenen verder heb je ook geen alternatief voor je mobiele data!!!
Wat voor een klinkklare onzin is dit nou.
Vodafone en consoorten zitten in een bepaalde business, het is aan hun om ervoor te zorgen dat ze winst maken in de immer veranderende wereld eh.
Ze hebben het explosieve gebruik van 3G gewoon niet zien aankomen ja, en weten nu niet wat gedaan om de boel ook in de toekomst overeind te houden :-p
ja ik wil ook dat vodafone meebetaald aan de rekeningen van mn vriendin.zoals ik al zei gisteren vodafone is een naar bedrijf
Ik wil zo min mogelijk voor mijn smartphone betalen.
Ik wil zo min mogelijk voor mijn abonnement betalen.
Ik wil onbeperkt internet.
Ik wil dat de provider zo min mogelijk aan mij verdient.
Ik wil kwaliteit voor mijn geld, overal 3G.
Ik wil zo min mogelijk voor mijn auto betalen.
Ik wil zo min mogelijk voor mijn benzine/diesel en wegenbelasting betalen (lekker bpm vrij, laat de andere maar betalen voor mijn Prius).
Ik wil overal heen kunnen rijden, zo vaak, zo ver, zo lang, mogelijk.
Ik wil de staat zo min mogelijk betalen om dit mogelijk te maken.
Ik wil wel dat er geen gaten in de wegen zitten (en een beetje pekel in de winter graag!).
Tsja… laten we gewoon elkaar na blijven l*llen hier 😉
Ik meen me te herinneren dat T-Mobile een nettowinst had van meer dan 20% van de omzet. Absurde winstcijfers zijn dat. En als je er dan nog wat voor krijgt…..
Jammer dan, dan moeten ze de kosten maar gaan verhalen op de klanten. Als deze daar niet toe bereid zijn dan komt er vast een speler op de markt die het wel kan.
Makkelijk geld verdienen is voorbij ze zullen moeten werken voor hun geld 🙂
het maakt allemaal niks uit, uiteindelijk betalen wij als consument de rekening
Interessant. Stel je voor dat Eneco of Nuon gaan klagen, omdat consumenten een spaarlamp gebruiken ipv een normale gloeilamp wat meer stroom verbruikt.
Ze krijgen minder inkomsten binnen, terwijl ze WEL de kwaliteit van het netwerk moeten garanderen. Logisch toch Eneco/Nuon binnenkort het voorbeeld nemen aan Vodafone/KPN? Of niet…?
Net als velen ‘klaag’ ik hierover als consument, maar zelf doe ik er ook niets aan tegen de telco’s. Helaas.
vind ik zo leuk 😛 t-mobile waar altijd iedereen zo negatief over was, laat het maar nogis zien hoe het moet… gewooooon doorgaan met die iphone’s en iabbonementen gratis maken voor een paar maanden
ikzelf heb niks tegen t-mobile, heb dat capaciteitprobleem van het netwerk maar 1 maand meegemaakt en toen hadden ze het al verbeterd (A) en vind hun klantenservice ook gewoon goed hoor
van vodafone echter… waar het 10 dagen duurt vooralleer je een antwoord hebt op je mail. en kpn, tsja die gaan het niet redden op deze manier
En hoe zou dat dan gaan met gratis Apps?
Volgens mij dragen juist de App makers al een steentje bij.
Dankzij deze makers verkoopt de iPhone ook goed en dankzij dat heeft vodafone er ook weer klanten bij.
Een provider koopt bandbreedte in op basis van de jaargegevens kan men een schatting maken wat de kosten zijn. En die kosten zitten dus verwerkt in jou abonnement.
Mijns inzien is dit niks anders dan geldklopperij.
Nee. Een eigen netwerk van het ‘almachtige’ apple, die in de ogen van de apple liefhebber nooit wat fout kan doen, je locatiegegevens niet opslaat en geen antenneprobleem heeft met de iphone 4, moeten we willen. Of een grote speler als Google met hun marktpenetratie en alles wat we op internet doen, zien, bijhouden, localiseren en doorverkopen is een fijn bedrijf om als telecomprovider te hebben. Ga zo door zeikerds. We keven in een consumptieve maatschappij en voor niks gaat de zon op. Get Real. En voor de mensen die hier enge ziektes als ergerniswoorden gebruiken. Jullie zouden het hele fenomeen communiceren verboden moeten worden.
@Huibert: Ik betaal hier in DK ca. Dkr 800 per maand en dan heb ik: gratis sms, mms, gratis 10 uur bellen naar mob. nummers, gratis naar vaste lijnen en 15 Gb data per maand. En als ik eens mobiel naar NL of Frankrijk bel worden hiervoor geen extra kosten in rekening gebracht. Dit even ter info.
Wat een topcriminelen zeg. Omdat zij er geen miljarden maar miljoenen aan overhouden gaan ze piepen. Ze willen altijd meer en meer verdienen terwijl ze zwemmen in het geld. Lang leve de iPhone en hun diensten. Boycotten die topcriminelen.
Indirect betaal ik al extra voor WhatsApp. Ik betaal namelijk iedere maand 150 sms’jes terwijl ik deze niet verbruik.
Laten we het eens omdraaien: ik maak gebruik van het medium internet. Toegang hiertoe kost me geld, ok fair enough.Thuis heb ik een internet abonnement. Daar betaal ik een bedrag voor.Op mijn privé telefoon betaal ik nog eens een bedrag voor.Dan heb ik op mijn zakelijke telefoon ook nog eens een internet abonnement.Wil ik op mijn laptop nog internet dan zou ik nog een nieuw abonnement nodig hebben.Hoe vaak moet er aan dit medium verdiend worden?Met je laptop gebruik maken van je wifi signaal van je thuis internet abonnement mag wel, internetten op de laptop m.b.v. tethering mag weer niet.
Laten de mobiele providers eens met elkaar gaan praten om schaalvoordeel te bereiken zodat investeringen goedkoper worden.Laat ze eens gaan praten met de providers van ADSL/Kabel/Glasvezel etc. internet.Waarom kunnen die wel voldoende verdienen aan de eigen diensten?
Kpn en vodafone gebruikers; allemaal aangifte doen. kun je lache! Doen, doen, doen
Maar dit is precies waar het “mis” gaat. Vodafone is er – even kort door de bocht – in berekeningsmodellen vanuit gegaan dat jij hiervoor 2782 * €0,15 = dik €400 zou betalen(2782 x gem €0.15). Terwijl je hier (gebaseerd op een gemiddelde internetbundel) waarschijnlijk nog geen halve euro op jaarbasis voor hebt betaald. Als je als bedrijf niet tijdig anticipeert op dit soort ontwikkelingen en met je kop in het zand prestigieuze kantoorruimte in het hart van de stad laat bouwen zit je nu dus diep in de shit.
neem geen vodafone
euhm, wie verkoopt die toestellen ook alweer samen met een abo? wie pakt er marge op de verkoop van gsm toestellen? oja, de providers…
digitale televisie en HD films hebben meer bandbreedte nodig op de kabel, moet Warner, Sony enzovoort aan de tv-providers betalen omdat ze HD-films uitbrengen?
Porsche verkoopt auto’s die veel verbruiken, shell, texaco, etc moeten dus meer brandstof voorzien… moet porsche daarvoor betalen?
de telecomproviders moesten blij zijn, weer iets waar ze woekerwinsten op kunnen pakken! (wat ze al doen eigenlijk, zie Proximus BE)
Mensen willen voor het minimale bedrag alles hebben. Men vergeet dat de tarieven nauwelijks hoger zijn dan 4 jaar geleden. Terwijl de telefoons wel met zo’n 200% in prijs duurder zijn geworden. En toch wil niemand bijbetalen voor de telefoon.
Je abonnement, bel/sms/data bundel dient namelijk de medewerkers van je provider te betalen, de telefonische medewerkers waar je bij klaagt als je buiten je bundel zit. Het onderhoud van het netwerk en de uitbreiding ervan. Steeds meer mensen hebben een mobiel met internet. Tablets komen op. Vodafone is juist nu bezig met haar netwerk onderhoud voor de toekomst.
Bij Vodafone mag je officieel nog vrij gebruik maken van je data bundel, behalve VoIP maar dit is al ruim 2 jaar bekend. Whatsapp kost een provider gemiddeld per maand , per klant, een €10,- (1000 sms’jes = 10) laat even 40% zo’n bundel hebben. Dat is een flink bedrag wat een telecom bedrijf misloopt, dus moet er iets andere bedacht worden. Wel had iPc de titel minder “persoonlijk” mogen maken want de focus ligt meer op Android telefoons dan op IOS gebruikers.
Ik betaal toch voor iets wat zij mij bieden dan mag ik ook wat verwachten. Als ik elke dag een heel bruin brood koop maar de ene dag maar een halfje krijg voor het zelfde geld dan klopt er ook iets niet.
ik snap het hele probleem dus niet..
als je een internet abbo afsluit heb je toch een data limiet?
ga je dr over betaal je maar lekker bij
blijf je dr onder dan is er geen probleem?
mijn conclusie : veel gezeur om niks
en dan gaan ze whatsapp blokeren.. we hebben zelf allemaal de lijst gezien met apps waar je moet voor betalen.. pingchat stond er bijv. niet tussen..
al word er 1 app geblokeerd komen er 10 bij..
De providers hebben een hele grote mond. Jaren lang de consumenten een poot uitdraaien terwijl er geen kwaliteit geleverd wordt.
De stap om de klant te laten betalen voor wat ze verbruiken is een logische. Dit hadden de aanbieders al jaren aan kunnen zien komen, pas nu ze zien dat het internetgebruik toeneemt en het telefoon/sms-gebruik afneemt komen zij met aanpassingen, nu ze echt te laat zijn geven ze Apple, een van de bedrijven die ze die prachtige winsten van afgelopen jaren gaf, de schuld. Ik vind dit vanuit de providers gezien erg kort door de bocht, als je je als bedrijf in zo een dynamische markt bevind moet je op dit soort ontwikkelingen kunnen inspelen. Tijd voor alternatieven!
Simpel verhaal:
– Men heeft onderschat dat het aanbieden van internet de eigen diensten zou kannibaliseren.
– Men is bang om de kosten (nog meer) bij de gebruiker neer te leggen (wie verbruikt betaald).
Leuk voor ons als gebruikers: Straks kunnen we kiezen tussen de verschillende aanbieders en hun “afknijp-oplossingen”. Iets later komt LTE en ze zijn weer helemaal de weg kwijt.
Zo was dat ook met de brief vs. de email, ISDN vs. ADSL en de Kabel, die vs. glasvezel en GSM dus straks vs. LTE. Als productmanager in die sector moet je wel een beetje bijblijven en niet miepen als het mis gaat. Dat hoort er bij.
Heel simpel.
Apple: “Dan laat je toch geen iPhones toe op het netwerk van Vodafone… Jullie zijn een contract met ons aangegaan. De iPhone was in eerste instantie T-Mobile only… Jullie wilde zo graag OOK de iPhone hebben…”
Anyway, een toename van het data betekend een toename van verkoop abootjes voor smartphones.. Dat de NL telcoms hun huiswerk niet doen wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor het netwerk voordat ze in zee gaan kan je natuurlijk niet afschuiven!
Ook vodafone had maar één ding voor ogen:
Populaire telefoon = nieuwe abo’s = grotere omzet
Daarbij gingen ze er van uit dat dit ook een grotere winst met zich mee zou brengen…
Beetje sneu is het wel… Tijden lang was alleen T-Mobile de leverancier van iphone. Nu, na lang zeuren van Vodafone mochten ze ook iphone leveren. Vervolgens gaan ze klagen dat ze moeten mee betalen! Hou lekker je eigen broek op zou ik zeggen, en wij consument houden wel nauwgezet in de gaten waar we het beste en goedkoopste af zijn…
@MarcelXXX: En dat is dus het probleem. Zodra er geen alternatief is in de keuze voor mobiele data komt de vrije marktwerking in het gedrang. Geen alternatieven? –> kartelvorming. En dat mag niet.