Vodafone gaat zakelijke klanten een voorkeursbehandeling geven op mobiel internet. Als het druk is krijgt een selecte groep van maximaal 2.000 klanten voorrang boven gewone gebruikers, zodat ze op drukke momenten sneller kunnen blijven internetten. De proef duurt een halfjaar en is alleen gericht op piekmomenten, vooral tijdens de ochtendspits tussen 7:00 en 9:00 uur ’s ochtends en tijdens de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur. Mensen die in de file staan of op stations moeten wachten proberen op deze momenten gelijktijdig te internetten via hun laptop of tablet op het 3G-netwerk.
De premiumservice geldt als proef en alleen voor zakelijke klanten die gebruik maken van de topdata-abonnementen. Normale klanten krijgen de normale snelheid, terwijl de geluksvogels profiteren van een hogere internetsnelheid en 20 tot 30 procent meer bandbreedte. Om te voorkomen dat gewone gebruikers gaan mopperen gaat Vodafone de internetsnelheden van beide groepen in de gaten houden in samenwerking met TNO. Ook blijft het aantal snelle internetters voorlopig beperkt tot 1% van het klantenbestand.
Het doel van de proef is te kijken of Vodafone het aanbod kan differentiëren. Daardoor wordt het in de toekomst misschien mogelijk dat hoe meer je betaalt, hoe beter de dataverbinding is.
Meer info: Vodafone-persbericht
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Goed zo daaag Vodafone ga gelijk me abonnement nu opzeggen!
Dit gaat toch zo de verkeerde kant op…
of je maakt van je netwerk gewoon een veiling??
Binnenkort staan er overal wifi spots..
Dus de telecom providers gaan nog meer jeuk krijgen 😀
Goed plan van Vodafone. Als ze die zakelijke gebruikers nu ook flink laten betalen voor die Premium service (als ze zó ontzettend van internet afhankelijk zijn zullen ze dat vast wel willen doen), dan kunnen ze voor Jan de Thuisgebruiker eindelijk de tarieven weer normaliseren. Ik krijg een beetje het gevoel dat anno 2012 de gewone gebruiker de kosten betaald voor de infrastructuur die met name de zakelijke gebruikers nodig hebben.
ze kunnen een heel mooi verhaaltje er omheen breien, maar als de providers capaciteitsproblemen hebben (ze zeggen er allemaal last van te hebben)
dan moeten ze ergens van af snoepen… ra ra waar dat gebeurd !
T-Mobile doet het ook al jaren, ik met mijn simpele abbo had totaal geen data verkeer, terwijl mijn collega met een zakelijk abbo prima kon internetten op de exact dezelfde locatie.
terwijl de iPhone4, 3 volle bars op 3G aangaf.
Hmm .. wifi hotspots waar je *ook* premium prijzen voor moet betalen, bedoel je?
Hoorde ik iemand net-neutraliteit zeggen?
Als ze er nu eens voor zorgen dat ik kan viber-en zou ik pas echt blij zijn.
Ik heb regelmatig een E bij mijn verbinding staan. Staat dat voor Extra snel internet…?
Vreemd dat je in het buitenland, zoals in Odessa, bloedsnel internet en dat in ons land alles vastloopt en langzaam is. Nederland was toch altijd vooruitstrevend?
Je betaald er best veel voor dus heb je recht op een goede verbinding. Als de trein vertraging heeft krijg je je geld (een deel ervan) terug. Wordt tijd dit voor telecom ook in te voeren.
Dus ik betaal al een dikke 40 euro per maand en dan krijg ik daar binnenkort in de piekuren dus geen dienst voor terug?
Hallo Vodafone, dat heet doodordinaire diefstal!
Dat staat voor Edge, ook wel 2G genoemd.