We krijgen de afgelopen dagen veel meldingen van mensen die last hebben van verbindingsproblemen in iOS 11. Vrijwel altijd gaat het daarbij om klanten van Vodafone. Samen met jullie willen we met deze poll proberen te achterhalen waar het aan ligt!
Vodafone-verbindingsproblemen in iOS 11
De meldingen die we binnenkrijgen hebben allemaal ongeveer dezelfde strekking: na verbreken van de Wi-Fi-verbinding ziet de iPhone wel het 4G-netwerk, maar maakt geen verbinding met 4G. Het probleem kan zich ook voordoen bij aanbieders die gebruik maken van het Vodafone-netwerk, zoals Hollandsnieuwe.
Help mee aan een oplossing door in onderstaande poll aan te geven of jij er ook last van hebt!
Hieronder kun je invullen:
Je kunt de poll ook invullen via deze link.
Vodafone zoekt het uit
We hebben navraag gedaan bij Vodafone en daar zijn ze op de hoogte van het probleem. Woordvoerster Alexis van Libergen van VodafoneZiggo reageerde op onze vragen. Vodafone heeft bij iCulture aangegeven dit niet gezamenlijk te willen oppakken, maar eerst via de eigen klantenservice een intern onderzoek te willen starten.
We zijn er naar aan het kijken. Begin volgende week hebben we meer informatie.
Dit is wat we tot nu toe weten van een interne bron bij Vodafone, die kennis van zaken heeft:
- Bij overgang van Wi-Fi naar het mobiele netwerk komt er geen 4G-verbinding tot stand.
- Er staat 4G op het scherm, maar het toestel meldt dat er geen dataverbinding is.
- Het lijkt alleen te gebeuren bij Vodafone-klanten, zowel zakelijk als particulier.
- Het probleem treedt op bij de iPhone 6 en iPhone 6s (en de Plus-modellen), maar mogelijk ook op andere iPhones.
- Aanpassen van de APN-instellingen, herstellen van netwerkinstellingen of de vliegtuigmodus in- en uitschakelen lost het probleem tijdelijk op, maar niet definitief.
- Mogelijk heeft het probleem te maken met Over The Air installeren van iOS 11. Mensen die via iTunes hebben geüpdatet zouden er minder of helemaal geen last van hebben.
- Vodafone lijkt intern nog geen idee te hebben wat de oorzaak is.
Dat het instellen van een andere APN (live.vodafone.com en office.vodafone.com) geen definitieve oplossing biedt, komt omdat Vodafone altijd redirect naar de APN die bij het abonnement van de klant hoort. Het maakt dus eigenlijk niet uit welke APN je hebt ingevuld.
Redacteur Benjamin heeft ook een particulier Vodafone-abonnement en heeft het probleem niet. Hij heeft zijn iPhone 8 nieuw ingericht.
Oplossing: schakel 4G Bellen uit
Uit de reacties bij dit artikel lijkt het erop dat het uitschakelen van 4G bellen de problemen in ieder geval voorlopig oplost, totdat Vodafone zelf de verantwoordelijkheid neemt en het aan hun kant fixt. Je schakelt 4G bellen zo uit: Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel 4G in > Alleen data.
Heb je geen 4G-verbindingsprobleem en baal je dat de poll zo snel voorbij is? 😉
Dan hebben we nog een paar andere polls waarin je je ervaringen kunt delen! Laat je mening achter in onze artikelen over iOS 11-klachten en WhatsApp-klachten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iOS 11
Lees alles over iOS 11, de grote update die in september 2017 verscheen. Lees hier alles over de vernieuwingen, ontdek onze beste iOS 11 tips en krijg hulp als je problemen hebt bij de installatie. De opvolger is iOS 12 voor iPhone en iPad.
Reacties: 69 reacties