Vodafone geeft klanten de mogelijkheid om hun oude abonnement te wijzigen. Ze kunnen voortaan kiezen voor een nieuw type abonnement, waarbij de internetsnelheid na het bereiken van de datalimiet wordt verlaagd. Voorheen moesten ze extra bijbetalen voor teveel verbruikte MB’s buiten de datalimiet. De klanten klaagden in het tv-programma Radar over enorm hoge rekeningen, zonder dat ze inzicht kregen hoe ze die extra MB’s hadden verstookt.
Volgens Radar zijn er ruim tweeduizend klachten binnengekomen van klanten die vonden dat ze een te hoge rekening van Vodafone hadden gekregen. Omdat Vodafone te maken had met een storing, kregen sommige klanten geen waarschuwings-sms’je als ze de datalimiet hadden bereikt. Daardoor verbruikten ze ongemerkt meer data dan ze zelf dachten. Informatie in de My Vodafone-app gaf ook niet het werkelijke dataverbruik weer.
De klanten kunnen nu kiezen voor een abonnement waarbij de snelheid wordt verlaagd als de limiet wordt bereikt. ook kunnen ze een extra databundel aanschaffen om weer op hoge snelheid te blijven internetten. De einddatum van het abonnement en de maandprijs blijft volgens Vodafone ongeveer gelijk. Klanten hebben een beperkte periode om gebruik te maken van de optie om hun abonnement te wijzigen, maar de provider geeft daarover nog geen details.
Voorzitter Jacob Kohnstamm van het College bescherming persoonsgegevens vindt dat Vodafone meer gegevens moet bijhouden over de manier waarop klanten hun MB’s gebruiken. Achteraf kan dan gemakkelijker worden vastgesteld hoe de factuur tot stand is gekomen. Maar Vodafone zegt dat niet te mogen doen vanwege privacyregels. Het advies van Kohnstamm is ook opvallend omdat het CBP eerder tegenstander was van deep packet inspection, waarbij de provider kijkt hoeveel klanten bijvoorbeeld WhatsApp of Netflix gebruiken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 24 reacties