De omzet van Vodafone Nederland in 2010 lag 5,4 procent hoger dan in het jaar daarvoor, naar 1,873 miljard euro. Vodafone heeft nu meer dan 5 miljoen klanten – een stijging van 7 procent. Dat publiceert Vodafone vandaag in haar jaarcijfers van het boekjaar 2010. “De omzetgroei werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door het groeiend aantal klanten, een verdubbeling van het aantal smartphones op het netwerk en een verdrievoudiging van het mobiele datagebruik in een jaar tijd.”
In antwoord op de groei van mobiel internet introduceerde Vodafone afgelopen boekjaar nieuwe smartphone-abonnementen, zoals voor de iPhone, voor onder andere kleinzakelijke gebruikers. Dit leidde tot een smartphonepenetratie binnen deze klantgroep van bijna vijftig procent in januari 2011. Het afgelopen boekjaar betekende tevens de opkomst van de tablet. In juli 2010 kwam Vodafone daarom met zakelijke abonnementen voor de iPad. Vanaf oktober 2010 kregen zakelijke klanten de mogelijkheid om de Samsung Galaxy Tab te testen. Kleinzakelijke klanten omarmden tablets vrijwel meteen, maar nu kiezen ook steeds meer grootzakelijke klanten voor tablets met een 3G-verbinding.
Maar, zo koopt Vodafone; de datagroei vraagt forse investeringen.
Vodafone investeert jaarlijks meer dan EUR 200 miljoen om klanten een optimale netwerkbeleving te bieden. Om te anticiperen op de sterke groei van mobiel internet, begon Vodafone afgelopen zomer met de upgrade van het datanetwerk naar theoretische snelheden tot 28,8 Mbps. Geheel volgens plan is in de 4 grote steden in de Randstad de uitrol inmiddels voltooid. Hierdoor kunnen meer mensen tegelijk en met hogere snelheden gebruikmaken van mobiel internet.
Er zijn echter nog geen aankondigingen gedaan naar aanleiding van de jaarcijfers van Vodafone. In tegenstelling tot KPN wordt er niet gesproken over nieuwe datalimieten en nieuwe contractvormen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 42 reacties