Jongerenmerk Blyk gaat vanaf vandaag van start op het mobiele netwerk van Vodafone. De dienst is gericht op jongeren van 16 tot 29 jaar: zij kunnen gratis sms’en naar alle netwerken en gratis bellen naar andere Blyk-gebruikers, in ruil voor reclame. Vodafone noemt ze in het persbericht eufemistisch ‘merkberichten’: relevante informatie en content, aanbiedingen en andere zaken, gericht op de Blyk-doelgroep van 16 tot 29 jaar. In het Verenigd Koninkrijk is Blyk al een succes geworden. Vodafone denkt dat Blyk een doorbraak in mobiel adverteren kan betekenen en ze verwachten er veel van voor de komende jaren.
Blyk is bedacht door een voormalig directeur van Nokia. Nederland is na het Verenigd Koninkrijk het tweede land waar Blyk wordt gelanceerd. Eigenlijk zou de dienst in Nederland al eerder worden gelanceerd, maar dat werd uitgesteld vanwege een ‘internationale heroriëntatie van activiteiten’. De toenmalig directeur Eric Kip zit nog steeds op z’n post en zegt in een interview met Emerce dat hij binnen twaalf maanden in Nederland 50.000 gebruikers wil hebben.
In ruil voor de reclameberichten krijg je als gebruiker 1.000 gratis sms’jes. Bellen naar andere Blyk-gebruikers is gratis, bij bellen naar andere nummers betaal je het normale prepaid-tarief van Vodafone. Om het te kunnen gebruiken heb je een toestel nodig dat MMS ondersteunt, omdat dit de manier is waarop de reclameboodschappen worden verstuurd. Voor mobiel dataverkeer betaal je ook het prepaidtarief. Voor elke drie vrienden die Blyk-lid worden krijg je een maand gratis mobiel internet. Er zijn momenteel zo’n twintig adverteerders, zoals Universal, Electronic Arts, McDonalds en brillenwinkel Pearl.
Wie naar de website Blyk.nl bladert, komt terecht bij de consumentenpagina’s van Blyk, waar een zoekopdracht naar ‘blyk’ helaas nog niets oplevert.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties