Volkswagen CEO: ‘Niet bang voor Apple Car’

Volkswagen Group CEO Herbert Diess is niet bang voor concurrentie door Apple en denkt niet dat deze nieuwe concurrent de auto-industrie in een flits zal overnemen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

‘Genoeg kennis om Apple Car te maken’

Met de Apple Watch slaagde Apple erin om de hele horloge-industrie in één klap te overtreffen. Maar bij de Apple Car zal dat niet zo snel gebeuren, verwacht Diess. Apple heeft nog niet bevestigd dat er inderdaad wordt gewerkt aan een zelfrijdende, elektrische auto maar Diess denkt dat de geruchten “logisch” zijn. Apple heeft al kennis op het gebied van accutechnologie, software en design en zou die kennis gemakkelijk kunnen gebruiken om een auto te bouwen, zei de CEO tegen de Frankfurter Allgemeine.


Deze keer zijn de gevestigde namen wat voorzichtiger dan ten tijde van de iPhone, toen werd beweerd dat het Apple nooit zou lukken om een goede smartphone te bouwen. Daar was nu eenmaal gespecialiseerde kennis voor nodig, waar alleen de traditionele telefoonfabrikanten over beschikten. Tegenwoordig heeft Apple zo’n brede expertise in huis, dat een auto opeens wel tot de mogelijkheden behoort. Apple zou in 2014 al zijn begonnen met Project Titan maar ondertussen wachten we nog steeds op de eerste officiële bevestiging. Concurrenten zijn er in ieder geval al druk mee.

CarPlay Volkswagen

Het Duitse Volkswagen-concern is een van de grootste autofabrikanten in Europa en is bezig met eigen technologie voor elektrische, zelfrijdende auto’s. Apple laat voor de iPhone onderdelen maken door TSMC en Foxconn, maar zij kunnen niet een volledige auto bouwen. Vandaar dat er wordt verwacht dat Apple gaat samenwerken met een partner uit de auto-industrie. Maar welke?

Volkswagen wordt het vermoedelijk niet, zo bleek eerder al uit een line-up die we hadden gemaakt van mogelijke Apple Car-partners. “De auto-industrie is niet zoals de techsector, die je in één slag kunt overnemen”, zei Deiss in een interview met de Frankfurter Allgemeine. “Dat lukt Apple zomaar niet.” Afgelopen december zei Deiss nog in een ander interview dat zijn bedrijf open staat voor nieuwe concurrenten die ontwikkelingen in de sector kunnen versnellen en nieuwe vaardigheden meebrengen. Deiss sprak toen ook zijn bewondering uit voor Apple, met name vanwege de gigantische beurswaarde en de vrijwel onbeperkte toegang tot middelen. Maar een bestaande autofabrikant overhalen om Apple Cars te gaan produceren is ook voor Apple een lastige klus.

Bekijk ook

Ford Apple CarPlay

Met deze automerken kan de Apple Car alsnog gebouwd worden

Nu Hyundai is afgevallen als mogelijke partner voor de Apple Car, gonst het alweer van de nieuwe geruchten. Er zijn nog genoeg autofabrikanten over voor Apple om mee samen te werken. Maar er zijn ook automakers die we nu al kunnen wegstrepen, zoals Volkswagen.

Apple werkte eerder wel met Volkswagen samen aan PAIL (Palo Alto to Infinite Loop), een pilot om met zelfrijdende busjes Apple-medewerkers tussen de verschillende kantoren te verplaatsen. Daarbij werd gebruik gemaakt van aangepaste Volkswagen T6 Transporter-busjes, die waren omgebouwd naar elektrische voertuigen.

Volkswagen Transporter T6 2016

Nissan: niet in gesprek met Apple

Een van de mogelijke partners van Apple is Nissan. Volgens de Financial Times heeft Apple de Japanse automaker de afgelopen maanden benaderd over een mogelijke samenwerking. Maar Nissan heeft nu een verklaring naar buiten gebracht dat het niet in onderhandeling is met Apple over een auto. “We zijn niet in gesprek met Apple”, aldus een woordvoerder van Reuters. “Maar Nissan staat altijd open voor mogelijke samenwerking om vernieuwingen in de bedrijfstak te versnellen.”

Nissan Leaf dashboard

Nissan maakt daarmee niet duidelijk of er überhaupt gesprekken hebben plaatsgevonden. Volgens de Financial Times was het contact kort en op lagere niveaus. Er zou onenigheid zijn geweest over gebruik van merknamen. Apple wil dat Nissan de auto’s bouwt, maar dat er een Apple-logo op komt te staan. Volgens Nissan COO Ashwani Gupta heeft zijn bedrijf een eigen werkwijze om klanten tevreden te houden en dat gaan ze niet veranderen. “De manier waarop we ontwerpen, ontwikkelen en fabriceren is als een autofabrikant, als Nissan”, aldus Gupta. Samenwerking met een techbedrijf zou dat proces omgooien.

Eerder bevestigde Hyundai de Apple Car te gaan bouwen, maar trok die bewering later weer in. Een samenwerking zou inmiddels zijn afgeblazen.

Reacties: 11 reacties

  1. VW zou bang moeten zijn voor andere dingen

  2. Dat was Steve Ballmer ook niet:D

  3. Dat is precies wat de meest grote horloge fabrikanten ook zeiden van de Apple Watch 🙂
    alhoewel de Apple watch geen grote problemen heeft veroorzaakt voor ze, heeft Apple een hele grote hap uit hun gebruikers groep genomen.

    En met de Elektrische auto gaat precies hetzelfde gebeuren, maar pas op het moment dat de prijs en actie radius op hetzelfde niveau komt als een doorsnee auto.
    Nu is het de dure ontwikkelingskosten die het alleen voor een duurdere marktsegment betaalbaar maakt.
    Maar met Apple ook van de partij, zal dit nog sneller gaan, dan Volkswagen bij kan benen 🙂

    Maar ze moeten zeker rekening houden dat Apple en ook Tesla ze het heel moeilijk gaan maken, zeker ook het feit dat bijna alle autofabrikanten en olie bedrijven, jaren lang, stelselmatig de elektrische auto hebben gedwarsboomd, en ze nu achter lopen met techniek.

  4. @Captain obvious: Precies, en kijk hoe 📱iPhone de smartphone heeft veranderd. Nokia ooit marktleider was binnen No time een fabrikant die alleen voor de niche nog bestond.

    iPad hetzelfde verhaal. Daar was toch geen markt voor?!?

    Men vergeet dat Apple een trouwe achterban heeft en dat kon wel eens het verschil maken, dus niet alleen het product.

  5. Apple heeft zeker potentie in deze als is het maar dat net als Tesla er een grote schare believers zich zal aandienen. Maar de voornaamste disruptor was Tesla al (niet Apple) en ook Apple zal ergens in de hogere regionen qua prijs gaan rommelen. Nee, de echte volgende grote stap is niet weer een elektrische auto met teveel vermogen die een grote range heeft, die hebben we namelijk al (en daar zal zeker markt voor zijn en blijven). Nee de volgende stap is een werkelijk betaalbare elektrische auto en daar zullen de Chinese fabrikanten in gaan springen, zie de MG ZS die ondanks zijn beperkingen en gebrek aan sex appeal het goed doet. Nog niet echt betaalbaar maar in de goede richting.
    En daar mikt VW ook op.

    Een auto is echt niet te vergelijken met een horloge of telefoon, sorry….

  6. Hmmm ik ken buiten mijzelf om niemand met een Apple Watch. Meeste mensen lopen nog steeds met een gewoon horloge en ook andere wearables doen het goed. En iPhone mag groot zijn ,Android als geheel is groter. En het geld aspect is ook belangrijk, op elk gebied meent Apple de hoofdprijs te moeten hebben, en bij een gsm redden mensen het langer om de hoofdprijs te betalen dan bij een auto.

  7. De achterban van VW is ‘wat ouder’. De beleggers in VW zijn wat ouder dan ‘wat ouder’. Alleen al het feit dat een CEO moet melden niet bang te zijn voor een Apple Electric Car spreekt voor zich. Die boodschap is met name geadresseerd aan beleggers. Er is reuring, dat is wel duidelijk. Ik denk niet dat Apple geïnteresseerd is in VW’s sjoemel software. Dat lijkt me wel zeker.

  8. Zelf denk ik dat er slechts een beperkte markt beschikbaar is voor een auto van Apple, net als voor alle andere Apple producten. Ook de laatste versie van hun iPod max is voor een beperkte markt en is zeker geen concurrentie voor andere gevestigde merken als B&W en overige. Voorlopig zijn er nog geen gegevens en/of specificaties bekend van de Apple auto, dus ook zeer voorbarig om nu al een conclusie te trekken of de auto concurrerend zal zijn voor andere gevestigde merken. Niet alles wat Apple maakt veranderd in goud.

  9. Denk eerder dat hij deze vraag kreeg van een journalist. En ja dan zeg je natuurlijk dat je niet bang bent voor Apple Car. Hoe kan je ook bang zijn voor een auto die er de komende 5 jaar nog niet zal zijn. En misschien duurt het nog langer.
    Tevens zal het voor Apple niet heel makkelijk zijn om een fabrikant te vinden. Waarom? Omdat de grote merken niet voor een potentiele concurrent gaan bouwen en zo een deel van hun eigen omzet kwijt raken.
    Verder kan het zelfs zo zijn dat Apple Car er nooit komt omdat Apple extreem hoge eisen heeft voor haar producten. Kijk maar naar de draadloze lader die Apple op de markt wou brengen. Die kwam er niet terwijl andere bedrijven ze wel verkopen.

  10. Beroemde laatste woorden van:

    – CEO van Blockbuster
    – CEO van Kodak
    – CEO van RIM BlackBerry
    – CEO van Nokia

    Nee nergens zorgen over maken 😋

  11. Origineel geplaatst door Mike
    Beroemde laatste woorden van:

    – CEO van Blockbuster

    – CEO van Kodak

    – CEO van RIM BlackBerry

    – CEO van Nokia

    Nee nergens zorgen over maken 😋

    Sorry, maar dit is nergens op gebaseerd. Er is geen enkele indicatie van wat de Apple car zal zijn dus van disruptive kan nog geen sprake zijn. Er is eerder sprake van ongezonde overhype zoals bij Tesla. Wat Apple voor heeft op VW en al die anderen is dat ze weten hoe ze software maken, VW worstelt daarmee….. Dus software matig zal die Apple car goed zijn, de rest is afwachten.