Voormalig CEO John Sculley ziet veel kansen voor Apple-televisie

Voormalig Apple CEO John Sculley vindt dat Apple gek is als ze niet de woonkamer proberen te veroveren met een tv-product. Apple heeft het ecosysteem en heeft al drie van de vier belangrijke schermen veroverd.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

jobs sculleyApple zou gek zijn als ze de televisiemarkt laten liggen, zegt John Sculley. De voormalig Apple-CEO denkt dat het succes van Apple op andere markten ervoor gaat zorgen dat ze ook in de woonkamer gaan doorbreken, zo vertelde hij tegen Bloomberg.

Apple heeft drie schermen veroverd: de mobiele telefoon, tablet en computer. Je kunt zien hoe belangrijk het voor ze is om ook het vierde scherm te veroveren, de TV. Mensen realiseren zich niet hoe groot dit is. Microsoft wilde de woonkamer veroveren, Sony wilde het doen, maar tot nu toe is het geen van beide gelukt.


Sculley werd in 1983 als CEO van Apple aangesteld om als ervaren manager de jonge hond Steve Jobs te begeleiden. Twee jaar later vertrok Jobs, al ontkent Sculley dat er sprake was van ontslag. Toen Jobs in 1997 weer terugkwam bij Apple voerde hij meteen flinke maatregelen door. Hij zorgde dat meerdere projecten werden stopgezet en dat Apple zich voortaan focuste op een paar producten. Dat leidde er uiteindelijk toe dat Apple uitgroeide tot het bedrijf met wereldwijd de grootste marktwaarde.

sculleySculley nuanceerde zijn opmerkingen aan Bloomberg door toe te voegen dat hij geen insider-kennis heeft van de huidige strategie van Apple. Tegenwoordig is hij eigenaar van een investeringsbedrijf en bestuursvoorzitter van 3CInteractive LLC, een mobiele software-ontwikkelaar. Geruchten over een Apple TV zijn er inmiddels genoeg. Apple zou in gesprek zijn met grote Amerikaanse kabelbedrijven om live-televisie en andere content te kunnen aanbieden. Recent laaiden die geruchten opnieuw op. Klanten kunnen volgens die geruchten straks een Apple-apparaat gebruiken in plaats van de settopbox van hun kabelaanbieder. Er zouden nog geen deals zijn gesloten.

Volgens Sculley biedt het ecosysteem van Apple een groot voordeel ten opzichte van concurrenten. De iPhone is de bestverkochte smartphone in de VS en met de iPad heeft Apple 70 procent van de tabletmarkt in handen. Apple’s sterke punt is om de gebruikerservaring te verbeteren en consistent te houden over meerdere apparaten heen.

Reacties: 4 reacties

  1. Als Mr. Sculley er iets in ziet, zou ik me nog maar eens bedenken als ik Apple was. Ik denk juist dat Apple scoort bij de producten en productgroepen waar juist niemand het verwacht. Bij de TV denk ik dat ze nog wel eens flink op hun bek kunnen gaan.

  2. Ik denk wel dat dit gaat aanslaan. Mits ze de prijs goed hebben. In het TV segment kan er nog een hoop verbeterd worden en ik denk dat consumenten daar goed open voor staan. Het is nu teveel gefragmenteerd met settop boxen, 3D, duizenden schermtechnieken. Ook met het WK 2014 kan er een goeie slag geslagen worden.

  3. Sculley heeft Apple destijds bijna de vernieling in geholpen.
    Het lijkt me verstandiger om niet naar hem te luisteren.

  4. OMG Jobs is nog niet weg of daar ruikt Sculley zijn kans weer om zich te profileren. met open-deur wijsheden
    Een Amerikaanse Cruyff en van Gaal-soap…