Reacties voor: Voormalig Microsoft-medewerker: iPad gaat de Kindle verslaan
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Je kunt zelf je lettertype instellen… Problem solved, mag een slotje op!
Zou apple dat PPI ver schil er niet bewust in gebouwd kunnen hebben vanwege het oprekken van de appstore apps?
ik weet niet of ik het goed begrepen heb maar het lijkt mij dat als je iets moet opschalen dat je beeld kwaliteit verliest.
maar door een scherm te gebruiken dat een lagere pixeldichtheid heeft hoef je minder ver op te schalen en blijft de beeld kwaliteit beter.
ik kan er natuurlijk ook totaal naast zitten
Iedereen die t verschil tussen een LEDscherm en een LCDscherm ooit gezien heeft, die weet dat dit echt geen probleem gaat opleveren in de praktijk. LED is zoooveel scherper van zichzelf!
Daarnaast is dit toch n beetje ophemelen van zichzelf: waar staat dat Apple deze technologie van MS gebruikt?
@Buur:
ik zie zowiesow niet waarom het 204PPI moet zijn op zo’n klein schermpje als de apple laptops werken op 95 of 90 PPI.
die schermen zijn anders rete scherp.
Scherp genoeg om professioneel beeldbewerking op te kunnen doen.
Maar nogmaals ik begrijp de techniek niet.
mijn reactie is 100% gebaseerd op een aanname/interpretatie van wat ik op het web kan vinden.
De PPI staat voor Pixels per inch
hoe groter de PPI is zoals op de nano 204 hoe sherper alles is maar ook hoe kleiner, De PPI wordt vaak op kleinerre schermen omhoog gegooit zodat je op een klein sherm meer kan laten weergeven. Voor groterre shermen hoeft een hele hooge PPI lang niet altijd fijn te zijn, alles is wel sherper maar ook kleiner, dat plus het feit dat groterre schermen al groter zijn.
Hoop met deze uitleg 4saus en anderre te kunnen helpen
@nickjet:
thnx
dan klopt de gedachte ie ik had over het scherp blijven van de iphone App beelden op een iPad bij het 2x opschalen misschien ook.
of zit ik dan mis?
dat klopt zeker wel wat jij denkt
om een iphone app te vergroten moet je 2x breed en 2x lang dubel het aantal pizels hebben… (volgens mij blijft er nog wat over maar dat blijft zwart) maar als je bijvoorbeeld 2x lang doet en 1,8x breed nou dan begrijp je wel wat er met de verhouding gebeurt.. 2 pizels die opeens op 1 moeten enzo, lelijk rotzooitje xD
hmmm – het is simpelweg een keuze die Apple gemaakt heeft…
natuurlijk, hoe meer beeldpunten er per vierkante centimeter zijn, hoe mooier het plaatje kan worden hoe scherper de tekst kan zijn…
… ja dat geldt wel voor een niet verschaald icoontje, maar als Apple voor een “upscaling” zou kiezen, wil dat nog niet meteen zeggen dat alles kleiner wordt.
dan even voor de rekenaars onder ons:
als Apple voor een iPad ontwerp heeft gekozen met 1024×768 pixels (XGA) @132 ppi kom je op een scherm afmeting van 197x148mm
als ik een ontwerp zou willen maken dat physiek bijna net zo groot is maar dan @204ppi kan ik ook kiezen voor 1600×1200 pixels (UXGA) namenlijk 199x149mm
in het eerste geval (XGA) zoals Apple dat nu doet moet je een bestaande app 2x opschalen (620×960 pixels) met 6 mm extra rand, bij het scherpere model (UXGA) moet je 3x opschalen (960×1360 pixels) en houd je 15mm rand boven en onder over — ietsje kleiner dus
wat zijn de consequenties van de @204 (UXGA) oplossing… zelf-gedefinieerde icoontjes worden ietjes grover, alle elementen uit de standaard UserInterface-kit, zoals knoppen sliders en andere worden uiteraard door het OS opgevangen en alleen maar nog mooier en scherper… dat geldt ook voor alle teksten en labels
Hier had Apple gewoon voor kiezen… had gekunt
maar dat had ook tot gevolg dat niet het apparaat alleen veeeeel duurder zou worden, maar ook dat de batterij veel sneller leeg is, want we hebben het ook over bijna twee-en-half keer zoveel pixels te berekenen door dat A4 processor
@phoenix:
Wauw….
Dat heeft verstrekkende gevolgen als je beeldscherm specs aanpast omdat het kan;)
zo te zien moet hier goed over nagedacht zijn als ze energiebeheer en perfomance hoog willen houden.
een voorbeeld hiervan heb ik zojuist gevonden tussen de goolgle nexus en de iphone. Daar test met framerate en processor belasting met identieke software.
het resultaat is dat apple veel beter geoptimaliseerd te werk is gegaan.
Maar gaat de iPad hiermee de kindle verslaan????
ik denk op gebied van leesgemak niet
op gebied van betterij duur ook niet
maar opgebied van alles anders dan E-readen heeft de kinde bij voorbaad al verloren omdat de kinde geen games heeft en geen films afspeelt.
iets dat in d toekomst nog kan komen natuurlijk.
Maar ik ben bang dat ook de kindle niet echt een apparaat is dat je rechtstreeks kan vergelijken met de iPad.
een eerlijk vergelijk is niet te maken denk ik omdat er geen product is dat de zelfde filosofie aanhangt en op alle vlakken in het zelfde vaarwater zit als de iPad.
Omgekeerd zit de iPad weer in heel veel vaarwateren van verschillende soorten producten.
tijd zal het leren
Je wilt altijd een hoge PPI hebben. Daar een UI op bouwen en je kan daarna het scherm wel oprekken als dat nodig is.
Een LED scherm zoals die van de ipad is niks anders dan een LCD met een LED backlight in plaats van een CCFL backlight. Het is dus absoluut niet zo dat een LED scherm van zichzelf scherper zou zijn dan een LCD.
Misschien ben je in de war met OLED, waarbij de pixels zelf licht geven, wat een erg helder en kleurrijk beeld oplevert. Deze schermen zijn echter heel moeilijk (en dus duur) om te maken op groter formaat dan een beetje telefoonscherm, en de ipad heeft deze dan ook niet.