Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 81 reacties
Jeffrey
Ze kunnen de voorwaarden niet aanpassen, de wet verplicht ze namelijk om vanaf een jaar na het ingaan van een abonnement een simlock gratis op verzoek te laten verwijderen. Dat moet.
Joachim
Ook al zouden ze de voorwaarde veranderen dan zijn ze nog verplicht het gratis te doen aangezien jij zelf hebt getekend voor de voorwaarde die op DAT moment gold. En daar staat het wel in!
Eric
Of T-Mobile de voorwaarden gaat aanpassen staat niet ter discussie. Telecomaanbieders zijn namelijk wettelijk verplicht simlocks na een jaar kostenloos te verwijderen indien de consument dat wil.
Beetje research kan geen kwaad toch?
Mark
Zou je door zo’n aanpassing dan niet je contract kunnen ontbinden? En zoja betaal je hier dan alsnog voor? (in de zin van contract afkopen)
Kevin
Eerder simlockvrij maken is duur zeg. 120 euro tussen de 0 en 3 maanden. Ga langs de markt en je bent voor een 10tje klaar. Of is dat zwaar af te raden? (was me ooit aangeraden door iemand van Vodafone)
Ronny
@jeffrey en Gonny
Volgens mij staat dit niet in de wet maar is het wel iets waar de OPTA zich nogsteeds hard voor maakt, in 2006 was het zo dat het ministerie van economische zaken hier nog onvoldoende aanleiding voor zag om in de wet vast te leggen.
Het is echter wel een regel die de providers onderling hebben afgesproken.
Maar dat is iets wat ik een tijdje terug heb gelezen, dus het zou zomaar anders kunnen zijn tegenwoordig
Als je telefoon 1 jaar oud is, dan is de provider wettelijk verplicht om op verzoek gratis de simlock er vanaf te halen. Ongeacht de lengte van je telefoonabonnement.
Dus IEDEREEN die een telefoon heeft van 1 jaar of ouder kan dit laten doen. Dit kunnen ze niet wijzigen omdat het door de overheid is opgelegd.
Richard
Maar geldt dat jaar nou voor de contract datum of het toestel? Aangezien ik morgen mijn gerepareerde toestel krijg (Nieuw of refurbished)
Wat voor een voordeel heeft dat nu? Mijn abonnement loopt nu sowieso nog een volledig jaar (tweejarig abonnement).
WvB22
Origineel geplaatst door Kevin Eerder simlockvrij maken is duur zeg. 120 euro tussen de 0 en 3 maanden. Ga langs de markt en je bent voor een 10tje klaar. Of is dat zwaar af te raden? (was me ooit aangeraden door iemand van Vodafone)
Je hoeft er niet eens voor naar de markt. Als er een unlock is moet je die gewoon van internet plukken. De markt doet waarschijnlijk precies hetzelfde maar rekenen er een bedrag voor. Zonde, niet doen.
En inderdaad, dat jaar is door de Opta ‘vastgesteld’. Geen idee of de Opta ook kan afdwingen dat die regel blijft bestaan met boetes (die zijn niet mals van de Opta). Ik denk een storm in een glas water door een slecht geïnformeerde medewerker.
WvB22
Origineel geplaatst door Richard Maar geldt dat jaar nou voor de contract datum of het toestel? Aangezien ik morgen mijn gerepareerde toestel krijg (Nieuw of refurbished)
Contractdatum. Ik had ook een vervangend toestel. Toen ik belde konden ze in eerste instantie mijn IMEI niet vinden. Toen ze even verder keken zagen ze dat ik een ander toestel had gehad en werd alsnog het toestel simlock vrij gemaakt. Was in dat geval een 3G maar dat moet niets uitmaken.
Zwanneman
Begrijp ik het nou goed dat je een sim-kaart van een andere provider nodig hebt om volledig te unlocken? Ik wil gewoon unlocken en dan later een keer een sim-only-abonnement nemen als het nodig is…
Thijs
Origineel geplaatst door Jeffrey Ze kunnen de voorwaarden niet aanpassen, de wet verplicht ze namelijk om vanaf een jaar na het ingaan van een abonnement een simlock gratis op verzoek te laten verwijderen. Dat moet.
Het verschil zit ‘m in de opmerking “vanaf het moment dat je TOESTEL ouder dan een jaar isâ€, dit is dus in de meeste gevallen gunstiger dan vanaf de contractdatum, zoals in de algemene voorwaarden is opgenomen!
Zie de veelgestelde vragen op de T-mobile site
Had tipgever thijs wel naar het speciale unlock nr gebeld?
Wel vreemd dat er gewoon vanuit 1 medewerker uit wordt gegaan en niet eerst gecontroleerd wordt..
Lijkt me best geinig om daar te werken en dan wat onzin uit te kramen, hele iphoneclub in rep en roer.. Naja je hoeft er zelfs nieteens te werken. Gister belde t mobile mij namelijk dat ik een gratis iphone 4 kreeg als ik bij de winkel een broodje warme worst kwam brengen.. Wooptidoop..
Komop gonnie volgende x eerst ff checken en niet vanuit 1 persoon uit gaan die het van een notorische onzinuitkramer (lees: t mobile helpdesk medewerker) heeft..
Jasper
Origineel geplaatst door WvB22 Origineel geplaatst door KevinEerder simlockvrij maken is duur zeg. 120 euro tussen de 0 en 3 maanden. Ga langs de markt en je bent voor een 10tje klaar. Of is dat zwaar af te raden? (was me ooit aangeraden door iemand van Vodafone) Je hoeft er niet eens voor naar de markt. Als er een unlock is moet je die gewoon van internet plukken. De markt doet waarschijnlijk precies hetzelfde maar rekenen er een bedrag voor. Zonde, niet doen.En inderdaad, dat jaar is door de Opta ‘vastgesteld’. Geen idee of de Opta ook kan afdwingen dat die regel blijft bestaan met boetes (die zijn niet mals van de Opta). Ik denk een storm in een glas water door een slecht geïnformeerde medewerker.
Dat gaat dus eigenlijk niet op. Je toestel is dan alleen simlockvrij met de firmware die er op dat moment opstaat. Na een update zit je dus gewoon weer vast aan je simlock.
Nexagon
Mijne is 2,5 maand geleden geunlocked en nog steeds niks in rekening gebracht..
Zojuist simlockvrij laten maken en krijg de handleiding naar m’n email gestuurd. Prima service!
Pressos
Ik had de iPhone 3g na een jaar simlock vrij laten maken door t-mobile en toen verkocht en een iPhone 3gs gekocht drie maanden geleden met t-mobile gebeld en vroeg of ik mijn simlock op de iPhone 3gs Koen verwijderen en dat hebben ze gedaan en ook gratis ook het was wel een iPhone 3gs van t-mobile en ik vroeg van gaat me dit wat kosten de meneer zei nee het is al een jaar geweest dus gratis ik heb gewoon geluk gehad dus ik zou jullie aanraden nee heb je al ja kun je krijgen.
Origineel geplaatst door Pressos Ik had de iPhone 3g na een jaar simlock vrij laten maken door t-mobile en toen verkocht en een iPhone 3gs gekocht drie maanden geleden met t-mobile gebeld en vroeg of ik mijn simlock op de iPhone 3gs Koen verwijderen en dat hebben ze gedaan en ook gratis ook het was wel een iPhone 3gs van t-mobile en ik vroeg van gaat me dit wat kosten de meneer zei nee het is al een jaar geweest dus gratis ik heb gewoon geluk gehad dus ik zou jullie aanraden nee heb je al ja kun je krijgen.
Dat is een hele lange zin…… Ik moet nog een paar maandjes wachten voordat ik de simlock weg kan halen. Kan ik het 3G netwerk van Vodafone eindelijk proberen.
peter
Origineel geplaatst door Twan Wat voor een voordeel heeft dat nu? Mijn abonnement loopt nu sowieso nog een volledig jaar (tweejarig abonnement).
Je hoeft er dan nooit meer over na te denken of actie op te ondernemen: en ELKE telefoon (zeker de iPhone) is simlock-vrij een stuk meer waard. Je hoeft dan niet te jailbreaken om een andere provider dan T-Mobile te nemen. Ik heb het ook meteen gedaan, dan ben ik er maar van af. Verkoop ik hem, of wil ik hem zelf ooit met een andere provider gebruiken, dan is ie alvast simlock-vrij!!
Jan
Dan zal degene waar de iphone van was de unlock moeten regelen bij T-mobile, heb ik zelf ook mee gemaakt. Ze checken namelijk ook de gegevens van de originele abbonementshouder. Daarna kun je zelf het bovengenoemde stappenplan uitvoeren, alhoewel dat bij mij ook nog wat voeten in de aarde had, aangezien ik al een jailbreak had uitgevoerd. De T-mobile helpdesk was hierbij ook een “storende” factor, aangezien ik daar diverse tegenstrijdige oplossingen kreeg.
@JohnHero: En hoe zit dat met 3GS Phone’s die tweedehands gekocht zijn?
Victor
Hmm ik heb een paar weken terug een nieuw abonnement afgesloten bij T-Mobile met de iPhone 3Gs. Aangezien ik nog tot 5 juli moet wachten tot mijn contract bij Ben zou aflopen, zou ik mijn iPhone dus alleen als iPod kunnen gebruiken volgens de T-Mobile medewerker.
Thuis gekomen probeerde ik (na activatie met nieuwe simkaart) voor de grap eens mijn Ben simkaartje uit, en warempel.. hij deed het gewoon.
Hoe kan dat dan? Heb ik per ongeluk een simlock vrij toestel gekregen? Of kan je wel van simkaart verwisselen als je op hetzelfde netwerk zit? (Ik heb Ben over het T-Mobile netwerk). Simlock is simlock en geen “netwerklock” toch?.
Wie het weet mag het zeggen! 🙂
upturned
Perfecte service:
12 min. met de klantenservice aan de lijn.
1 min. later de e-mail ontvangen
5 min. aan iTunes gehangen, toen losgekoppeld
1 min. direct aangesloten en klaar!
Tuborg
Origineel geplaatst door WvB22 Origineel geplaatst door RichardMaar geldt dat jaar nou voor de contract datum of het toestel? Aangezien ik morgen mijn gerepareerde toestel krijg (Nieuw of refurbished) Contractdatum. Ik had ook een vervangend toestel. Toen ik belde konden ze in eerste instantie mijn IMEI niet vinden. Toen ze even verder keken zagen ze dat ik een ander toestel had gehad en werd alsnog het toestel simlock vrij gemaakt. Was in dat geval een 3G maar dat moet niets uitmaken.
in mijn geval was m’n 3G 1 jaar na ontvangst van het toestel simlockvrij gemaakt, had niks te maken met startdatum van m’n iPhone contract.
iPhone 3G ontvangen: Nov ’08
i-150 startdatum: Dec ’08
iPhone 3G simlockvrij: Nov ’09
Ik begrijp helemaal niet dat het simlocken nog steeds gehandhaafd wordt. Waarom maakt (in dit geval) T-Mobile het hun klanten zo moeilijk om het toestel te gebruiken met een andere sim?
Ik vind het niet alleen mega-irritant maar het druist ook in tegen de vrije-markt gedachte, het vrije verkeer van goederen en diensten, het is een belemmering in de zin van de (EU) wet(ten) op mededinging en het is m.i. gewoon koppelverkoop.
Strikt genomen moet T-Mobile gewoon blij zijn met de verkoop van iPhone + abbo want daarmee moeten hun kosten gewoon gedekt zijn. Wat kan hun het verder schelen of ik mijn telefoon tijdens een vakantie o.i.d. met een locale sim wil laten werken? Zeker voor (locale) gesprekken kan dat namelijk stukken goedkoper zijn, en wil ik ook helemaal niet vanuit Nederland gebeld kunnen worden.
Blij dat het simlock gebeuren onder de aandacht komt want ik vind het eigenlijk schandalig dat dit gebruikt mag worden nu de iPhone inmiddels technisch gezien helemaal is geïntroduceerd.
Kappen met die simlock want ik overweeg daarom serieus een simlock-vrije elders te kopen.
Maak het je klanten makkelijk T-Mobile, en hou op met die goedkope geldklopperij.
spArc
Afgelopen Zaterdag zonder problemen en zonder kosten mijn 3GS laten unlocken door T-Mobile door te bellen naar het speciale unlock nummer…
@Wessel Meijer: Waarom zou je een simlock vrije iphone kopen??
jailbreak erover en unlocken dat ding!
klaar is clara!!
Mauze
@vjdewina: Dit geld niet voor de iPhone, daarvoor moet je contact opnemen met de servicedesk!!
bjurn
Origineel geplaatst door Zwanneman Begrijp ik het nou goed dat je een sim-kaart van een andere provider nodig hebt om volledig te unlocken? Ik wil gewoon unlocken en dan later een keer een sim-only-abonnement nemen als het nodig is…
neen, je hebt geen sim nodig van een andere provider om te unlocken.
Barry
Dit artikel triggerde er me op dat me 3G ook al ruim een jaar oud is.
Net T-mobile gebeld en over een half uurtje kan ik me simlock verwijderen. Ik ben keurig geholpen en er werd niet moeilijk gedaan. Er werd ook niet gevraagd waarom ik dit wilde.
Origineel geplaatst door bjurn Origineel geplaatst door ZwannemanBegrijp ik het nou goed dat je een sim-kaart van een andere provider nodig hebt om volledig te unlocken? Ik wil gewoon unlocken en dan later een keer een sim-only-abonnement nemen als het nodig is…neen, je hebt geen sim nodig van een andere provider om te unlocken.
Nou volgens mij wel. Zie onderstaande:
‘Plaats een simkaart van een andere provider in het toestel.
7. iTunes geeft aan dat er een update van de nieuwe provider (carrier) is gevonden en vraagt of deze geïnstalleerd dient te worden. Kies voor `Ja`.’
1. [..] Plaats een simkaart van een andere provider in het toestel.
Hoezo niet nodig?
Richard
Op 26 juni 2009 lag het toestel in de Nederlandse winkels?
Ik heb mijn 3Gs op 21 juni aangeschaft bij de Phonehouse!?
Rick
Vrijdagmiddag ook gebeld, en de 1e die ik aan de lijn kreeg begon dus ook over de contract datum (ik heb verlengd vorig jaar, voor 26 juni (toestel dus gelijk gekregen, dat is gebruikelijk bij hun, maar verlenging ging half oktober pas in).
Nog eens fijntjes op de regels gewezen en hun eigen info: “als uw toestel ouder is als een jaar” dat ze dat dan dus moesten doen. Toen ik een 2e persoon aan de lijn had werd het gelijk in orde gemaakt. Nu dus ook simlock vrije 3GS (OPM: je hebt dus wel echt een simkaart van andere provider nodig om hem geunlocked te krijgen.)
ppl
@Gonny van der Zwaag: Het idee achter deze regeling is het kunnen binden van klanten. Daarom mag een provider een simlock instellen op de telefoon voor de duur van 1 jaar, daarna moet de klant deze gratis kunnen verwijderen. Men gaat dan ook uit van de contractduur, niet van de leeftijd van de telefoon.
Deze regeling is er omdat men klanten kan binden en toch de telefoons kan sponsoren. Dat maakt een abonnement en een telefoon voor de klant goedkoper zonder dat de telco grote risico’s loopt dat de klant wegloopt en ze daardoor inkomsten mislopen (ze hebben genoeg tijd om het geld terug te verdienen).
Eric
Naar aanleiding van dit bericht meteen met T-Mobile gebeld. Dat niet iedereen die daar de telefoon aanneemt kennis van zaken heeft is me allang duidelijk, maar: zoals iedere keer dat ik ze spreek uitermate vriendelijk geholpen en…er werd geen enkel probleem gemaakt van simunlock! Als het goed is kan ik mijn toestel (vervangend exemplaar, 1 maand oud) vanavond gratis en zonder problemen unlocken…
Ja dat kan, maar dan moet je de hele tijd opletten met updaten van het OS en met andere programmas aan de gang, reuze spannend en interessant maar het boeit mij niet. gewoon geen zin in om aan te beginnen.
Ik vind dat dat hele simlock verhaal afgeschaft moet worden. Zo nodig wettelijk, dan toch tenminste uit overwegingen van klantvriendelijkheid.
Die sim unlock procedure vindt ik namelijk een aanfluiting. Belachelijk dat ik daar een sim van een ANDERE provider voor nodig heb! Moet ik een vriend / kennis zoeken die zijn sim uit de telefoon wil halen, ik zou er ook niet op zitten wachten.
Wat is dat nou toch voor gedoe allemaal T-Mobile? Ik heb wel wat beters te doen dat dit soort horden nemen.
Goede service, paar minuten in de wacht, doorverbonden en geregeld en mailtje in mijn inbox. Zorg wel dat je je IMEI-nummer bij de hand hebt.
Vanavond thuis effe proberen met de sim-kaart van mijn werktelefoon (Vodafone).
iPhonist von Gates
Indien je iTunes 9.2 hebt maar nog wel op FW 3.1.3/3.1.2 (al dan niet met Cydia’s FW Faker) zit zou ik de instructies niet zomaar volgen!!
Naast de Carrier-update gaat iTunes iOS4.0 installeren en ben je jouw jailbreak kwijt.
Ik heb de instructies per e-mail ontvangen na een zeer behulpzame medewerker gesproken te hebben via het speciale telnr. 070-3056007 (maandag t/m vrijdag: 08:00 – 20:00 uur & zaterdag: 09:00 – 17:30 uur) om te unlocken.
Dus EERST iTunes downgraden naar 9.1!
AJvanKesteren
Heb net maar even gebeld om m’n iPhone 3G te laten unlocken – behalve een klein obstakel omdat ik een vervangend toestel hebt gekregen eind vorig jaar werd ik zeer voortvarend en correct geholpen. Vanavond eens proberen!
XIII
Vanochtend voor het uitkomen van dit bericht had ik al het T-Mobile/Apple deel geregeld. Ik vreesde even dat dankzij dit bericht de servers daar overbelast zouden raken, maar de eerste helft van de wedstrijd van Oranje was voldoende om thuis aan de PC met iTunes de simlock kwijt te raken! 🙂
@iPhonist von Gates: is het niet voldoende om de automatische update check in iTunes uit te zetten? (niet geverifieerd; ik zit zelf al op iOS4 met JB dankzij de oude bootrom – die overigens de meeste mensen die nu al mogen unlocken zullen hebben; alleen mensen met een vervangend toestel niet?)
Ik kreeg trouwens geen melding van een carrier update voor de nieuwe provider (ik gebruikte Simyo, dus KPN), maar meteen de felicitatie dat mijn iPhone voortaan simlockvrij is.
miekanos
@ Twan
Meerwaarde van simlock vrij maken?
Bv dat je op vakantie in het buitenland een locale sim kan kopen met beltegoed.
Heb vorige maand duur gebeld in Tanzania. Wist toen nog niet dat ik simlock gratis had kunnen verwijderen helaas.
Wishaal
euhm, bij stap 3, dan zie ik niet van ontgrendelen, wat bedoelen ze hiermee?
of zie ik niks omdat mijn sim geen pincode heeft?
Vic
Origineel geplaatst door Victor Hmm ik heb een paar weken terug een nieuw abonnement afgesloten bij T-Mobile met de iPhone 3Gs. Aangezien ik nog tot 5 juli moet wachten tot mijn contract bij Ben zou aflopen, zou ik mijn iPhone dus alleen als iPod kunnen gebruiken volgens de T-Mobile medewerker.Thuis gekomen probeerde ik (na activatie met nieuwe simkaart) voor de grap eens mijn Ben simkaartje uit, en warempel.. hij deed het gewoon. Hoe kan dat dan? Heb ik per ongeluk een simlock vrij toestel gekregen? Of kan je wel van simkaart verwisselen als je op hetzelfde netwerk zit? (Ik heb Ben over het T-Mobile netwerk). Simlock is simlock en geen “netwerklock†toch?.Wie het weet mag het zeggen!
Niemand? 🙁
sjh
Zijn er meer mensen die niet zo goed zijn geholpen door T-Mobile Unlock? Ik had ze vorig week gebeld voor het unlocken van 2 iPhone’s, 1 uit 2008 en 1 uit 2009. Maar beide zijn een keer omgeruild geweest door ProAssist. Dus beide iPhone’s waren niet bekend in het systeem. Of ik het omruilbewijs even naar hun kon faxen, emailen was niet mogelijk. Dus de afleverbewijzen van ProAssist naar hun toe gefaxt en vandaag na Nederland-Slowakije werd ik teruggebeld met de mededeling dat de afleverbewijzen niet voldoende zijn. Ze hebben een omruilbewijs nodig van de verzekering met daarop de oude en nieuwe imeinummers en die niet met de hand geschreven zijn. Deze zouden gewoon per post opgestuurd zijn door de verzekering. Maar deze heb ik nog nooit gezien of ervan gehoord. Dan moest ik maar de verzekering bellen zo werd het mij medegedeeld om alsnog een kopie van de bewijzen aan te vragen. Dus heb ik daarna T-mobile Gegarandeerd gebeld, nou volgens hun was het klinkklare onzin. De afleverbwijzen die ze afgeven bij het in ontvangst nemen van de nieuwe telefoon is het enigste bewijs die ze afgeven en deze moet ook voldoende zijn voor de rest van de T-mobile takken. Daarna heb ik T-Mobile Unlock weer gebeld maar de heer Ta@@li was niet bereikbaar en de heer Ku@@er die ik aan de lijn had kon niks doen omdat hij niet bij de fax kon komen die in handen ligt bij de heer Ta@@li. Maar hij zou wel even de heer Ta@@li hierover aanspreken en dan zou ik zo spoedig mogelijk teruggebeld worden.
Dus het is weer even wachten voor mij. Maar man, man, man wat een gedoe voor niks. Ik hoop dat dit verhaal anderen kan helpen. Trap niet in hun geklets over de aflever/omruilbewijzen.
Leuk om te horen dat meerdere mensen wel goed zijn geholpen door T-Mobile Unlock.
Anthony
Toevallig mijn iPhone 3G gisteren via een Jailbreak Ultrasn0w simlock vrij gemaakt.
Nu vrolijk op het KPN netwerk.
Oberon11
Origineel geplaatst door Zwanneman Begrijp ik het nou goed dat je een sim-kaart van een andere provider nodig hebt om volledig te unlocken? Ik wil gewoon unlocken en dan later een keer een sim-only-abonnement nemen als het nodig is…
INDERDAAD ! Als ik eerst een simkaart van een andere provider MOET aanschaffen is het niet kosteloos.
Ik wil m’n iphone eventueel met een buitenlandse provider kunnen gebruiken, daar kan ik hier niet eens een simkaart van kopen.
Ik moet dus eerst iets van een nederlands concurrent kopen…….. WAAROM ?
Dyna20
Origineel geplaatst door Oberon11 INDERDAAD ! Als ik eerst een simkaart van een andere provider MOET aanschaffen is het niet kosteloos.
Ik wil m’n iphone eventueel met een buitenlandse provider kunnen gebruiken, daar kan ik hier niet eens een simkaart van kopen.
Ik moet dus eerst iets van een nederlands concurrent kopen…….. WAAROM ?
Er is toch vast wel iemand in je directe omgeving die een andere provider heeft die je even kan gebruiken.
Nico
Het volgende, ik heb een 2e hands iphone, heb hem compleet met bon gekocht, gewoon een echte. 22 juni jl was ie een jaar oud, dus ik vandaag bellen om te laten unlocken. nou moet dat volgens mij geen probleem zijn. Echter denkt een mevrouw bij T-Mobile daar anders over, ik moet de telefoon gekocht hebben en met dat nummer kan men mijn Iphone unlocken, ik heb dus geen t-mobile nummer en dus kan het niet. de telefoon heb ik niet gekocht…hmm vreemd lijkt me…iemand hier ervaringen mee.
en in het kort…hoe zit het met 2e hands toestellen??
Nico
@sjh: Nou mijn ervaringen zijn ook niet je van de het…popje van T-mobile wenste niet verder met mij te praten omdat ik zei dat ze het waarschijnlijk niet goed wist….morgen maar weer eens bellen.
Peerke
Deze regel heeft de goedkeuring van de OPTA, maar is niet op een wet, AMvB of ander overheidsbesluit gebaseerd. […] De juridische constructie is dat een simlock mag omdat de telefoon afbetaald wordt door 12 maanden abonnement. Daarom mogen er geen kosten meer verbonden zijn aan het verwijderen van een simlock door de provider.
Ik lees hieruit dat het voor T-mobile mogelijk is om te zeggen dat ze de gratis unlock pas na 2 jaar (immers dan pas is de telefoon helemaal ‘afbetaald’) doen.
Peerke
Wat overigens nog wel een vraag is waar ik mee zit: als ik mijn iPhone unlock, mag T-mobile functionaliteit zoals tethering (dat op andere netwerken wel is toegestaan) dan uitgeschakeld laten?
Anthony
Als ze echt niet willen meewerken, is jailbreaken toch de enige optie.
En van iemand die het gisteren gedaan heeft, erg makkelijk, alleen wat geduld hebben.
Origineel geplaatst door Nico @sjh: Nou mijn ervaringen zijn ook niet je van de het…popje van T-mobile wenste niet verder met mij te praten omdat ik zei dat ze het waarschijnlijk niet goed wist….morgen maar weer eens bellen.
Jo!
Origineel geplaatst door Anthony Toevallig mijn iPhone 3G gisteren via een Jailbreak Ultrasn0w simlock vrij gemaakt.Nu vrolijk op het KPN netwerk.
ja ik ook.
ik heb het nog niet geprobeerd, maar het zal wel werken. ik was eigenlijk gewoon benieuwd wat er zou gebeuren. … helemaal niets dus.
Maar nu ‘mijn’ vraag:
kun je de unlock nog aanvragen als je een jailbroken phone hebt met een unlock via Ultrasn0w?
Ruben.cc
Hij zal wel iemand met een slechte bui hebben getroffen. Ik heb een aantal weken geleden mijn iPhone (3G) laten unlocken en behalve een zielige poging me nog snel wat ongewenste zooi aan proberen te smeren werd er verder niet moeilijk over gedaan.
Remko
Net met de T-Mobile klantenservice gebeld en zonder gezeur wordt de simlock van mijn 1 jaar oude 3GS afgehaald 🙂 Bedankt voor de tip.
@Jo!: Ja dat kan wel alleen moet je dan wel eest voordat je de unlock invoert de baseband of de-unlocken of upgraden. Anders gaat het niet.
nico
Zo weer gebeld, eindelijk een afdeling aan de lijn waar mensen werken die wel een opleiding hebben genoten en fatsoenlijk zijn. Iphone is unlocked. Fatima…de groeten.
Marianne
Origineel geplaatst door Pieter020 Als je telefoon 1 jaar oud is, dan is de provider wettelijk verplicht om op verzoek gratis de simlock er vanaf te halen. Ongeacht de lengte van je telefoonabonnement.Dus IEDEREEN die een telefoon heeft van 1 jaar of ouder kan dit laten doen. Dit kunnen ze niet wijzigen omdat het door de overheid is opgelegd.
Ja dat klopt. Mijn iPhone T-mobile abonnement ging pas in feb 2010 in, maar ik had hem als lost & stolen eerder gekregen op 26 juni 2009. Toen had ik nog een 6 euro sim-only abonnement lopen. Men vertelde van de week dat ik hem niet kon laten unlocken omdat mijn iPhone abonnement net was ingegaan, maar toen ik zei dat het toestel 1 jaar oud was en dat ze het imei-nummer moesten controleren gaven ze toe dat ik mocht unlocken en dat is nu ook gebeurd. Ook in een 2e gesprek met een andere medewerker eerst hetzelfde verhaal, maar ook die gaf uiteindelijk toe. Dus laat je imei-nummer controleren! Unlocken mag echt na 1 jaar oud toestel, ongeacht abonnement.
Erik
Nou ben ik heel benieuwd hoe ze het doen met een toestel wat nieuwer is dan het abonnement.
Ben een van de 1e geweest met een 3GS alleen heb al het 3e toestel door allerlei mankementen.
Dyna20
Ik heb zojuist gebeld met T-mobile. Heb mijn toestel op 26 Juni 2009 gekocht, alleen abbo ging op 17 augustus 2009 in. Nu willen ze hem niet unlocken omdat abbo nog geen jaar is. Dit klopt toch niet? Het gaat toch om het toestel en niet om de abbo.
Is er niet ergens waar dit zwart op wit staat zodat ik dit kan gebruiken tegen de medewerkers van T-mobile?
Toestel leeftijd gaat in als je hem activeert in itunes, dan begint ook je garantie en je abbo.. Dus zul je toch tot 17 augustus moeten wachten.
Als je hem wel gelijk geactiveerd hebt bv omdat je verlengt hebt moet je nog een keer bellen..
Dyna20
Origineel geplaatst door Jasper @Dyna20:Toestel leeftijd gaat in als je hem activeert in itunes, dan begint ook je garantie en je abbo.. Dus zul je toch tot 17 augustus moeten wachten.Als je hem wel gelijk geactiveerd hebt bv omdat je verlengt hebt moet je nog een keer bellen..
Ik heb het toestel gelijk op 26 juni geactiveerd. Ik had al een T-mobile abbo, dus kon hem gelijk gebruiken. Ik vroeg ook aan haar heb ik dan ook 2 maanden extra garantie waarop zei melde dat ik inderdaad dan tot 17 augustus 2011 garantie heb. Dus dat 24 maanden garantie ook pas op 17 augustus 2009 inging. Dit is natuurlijk wel positief maar is toch ook raar. Op de site bij hun staat ook letterlijk dat: Opheffen simblokkering vanaf 12 maanden na activering gratis is. Maar ja is dat 12 maanden na activering abbo, of 12 maanden na activering toestel?
Vreemd.. Ik zou gewoon nog een keer bellen en overtuigd overkomen 😉 het antwoord verschilt heel vaak per telefonist..
nitro
Wat is het nu om eerst contact op te nemen met T-mobile om je iphone simlock vrij te maken als je toch gewoon de stappen volgt boven aan deze pagina is het toch ook voldoende of zie ik het verkeerd ?
Dyna20
Eerst bellen, als je het hele artikel gelezen had, zou je dit ook lezen.
nitro
ja ik kan wel bellen en zeggen ik heb gister een iphone gekocht en wil hem simlock vrij laten maken …. maar ik ben niet van plan om 120 euro daar voor neer te leggen. dat vind ik een beetje asso … dus wat voor nut ? of dergelijke heeft het om te bellen moet t-mobile iets voor je doen voor dat het lukt of wat ? dat kan ik niet echt goed hier uit halen.
Dyna20
Ja tuurlijk moeten zei wat doen, anders kan iedereen makkelijk zijn Iphone unlocken. Er wordt gekeken of je abbo al een jaar actief is, dan sturen ze iets door naar de database van apple. En dan moet jij de stappen opvolgen die boven staan beschreven.
nitro
aha zo mmmmmm dat schiet ook niet op dan moet ik maar ff kijken hoe ik dat ga oplossen want ik ga geen 120 betalen voor iets wat ook voor 50 kan als dat ding half jaar oud is …. voor apple is het maar 1 min werk om dat om te zetten zodat je dat kunt doen en vind het associaal dat het zo moet.
Marianne
Je moet ook niet naar T-Mobile bellen, maar direct naar de unlock-service van hen (070-3056007) en daar je imei-nummer doorgeven, zoals ik hierboven al heb gemeld, ik kreeg natuurlijk eerst een standaard negatief antwoord, maar bleef aandringen dat ze het imei-nummer moesten controleren. Bleek een jaar oud, dus ik mocht gewoon unlocken. Ze stuurden me vervolgens een mailtje met de unlock-instructies, en voila, gebeurd 🙂
makethemonkeydance
Zojuist ook het unlocknummer gebeld, gesprek duurde misschien 30 seconden en nog eens 30 seconden later had ik de mail binnen. Top!
Mastermike
Bovendien is wettelijk geregeld dat operators de simlock na een jaar gratis moeten verwijderen, dus T-Mobile zal met sterke argumenten moeten komen om onder de regeling uit te komen.
Nee hoor, dan zal de wet moeten veranderen. Operators zijn gewoon bedrijven die zich aan de wet moeten houden, net als u en ik.
@Pieter020 (ID 229787) – Maar wat geldt dan? De datum waarop de iPhone 3GS in het algemeen op de markt kwam (ook al heb je je toestel nog maar 3 maanden geleden gekocht)? De productiedatum bij Foxconn? Het moment dat de iPhone 3GS werd aangekondigd? Of het moment dat je je eigen 3GS in handen had (dat lijkt mij de meest logische datum). Maar dat is vaak ook het moment waarop je contract inging. OK, niet altijd.
Edit: ik heb de tekst van het artikel wat aangepast, meer op de wettelijke regeling gewezen en de opmerking over “je moet snel zijn” weggehaald (die geldt natuurlijk alleen als de servicemedewerker de waarheid sprak, maar vooralsnog is daar weinig kans op).
@Richard – Ja, er zijn altijd mensen met rare uitzonderingen. Geloof het of niet: T-Mobile hield op 26 juni 2009 een lanceerevenement in Almere, daar is door meerdere media verslag van gedaan. Het enige wat ik kan verzinnen is dat jij een reservering bij de Phonehouse hebt gedaan en dat je nu een geantidateerde factuur hebt.
@ppl (ID 229887) – Zo, weer wat geleerd. Maar T-Mobile spreekt over leeftijd van de telefoon dus ik zal niet Betje Betweter gaan uithangen en beweren dat ze eigenlijk contractduur bedoelen.
Ze kunnen de voorwaarden niet aanpassen, de wet verplicht ze namelijk om vanaf een jaar na het ingaan van een abonnement een simlock gratis op verzoek te laten verwijderen. Dat moet.
Ook al zouden ze de voorwaarde veranderen dan zijn ze nog verplicht het gratis te doen aangezien jij zelf hebt getekend voor de voorwaarde die op DAT moment gold. En daar staat het wel in!
Of T-Mobile de voorwaarden gaat aanpassen staat niet ter discussie. Telecomaanbieders zijn namelijk wettelijk verplicht simlocks na een jaar kostenloos te verwijderen indien de consument dat wil.
Beetje research kan geen kwaad toch?
Zou je door zo’n aanpassing dan niet je contract kunnen ontbinden? En zoja betaal je hier dan alsnog voor? (in de zin van contract afkopen)
Eerder simlockvrij maken is duur zeg. 120 euro tussen de 0 en 3 maanden. Ga langs de markt en je bent voor een 10tje klaar. Of is dat zwaar af te raden? (was me ooit aangeraden door iemand van Vodafone)
@jeffrey en Gonny
Volgens mij staat dit niet in de wet maar is het wel iets waar de OPTA zich nogsteeds hard voor maakt, in 2006 was het zo dat het ministerie van economische zaken hier nog onvoldoende aanleiding voor zag om in de wet vast te leggen.
Het is echter wel een regel die de providers onderling hebben afgesproken.
Maar dat is iets wat ik een tijdje terug heb gelezen, dus het zou zomaar anders kunnen zijn tegenwoordig
Als je telefoon 1 jaar oud is, dan is de provider wettelijk verplicht om op verzoek gratis de simlock er vanaf te halen. Ongeacht de lengte van je telefoonabonnement.
Dus IEDEREEN die een telefoon heeft van 1 jaar of ouder kan dit laten doen. Dit kunnen ze niet wijzigen omdat het door de overheid is opgelegd.
Maar geldt dat jaar nou voor de contract datum of het toestel? Aangezien ik morgen mijn gerepareerde toestel krijg (Nieuw of refurbished)
En hoe zit dat met 3GS Phone’s die tweedehands gekocht zijn?
Wat voor een voordeel heeft dat nu? Mijn abonnement loopt nu sowieso nog een volledig jaar (tweejarig abonnement).
Je hoeft er niet eens voor naar de markt. Als er een unlock is moet je die gewoon van internet plukken. De markt doet waarschijnlijk precies hetzelfde maar rekenen er een bedrag voor. Zonde, niet doen.
En inderdaad, dat jaar is door de Opta ‘vastgesteld’. Geen idee of de Opta ook kan afdwingen dat die regel blijft bestaan met boetes (die zijn niet mals van de Opta). Ik denk een storm in een glas water door een slecht geïnformeerde medewerker.
Contractdatum. Ik had ook een vervangend toestel. Toen ik belde konden ze in eerste instantie mijn IMEI niet vinden. Toen ze even verder keken zagen ze dat ik een ander toestel had gehad en werd alsnog het toestel simlock vrij gemaakt. Was in dat geval een 3G maar dat moet niets uitmaken.
Begrijp ik het nou goed dat je een sim-kaart van een andere provider nodig hebt om volledig te unlocken? Ik wil gewoon unlocken en dan later een keer een sim-only-abonnement nemen als het nodig is…
Het verschil zit ‘m in de opmerking “vanaf het moment dat je TOESTEL ouder dan een jaar isâ€, dit is dus in de meeste gevallen gunstiger dan vanaf de contractdatum, zoals in de algemene voorwaarden is opgenomen!
Zie de veelgestelde vragen op de T-mobile site
Is het echte nieuws op?
Lang leve de Nederlandse wet…
http://www.iusmentis.com/beveiliging/simlock-verwijderen/
Had tipgever thijs wel naar het speciale unlock nr gebeld?
Wel vreemd dat er gewoon vanuit 1 medewerker uit wordt gegaan en niet eerst gecontroleerd wordt..
Lijkt me best geinig om daar te werken en dan wat onzin uit te kramen, hele iphoneclub in rep en roer.. Naja je hoeft er zelfs nieteens te werken. Gister belde t mobile mij namelijk dat ik een gratis iphone 4 kreeg als ik bij de winkel een broodje warme worst kwam brengen.. Wooptidoop..
Komop gonnie volgende x eerst ff checken en niet vanuit 1 persoon uit gaan die het van een notorische onzinuitkramer (lees: t mobile helpdesk medewerker) heeft..
Dat gaat dus eigenlijk niet op. Je toestel is dan alleen simlockvrij met de firmware die er op dat moment opstaat. Na een update zit je dus gewoon weer vast aan je simlock.
Mijne is 2,5 maand geleden geunlocked en nog steeds niks in rekening gebracht..
Zojuist simlockvrij laten maken en krijg de handleiding naar m’n email gestuurd. Prima service!
Ik had de iPhone 3g na een jaar simlock vrij laten maken door t-mobile en toen verkocht en een iPhone 3gs gekocht drie maanden geleden met t-mobile gebeld en vroeg of ik mijn simlock op de iPhone 3gs Koen verwijderen en dat hebben ze gedaan en ook gratis ook het was wel een iPhone 3gs van t-mobile en ik vroeg van gaat me dit wat kosten de meneer zei nee het is al een jaar geweest dus gratis ik heb gewoon geluk gehad dus ik zou jullie aanraden nee heb je al ja kun je krijgen.
Dat is een hele lange zin…… Ik moet nog een paar maandjes wachten voordat ik de simlock weg kan halen. Kan ik het 3G netwerk van Vodafone eindelijk proberen.
Je hoeft er dan nooit meer over na te denken of actie op te ondernemen: en ELKE telefoon (zeker de iPhone) is simlock-vrij een stuk meer waard. Je hoeft dan niet te jailbreaken om een andere provider dan T-Mobile te nemen. Ik heb het ook meteen gedaan, dan ben ik er maar van af. Verkoop ik hem, of wil ik hem zelf ooit met een andere provider gebruiken, dan is ie alvast simlock-vrij!!
Dan zal degene waar de iphone van was de unlock moeten regelen bij T-mobile, heb ik zelf ook mee gemaakt. Ze checken namelijk ook de gegevens van de originele abbonementshouder. Daarna kun je zelf het bovengenoemde stappenplan uitvoeren, alhoewel dat bij mij ook nog wat voeten in de aarde had, aangezien ik al een jailbreak had uitgevoerd. De T-mobile helpdesk was hierbij ook een “storende” factor, aangezien ik daar diverse tegenstrijdige oplossingen kreeg.
@JohnHero: En hoe zit dat met 3GS Phone’s die tweedehands gekocht zijn?
Hmm ik heb een paar weken terug een nieuw abonnement afgesloten bij T-Mobile met de iPhone 3Gs. Aangezien ik nog tot 5 juli moet wachten tot mijn contract bij Ben zou aflopen, zou ik mijn iPhone dus alleen als iPod kunnen gebruiken volgens de T-Mobile medewerker.
Thuis gekomen probeerde ik (na activatie met nieuwe simkaart) voor de grap eens mijn Ben simkaartje uit, en warempel.. hij deed het gewoon.
Hoe kan dat dan? Heb ik per ongeluk een simlock vrij toestel gekregen? Of kan je wel van simkaart verwisselen als je op hetzelfde netwerk zit? (Ik heb Ben over het T-Mobile netwerk). Simlock is simlock en geen “netwerklock” toch?.
Wie het weet mag het zeggen! 🙂
Perfecte service:
12 min. met de klantenservice aan de lijn.
1 min. later de e-mail ontvangen
5 min. aan iTunes gehangen, toen losgekoppeld
1 min. direct aangesloten en klaar!
in mijn geval was m’n 3G 1 jaar na ontvangst van het toestel simlockvrij gemaakt, had niks te maken met startdatum van m’n iPhone contract.
iPhone 3G ontvangen: Nov ’08
i-150 startdatum: Dec ’08
iPhone 3G simlockvrij: Nov ’09
Ik begrijp helemaal niet dat het simlocken nog steeds gehandhaafd wordt. Waarom maakt (in dit geval) T-Mobile het hun klanten zo moeilijk om het toestel te gebruiken met een andere sim?
Ik vind het niet alleen mega-irritant maar het druist ook in tegen de vrije-markt gedachte, het vrije verkeer van goederen en diensten, het is een belemmering in de zin van de (EU) wet(ten) op mededinging en het is m.i. gewoon koppelverkoop.
Strikt genomen moet T-Mobile gewoon blij zijn met de verkoop van iPhone + abbo want daarmee moeten hun kosten gewoon gedekt zijn. Wat kan hun het verder schelen of ik mijn telefoon tijdens een vakantie o.i.d. met een locale sim wil laten werken? Zeker voor (locale) gesprekken kan dat namelijk stukken goedkoper zijn, en wil ik ook helemaal niet vanuit Nederland gebeld kunnen worden.
Blij dat het simlock gebeuren onder de aandacht komt want ik vind het eigenlijk schandalig dat dit gebruikt mag worden nu de iPhone inmiddels technisch gezien helemaal is geïntroduceerd.
Kappen met die simlock want ik overweeg daarom serieus een simlock-vrije elders te kopen.
Maak het je klanten makkelijk T-Mobile, en hou op met die goedkope geldklopperij.
Afgelopen Zaterdag zonder problemen en zonder kosten mijn 3GS laten unlocken door T-Mobile door te bellen naar het speciale unlock nummer…
Je kunt het online bij My T-Mobile doen: https://www.t-mobile.nl/my_t-mobile/htdocs/page/selfcare/simunlockchange.aspx
@JohnHero: dan heb je pech
@Wessel Meijer: Waarom zou je een simlock vrije iphone kopen??
jailbreak erover en unlocken dat ding!
klaar is clara!!
@vjdewina: Dit geld niet voor de iPhone, daarvoor moet je contact opnemen met de servicedesk!!
neen, je hebt geen sim nodig van een andere provider om te unlocken.
Dit artikel triggerde er me op dat me 3G ook al ruim een jaar oud is.
Net T-mobile gebeld en over een half uurtje kan ik me simlock verwijderen. Ik ben keurig geholpen en er werd niet moeilijk gedaan. Er werd ook niet gevraagd waarom ik dit wilde.
@bjurn:
Nou volgens mij wel. Zie onderstaande:
‘Plaats een simkaart van een andere provider in het toestel.
7. iTunes geeft aan dat er een update van de nieuwe provider (carrier) is gevonden en vraagt of deze geïnstalleerd dient te worden. Kies voor `Ja`.’
@bjurn:
Hoezo niet nodig?
Op 26 juni 2009 lag het toestel in de Nederlandse winkels?
Ik heb mijn 3Gs op 21 juni aangeschaft bij de Phonehouse!?
Vrijdagmiddag ook gebeld, en de 1e die ik aan de lijn kreeg begon dus ook over de contract datum (ik heb verlengd vorig jaar, voor 26 juni (toestel dus gelijk gekregen, dat is gebruikelijk bij hun, maar verlenging ging half oktober pas in).
Nog eens fijntjes op de regels gewezen en hun eigen info: “als uw toestel ouder is als een jaar” dat ze dat dan dus moesten doen. Toen ik een 2e persoon aan de lijn had werd het gelijk in orde gemaakt. Nu dus ook simlock vrije 3GS (OPM: je hebt dus wel echt een simkaart van andere provider nodig om hem geunlocked te krijgen.)
@Gonny van der Zwaag: Het idee achter deze regeling is het kunnen binden van klanten. Daarom mag een provider een simlock instellen op de telefoon voor de duur van 1 jaar, daarna moet de klant deze gratis kunnen verwijderen. Men gaat dan ook uit van de contractduur, niet van de leeftijd van de telefoon.
Deze regeling is er omdat men klanten kan binden en toch de telefoons kan sponsoren. Dat maakt een abonnement en een telefoon voor de klant goedkoper zonder dat de telco grote risico’s loopt dat de klant wegloopt en ze daardoor inkomsten mislopen (ze hebben genoeg tijd om het geld terug te verdienen).
Naar aanleiding van dit bericht meteen met T-Mobile gebeld. Dat niet iedereen die daar de telefoon aanneemt kennis van zaken heeft is me allang duidelijk, maar: zoals iedere keer dat ik ze spreek uitermate vriendelijk geholpen en…er werd geen enkel probleem gemaakt van simunlock! Als het goed is kan ik mijn toestel (vervangend exemplaar, 1 maand oud) vanavond gratis en zonder problemen unlocken…
@Mauze:
Ja dat kan, maar dan moet je de hele tijd opletten met updaten van het OS en met andere programmas aan de gang, reuze spannend en interessant maar het boeit mij niet. gewoon geen zin in om aan te beginnen.
Ik vind dat dat hele simlock verhaal afgeschaft moet worden. Zo nodig wettelijk, dan toch tenminste uit overwegingen van klantvriendelijkheid.
Die sim unlock procedure vindt ik namelijk een aanfluiting. Belachelijk dat ik daar een sim van een ANDERE provider voor nodig heb! Moet ik een vriend / kennis zoeken die zijn sim uit de telefoon wil halen, ik zou er ook niet op zitten wachten.
Wat is dat nou toch voor gedoe allemaal T-Mobile? Ik heb wel wat beters te doen dat dit soort horden nemen.
Goede service, paar minuten in de wacht, doorverbonden en geregeld en mailtje in mijn inbox. Zorg wel dat je je IMEI-nummer bij de hand hebt.
Vanavond thuis effe proberen met de sim-kaart van mijn werktelefoon (Vodafone).
Indien je iTunes 9.2 hebt maar nog wel op FW 3.1.3/3.1.2 (al dan niet met Cydia’s FW Faker) zit zou ik de instructies niet zomaar volgen!!
Naast de Carrier-update gaat iTunes iOS4.0 installeren en ben je jouw jailbreak kwijt.
Ik heb de instructies per e-mail ontvangen na een zeer behulpzame medewerker gesproken te hebben via het speciale telnr. 070-3056007 (maandag t/m vrijdag: 08:00 – 20:00 uur & zaterdag: 09:00 – 17:30 uur) om te unlocken.
Dus EERST iTunes downgraden naar 9.1!
Heb net maar even gebeld om m’n iPhone 3G te laten unlocken – behalve een klein obstakel omdat ik een vervangend toestel hebt gekregen eind vorig jaar werd ik zeer voortvarend en correct geholpen. Vanavond eens proberen!
Vanochtend voor het uitkomen van dit bericht had ik al het T-Mobile/Apple deel geregeld. Ik vreesde even dat dankzij dit bericht de servers daar overbelast zouden raken, maar de eerste helft van de wedstrijd van Oranje was voldoende om thuis aan de PC met iTunes de simlock kwijt te raken! 🙂
@iPhonist von Gates: is het niet voldoende om de automatische update check in iTunes uit te zetten? (niet geverifieerd; ik zit zelf al op iOS4 met JB dankzij de oude bootrom – die overigens de meeste mensen die nu al mogen unlocken zullen hebben; alleen mensen met een vervangend toestel niet?)
Ik kreeg trouwens geen melding van een carrier update voor de nieuwe provider (ik gebruikte Simyo, dus KPN), maar meteen de felicitatie dat mijn iPhone voortaan simlockvrij is.
@ Twan
Meerwaarde van simlock vrij maken?
Bv dat je op vakantie in het buitenland een locale sim kan kopen met beltegoed.
Heb vorige maand duur gebeld in Tanzania. Wist toen nog niet dat ik simlock gratis had kunnen verwijderen helaas.
euhm, bij stap 3, dan zie ik niet van ontgrendelen, wat bedoelen ze hiermee?
of zie ik niks omdat mijn sim geen pincode heeft?
Niemand? 🙁
Zijn er meer mensen die niet zo goed zijn geholpen door T-Mobile Unlock? Ik had ze vorig week gebeld voor het unlocken van 2 iPhone’s, 1 uit 2008 en 1 uit 2009. Maar beide zijn een keer omgeruild geweest door ProAssist. Dus beide iPhone’s waren niet bekend in het systeem. Of ik het omruilbewijs even naar hun kon faxen, emailen was niet mogelijk. Dus de afleverbewijzen van ProAssist naar hun toe gefaxt en vandaag na Nederland-Slowakije werd ik teruggebeld met de mededeling dat de afleverbewijzen niet voldoende zijn. Ze hebben een omruilbewijs nodig van de verzekering met daarop de oude en nieuwe imeinummers en die niet met de hand geschreven zijn. Deze zouden gewoon per post opgestuurd zijn door de verzekering. Maar deze heb ik nog nooit gezien of ervan gehoord. Dan moest ik maar de verzekering bellen zo werd het mij medegedeeld om alsnog een kopie van de bewijzen aan te vragen. Dus heb ik daarna T-mobile Gegarandeerd gebeld, nou volgens hun was het klinkklare onzin. De afleverbwijzen die ze afgeven bij het in ontvangst nemen van de nieuwe telefoon is het enigste bewijs die ze afgeven en deze moet ook voldoende zijn voor de rest van de T-mobile takken. Daarna heb ik T-Mobile Unlock weer gebeld maar de heer Ta@@li was niet bereikbaar en de heer Ku@@er die ik aan de lijn had kon niks doen omdat hij niet bij de fax kon komen die in handen ligt bij de heer Ta@@li. Maar hij zou wel even de heer Ta@@li hierover aanspreken en dan zou ik zo spoedig mogelijk teruggebeld worden.
Dus het is weer even wachten voor mij. Maar man, man, man wat een gedoe voor niks. Ik hoop dat dit verhaal anderen kan helpen. Trap niet in hun geklets over de aflever/omruilbewijzen.
Leuk om te horen dat meerdere mensen wel goed zijn geholpen door T-Mobile Unlock.
Toevallig mijn iPhone 3G gisteren via een Jailbreak Ultrasn0w simlock vrij gemaakt.
Nu vrolijk op het KPN netwerk.
INDERDAAD ! Als ik eerst een simkaart van een andere provider MOET aanschaffen is het niet kosteloos.
Ik wil m’n iphone eventueel met een buitenlandse provider kunnen gebruiken, daar kan ik hier niet eens een simkaart van kopen.
Ik moet dus eerst iets van een nederlands concurrent kopen…….. WAAROM ?
Er is toch vast wel iemand in je directe omgeving die een andere provider heeft die je even kan gebruiken.
Het volgende, ik heb een 2e hands iphone, heb hem compleet met bon gekocht, gewoon een echte. 22 juni jl was ie een jaar oud, dus ik vandaag bellen om te laten unlocken. nou moet dat volgens mij geen probleem zijn. Echter denkt een mevrouw bij T-Mobile daar anders over, ik moet de telefoon gekocht hebben en met dat nummer kan men mijn Iphone unlocken, ik heb dus geen t-mobile nummer en dus kan het niet. de telefoon heb ik niet gekocht…hmm vreemd lijkt me…iemand hier ervaringen mee.
en in het kort…hoe zit het met 2e hands toestellen??
@sjh: Nou mijn ervaringen zijn ook niet je van de het…popje van T-mobile wenste niet verder met mij te praten omdat ik zei dat ze het waarschijnlijk niet goed wist….morgen maar weer eens bellen.
Ik lees hieruit dat het voor T-mobile mogelijk is om te zeggen dat ze de gratis unlock pas na 2 jaar (immers dan pas is de telefoon helemaal ‘afbetaald’) doen.
Wat overigens nog wel een vraag is waar ik mee zit: als ik mijn iPhone unlock, mag T-mobile functionaliteit zoals tethering (dat op andere netwerken wel is toegestaan) dan uitgeschakeld laten?
Als ze echt niet willen meewerken, is jailbreaken toch de enige optie.
En van iemand die het gisteren gedaan heeft, erg makkelijk, alleen wat geduld hebben.
ja ik ook.
ik heb het nog niet geprobeerd, maar het zal wel werken. ik was eigenlijk gewoon benieuwd wat er zou gebeuren. … helemaal niets dus.
Maar nu ‘mijn’ vraag:
kun je de unlock nog aanvragen als je een jailbroken phone hebt met een unlock via Ultrasn0w?
Hij zal wel iemand met een slechte bui hebben getroffen. Ik heb een aantal weken geleden mijn iPhone (3G) laten unlocken en behalve een zielige poging me nog snel wat ongewenste zooi aan proberen te smeren werd er verder niet moeilijk over gedaan.
Net met de T-Mobile klantenservice gebeld en zonder gezeur wordt de simlock van mijn 1 jaar oude 3GS afgehaald 🙂 Bedankt voor de tip.
@Jo!: Ja dat kan wel alleen moet je dan wel eest voordat je de unlock invoert de baseband of de-unlocken of upgraden. Anders gaat het niet.
Zo weer gebeld, eindelijk een afdeling aan de lijn waar mensen werken die wel een opleiding hebben genoten en fatsoenlijk zijn. Iphone is unlocked. Fatima…de groeten.
Ja dat klopt. Mijn iPhone T-mobile abonnement ging pas in feb 2010 in, maar ik had hem als lost & stolen eerder gekregen op 26 juni 2009. Toen had ik nog een 6 euro sim-only abonnement lopen. Men vertelde van de week dat ik hem niet kon laten unlocken omdat mijn iPhone abonnement net was ingegaan, maar toen ik zei dat het toestel 1 jaar oud was en dat ze het imei-nummer moesten controleren gaven ze toe dat ik mocht unlocken en dat is nu ook gebeurd. Ook in een 2e gesprek met een andere medewerker eerst hetzelfde verhaal, maar ook die gaf uiteindelijk toe. Dus laat je imei-nummer controleren! Unlocken mag echt na 1 jaar oud toestel, ongeacht abonnement.
Nou ben ik heel benieuwd hoe ze het doen met een toestel wat nieuwer is dan het abonnement.
Ben een van de 1e geweest met een 3GS alleen heb al het 3e toestel door allerlei mankementen.
Ik heb zojuist gebeld met T-mobile. Heb mijn toestel op 26 Juni 2009 gekocht, alleen abbo ging op 17 augustus 2009 in. Nu willen ze hem niet unlocken omdat abbo nog geen jaar is. Dit klopt toch niet? Het gaat toch om het toestel en niet om de abbo.
Is er niet ergens waar dit zwart op wit staat zodat ik dit kan gebruiken tegen de medewerkers van T-mobile?
@Dyna20:
Toestel leeftijd gaat in als je hem activeert in itunes, dan begint ook je garantie en je abbo.. Dus zul je toch tot 17 augustus moeten wachten.
Als je hem wel gelijk geactiveerd hebt bv omdat je verlengt hebt moet je nog een keer bellen..
Ik heb het toestel gelijk op 26 juni geactiveerd. Ik had al een T-mobile abbo, dus kon hem gelijk gebruiken. Ik vroeg ook aan haar heb ik dan ook 2 maanden extra garantie waarop zei melde dat ik inderdaad dan tot 17 augustus 2011 garantie heb. Dus dat 24 maanden garantie ook pas op 17 augustus 2009 inging. Dit is natuurlijk wel positief maar is toch ook raar. Op de site bij hun staat ook letterlijk dat: Opheffen simblokkering vanaf 12 maanden na activering gratis is. Maar ja is dat 12 maanden na activering abbo, of 12 maanden na activering toestel?
@Dyna20:
Vreemd.. Ik zou gewoon nog een keer bellen en overtuigd overkomen 😉 het antwoord verschilt heel vaak per telefonist..
Wat is het nu om eerst contact op te nemen met T-mobile om je iphone simlock vrij te maken als je toch gewoon de stappen volgt boven aan deze pagina is het toch ook voldoende of zie ik het verkeerd ?
Eerst bellen, als je het hele artikel gelezen had, zou je dit ook lezen.
ja ik kan wel bellen en zeggen ik heb gister een iphone gekocht en wil hem simlock vrij laten maken …. maar ik ben niet van plan om 120 euro daar voor neer te leggen. dat vind ik een beetje asso … dus wat voor nut ? of dergelijke heeft het om te bellen moet t-mobile iets voor je doen voor dat het lukt of wat ? dat kan ik niet echt goed hier uit halen.
Ja tuurlijk moeten zei wat doen, anders kan iedereen makkelijk zijn Iphone unlocken. Er wordt gekeken of je abbo al een jaar actief is, dan sturen ze iets door naar de database van apple. En dan moet jij de stappen opvolgen die boven staan beschreven.
aha zo mmmmmm dat schiet ook niet op dan moet ik maar ff kijken hoe ik dat ga oplossen want ik ga geen 120 betalen voor iets wat ook voor 50 kan als dat ding half jaar oud is …. voor apple is het maar 1 min werk om dat om te zetten zodat je dat kunt doen en vind het associaal dat het zo moet.
Je moet ook niet naar T-Mobile bellen, maar direct naar de unlock-service van hen (070-3056007) en daar je imei-nummer doorgeven, zoals ik hierboven al heb gemeld, ik kreeg natuurlijk eerst een standaard negatief antwoord, maar bleef aandringen dat ze het imei-nummer moesten controleren. Bleek een jaar oud, dus ik mocht gewoon unlocken. Ze stuurden me vervolgens een mailtje met de unlock-instructies, en voila, gebeurd 🙂
Zojuist ook het unlocknummer gebeld, gesprek duurde misschien 30 seconden en nog eens 30 seconden later had ik de mail binnen. Top!
Nee hoor, dan zal de wet moeten veranderen. Operators zijn gewoon bedrijven die zich aan de wet moeten houden, net als u en ik.
@Jeffrey – Precies, zo is het. Ik vrees dan ook dat het gewoon een vakantiekracht is geweest, die wat onzin uitkraamt.
@Pieter020 (ID 229787) – Maar wat geldt dan? De datum waarop de iPhone 3GS in het algemeen op de markt kwam (ook al heb je je toestel nog maar 3 maanden geleden gekocht)? De productiedatum bij Foxconn? Het moment dat de iPhone 3GS werd aangekondigd? Of het moment dat je je eigen 3GS in handen had (dat lijkt mij de meest logische datum). Maar dat is vaak ook het moment waarop je contract inging. OK, niet altijd.
Edit: ik heb de tekst van het artikel wat aangepast, meer op de wettelijke regeling gewezen en de opmerking over “je moet snel zijn” weggehaald (die geldt natuurlijk alleen als de servicemedewerker de waarheid sprak, maar vooralsnog is daar weinig kans op).
@Richard – Ja, er zijn altijd mensen met rare uitzonderingen. Geloof het of niet: T-Mobile hield op 26 juni 2009 een lanceerevenement in Almere, daar is door meerdere media verslag van gedaan. Het enige wat ik kan verzinnen is dat jij een reservering bij de Phonehouse hebt gedaan en dat je nu een geantidateerde factuur hebt.
@ppl (ID 229887) – Zo, weer wat geleerd. Maar T-Mobile spreekt over leeftijd van de telefoon dus ik zal niet Betje Betweter gaan uithangen en beweren dat ze eigenlijk contractduur bedoelen.