Opinie: Waarom 2018 een topjaar wordt voor de iPad
Apple nam in 2017 een opmerkelijke stap: in plaats van een iPad met nóg betere specs brachten ze een simpel instapmodel uit. Ten opzichte van de iPad Air 2 ging je er op een aantal punten zelfs op achteruit. Een wanhoopsdaad? Een briljante marketingzet? Het laatste zou wel eens het geval kunnen zijn, want met de 9,7-inch iPad heeft Apple goud in handen. De concurrentie is namelijk massaal afgehaakt en wie een tablet wil kan daarom niet om Apple heen.
Bij de iPhone weten we hoe het gegaan is: Apple bracht een revolutionaire nieuwe smartphone uit, en binnen een paar jaar was het bedrijf de voorsprong alweer kwijtgeraakt aan goedkope Android-toestellen. De meerderheid van de wereldbevolking loopt tegenwoordig rond met Android en dat is wel te begrijpen: de iPhone is vrij duur en lang niet iedereen heeft het geld ervoor over.
Sinds 2010 heel veel keuze uit tablets
Bij tablets leek het op dezelfde manier te gaan. Apple maakte in 2010 indruk met de iPad en vlak daarna zag je al de eerste goedkope tablets opduiken. Voor nog geen 100 euro koop je er eentje bij de drogist of supermarkt. Zo’n goedkope tablet draait vaak op een stokoude Android-versie en krijgt geen updates meer. De knoppen rammelen, maar voor veel mensen is het goed genoeg. Daarnaast was er een riant aanbod van kwalitatief betere merken zoals Samsung, LG en Sony.
Maar de afgelopen maanden is er iets veranderd: de concurrentie is afgehaakt.
Sony, LG en Huawei brachten in 2017 helemaal geen nieuwe tablets uit, Samsung beperkte de line-up tot een paar modellen, bij Asus en Lenovo waren het afgelopen jaar ook nauwelijks nieuwe tablets te vinden en Google heeft de stekker uit de Pixel C getrokken. Dit was de enige tablet die Google nog in productie had. Voorheen had je keuze uit tientallen nieuwe tablets als alternatief voor de iPad, maar die tijd is voorbij.
Veel nieuwe iOS-functies voor iPads
Terwijl Apple in iOS 11 allerlei nieuwe functies voor de iPad introduceerde zoals het Dock, nieuwe indelingen voor meldingen en widgets en natuurlijk de extra multitasking-mogelijkheden, moesten de Android-tabletgebruikers op een houtje bijten. Er waren geen leuke nieuwe functies voor hun toestellen. De vernieuwingen in Android Oreo waren vooral gericht op smartphones en in wat mindere mate op Android TV en wearables. Google leek de tablets te hebben zijn vergeten. Dat gevoel zal Apple-gebruikers ook wel eens bekruipen als ze zien hoe weinig vernieuwingen de tvOS-updates bevatten. Vijf jaar duurde het tablet-avontuur van Google en de rek lijkt er nu echt uit. Google richt zich sindsdien vooral op Chromebooks, laptops waarop je ook Android-apps kunt gebruiken. Voor Google zijn Chromebooks interessant als een vorm van klantenbinding, net zoals Apple je met een mix van iCloud, App Store en Apple Music probeert te vangen in een spinnenweb van eigen diensten. Microsoft is met de Surface ook op bepaalde manier een concurrent, maar alleen in het hogere segment.
Dat ook andere fabrikanten afhaken heeft waarschijnlijk te maken met de golfbeweging die je wel vaker ziet bij grote techbedrijven zoals Asus. Ze storten zich aanvankelijk enthousiast op een nieuwe productcategorie en na een paar jaar blijkt er te weinig winst mee te behalen en haken ze alweer af. Je zag het bij netbooks (gebruikt iemand de Asus Eee PC nog?), fitnessarmbanden (de Asus Vivowatch was geen succes) en nu ook bij tablets (hoeveel mensen ken je met een ZenBook?). Iets soortgelijks geldt voor LG en Huawei.
Tablets gaan te lang mee
Bij tablets speelt nog iets anders mee, waar Apple net zo goed last van heeft: het feit dat de apparaten zo lang meegaan. Ze liggen veelal thuis op de bank, slijten niet, vallen zelden op de grond en worden vooral gebruikt voor wat internetten en e-mailen. Je hebt niet de beste en zwaarste processor nodig en slijtage van de batterij is geen issue, want thuis is er altijd wel een laadkabel voorhanden. Nu Google stopt met de inmiddels twee jaar oude Pixel C uit 2015 is dat een teken aan de wand. De Pixel C kreeg mooie recensies, maar werd nauwelijks verkocht. Dat geldt ook voor de tablets van veel andere fabrikanten: er was te weinig belangstelling voor. De fabrikanten deden wel hun best, met steeds nieuwe modellen met nóg krachtiger processors, maar consumenten willen alleen een iPad óf een belachelijk goedkope kloon van een paar tientjes. Voor duurdere iPad-alternatieven is er nauwelijks een markt en dat is gunstig voor Apple. Met de goedkope 9,7-inch iPad uit 2017 hebben ze een onweerstaanbare tablet, vooral als je profiteert van de vele kortingen op iPads die je her en der kunt vinden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 17 reacties