Misschien heb je wel eens een nieuwe iPhone in handen gehad en gedacht: dat ziet er heel anders uit dan op de foto’s van Apple! Als je bijvoorbeeld de foto’s van de iPhone X in het wild bekijkt ziet het eruit als een gewoon toestel, dat je wel even zou willen vasthouden. Maar de productfoto’s van Apple zien eruit als renders, gemaakt door een computer! Het lijken misschien heel kunstmatige foto’s, maar toch gaat het meestal om foto’s van echte producten die opzettelijk zo ‘onnatuurlijk’ en clean zijn gemaakt. Onderstaand filmpje laat zien hoe ze dat doen.
Echte productfoto’s, geen renders
De foto’s die je op de website van Apple ziet, zijn geen 3D-renders, maar echte foto’s van echte producten, ook al ziet het er erg kunstmatig uit. Ze worden zo belicht, dat ze er jaar in jaar uit steeds hetzelfde uitzien. Dus of je nou een foto van een iPhone 4 van een paar jaar geleden bekijkt of de iPhone X, het is allemaal even perfect en kunstmatig. En dat is prima, want het zijn reclamefoto’s waarop geen enkel krasje of vingervlekje te zien mag zijn.
Als je dol bent op deze manier van fotograferen, dan moet je zeker Apple’s koffietafelboek over design eens doorbladeren. Daarin vind je ook enkele gebruikte producten met beschadigingen. Je ziet dan veel beter dat het om echte producten gaat, al zijn ze op dezelfde onnatuurlijke manier gefotografeerd.
Zo maakt Apple productfoto’s
Hoe doen ze dat? Peter Belanger is een fotograaf die regelmatig in opdracht van Apple werkt. Een tijdje geleden legde hij zijn werkwijze uit.
Het is helaas onmogelijk om bij een fotoshoot van Apple te zijn, maar gelukkig is er een filmpje gemaakt van een soortgelijke fotoshoot voor een andere opdrachtgever, het Amerikaanse tijdschrift Macworld. Zij huurden Belanger in om een foto van de iPhone 3GS te maken. In onderstaande video is te zien hoeveel tijd dat kost.
Belanger maakte voor Apple tientallen productfoto’s, die waarschijnlijk op je netvlies zijn gegraveerd omdat je ze al zo vaak hebt gezien. De in San Francisco woonachtige productfotograaf werkt ook voor Nike, Pixar en andere klanten.
Eenvoud, maar toch complex
Belanger’s geheim is dat zijn foto’s eenvoud uitstralen, maar tegelijk heel complex zijn. Een glimmend product zoals de iPhone 8 is moeilijk te fotograferen. Belanger vertelt dat hij altijd rekening houdt met de shotlist (de lijst van foto’s die een opdrachtgever wil hebben) en de tijd die hij ervoor krijgt. Het liefst houdt de fotograaf het aantal foto’s beperkt, zodat hij tijd heeft om elk product gedetailleerd uit te lichten. Hij houdt daarbij rekening met het materiaal. Ten tijde van het interview gebruikte Belanger een Canon 5D Mark III, het liefst in combinatie met een 24/70mm-lens. Voor de belichting gebruikt hij Profoto- en Broncolor-lampen.
Apple’s werkwijze voor productfotografie
Apple heeft altijd een vrij nauwkeurige shotlist met schetsen hoe de producten op de foto moeten komen. Eerst wordt de positie van het product bepaald, daarna gaat Belanger aan de slag met belichting. Het lastige is daarbij het materiaal, want dat moet bij Apple goed uit de verf komen. Belanger ziet zijn lampen als lagen, waarmee je kunt spelen, net zoals je met meerdere Photoshop-lagen werkt. Elke lamp is apart aan te passen en geeft net weer een ander effect. Ook maakt de fotograaf wel eens losse foto’s van onderdelen van een product, om ze later in Photoshop weer aan elkaar te plakken.
Waarom het geen zin heeft om Apple na te doen
Als je bedenkt hoeveel werk erbij komt kijken om zo’n perfecte, maar onnatuurlijke foto te maken, snap je ook waarom we voor iCulture-reviews van producten niet proberen om dezelfde perfectie na te bootsen. Dat heeft ook geen zin. De perfecte foto’s van Apple zijn bedoeld voor marketing.
Als je een review leest wil je iets weten over de authentieke ervaringen met een product en daar passen geen strakke productfoto’s bij. Vandaar dat we samen met onze fotograaf voor de iPhone 8- en 8 Plus-reviews (binnenkort te lezen!) hebben gekozen voor een natuurlijke omgeving die eruit ziet als thuis. Zo krijg je een veel beter beeld hoe de nieuwe iPhones er tijdens het dagelijks gebruik uitzien. En dat is heel anders dan in een kille studio, waarin alles tot in de puntjes is uitgelicht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
- Overzicht: deze Apple-producten zijn in 2024 uitgebracht (en komt er nog meer aan?) (14-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
Reacties: 15 reacties