Waarom Google zich steeds meer op iOS richt
Deze week staat behoorlijk in het teken van Google en alle aankondigingen die ze tijdens Google I/O doen. Hoewel de nieuwe producten in de spotlight staan, valt ook iets anders op. Eén van de grootste ontwikkelingen tijdens deze editie van Google’s jaarlijkse evenement is dat ze zich niet langer alleen op Android richten. Alle nieuwe producten en apps komen gelijktijdig op iOS en Android beschikbaar.
Google richt zich steeds meer op Android én iOS
Google kondigde in de afgelopen dagen flink wat nieuwe producten aan. In eerste instantie is dit natuurlijk interessant voor alle Android-gebruikers en Google-fans, maar ook de eigenaren van iOS-apparaten doen hun voordeel met de nieuwe ontwikkelingen. De internetgigant richt zich namelijk niet langer alleen op haar eigen besturingssysteem, maar wil ook een graantje meepikken van Apple’s gebruikers. Logisch, want na Android wordt iOS het meeste gebruikt en dat betekent dat hier een flinke markt zit.
Dit zagen we terug in een gigantische ontwikkeling: waar Google voorheen altijd eerst alles voor Android uitbracht en later pas aan andere partijen dacht, komen alle grote producten nu ook direct voor iOS op de markt. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de aankondiging van de nieuwe berichtenapps, Allo en Duo. Deze komen van de zomer uit voor zowel Android als iOS. De vraag is natuurlijk of Apple-gebruikers FaceTime achterwege laten om gebruik te maken van Google’s optie en dus of het bedrijf hier wel wat mee te winnen heeft, maar de ontwikkeling op zich is groots te noemen.
En ook Google Home wordt, ook al is dit niet expliciet gezegd, naar alle waarschijnlijkheid beschikbaar op beide besturingssystemen. Hierbij gaat het wel om de voorkant van het systeem, Home draait zelf natuurlijk op een variant van Android en Google’s eigen cloud. Wil Google helemaal een streepje voor krijgen bij Apple-fans, dan zorgen ze dat ook Daydream beschikbaar wordt voor iOS. Op dit besturingssysteem is immers nog weinig opties voor VR, op Cardboard na. Dit is tot nu toe nog niet aangekondigd, maar de kans is aanwezig dat de ondersteuning op den duur nog wel komt.
Apple doet zijn voordeel met Google’s producten
Apple wordt steeds meer een stille partner van Google, zeker tijdens de conferentie, zo blijkt uit de aankondigingen die we gezien hebben. Deze ontwikkeling is een gevolg van Sundar Pichai’s – CEO van Google – verminderde nadruk op verzuilde platformen. Hij richt zich meer op machine learning en ontwikkelt daar ervaringen mee die verder gaan dan één bepaald apparaat of ecosysteem. Een logische keuze voor Google als we naar haar geschiedenis kijken: het bedrijf wilde technologieën altijd naar het grote publiek brengen, één van de redenen dat ze Android maakten.
Vergis je echter niet: Google’s consistente en openlijke steun van iOS van de afgelopen jaren heeft meer te maken over het behoud van haar dominantie op het gebied van zoekmachines en services, dan met haar liefde voor het platform. Toch is het wel duidelijk dat er voldoende zakelijke redenen zijn om door te gaan met gelijktijdige releases voor beide besturingssystemen. Een voordeel voor Apple zelf, want zo hebben hun gebruikers steeds minder redenen om over te stappen naar Android. Maar het is ook een voordeel voor Apple-fans, want wij genieten er vooral van.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.
- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Reacties: 18 reacties